پارک دلهره زا در قلب بیرجند

شبستان – بازی اهمیت زیادی در شکل گیری شخصیت کودک دارد با فرا سیدن فصل تابستان و کاهش بیماری کرونا سیل عظیمی از شهروندان به پارک ها می روند در حالی که تجهیزات اکثر پارک و بوستان های محلی استاندارد لازم را ندارند.
اهمیت بازی در سنین کودکی و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودکان بر کسی پوشیده نیست. کودکان به طور غریزی جست و خیز و بازی را دوست دارند. پیشرفت علم، افزایش جمعیت و رونق فرهنگ آپارتمان نشینی باعث محبوس شدن بچه ها در منازل شده است. استقبال کودکان از بازی در هوای آزاد و محیط باز باعث شده است که والدین در برخی از ساعات روز و هفته کودکان خود را برای بازی به پارک های اطراف منازل ببرند. متأسفانه ایمن نبودن فضای بازی و پارک ها گاها باعث بروز حوادث ناگوار برای کودکان می شود به همین علت رعایت استانداردها و ایمنی وسایل و تجهیزات موجود در پارک ها برای سلامت کودکان امری واجب است. وجود ایرادات فیزیکی وسایل بازی، نبود کف پوش مناسب، نبود نیمکت مناسب برای استراحت، نا ایمن و غیر استاندارد بودن وسایل بازی در پارک ها و اماکن تفریحی، باز بودن درب تابلوهای برق و پایه‌های روشنایی، موانع مسیر، خرابی معابر، لبه‌های تیز و برنده، نامناسب بودن وسایل و کف‌پوش زمین بازی کودکان، نامناسب بودن وسایل ورزشی عمده‌ترین خطرها و مشکل هایی هستند که در سال‌های اخیر حوادث ناگواری را متوجه کودکان و حتی بزرگسالان در پارک‌های شهری کرده است.
فصل بهار و تابستان، فصل فراغت و تفریح است که متأسفانه برخی مواقع به علت استاندارد نبودن فضا و وسایل بازی، شیرینی ساعت های خوش را به تلخی و نگرانی تبدیل می‌کند. به اذعان کارشناسان کاستی های فضای شهری، امکان تجربه آموزی را از کودکان گرفته و آنان را به سمت وسایل دیجیتالی و بازی های انفرادی کشانده است که نتیجه آن، چیزی جز انزوا و پرخاشگری کودکان نیست که این مهم خود تهدیدی برای سلامت جامعه است.یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند ضمن گلایه از نامناسب بودن فضای بازی کودکان در پارک ها می گوید: افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی از یک سو و شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر باعث محبوس شدن کودکان در فضای بسته منازل شده است.

وسایل بازی غیر استاندارد

«جواد براتی» ضمن انتقاد از کم بودن تجهیزات مناسب برای بازی کودکان در فضای پارک ها می افزاید: در نقاط شمالی شهر پارک‌ها و اماکن تفریحی کم است و با وجود نوساز بودن برخی از پارک ها استانداردسازی نشده اند.
به گفته وی فرسودگی برخی وسایل بازی مانند سرسره و الاکلنگ ها و غیر استاندارد این تجهیزات در پارک‌ها باعث بروز مشکلاتی برای کودکان می شود.
وی با بیان اینکه زنگ زدگی تاب و سرسره ها و خرابی و قدمت برخی وسایل باعث بروز مشکلاتی برای کودکان می شود، ادامه داد: ماه گذشته یکی از کودکان هنگام استفاده از تاب به زمین پرتاب شد و با توجه به وجود شن، ماسه و سنگ ریزه در زمین بازی کودک دچار سانحه شد.
یکی از شهروندان به فعالیت خانه های بازی در گوشه و کنار شهر اشاره می کند و می گوید: گرچه این اماکن نسبت به پارک ها فضای ایمن تری دارند اما با توجه به دریافت ورودی در هر ساعت، استفاده از این اماکن برای همه افراد توجیه ندارد.
«علی باقری» با بیان اینکه تنها شهر بازی شهر به علت ایمن نبودن تعطیل است گریزی به شیوع بیماری کرونا می زند و می افزاید: با توجه به مساعد بودن شرایط فعلی این بیماری، والدین با آرامش بیشتر کودکان خود را به پارک ها می برند اما استاندارد نبودن زمین و وسایل بازی باعث نارضایتی پدر و مادرها می شود.
به گفته وی در برخی پارک ها قسمتی از زمین و وسایل بازی استاندارد هستند که متأسفانه این اماکن هزینه دریافت می کند و با توجه به شرایط اقتصادی برخی خانواده ها امکان استفاده از این وسایل را ندارند.
وی گریزی به زمین های بازی که دارای سنگ ریزه و شن و ماسه هستند می زند و می گوید: شن، روی زمین بازی کودکان را پوشانده و فضای زیر تاب و جلوی سرسره‌ها به مرور زمان گود و به چاله‌هایی تبدیل شده که این مهم خطرات بیشتری را رقم می زند.
استاندارد اجباری

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند گفت: هر گونه تجهیزات تفریحی برای عموم مشمول داشتن استاندارد اجباری است.
«محمدرضا مروی مقدم» با اشاره به این مهم که مسئولیت تجهیزات ساده پارک ها در شهر با شهرداری و در روستا با دهیاری است، می گوید: بر اساس مصوبات تاب با نشیمن گاه فلزی غیر استاندارد بوده و باید از پارک ها جمع آوری شود.

تماس با ۱۵۱۷

وی به سامانه ۱۵۱۷ اشاره می کند و می افزاید: مردم و شهروندان هنگام استفاده از وسایل پارک ها چنانچه با مشکلی در زمینه استاندارد مواجه شدند با این سامانه تماس گرفته و در اسرع وقت کارشناسان و بازرسان به محل اعزام می شوند.
مروی مقدم درخصوص نصب برخی تجهیزات غیر استاندارد شامل تاب، سرسره و… می گوید: سال گذشته ۴۸۰ مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی، پارک ها، بوستان ها، تجهیزات بدنسازی حاشیه پارک ها و… انجام شد و برخی موارد از قبیل عدم انطباق، نیاز به تعمیر و اصلاح و… به شهرداری ها ابلاغ شد.
وی خواستار نصب تابلو «استفاده از وسایل بازی با نظارت والدین انجام شود» در ورودی پارک ها شد و می گوید: تجهیزات و وسایل بازی شامل سرسره، تاب، کف پوش و… موجود در پارک ها باید استاندارد باشند.وی با بیا اینکه مصوبات و دستورالعمل ها باید توسط شهرداری رعایت و اجرا شود، تأکید می کند: با توجه به نزدیکی فصل تابستان چنانچه موارد اعلامی در زمینه استاندارد رعایت نشود از طریق واحد حقوقی اقدام می کنیم.

پلمپ پارک

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی استفاده درست و بهینه از تجهیزات و وسایل بازی را منوط به فرهنگ سازی دانسته و می افزاید: متأسفانه در برخی موارد استفاده نادرست از تجهیزات باعث ایجاد نواقص می شود.
مروی مقدم از شهروندان و مردم به عنوان بازوی حمایتی یاد کرده و می گوید: اعلام گزارشات مردمی با سامانه ۱۵۱۷ کمک بزرگی برای اداره کل استاندارد است.
وی تأکید می کند: در صورت مشاهده موارد غیر استاندارد و مکاتبه با متولی امر و عدم رفع نواقص تجهیزات، برای حفظ ایمنی شهروندان پارک پلمپ خواهد شد.
وی داشتن تعامل با دستگاه های اجرایی را در روند به جلو بردن کارها مؤثر دانسته و یادآور می شود: تاکنون به تنهایی و با کارشناسان شهرداری بازدیدهایی از سطح پارک ها انجام و موارد و نواقص اعلام و رفع شده است.

در زمینه استاندارد وسایل با کسی تعارف نداریم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند هم در گفتگو با شبستان با اشاره به این مهم که در بحث ایمن سازی تجهیزات و وسایل بازی به بهره برداران اخظار داده شده است و ملزم به رعایت و تأیید ایمنی استانداد هستند، تأکید می کند: در زمینه استاندارد بودن تجهیزات و وسایل بازی با کسی تعارف نداریم چراکه با جان فرزندان ما سرکار داشته و با جدیت این مهم را پیگیری می کنیم.«محمد محمدزاده» با بیان اینکه در حوزه سازمان پارک ها بسیاری از اماکن مغفول مانده است، می گوید: در فاز اول حذف وسایل بازی فلزی و غیر استاندارد در دستور کار سازمان قرار دارد و جمع آوری نشیمن گاه و پشتی فلزی تاب ها در پارک ها و بوستان ها در حال اجرا است. وی استفاده از مجموعه پلی اتیلن برای وسایل بازی کودکان را پرکاربردترین وسایل بازی در مبلمان شهری دانسته و می گوید: برای اجرای برنامه های پیش رو به منابع مالی و انسانی نیاز است که متأسفانه با وجود ۲۷۰ هکتار فضای سبز، تعداد نیروهای انسانی و عملیاتی در این زمینه یک دهم نیروهای لازم است. مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه در حوزه استاندارد با کسی تعارف نداریم، می گوید: در این زمینه به علت عدم استاندارد قسمتی از مجموعه بازی یکی از پارک های شاخص پلمپ شد.
محمد زاده رفع مشکلات پارک ها را از مهمترین دغدغه های پیش رو اعلام کرده و می گوید: امسال بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای کف سازی، مبلمان شهری، روشنایی، نورپردازی و… پارک ها اختصاص یافته که از این مقدار بالغ بر هفت میلیارد تومان برای روشنایی و کف سازی پارک آزادی و… اختصاص و هزینه می شود.

مغفول ماندن برخی پارک ها

وی با بیان اینکه برخی بوستان ها و پارک های محلی مغفول مانده اند، می گوید: در این زمینه و برای احصای مشکلات کمیته فنی تشکیل شده و هفته ای یکبار جلساتی برای حل مشکل پارک ها برگزار می شود.
وی از واگذاری ۹۰ هکتار از فضای سبز به بخش خصوصی در سال گذشته خبر می دهد و می گوید: واگذای ۴۰ هکتار دیگر به بخش خصوصی نیز در دستو کار است که در آینده نزدیک محقق می شود.مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری استفاده از مجموعه بازی پلی اتیلن، کف پوش مناسب و شن شسته برای پارک ها را در دستور کار دانسته و می افزاید: روال تغییر کرده و رو به جلو حرکت می کنیم.محمد زاده سرانه فضای سبز بیرجند را ۱۳ متر اعلام کرده و می گوید: استاندارد کشور سرانه فضای سبز ۱۲ تا ۱۵ متر است.وی تأکید کرد: از امروز آیین نامه استاندارد به همه بهره برداران ابلاغ می شود و در صورت مشاهده موارد غیر استاندارد، برخورد خواهد شد.وی ابراز امیدوای می کند: با مدیریت صحیح و هم افزایی سازمان و شهوندان رضایت نسبی مردم را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت