بسته موفقیت

قانون جدید مهریه

در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی چنین عنوان شده است که «به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند». در تبصره الحاقی اشاره می‌کند که «چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تعیین نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود محاسبه و پرداخت خواهد شد. مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری توافق کرده باشند، آئین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید».با این مفهوم که اگر مهریه، وجه رایج در نظر گرفته شود، با توجه به تغییرات ایجاد شده در شاخص قیمت سالانه نسبت به سال اجرای عقد و اعلام شده توسط بانک مرکزی تعیین و محاسبه می‌شود تا پرداخت شود. از این رو این بدان معناست که اگر زن درخواست مهریه خود را از طریق دادگاه پیگیری کند، مرد ملزم به پرداخت آن بر اساس شاخص قیمت‌های سالانه خواهد بود، در غیر این صورت مرد مدیون زن خواهد شد. در قانون جدید مهریه در سال ۹۹ برخی به اشتباه، گمان می‌کنند که اگر مهریه همسر مثلاً ۵۰۰ سکه طلا باشد، مردان تنها ملزم به پرداخت ۱۱۰ سکه طلا خواهند بود، در حالی که قانون مهریه سال ۹۹ در جهت حبس‌زدایی و کمتر کردن آمار زندانیان مهریه در نظر گرفته می‌شود و بدان معنی است که پس از مطالبه مهریه توسط زن، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه، محکومیت‌های مالی به همراه خواهد داشت. یعنی زن می‌تواند تا سقف ۱۱۰ سکه طلا حکم جلب شوهر خود را از دادگاه بگیرد، اما مابقی مهریه نیز باید پرداخت شود و مرد می‌تواند درخواست تقسیط بدهی را ارائه دهد، این مقدار تقسیط شده می‌تواند با تعیین میزان و شرایط اقساط توسط دادگاه، به زن یا زوجه پرداخت شود. مهریه می‌تواند با هر مقداری تعیین شود، اما باید قوانین زیر در حین تخصیص آن لحاظ شود. این قوانین به طور کلی در زمینه تعیین مهریه لازم الاجرا است.

چه زمانی باید نه بگوئیم؟!
احتمال زیاد شما هم جزو افرادی هستید که احساس می‌کنید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید ولی وقت شما این اجازه را به شما نمی‌دهد، صرف‌نظر از توانایی ما در مدیریت زمان همه با هر توانایی روزی به این نتیجه می‌رسند که زمانی که در اختیار دارند کفاف برنامه‌های موجود در ذهنشان را نمی‌دهد و در این نقطه بایستی شما نه گفتن را آغاز کنید.در اینجا برای اینکه موضوع را بیشتر باز کنم به ایمیلی که چند وقت پیش برایم توسط یکی از شاگردانم فرستاده شده اشاره می‌کنم. هر چه ترم به جلو پیش می‌رود امیدم را برای رسیدن به مطالب گفته‌شده بیشتر از دست می‌دهم. من میدانم که توانایی خواندن و فهمیدن درس‌ها را دارم ولی برنامه‌های اضافه بسیاری دارم که کار را برایم مشکل می‌کند، من یک شغل پاره‌وقت دارم که وظیفه آموزش به یک گروه جوان را عهده‌دار هستم، من تنها راه‌حل مشکل را در کمتر خوابیدن و بیشتر مطالعه کردن میدانم ولی بعد از مدتی ازنظر فیزیکی به‌شدت خسته شده‌ام و این خستگی تأثیری مستقیم بر روی میزان یادگیری من گذاشته است.من به‌شخصه احساس این شاگردم را درک می‌کنم زیرا قبل از اینکه شروع به ساده‌سازی زندگی‌ام کنم در مسیرهای مختلفی حرکت می‌کردم و همیشه دوست داشتم که به امور زیادی بپردازم و به‌اصطلاح چندبعدی باشم ولی نتیجه‌ای که نهایتاً حاصل می‌شد خراب کردن آن کار بود زیرا به‌شدت در امور مختلفی درگیر بودم.حال تنها یک توصیه را می‌توانم بکنم و آن این است که ظرفیت انسان‌ها محدود است پس تا دیر نشده نه گفتن را یاد بگیرید.

سد شاه عباسی در طبس

این سد یک نمونه بی نظیر و خلاق از ایرانی های در صدها سال پیش بوده که یک جاذبه ی جذاب و دیدنی برای گردشگران و این خطه تاریخی به شمار می رود. سد شاه عباسی در طبس یا طاق عباسی در شهرستان طبس واقع است و از جمله آثار تاریخی آن محسوب می شود. نکته جالبی که در مورد این سد شاه عباسی در طبس وجود دارد این که چندین عنوان “ترین” را برای خودش کسب کرده که آن شامل قدیمی ترین و بزرگترین سد قوسی جهان می باشد، که به غیر از این موارد به مدت ۵۵۰ سال توانسته بود عنوان بلندترین سد در جهان را برای خودش کسب بنماید. این سد حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و طول آن۲۵ متر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت