بسته موفقیت

حقوق فرهنگی شهروندان

در زمره رسالت‌های تقنینی شهرداری‌ها در زمینه حقوق شهروندان به رعایت حقوق فرهنگی شهروندان ارتباط پیدا می‌کند.توسعه آموزش همگانی مهمترین رسالتی است که شهرداری‌ها در زمینه حقوق فرهنگی شهروندان ملزم به رعایت آن می‌باشند. این موضوع در زمره سیاست‌های کلانی به شمار می‌آید که شهرداری‌ها مؤظف به رعایت و اجرای آن می‌باشند. توسعه آموزش همگانی می‌تواند بر نرخ بسیاری از بزهکاری‌ها در جامعه تأثیر بگذارد؛ زیرا زمانی که شهروندان از آموزش‌ و آگاهی لازم برخوردار باشند کمتر در دام سازمان‌های بزهکاری گرفتار می‌شوند. توسعه آموزش همگانی می‌تواند سطح فرهنگی جامعه را بالا ببرد و در نتیجه، روابط میان آحاد جامعه از کیفیت و سلامت بیشتری برخوردار شود. بنابراین ارتقای سطح آگاهی همگانی و مبارزه با بی‌سوادی در زمره مهمترین تدابیری شناخته شده‌اند که شهرداری‌ها مؤظف به تمهید آن‌ها در راستای رعایت حقوق فرهنگی شهروندان می‌باشند.پاسداری از میراث فرهنگی و همکاری با نهادهای ذیصلاح فرهنگی رسالت دیگر شهرداری‌ها را در زمینه رعایت حقوق فرهنگی شهروندان تشکیل می‌دهد؛ در واقع، شهرداری‌ها با عنایت به جایگاهی که در حوزه مدیریت امور شهری و ارائه خدمات عمومی دارند وظیفه دارند تا حفاظت لازم را در مورد اماکن فرهنگی به عنوان میراث مشترک شهروندان (در همه زمان‌ها) به عمل آورند؛ بدین‌ترتیب، از این منظر شهروندان نباید از این موضوع واهمه داشته باشند که تأسیسات و ابنیه فرهنگی متعلق به آحاد جامعه مشمول تعدی قرار بگیرد.
شهرداری‌ها از ظرفیت فرهنگ‌سازی در میان شهروندان نیز برخوردار می‌باشند؛ در این خصوص، به موجب بند ۲۷ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ۱۳۳۴ (با لحاظ اصلاحات بعدی) رسالت حفظ زیبایی شهر به عهده شهرداری‌ها گذاشته است؛ بدین‌ترتیب، شهرداری‌ها این امکان را دارند تا دراستای زیباسازی شهری، فرهنگ‌سازی را نیز در دستور کار قرار دهند. این موضوع می‌تواند از طریق انتشار موازین فرهنگی مناسب (مثل رعایت حق تقدم در رانندگی) در قالب طرح‌های زیبا در سطح شهرها انجام شود.

راههای ساده برای ایجاد انگیزه
اگر بی‌حوصله‌اید و انگیزه کاری را ندارید، تصور کنید که سرشار از انگیزه‌اید. حسن این کار در این است که به محض شروع، آرام آرام احساس می‌کنید که شور و علاقه، حقیقتا در وجود شما زنده شده است. یک کار کوچک را آغاز و به پایان برسانید؛ مثلا میز کارتان را تمیز کنید، یک قبض یا رسید را بپردازید و یا ظرف‌ها را بشویید. فقط نیاز به این دارید که کاری را آغاز کنید. وقتی این کار را تمام کردید احساس می‌کنید که آمادگی انجام کار‌های بعدی را هم پیدا کرده‌اید. بنابراین وقتی حال و حوصله انجام هیچ کاری را ندارید یک کار کوچک را شروع کنید تا خاتمه یافتن آن شما را بر سر شوق آورد.بسیار مهم است که شما واقعا بدانید که چگونه و چرا این شرایط به شما احساس خوبی را منتقل کرده است. این پرسش‌های صبحگاهی فوق‌العاده‌ هستند، زیرا نحوه قرارگرفتن آنان، به شما امکان درک عمیق از شرایط موجود را می‌دهد و سپس آن احساس مثبت را به شما منتقل می‌کند. یکی از دوستان شما چند ماهی است که تحت یک رژیم غذایی خاص است. بعد از چند ماه وقتی او را دوباره ملاقات می کنید متوجه وجود تغییرات زیادی در او می شوید اما جالب اینجاست دوست شما متوجه این تغییرات نمی شود. به دوستتان قوت قلب می دهد که نسبت به زمانی که او را دیده اید تغییرات زیادی کرده است. شما تصویری از قبل از رژیم دوستتان در ذهنتان دارید و به همین علت وقتی او را با دوران بعد از رژیم مقایسه می کنید تفاوت فاحش در اندام او را تشخیص می دهید. برای به دست آوردن انگیزه و پیگیری مجدد اهداف بهتر است قدری به عقب برگردید و نقطه شروع فعالیتتان را بنگرید.

دبستان دشت بیاض

دبستان دشت بیاض یکی از نخستین مراکز آموزشی نوین در ایران بود که در سال ۱۳۰۰ شمسی در روستای دشت بیاض راه اندازی شد.اکنون این مدرسه تحت عنوان «دبستان بدر دشت بیاض» شناخته می‌شود که در محله دشت بیاض در شهر خضری دشت بیاض از توابع شهرستان قاینات قرار دارد.قبل ازمدارس جدید، مدارس علمیه و همچنین مکتب خانه‌ها نقش بسزایی در آموزش و تعلیم به پسران ودختران خردسال داشتند. اما ایده آموزش نوین برای اولین بار در منطقه قاینات پس ازسفر ابراهیم خان علم به تهران و دیدن مدرسه دارالفنون در تهران شکل گرفت. چنین آرزویی توسط شوکت الملک به تحقق پیوست و اولین مدرسه تحت عنوان شوکتیه در سال ۱۲۸۲ در بیرجند راه اندازی شد. این مدرسه پس از دارلفنون تهران و رشدیه تبریز، سومین مرکز آموزش نوین در ایران بود.پس از تأسیس شوکتیه، مدارسی جاهای دیگر استان ایجاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت