رئیسی: از فشاری که روی مردم است با خبر هستم

رئیس جمهور دوشنبه شب در دومین گفتگوی زنده تلویزیونی درباره روند مقابله با بیماری کرونا و واکسیناسیون عمومی با بیان اینکه همه تلاش ما در این زمینه خارج شدن از حالت انفعالی و اقدام فعال است، گفت: برغم پیشرفت‌های انجام شده در زمینه واکسیناسیون، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان باید در دستور کار مردم باشد و عادی‌انگاری در زمینه بیماری کرونا می‌تواند خطرناک باشد و ما را با موج جدید بیماری مواجه کند. رئیسی با تاکید بر اینکه در زمینه واکسیناسیون سیاست ما اقناعی است و اجباری نیست، گفت: از همه کسانی که واکسن نزده‌اند دعوت می‌کنم در نخستین فرصت واکسن بزنند. رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و برنامه‌های دولت برای مهار تورم، با بیان اینکه دومین موضوع مهم برای دولت معیشت مردم است، گفت: وضعیت معیشت مردم دغدغه روزانه و هر ساعت بنده است، من از فشاری که بر دوش مردم است با خبر هستم و خود را در کنار سفره مردم احساس می‌کنم . رئیسی با بیان اینکه از فشار روی مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه مطلع هستم، گفت: همواره احساس می‌کنم در کنار سفره این‌ها هستم و سختی‌شان را احساس می‌کنم، لذا به دنبال این هستیم که بتوانیم این وضع را اصلاح کنیم. شرایطی که شاهد هستیم، مربوط به تصمیماتی است که از قبل گرفته شده و آثار تورمی آنها امروز در بازار و در سفره مردم آشکار شده است.

شوک به بازار وارد نخواهیم کرد

رئیس جمهور گفت: مردم را بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار را وارد نخواهیم کرد. درباره ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بررسی ها نشان می دهد که فایده آن به جیب مردم نرفته است. اصلاح این مسئله با غافلگیری صورت نخواهد گرفت. همه جوانب کار بررسی خواهد شد و مردم و بازار در جریان جزئیات قرار خواهند گرفت. مشارکت مردم در جریان اجرای این عدالت شرط موفقیت آن است.

دلایل سفرهای استانی از زبان رئیس جمهور

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آثار واقعی سفرهای استانی و اینکه چقدر مصوبات آن رصد و پایش می‌شود، گفت: کارهای ۶ روز از هفته را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به استان می‌رویم؛ بالاخره حق استان است و وظیفه ماست که به استان‌ها سر بزنیم چرا که فقط در تهران مسئولیت نداریم. رئیسی گفت: قبل از سفر، از وزارتخانه‌ها هیئت‌هایی به استان اعزام می‌شوند و نیازهای فوری استان را مشخص می‌کنند. سپس همه این موارد در مرکز و در معاونت اجرایی با دعوت از مدیران بررسی می‌شود و بعد، در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، اعتبارات، زمان و امکانات و پشتیبانی‌های مورد نیاز مشخص می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد. رئیس جمهور افزود: متاسفانه برخی گرفتاری‌های ما به خاطر این است که پروژه‌ای در جایی شروع شده و بعد برای چند سال رها شده و الان دیگر دچار فرسودگی شده و باید یک کار مجدد انجام شود. رئیسی گفت: در سفرهای استانی پروژه‌ها شناسایی، بررسی و صورتجلسه می‌شود. وزرا در جلسه شورای اداری در حضور مدیران و مردم استان قول می‌دهند که چه کارهایی می‌خواهند بکنند. در واقع خودِ مردم و مدیران ناظر می‌شوند.

سفره مردم را به مذاکرات
گره نخواهیم زد

رئیس جمهور گفت : اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد و هیچ زمانی ایران میز مذاکره را ترک نخواهد کرد و ما نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی هستیم در طرف مقابل هم آمادگی او برای لغو تحریم ها نشان جدیت او می تواند باشد. رئیسی افزود: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بتواند همه گروه های این کشور را نمایندگی کند مورد حمایت ماست. وی ادامه داد: بعد از اخراج آمریکا از افغانستان مسئله دست ساخته آنها یعنی داعش در این کشور مطرح است. آمریکایی ها خودشان اعتراف کردند که داعش دست ساخته آنهاست . رئیس جمهور همچنین دربار تهدیدات داعش، گفت: اگر داعش یک حرکت جدی علیه آن صورت نگیرد زمینه مزاحمت برای بسیاری از کشورها و مردم منطقه را فراهم خواهد کرد و آینده بسیار بدی را رقم خواهد زد.

بیش از یک میلیون مسکن نیاز کشور است

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای تحقق وعده ساخت مسکن، گفت: جلسه شورای عالی مسکن را برگزار کردیم و مقدمات کار توسط وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و استانداران در حال انجام و قرار است در هر شهری زمین‌ها شناسایی شود. امروز هم وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در شهرستان‌های مختلف، اراضی شناسایی شده تا کار مسکن‌ و وعده‌ داده شده را دنبال کنیم. رئیسی افزود: این وعده‌ای بوده که در انتخابات مطرح کردم و در قانون هم تصریح شده که باید این کار را انجام داد و نیاز کشور هم هست. رئیسی با اشاره به اینکه گاهی در رسانه‌ها درباره تحقق این وعده تردید می‌کنند، تاکید کرد: این کار باید بشود چرا که اولا نیاز کشور است و دوم اینکه در قانون آمده است و خودمان را موظف به اجرای قانون می‌دانیم. سوم اینکه این کار را با توجه به امکانات کشور شدنی می‌دانیم. رئیسی با بیان اینکه با ساخت مسکن بسیاری از کسب و کارها فعال می‌شود، گفت: وقتی مسکن فعال شود، خیلی از کسب و کارها و کارخانجات هم فعال می‌شوند و با افزایش اشتغال‌زایی و تولید، نیاز مردم هم برطرف می‌شود؛ لذا ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال جزو برنامه‌هایی است که دولت دنبال می‌کند و مقدمات کار آماده شده است.

توضیحات رئیسی در مورد انتصابات در دولت

رئیس جمهور به موضوع انتصابات در دولت نیز اشاره کرد و گفت: محور ما برای انتصاب افراد کارآمدی است در اعضای کابینه من کسانی را انتخاب کرده ام که حتی به بنده رای نداده اند. رئیسی ادامه داد: قبول داشتن بنده شرط کار کردن در دولت نیست من با بعضی از این دوستان شاید حتی یک بار هم زیر یک سقف یا جلسه نبوده ایم و حتی سابقه رفاقت با هیچکدام از آنها را نداشته ام. رئیسی گفت: گاهی اشکالاتی به بنده می‌گیرند و می‌گویند فلانی گروه و دسته ندارد. بله درست است، بنده واقعاً به دنبال شایسته‌سالاری بودم و پس از این هم دنبال شایسته‌سالاری هستم.

اوضاع خزانه چگونه است؟

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره وضع خزانه کشور گفت: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد و اگر بگویم وضع خزانه چه بود، ممکن است برخی بگویند شما هم دنبال این هستید که با گله‌گذاری کار را آغاز کنید. اگر کسی فقط به سفره مردم و ارزش پول ملی، میزان بدهکاری دولت و میزان کسری بودجه، نگاه کند متوجه می‌شود دولت را در چه وضعی تحویل گرفته‌ایم. به ویژه دولت قبل در پنج شش ماه آخر، تعهدات بسیاری ایجاد کرد که این تعهدات مزید بر مشکلات شد. رئیسی تصریح کرد: به لطف خدا و با مشارکت مردم، تلاش می‌کنیم مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، کمتر در زندگی مردم ظاهر شود. رئیس جمهور گفت: در هر ماه غیر از حقوق، دستمزد و هزینه‌هایی جاری دولت، به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت می‌کنیم؛ ضمن اینکه در ماه نخست کار دولت، با همه فشارها تلاش کردیم استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت