چالش های رشته نوپا اسکواش در استان

صباغی – فعالیت جدی رشته اسکواش در خراسان جنوبی از سال ۸۷ شروع و برای توسعه این رشته یک کورت استاندارد در شهر بیرجند احداث شد. به اعتقاد کارشناسان و فعالان این رشته ورزشی، کمبود مربی کارآزموده و نبود کورت مجهز، مهمترین چالش توسعه این رشته در استان محسوب می شود که بر این اساس باید متولیان ورزش استان به منظور رفع این کمبودها، میزبانی دوره مربیگری سطح یک ملی اسکواش بانوان و مردان را در استان پذیرا باشند. جمعی از ورزشکاران و مربیان و اعضای هیئت اسکواش استان در نشست روزنامه آوای خراسان جنوبی به بررسی چالش های ورزش نوپای اسکواش پرداختند.

افتتاح سومین کورت پدل اسکواش ایران در بیرجند

مربی ورزش پدل خراسان جنوبی با این مقدمه که پدل ترکیبی از چند ورزش راکتی از جمله تنیس، بدمینتون و اسکواش است، گفت: ورزش پدل به دو شکل دونفره و چهارنفره (دو تیم دونفره) انجام می‌شود مجتبی سیروسی با بیان اینکه پدل در سال ۱۳۸۴ به کشور وارد شده است، افزود: دو سال پس از ورود ورزش پدل به ایران کمیته آن با ریاست فرهاد جامع شروع به کار کرد. وی یادآور شد: سومین کورت پدل اسکواش کشور سال ۹۷ با حضور رئیس فدراسیون در پارک پدران آسمانی خیابان ظفر بیرجند خراسان‌جنوبی افتتاح شد. وی که در همان سال در کلاس های مربی گری این رشته ورزشی در باشگاه انقلاب تهران با آقایان غنی و ظهوری شرکت کرده است، ادامه داد: حضور در این کلاس ها خروجی خوبی داشت و نتیجه آن اعزام ۴ ورزشکار به مسابقات سال ۹۸ بود.

نبود کورت و سالن مناسب تمرین

وی با اشاره به اینکه عمده ترین مشکل حال حاضر ورزش اسکواش در استان نبود کورت و سالن ورزشی مناسب برای تمرین است، یادآور شد: در این ورزش باید دور تا دور زمین شیشه ای باشد اما اکنون ورزشکاران در زمین های سیمانی با دیوار تمرین می کنند که با خطر آسیب دیدگی همراه است. سیروسی با تاکید بر این که برای پیشرفت این ورزش باید به تقویت زیرساخت ها پرداخته شود، ابراز امیدواری کرد: وعده احداث زمین پدل در دانشگاه بیرجند پیگیری شود. وی با بیان این که در پارک هایی مانند آزادی و کاجستان می توان کورت هایی برای ورزش پدل ایجاد کرد، یادآور شد: باید برای شناسایی افراد مستعد، دوره های مربیگری برگزار شود.

چند درخواست از متولیان

پیشکسوت اسکواش استان نیز در این نشست درخواست برگزاری مسابقات برای پیشکسوتان استان ،جشنواره والدین و کودکان و نوجوانان را مطرح کرد. مسعود مطیع با بیان اینکه اسکواش باعث تحرک معادل یک ساعت می شود، ادامه داد: مزیت دیگر اسکواش این است که والدین با این ورزش می توانند روح ورزش را در فرزندان خود زنده کنند. وی تاکید کرد: اسکواش به دلیل ویژگی های منحصر به فردش به ورزش خانوادگی نیز شهرت یافته است؛ چرا که می توان در کنار فرزندان به این ورزش پرداخت. مطیع بیان کرد: مسابقات اسکواش در گروه های مختلف برگزار شود، چرا که باعث گرایش همه سنین به ورزش خواهد شد.

تعامل با رسانه ها

مسئول روابط عمومی اسکواش استان نیز بر ارتباط و تعامل بیشتر با روزنامه ها و خبرگزاری ها تاکید و پیشنهاد ارائه برنامه های مهیج برای انگیزه بخشی به بازیکنان را در این نشست ورزشی مطرح کرد. کاخکی گل با بیان اینکه زمین کورت اسکواش گنجایش راکت بال را ندارد، ادامه داد: این دو ورزش به دلیل راکت و توپ متفاوت، باید زمین متفاوتی هم داشته باشند وی در ادامه با تاکید بر برگزاری مسابقات به ویژه در بین کودکان، عنوان کرد: این مسابقات با برگزاری کمیته کودکان هیئت هم موجب شور و انگیزه در کودکان و هم باعث کسب مهارت در اسکواش می شود.

قهرمانی مسابقات مجازی همگانی

دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه بیرجند نیز در این نشست ورزشی با اشاره به مسابقات مجازی اسکواش یادآور شد: بهار ۱۴۰۰ موفق به کسب مقام اول در مسابقات مجازی همگانی اسکواش دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شدم. سیادت با بیان اینکه در سومین دوره از مسابقات دانشجویان تربیت بدنی به همراه سه نفر اعزام شدیم که مقام اولی را کسب کردم، یادآور شد: در ۲۰ ثانیه توانستم در بین شرکت کنندگان مجازی بیشترین امتیاز را کسب کنم که به تمرکز جدی نیاز داشت. وی برگزاری مسابقات و تبلیغات را شرط اصلی پیشرفت ورزش اسکواش دانست و تاکید کرد: رسانه ها و مسئولان با تبلیغ و حمایت جوانان را به سمت این ورزش مهیج سوق دهند.

ناشناخته بودن اسکواش

مربی و داور سطح ۱ اسکواش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از سال ۸۹ در رشته اسکواش فعالیت دارم و تاکنون نیز موفق شده ام که درجه داوری سطح یک آسیا را به دست آورم. محمد رضا خراشادی زاده با اشاره به کمبودهای این رشته،گفت: نبود کورت‌ (زمین بازی اسکواش) استاندارد، سیمانی بودن و همچنین ناشناخته بودن این ورزش از مهمترین مشکلات این ورزش است. وی به ضرورت ساخته شدن یک کورت تمام شیشه و استاندارد در استان اشاره کرد و ادامه داد: با احداث این کورت می‌توان افق‌های روشنی را پیش روی اسکواش مشاهده کرد. خراشادی زاده با اشاره به اینکه رشته اسکواش ظرفیت بالایی برای پیشرفت دارد، یاداور شد: با وجود همه مشکلات در سال های گذشته ۹ مدال کشوری داشتیم و دو نفر نیز به تیم ملی دعوت شدند. مربی اسکواش خراسان جنوبی درباره دو ورزشکار نونهال اعزامی به اردوی تیم ملی گفت: فرزاد حق خواه اسکواش باز ۹ ساله استان از سوی مربی استعداد یاب فدراسیون، برای دومین بار به عضویت تیم ملی اسکواش در آمد.وی ضمن تاکید به لزوم بیمه شدن ورزشکاران ادامه داد: در این رشته باید استعدادیابی جدی انجام شود و برای این کار باید همکاری با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بیشتر شود.خراشادی زاده با بیان اینکه با تدابیر و برنامه‌های اندیشیده شده، توانستیم دوباره موتور هیئت را روشن کنیم، اظهار کرد: باید کلاس های مربیگری با افرادی که سررشته ای این رشته دارند ادامه پیدا کند. وی تاکید کرد: برگزاری کلاس مربیگری و داوری با افراد با اطلاعات پایین کمترین بازدهی دارد چون بازیکنان هیچ اطلاعاتی ندارند.

تشکیل گروه اندیشه با شایستگان

سرپرست هیئت اسکواش استان نیز گفت: ورزش در همه دنیا با همه فراز و نشیب ها و هزینه و مشکلات اگر با مردانگی، اخلاق مداری و گذشت و پهلوانی همراه باشد ارزشمند است اما متاسفانه ورزش در کشور ما همیشه با حاشیه هایی همراه است. حسین اصغری گفت: از زمانی که سرپرستی هیئت اسکواش را عهده دار شدم با تشکیل گروه اندیشه با شایستگان برای برقراری ارتباط های دوستانه بین اعضای جامعه ورزش اسکواش ارتباط تنکاتنگی با مطبوعات و رسانه ها داشته ایم. وی افزود: استعدادیابی، تعامل و عقد قرارداد با آموزش وپرورش و با دبیران آموزشگاه ها می تواند نقش مهمی را در پیشرفت و گسترش این رشته توجیه کند.

شایسته سالاری در هیئت اسکواش

اصغری با اشاره به کورت بین المللی اسکواش به نام خلیج فارس در سایت اداری، افزود: شایسته سالاری در هیئت اسکواش، عملیاتی شدن تقویم ورزشی فدارسیون با توجه به شرایط و منابع مالی از اقدامات این هیئت بوده است. وی ضمن اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات ویژه بانوان به طور رایگان ، افزود: ساخت کورت های اسکواش و پدل در دانشگاه بیرجند و برگزاری اردوهای خانواده اسکواش پیگیری می شود. سرپرست هیئت اسکواش استان با اشاره به پیگیری ورزش بانوان اظهار کرد: این جلسات جهت تعامل با مربیان و خانواده ها و برای رشد اسکواش به طور مستمر برگزار خواهد شد که امیدواریم در عمل خروجی خوبی برای اسکواش استان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت