شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳

بسته موفقیت

بعضی تصمیم‌ها را به دیگری واگذار کنید

از عوامل خستگی تصمیم گیری در دنیای امروز، پرش‌های پیوسته از ابزاری به ابزار، و از وظیفه‌ای به وظیفه دیگر است. در مسائل و برنامه روزمره خانه به بقیه افراد خانواده اعتماد و برخی مسئولیت‌ها را به آن‌ها واگذار کنید و مطمئن باشید که آن‌ها از عهده خیلی از تصمیمات بر می‌آیند. در محیط کار هم می‌توانید این حس اعتماد را به همکاران خود منتقل کنید.طبق گفته محققان، زمان در طول شبانه روز بر قضاوت و توانایی ما برای گرفتن بهترین تصمیمات تاثیر زیادی دارد. برای بیشتر ما، طلایی‌ترین زمان برای تصمیمات دقیق و منطقی و محتاطانه، صبح است و با نزدیک شدن به شب، بیشتر تصمیمات ما آنی و نسنجیده می‌شود.

اعمال خاص شب های رمضان

کارهایى که در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد؛ و آن چند چیز است:
افطار مستحب است بعد از نماز, صورت گیرد مگر آن که ضعف بر او غلبه کرده باشد یا جمعى منتظر باشند. با چیز پاکیزه و حلال و به دور از شبهات افطار نماید. و بهتر آن است که با خرماى حلال افطار کند تا ثواب نمازش چهارصد برابر گردد. اگر با خرما، آب، رطب، شیر، حلوا، نبات و با آب گرم، و یا هر کدام از این ها افطار کند، نیز خوب است.
در وقت افطار سوره قدر بخواند. در وقت افطار صدقه بدهد و سپس روزه داران را افطار دهد؛ اگر چه به چند دانه خرما یا شربتى آب باشد. و از حضرت رسول (ص) روایت شده کسى که روزه دارى را افطار دهد, مثل اجر آن روزه دار براى وى خواهد بود بدون آن که چیزى از آن کم شود. و نیز از آنِ او خواهد بود ثواب کار نیکویى که به جا آورد آن افطار کرده که فرمود: مومنى که لقمه اى را در ماه رمضان به مومنى بدهد، حق تعالى براى او اجر کسى را مى نویسد که سى بندهء مومن آزاد کرده باشد و نیز از آن او است نزد حق تعالى یک دعاى پذیرفته شده. در هر شب خواندن هزار مرتبه انا انزلناه آمده است.اگر ممکن باشد در هر شب صد مرتبه حم دخان را بخواند.در هر شب از ماه رمضان دعاى افتتاح بخواند. در روایت آمده که هر کس در هر شب از ماه رمضان سوره انا فتحنا را در نماز مستحبى بخواند آن سال حفاظت مى گردد. و از اعمالى که مستحب است در شب هاى ماه رمضان به جا آورده شود، خواندن هزار رکعت نماز در سرتاسر این ماه است.

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

یکی از کارهایی که موقع عصبانیت و استرس، انجام می‌دهیم پرت کردن اشیاء و وسایلی است که کنار دستمان هستند. حتی در برخی از کشورها اتاقک‌هایی به نام «اتاق خشم» وجود دارد که افراد داخل آن اتاق‌ها می‌شوند و هرچه در آنجا هست را پرت می‌کنند و فریاد می‌کشند.
وقتی استرس داریم احتمال اینکه بدون احساس گرسنگی، غذا بخوریم یا غذاهای ناسالم را انتخاب کنیم (فورا حال مان را خوب می کنند اما بعد از مدت کوتاهی، اُفت ناگهانی انرژی باعث احساس بدمان می شود) بیشتر می شود.
رخی از عادت‌ها همانند کندن مو‌های سر، جویدن ناخن ها، دعوا و پرخاشگری و مواردی از این دست، باعث ایجاد استرس در افراد می‌شود، بنابراین اگر در گذشته کار‌هایی انجام می‌دادید که باعث استرس در شما می‌شد انجام دوباره آن‌ها را فراموش کنید.گاهی واقف بودن به حس و حالی که دارم منجر به کنترل خود به خودی آن حس می‌شود. محققان اسپانیایی مطالعه‌ای روی روش‌های مختلف کاهش استرس و ارتباط‌‌شان با احساسات منفی و بیماری‌های قلبی انجام دادند. براین اساس آنها دریافتند که عواقب منفی روش انکار بیش از عواقب مثبت آن است و می‌تواند موجب تقویت احساسات منفی و افزایش احتمال بیماری‌های قلبی شود. اگر در شرایط پراسترسی قرار دارید و کاری نمی‌توانید انجام دهید به جز صبر کردن، بدترین کار بی خوابی و کم خوابی است. خوابیدن به میزان کافی برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید و سبب جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در زمان استرس کم خوابی می‌تواند به بدن به ویژه قلب آسیب شدید برساند و از بازده ذهنی فرد برای کنترل عوامل استرس زا بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شنبه 2 تیر ماه بود که در روزنامه آوا مطلبی با عنوان «توقف روند تعطیلی

بیشتر

۴ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند-قاین با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد

بیشتر

ستاد مدیریت بحران استان، ادارات دولتی خراسان حنوبی را پنجشنبه های هر هفته ، تا

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت