سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

بسته سلامت

پرهیز از مصرف غذا‌های نیم پز

بهتر است از غذا‌های آب پز و بخار پز استفاده کنید و از خوردن گوشت، مرغ و تخم مرغ کاملا نپخته پرهیز کنید. حتما به یاد داشته باشید که قبل از خواب و بعد از سحری مسواک بزنید.افطار سبکی میل کنیددر افطار غذا‌های سبک و زود هضم بخورید و حتما دو ساعت بعد از زمان افطاتر از میوه جات تازه استفاده کنید و پنج گروه اصلی غذایی مانند لبنیات، غلات، میوه جات و سبزیجات و پروتئین را در برنامه خود قرار دهید.

اشکال مصرف میوه‌های نوبرانه

به طور معمول مصرف میوه‌های نوبرانه که مدت زیادی از تولید آن‌ها نگذشته است توصیه نمی‌شود، این میوه‌ها تمیز و ضدعونی شده نیستند و آبی که روی آن‌ها پاشیده شده است تنها به دلیل حفظ تازگی و خوش منظره نگه داشتن آن‌ها است. برخی از فروشندگان از آب چاه و یا آب جوی برای شستن میوه‌ها استفاده می‌کنند که مشتریان را مبتلا به بیماری‌های گوارشی و عفونی می‌کند که عوارض جدی در پی دارند.

ماه رمضان و مصرف جو

جو دوسر دارای انواع فیبر‌های محلول از جمله “بتا گلوکان‌“ است. این فیبر‌ها به اسید‌های صفراوی غنی از کلسترول در معده می‌چسبند و اجازه نمی‌دهند که کلسترول جذب بدن شود، در نتیجه باعث از بین رفتن آن می‌شوند. روزانه حدود ۳ گرم بتا گلوکان برای کاهش میزان کلسترول به میزان بی‌خطر لازم است. بهتر است در ماه رمضان جو دوسر بخوریم مواد غذایی دیگر سرشار از فیبر محلول از این قرارند: جو بارلی، بلغور جو، ‌ بادمجان.

سم در شیر عسل گرم

عسل گرم شده ( در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی گراد ) باعث تولید هیدروکسی متیل فورفورال می شود که ممکن است اثرات زیان آوری را ایجاد و مانند سم عمل کند. هنگامی که عسل گرم شود تنها مقداری از هیدروکسی متیل فورفورال افزایش میابد. این مقدار کمتر از مقادیر سم موجود در غذاهای دیگر است بنابراین هیچ اثبات مهمی مبنی بر سرطان زا بودن این ماده برای انسان وجود ندارد اما در مصرف آن احتیاط شود.

بوی بد دهان و نارسایی کلیه

بوی مثل مهی دهان همواره به دلیل خوردن غذای دریایی نیست بلکه دهانی که بوی ماهی، بوی شبیه به ادرار یا بوی چیزی شبیه به آمونیاک می دهد نشان دهنده نارسایی کلیه است. وظیفه کلیه ها این است که با تولید ادرار، مواد شیمیایی سمی را از بدن بزداید. در نارسایی کلیه که معروف به بیماری کلیوی مرحله نهایی نیز است، کلیه ها آنقدر آسیب می بینند که قادر به تصفیه خون از مواد سمی و فضولات نیستند.

غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنند

تلطیف غذا ممکن است در ذهن این معنی را ایجاد کند که باید غذایی خورده شود که از آن خون رقیق تولید شود. یا ممکن است کسی با شنیدن این کلمه فکر کند که باید غذای کمتری در این فصل مصرف کند؛ درحالی که مقصود از تلطیف غذا هیچ کدام از دو معنی فوق نیست.
غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می کنند، اغلب طبیعت گرم دارند و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیست بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شود تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند. بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهای شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد. غذاهای کنسروی، مانده و پرخوری نیز در این فصل بسیار مضر است.

در ماه مبارک رمضان چگونه خوابمان را تنظیم کنیم؟

در ماه رمضان نگران آثار تغییر الگوی خواب نباشید فقط برای کیفیت خواب مناسب در این ماه، برنامه ریزی کنید. در واقع ماه رمضان باعث تغییر وعده‌های غذایی شده است، اما باید به ساعت و کیفیت خواب توجه داشت. خواب باکیفیت و مناسب یکی از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. برنامه ثابت خواب، دوره کافی از خواب بدون وقفه و بیدار شدن و عادت‌های بهداشتی مناسب برای خواب (عدم استفاده از تلفن همراه در رختخواب) از مهمترین عوامل موثر در کیفیت خواب است.
توصیه می‌کنیم حتما دوره ۵ الی ۶ ساعته از خواب را داشته باشید و شب‌ها زودتر به رختخواب بروید. همچنین استراحت کوتاه در عصرها را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سربازی – نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه، سرایان و عشق آباد در مجلس شورای اسلامی

بیشتر

نسرین کاری – هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشورمان است که

بیشتر

مهدی آبادی – خراسان جنوبی استان‌ توانمند و با ظرفیت های بالای سرمایه گذاری است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت