سفره خالی کارگران روزمزد استان

«چند روز پیش اعلام شد به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی اصناف و کسب و کارها افرادی که عضو تأمین اجتماعی هستند می توانند از بیمه بیکاری بهره مند شوند. به همین دلیل خیل جمعیت برای ثبت نام روانه اداره کار و سامانه بیکاری شدند. اما نکته ای که وجود داشت و نادیده گرفته شده بود این است که بیمه بیکاری مخصوص اقشار آسیب دیده از کرونا فقط به شرط اینکه قانون کارگر و کارفرما بر بیمه آنها حاکم باشد پرداخت می شود و به همین دلیل خیل عظیمی از کارگران از این قانون برخوردار نمی شوند.»

بیمه بیکاری برای ما کارگران واقعی نیست

نواب یکی از کارگران ساختمانی در گفت و گو با آوا عنوان کرد: من کارگر ساختمانی هستم و با اینکه صنف مجزا داریم ولی به دلیل اینکه شامل شرط قانون کارفرما نمی شویم به ما بیمه بیکاری نمی دهند. به گفتۀ وی به دلیل شیوع کرونا دیگر هیچ ساخت و سازی انجام نمی شود و ما همه بیکار هستیم و برای گذران زندگی از اعضای خانواده قرض کرده ایم. وی تأکید کرد: ما قشر اصلی کارگر هستیم که هیچ درآمد ثابتی نداریم و روزمزدی کار می کنیم ولی گویا باز هم ما فراموش شده ایم و کسی برای ما فکری نکرده است. رضایی که راننده است هم در این باره بیان کرد: با قرض و وام توانستم این ماشین را خریداری کنم و اکنون به دلیل شیوع کرونا بیکار شده ام و می گویند از آنجایی که من خودم را بیمه کرده ام و کارفرمایی نبوده است که حق ۳ درصد را پرداخت کند نمی توانم از بیمه بیکاری استفاده کنم و این فقط برای من نیست خیلی از همکاران من هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و حتی برای نان شب خود هم محتاج شده اند. محبی از قالیبافان استان است که درباره بیمه بیکاری عنوان کرد: به ما گفته اند چون قانون روابط کار و بیمه ما متفاوت است نمی توانیم از قانون بیکاری استفاده کنیم و این در صورتی است که از اسفند کارگاه ما تعطیل شده است و به عنوان یک زن سرپرست خانوار درآمد دیگری برای گذران زندگی ندارم.

اقشاری که در قانون بیمه بیکاری دیده نشده اند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان هم به آوا گفت: بیمه بیکاری برای مشاغلی که با شیوع کرونا آسیب دیده اند در نظر گرفته شده است اما اشکالاتی بر آن وارد است. قادری تصریح کرد: بر اساس شروطی که برای پرداخت بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است باید کارفرما سه درصد حق بیمه بیکاری آنها را پرداخت کرده باشد و با این شرط کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی، رستوران ها و دیگر افرادی که قانون بیمه ای آنها متفاوت است شامل آن نمی شوند. وی درخواست کرد: دولت و مسئولان هر استان باید برای این اقشار نیز تدابیری بیندیشند چرا که معیشت خانواده آنها دچار مشکل شده است و در درازمدت آسیب های جدی خواهند دید.

ثبت نام بیش از ۴ هزار نفر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه قرار است به کسانی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند تا پایان اردیبهشت ماه بیمه بیکاری پرداخت شود، گفت: تاکنون ۴ هزار و ۶۹ نفر در سامانه بیکاری ثبت نام کرده اند که از این تعداد بر اساس بررسی های اداره کل بیمه بیکاری کشور ۳ هزار و ۱۰۰ نفر شامل پرداخت بیمه بیکاری شده اند و بدون هیچ بررسی دیگری بیمه بیکاری برای آنها واریز می شود و مابقی افراد نیز باید بررسی هایی انجام شود و طی جلساتی مشخص می شود که اگر شامل این قانون می شوند، پرداخت شود. اشرفی با اشاره به اینکه در استان ما بیشترین ثبت نامی از طبس و بیرجند می باشد، افزود: ۱۰ رسته شغلی برای این قانون دیده شده است و در ابتدای کار افراد به اشتباه در این سامانه ثبت نام کرده بودند که ریزش داشته اند. وی اعلام کرد: صرفاً افرادی که مشمول قوانین روابط کار میان کارگر و کارفرما باشند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند و مشاغلی مانند کارگران ساختمانی، قالیبافان و رانندگان که قوانین بیمه‌ای آنها مشمول قوانین خاص است، نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. اشرفی درباره شرایط مشمولان دریافت بیمه بیکاری توضیح داد: کسانی که مشمول قانون کار باشند و کارفرما سه درصد حق بیمه بیکاری آنها را پرداخت کرده باشد، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد و می توانند در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند. به گفتۀ وی اگر متقاضیان مشمول شرایط دریافت بیمه بیکاری نباشند، این وزارتخانه به آنها پیامک «عدم شمول» ارسال خواهد کرد. به گفته وی افرادی که بیکار می‌شوند یک ماه فرصت دارند به سامانه بیمه بیکاری مراجعه کنند، پس از آن در صورتی که شرایط مذکور را دارا بودند، به هر فرد تا ۸۰ درصد دستمزدی که دریافت می‌کرد، واریزی‌ انجام خواهد شد. این مقام مسئول عنوان کرد: هنوز قانونی برای کارگران دیگر روزمزد و مشاغلی که نوع بیمه آنها تفاوت دارد ارائه نشده است ولی در آینده حتما برنامه هایی اندیشیده خواهد شد – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت