کرونا چطور ما را افسرده کرد؟

کرونا فشار روانی زیادی را به خانواده ها تحمیل کرده است و باید با عبور از دوره بحران کرونا، شرایط را به لحاظ روانی عادی سازی کرد. یک روانشناس معتقد است باید هر فرد راهکارهای مقابله ای در برابر فشارهای روانی ناشی از بحران کرونا در سطح فردی انجام دهد تا دچار اختلالات خلقی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و وسواس نشود.امید سلیمی بنی یک مشاور خانواده، روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است کرونا فشار روانی زیادی را به خانواده ها تحمیل کرده است و باید با عبور از دوره بحران کرونا، شرایط را به لحاظ روانی عادی سازی کرد.دکتر سمیه آقامحمدی، معتقد است وجود «ابهام» در آینده افراد پس از کرونا یا ماندگاری این بیماری در جامعه، عاملی است که بسیاری از افراد را آزار می دهد. اضطراب، استرس و افسردگی اختلالات خلقی شایع در دوران کرونا هستند که باید درباره هر یک از آنها، اقدامات خاصی را انجام داد تا کاهش یابد.این روانشناس درباره خطر به وجود آمدن نسل وسواسی در آینده هم هشدار داد.در دوره کرونا، اتفاقات جدیدی برای اقتصاد و جامعه و حتی سیاست افتاده است. ولی در جنبه فردی ما شرایط متفاوتی را تجربه می کنیم که نقطه اصلی آن، رعایت بهداشت حتی برای کسانی است که چندان به بهداشت مقید نبوده اند. همچنین شرایط تازه ای پیش آمده که به نظر می رسد جامعه دچار اضطراب و افسردگی ناشی از کرونا شده است.قطعا اتفاقی که در موضوع کرونا افتاده از چندین جنبه در حوزه روانشناسی قابل بررسی است. در حوزه روانشناسی بالینی و اجتماعی و خانواده می توان این موضوع را بیان و تشریح کرد. در حوزه روانشناسی بالینی «تکلیف جدید» پراسترس مقابل ما قرار گرفته است. یعنی باید یک سری کارها را انجام دهیم که قبلا این کارهاذ وجود نداشته است. قبلا وقتی از خانه بیرون می رفتیم دستمان را هر جا می زدیم، روابط بین افراد روابط راحتی بود. خرید و قدم زدن آسان بود. ولی حالا تکالیف جدید، استرس مضاعف ایجاد کرده است. در روابط بین فردی ما تغییرات زیادی داریم. وقتی می گوییم مادری فرزندش را بغل می کند در بدن مادر و فرزند هورمون آرامش بخش اکسی توسین ترشح می شود.

چگونه در تصمیم گیری ها از تفکر انتقادی استفاده می شود؟

در تصمیمات مهم زندگی شما که می تواند عواقب طولانی مدت داشته باشد، انتخاب تصادفی بهترین روش برای انطباق نیست. شما می توانید از طریق روش های زیر تفکر انتقادی را در تصمیم گیری خود بگنجانید:یاد بگیرید که بین موقعیتهای روزمره و شرایط بحرانی که برای تصمیم گیری صحیح باید تصمیم بگیرید تا از دردسر و نگرانی آینده جلوگیری کنید، تفاوت قائل شوید. شما باید وقت و انرژی خود را صرف تصمیماتی کنید که تأثیرات چشمگیری در زندگی شما دارند. وقت بگذارید و برای پشتیبانی از روند تصمیم گیری، تا آنجا که می توانید اطلاعات جمع آوری کنید.
پس از جمع آوری اطلاعات در مورد همه گزینه های موجود، باید انتقادی بیندیشید که چه گزینه هایی برای تنظیمات شما مناسب هستند. قبل از تصمیم گیری نهایی باید نتایج احتمالی هر گزینه را تجزیه و تحلیل کنید.شما می توانید تمام گزینه های خود را با افراد دیگر مانند همسالان، اساتید و همکاران خود در میان بگذارید تا دیدگاه های مختلفی پیدا کنید و دیدگاه خود را گسترش دهید.پس از به دست آوردن دیدگاه ها و واقعیت های مختلف در مورد یک وضعیت خاص، شما باید از روند تفکر خود استفاده کنید تا تصمیمات فعال و آگاهانه بگیرید به جای اینکه فقط توسط عقاید دستکاری شوید.در حالی که در مورد یک جنبه خاص تصمیم می گیرید، فقط لازم نیست شواهدی را به نفع آن پیدا کنید. درعوض، اگر عمیق تر گود بزنید و معایب انجام این انتخاب را نیز ببینید، به شما کمک می کند تا تصمیم نهایی شما بهترین انتخاب ممکن در شرایط خاص شما باشد.جنبه مهم تصمیم گیری این است که خود را در برابر حقایق و نظرات ناشناخته باز کنید. بیشتر ما قربانی تعصب تأیید می شویم و به جای اینکه مدتی آن را رها کنیم و جای خود را برای رویکردهای جدید باز کنیم، بر اساس دانش و تجربه قبلی خود تصمیم می گیریم.این بدان معنا نیست که دانش و تخصص قبلی شما دارای نقص است. اگر به هر دو جنبه مثبت و منفی انتخاب دلخواه خود نگاه کنید، این کار کمک می کند. از طریق این تمرین، شما خود را متوجه خواهید کرد که آیا تصمیم شما از هر نظر ممکن است به بهبود نیاز داشته باشد یا کامل باشد.

کال (دره ) جنی

از دیگر مکان هایی که در شهر طبس می توان دید دره جن می باشد که گردشگران می توانند در سفر خود از این منطقه ی زیبا دیدن نمایند. کال جنی شامل تونل ها یی می باشد که این مکان را به مکانی پر از رمز و راز تبدیل کرده است. واژه ی کال به معنای دره می باشد که توسط مسیر آب ها و سیلاب ها شکل گرفته اند. در میان دیواره ها خانه هایی وجود دارند که به خانه ی گبر معروف می باشند که مکانی برای زندگی درویشان بوده است که در دوره ی ساسانیان ساخته شده اند. لازم به ذکر
می باشد که این منطقه دارای دره های پر شیب و پر خطری می باشد، لذا گردشگران بهتر است تنها به این مکان نروند و به مسیر آشنایی داشته باشند. این دره یکی از جاذبه های طبیعی استان خراسان جنوبی بوده و به دلیل مسیر های پر پیچ و خم برای افرادی که به این مکان ها علاقه مند هستند مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت