کرونا همچنان قربانی میگیرد

دیروز شنبه بود ، همان شنبه ای که رئیس جمهور اعلام کرد گروهی از کسبه با زمینه فعالیت کم خطر می توانند فعالیت خود را آغاز کند. اما گویی برخی کسبه و شهروندان فقط همین جمله را شنیدند و اما و اگر ها وشروط طرح فاصله گذاری هوشنمد را گویی از گوشی شنیدند و گوش دیگر بیرون راندند.عصر روزشنبه خیابان های شهر حال و هوایی تازه داشت گویی مردم شادمان از پیروزیدر مقابل کرونا ، بی اضطراب و سرخوش به خیابان ها امده بودند تا به قول یک کاسب ، آهن ربای یخچالی یا همان مگنت بخرند و بروند. بی اعتنا بی اینکه شهروند گرامی و کسبه محترم کرونا همین جاست با همان شدت و قوت.

شرط هایی که جدی گرفته نشد

هرآنچه مربوط به بازگشت بازاریان به کسب و کارشان بعد از حدود ۵۰ روز است توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطرح شده ، بازگشتی که انگار با شرط و شروط های سختگیرانه ای رو به رو است،اما وقتی به بطن این سخت گیری ها وارد می شویم. آنچنان هم سخت به نظر نمی رسد ،به گزارش خبرنگار ما در سایتی که وزارت بهداشت تعیین کرده باید پرسشنامه ای پر می شود و فقط باید امید به خدا داشت که فرد پاسخگو حقیقت را گفته باشد. از طرفی گرفتن کد سلامت بیشتر از دو دقیقه طول نمی کشد و از همه جالب تر اینکه بدون شناسه ی صنفی هم می توانید آن کد سلامت را دریافت کنید. حالا باید منتظر شد تا ببینیم مسئولان برای آن دسته از بازاریان و کسبه ای که به اصطلاح پر خطر شناخته شدند چه برنامه ای دارند و البته نظارت های سلامت به چه نحوی خواد بود. در استانی مانند خراسان جنوبی که مردم درآمد پایین دارد شرایط تعطیلی کسبه بسیار سخت تر بود.

پیگیری ادامه فعالیت اصناف

رئیس اتاق اصناف استان استان در اینباره به خبرنگار آوا می گوید: وزارت بهداشت کسبه را به دو گروه پر خطر و کم خطر تقسیم کرده است،که در خراسان جنوبی ۸۰ درصد کسبه جزو کسبه ی کم خطر تلقی می شوند. علیزاده ادامه می دهد: این کسبه فقط باید کد سلامت دریافت کنند و آن را در معرض دید مشتریان قرار دهند. و البته نکات بهداشتی را نیز به خوبی رعایت کنند. وی گرفتن کد سلامت را بسیار راحت دانست و اضافه کرد:کسبه در این مورد نباید دغدغه ای داشته باشند،اما به سوالات سایت باید درستی پاسخ دهند که آن هم مربوط به شرایط سلامتی آنهاست. وی با اشاره به دیگر کسبه ای که جزو مشاغل پر خطر شناخته شده اند می گوید: به دنبال بسته های حمایتی برای این کسبه هستیم.

پاساژهای ما با تهران فرق دارد

رئیس اتاق اصناف استان البته پیگیر راه هایی برای شروع به کار این کسبه نیز است و پیشنهادهایی به مسئولان بهداشتی و دفتر استاندار داده است. به گفته ی وی شرایط پاساژهای بیرجند با تهران و مشهد متفاوت است و اتاق اصناف در حال رای زنی برای این موضوع است. علیزاده ارتفاع سقف پاساژ سادسی،وجود حدود ۸ خروجی و ورودی در این پاساژ و وجود فقط ۱۵۰ واحد تجاری را از جمله تفاوت هایی دانست که با دیگر پاساژهای شهرهای بزرگ دارد. علیزاده اضافه می کند: تمام دغدغه اصناف را می دانیم اما شرایط بهداشتی باید به نحو احسن انجام شود.

کسبه ماسک ندارند

هر چند در این اقدام دولت و بازگشایی مغازه ها برای رفع مشکلات مالی می توان به گردش چرخ اقتصاد اندکی امید بست اما سوال مهم اینجاست آیا وسایل بهداشتی مورد نیاز از جمله ماسک که امروز انگار قحطی این کالا است به اندازه کافی برای کسبه و فروشنده ها تامین هست؟سوالی که باید مسئولان بهداشتی به زودی پاسخ گوی آن باشند.

طرح هوشمند و الزامات قانونی

معاون دانشگاه علاوم پزشکی بیرجند گفت : فروشگاههای بزرگ به جز فروشگاههایی که مواد غذایی و مواد شوینده را عرضه میکنند، پاساژها و مجتمعهای تجاری، بازارهای مرکزی سقفدار، نمایشگاهها، آموزشگاههای رانندگی، رستورانها، اغذیهفروشی، طباخی و فستفود، مراکز بازی، تفریحی، گیمنت، باشگاههای ورزشی و بدنسازی، گرمابه، سونا و استخر، تالارهای پذیرایی، آرایشگاهها و سالنهای زیبایی، قهوه خانهها، چایخانه و کافی شاپ که باعث تجمع افراد میشود، همچنان باید تعطیل باشند.مهدی زاده افزود:سایر مشاغل مشروط به چند شرط میتوانند فعالیت خود را از روز شنبه در چارچوب طرح فاصله گذاری هوشمند آغاز کنند و اولین نکته این است که دستورالعملها و موازینی که برای این مشاغل طراحی شده و در اختیارشان قرار میگیرد را در مورد فاصله گذاری حتما باید رعایت کنند و دوم اینکه باید به سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه و یکسری اطلاعات را ثبت کنند. مهدیزاده افزود: باید تضمین داده شود که این دسته از افراد با مورد مثبت کرونا تماس یا مسافرت به نقطه آلوده نداشتند و خودشان هم علامتی ندارند در این صورت گواهی صادر میشود که باید پرینت گرفته و در محل کسب در معرض دید عموم نصب شود. وی تصریح کرد: بازرسان ما از دیروز در سراسر استان فعال شدند و با همکاری سایر دستگاه ها بازرسی و نظارت بر صنوف و مشاغل انجام میشود. وی گفت: گواهی که از سامانه وزارت بهداشت صادر میشود در واقع تعهدی است که صاحبان صنوف و مشاغل، مورد مثبت کرونا یا تماس با مورد مثبت نداشتند و این گواهی حتما باید در معرض دید قرار گیرد و سایر موازین بهداشتی هم از طریق بازرسان ما کنترل میشود.

مهلت ۷ روزه صنوف کم خطر برای دریافت کد فعالیت

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا خراسان جنوبی هم گفت: صنوف کم خطر پس از تایید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به صورت الکترونیکی، اخذ کد بهداشتی و نصب آن در واحد صنفی میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. ناصر خوش خبر از مهلت ۷ روزه اصناف کم خطر برای مراجعه به سایت سلامت وزارت بهداشت و دریافت کد فعالیت خبر داد و افزود: براساس سیاستهای طرح فاصلهگذاری اجتماعی، اصناف کم خطر از امروز ۲۳ فروردین ماه میتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند. وی تاکید کرد: شرط فعالیت دوباره واحدهای صنفی کم خطر، دریافت کد فعالیت از سایت سلامت وزارت بهداشت است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای شروع فعالیت دوباره مشاغل کم خطر در طرح فاصله گذاری هوشمند، تمامی واحدهای صنفی میبایست در سامانه salamat.gov.ir برای دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلین، مشتریان و تایید تعهدنامه به صورت الکترونیکی ثبتنام کنند. وی تصریح کرد: رعایت سه اصل بهداشت محیط کار، بهداشت مشتریان و بهداشت شاغلین در واحد صنفی از موارد اساسی در این طرح بوده و لازم الاجراست.

رعایت این پروتکلها الزامی است

خوش خبر گفت: در پروتکلهای ۶۴ گانه، دستورالعملهای لازم برای رعایت بهداشت در هر صنف، گروه شغلی و حوزه کاری کاملاً مشخص شده و رعایت این پروتکلها برای تمامی اصناف الزامی است. وی عنوان کرد: برای حفظ سلامت مردم، گروههای بازرسی متشکل از بازرسان صمت، تعزیرات، اماکن، بهداشت محیط و سایر دستگاهها تمامی موارد را تحت نظارت خواهند داشت و در صورت مشاهده موارد تخلف، حتما اعمال قانون خواهد شد. سخنگوی ستاد مدیریت بیمار کرونا در استان گفت: این طرح، ملی است و به جز تهران، در سراسر کشور از دیروز آغاز شده چرا که خروجی آن حفظ سلامت مردم است. وی باتشکر از همراهی اصناف و بازاریان با مجریان طرح فاصلهگذاری اجتماعی تاکیذ کرد: موضوع فعالیت مجدد اصناف، شامل گروه مشاغل پرخطر نمیشود و ۱۱ رده شغلی که در شمار مشاغل پرخطر تعریف شدهاند تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحدهای خود را ندارند. وی گفت: همراهی مردم و اصناف تا این لحظه با طرح فاصله گذاری اجتماعی قابل تقدیر است و بدون شک در این مرحله نیز باید به گونهای اقدام شود که سلامت جامعه حفظ شود. خوش خبر افزود: به دلیل اهمیت موضوع، همه ما مکلفیم قانون را رعایت کنیم و در صورت مشاهده مواردی از رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی، باید تذکر داده شود – گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت