حقوق اقتصادی و رفاهی شهروندان

یکی دیگر از رسالت‌های قانونی شهرداری‌ها در زمینه حقوق شهروندی، رعایت حقوق اقتصادی و رفاهی شهروندان می‌باشد؛ قانونگذار طیف متنّوعی از تکالیف را در حوزه رعایت حقوق اقتصادی و رفاهی شهروندان متوجّه شهرداری‌ها نموده است؛ برخی از این تکالیف از جنبه نظارتی برخوردار می‌باشند؛ منظور آن است که شهرداری‌ها مؤظف شده‌اند تا از تضییع حقوق شهروندان جلوگیری به عمل آورند.
علاوه بر آن، شهرداری‌ها مؤظف می‌باشند تا در زمینه تأمین نیازهای اساسی و رفاه اولیه شهروندان تمامی تلاش خود را به عمل آورند و اقدام‌های مصرّح را انجام دهند؛ در این میان، یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها، احداث خانه‌های ارزان قیمت به منظور سکونت اشخاص بی‌بضاعت ساکنین شهر و نظائر آن در حدود مقدورات مالی است. این موضوع با توجّه به مشکل تهیه مسکن در مقطع کنونی بسیار با اهمیّت جلوه می‌کند؛ بدین‌ترتیب، شهرداری‌ها در حدود بودجه‌ای که دارند ملزم شده‌اند تا در رفع نیاز مسکن شهروندانی که از توانایی مالی لازم برخوردار نمی‌باشند اقدام کنند. در مورد تأمین نیازهای اساسی در زمینه خوراک شهروندان نیز تعیین تکلیف صورت گرفته است؛ بدین‌سان، به موجب بند ۱۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ۱۳۳۴ شهرداری‌ها وظیفه دارند تا اقدام‌های لازم را به منظور فراوانی، مرغوبیت و حسن اداره فروش گوشت و نان شهر انجام دهند. از این رو، هیچ‌گونه کاستی در ارائه نان و گوشت به شهروندان قابل قبول نیست؛ زیرا طبق قانون، شهرداری‌ها وظیفه دارند تا نان و گوشت با کیفیت مناسب را به طور فراوان در اختیار شهروندان قرار دهند.البته رسالت شهرداری تنها منصرف به تأمین نان و گوشت به صورت فراوان و با کیفیت مناسب نمی‌شود بلکه تمامی مایحتاج عمومی را دربرمی‌گیرد؛ در این خصوص، قانونگذار به موجب حکم کلّی که در بند ۳ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها
(با لحاظ اصلاحات بعدی) ذکر نموده شهرداری‌ها را مؤظف کرده است تا خواربار و مواد مورد احتیاج ‌عمومی را به صورت ارزان و فراوان در دسترس شهروندان قرار دهند.

چطور کارمندهای خوشبختی باشیم؟
اگر در پیشه‌هایی مشغول به کار هستید که شغلتان شما را مضطرب می‌کند باید این را در نظر بگیرید که تنها نیستید. بر اساس گزارش‌ها چیزی حدود ۵۰ درصد از کارمندان حین کار به مقوله‌ای به نام «مدیریت استرس شغلی» احساس نیاز می‌کنند؛ نیازی که باید به طور مشخص آن را جدی گرفت؛ چون استرس و اضطراب در کار با سلامتی شما رابطه مستقیم دارد و بی توجهی به آن می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلف و افسردگی باشد. بهترین حالت نشستن این است که کمی بدن را به عقب متمایل کنیم، به طوری که زاویه ی بین ران‌ها و تنه حدود ۱۲۰ درجه شود. این گونه نشستن می‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود. از دیگر عواملی که می تواند به شادابی و حال خوش شما در ساعات کاری کمک کند، رنگ و رو دادن به میزکاری است که شما پشت آن مشغول به کار می شوید. یک گلدان کوچک آپارتمانی، یک پیکسل با یک بیت شعر یا جمله تاثیرگذار یا حتی یک عکس هنری در حین کار می تواند حسابی برای شما روح افزا باشد و شما را کمتر به ورطه کسل شدن و خستگی بکشاند. بی‌خوابی از جمله عواملی است که کمبود آن می‌تواند استرس‌زا باشد. برای همین شما می‌توانید با چیزی بین هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز اوضاع را کنترل کنید چون کمبود خواب باعث استرس شما می‌شود. ‌هنگامی که شما برای خانواده وقت می‌گذارید یا با کسی دوستی گرمی برقرار می‌کنید به شما کمک می‌کند تا توانایی بیشتری برای مقابله با استرس در محیط کار داشته باشید.

بند دره بیرجند

بند دره سدی است تاریخی که در نزدیکی شهر بیرجند قرار گرفته و دارای قدمتی طولانی از دوران زندیه تاکنون می باشد. این بند یا سد در ۵ کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران واقع است. بند دره به دستور شخصی به نام شوکت الملک در سال ۱۲۹۴ هجری قمری ساخته شده و یکی از بزرگترین و تاریخی ترین بندهای کوهستانی شهر بیرجند محسوب می شود. این بند یک سازه وزنی بوده و جهت تقویت دیواره‌ بند، پشت بند عظیمی احداث شده است. در وسط دیواره بند یک محفظه‌ ای عمودی به شکل چاه وجود دارد که در هر یک متر ارتفاع به سمت بند دریچه‌ ای تعبیه شده که به داخل بند راه دارد. معماری بند دره یا همان سد با پیروی از شیارهایی که در کوه واقع است نیز امکان پذیر بوده و در مناسب ترین قسمت دره پایین بر روی طبقات رسوبی کف رودخانه بنا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت