در شهر زمین دارید اما در بیابان خانه می سازید؟

مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و مشکل زمین ندارد، گفت: اما جای سوال است چرا برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن مسوولان سراغ زمین‌های خارج از محدوده شهرها و در بیابان‌ها می‌روند. انصاری شنبه شب در شورای مسکن خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نباید در خراسان جنوبی با توجه به کویری بودن آن مشکل تامین زمین داشته باشیم، بیان کرد: برخی سازمان ها مانند اوقاف در نقاط حساس شهری استان زمین دارد که حل شد اوقاف با کارشناسی جدید و با نازلترین قیمت زمین های وقفی را در اختیار مسکن و شهرسازی قرار دهند و از مردم مناطق فرسوده شهری هم درخواست می شود با شهرداری و شورای شهر همکاری کنند تا بافت فرسوده شهری بازسازی شود. وی با اشاره به لزوم جانمایی مناسب زمین برای جهش تولید مسکن، گفت: قرار نیست مسکن فاقد سکنه تولید کنیم بنابراین نباید مسئولان با یک کلمه «نه» مسئله را ببریم روی زمین هایی که موقعیت مناسبی در استان ندارند. مشاور وزیر کشور از اداره کل اوقاف و امور خیریه خواست با قیمت کارشناسی جدید و با نازلترین قیمت زمین‌های اوقاف را در اختیار اداره کل مسکن و شهرسازی قرار دهند تا مشکل تامین زمین در برخی شهرهای این استان رفع شود.  وی با بیان اینکه دغدغه تامین مسکن را باید از ذهن خانواده‌ها پاک کنیم، گفت: تحقق این امر نیازمند کار جهادی با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است. این مقام مسئول با بیان اینکه نباید فرصت های مسکن دار شدن مردم را به بهانه و دلایل مختلف از دست بدهیم، عنوان کرد: استدعا دارم مسئولان گره های مردم را باز کنند نه اینکه گره روی گره بگذارند باید با کار و تلاش شبانه روی عقب افتادگی و تنبلی دولت قبل را هم جبران کنیم لذا باید براساس مدیریت جهادی و علمی باید گام برداریم. وی بابیان اینکه باید گره‌های مردم را در انجام کارها باز کنید نه اینکه بر روی آنها گره دیگری بزنید، اضافه کرد: متأسفانه ناهماهنگی‌های زیادی بین مسئولان استان وجود دارد که این موضوع سبب می‌شود تا فرصت‌ها برای ایجاد مسکن در خراسان جنوبی از بین برود. مشاور عالی وزیر کشور تاکید کرد: نباید برای انجام ندادن کارها مردم را بهانه کنید و آمارهای مربوط به مسکن اقدام ملی را نباید به جای جهش ملی ارائه کنید.

سازمان ها پاسکاری نکنند

وی با اشاره به لزوم جانمایی مناسب زمین برای طرح جهش تولید مسکن، یادآور شد: قرار نیست مسکن فاقد سکنه تولید کنیم؛ پس  مسکن را بر روی زمین‌هایی که موقعیت مناسبی در استان ندارند، احداث نشود. وی یادآور شد: در بحث جهش تولید مسکن که ۶ ماه از ابلاغ آن می‌گذرد در خراسان جنوبی هم برنامه‌ریزی‌های شده، البته یک عقب افتادگی وجود دارد که با همدلی و همفکری رفع خواهد شد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد ساخت پروژه‌های متعدد مسکن در این استان باشیم.مشاور وزیر کشور اضافه کرد: نباید در ساخت مسکن کوتاهی شود یا مردم در بین دستگاه‌های اجرایی مختلف برای دریافت زمین پاسکاری شوند. انصاری ادامه داد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از آرمان‌های امام راحل(ره) بود که قرار بود محرومین و مستضعفین خانه‌دار شوند اما اکنون با گذشت این همه سال‌ متاسفانه خیلی از محرومین صاحب خانه نمی‌شوند چون توانایی پرداخت همان مبلغ اولیه و اقساط وام مسکن را هم ندارند. وی در ادامه این جلسه با دادن تذکر به هریک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه مسکن و جویا شدن علت غیبت بعضی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، سازمان بازرسی استان و غیره اضافه کرد: شورای مسکن استان با استفاده از اختیارات رئیس جمهور در این خصوص برای بازسازی بافت‌های فرسوده، حل مشکل زمین برای اجرای جهش ملی مسکن، رفع مشکلات موجود در این زمینه با همکاری دستگاه‌های مربوط اقدامات لازم را انجام دهد. مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن با بیان اینکه نباید فرصت‌ خوب خانه‌دار شدن مردم را به بهانه و دلایل مختلف از دست بدهیم، عنوان کرد: استدعا دارم مسوولان گره‌های مردم را باز کنند نه اینکه گره روی گره بزنند، باید با کار و تلاش شبانه‌روی عقب افتادگی دولت قبل را هم جبران کنیم بنابراین باید براساس مدیریت جهادی و علمی گام برداریم. انصاری خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در بحث مسکن مهر و زیبایی آن توفیقات خوبی داشته است و در بحث اقدام ملی مسکن هم اقداماتی انجام شده اما باید بیش از گذشته در این زمینه کار شود.

محرومیت ر ا از استان بردارید

وی افزود: براساس قول انبوه سازان خراسان جنوبی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به مردم با شیوه‌نامه‌های جدید کمک می‌شود.انصاری بیان کرد: بنیاد مسکن برای ساخت پروژه‌هایی که خودش متولی ساخت است، ۹ درصد و برای پروژه‌هایی که به گروه‌های ساخت واگذار می‌کند هم سه درصد حق مدیریت می‌گیرد که با توجه به اینکه وظیفه ذاتی این دستگاه ساخت مسکن است، دریافت این حق مدیریت اجحاف در حق مردم محروم است. مشاور وزیر کشور یادآور شد: نظام سیاستی تحت عنوان چشم انداز ۱۴۰۴ برای پیشرفت و تعالی ایران تدوین و به همه قوای سه گانه ابلاغ شده که باید اجرایی شود.مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن افزود: ایران اکنون قدرت اول نظامی و دفاعی است و باید تا سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه در بُعد اقتصادی تبدیل شود.وی تصریح کرد: خراسان جنوبی با وجود معادن غنی و مردم متدین و ولایی یکی از استان‌های زرخیز کشور است و باید نام محروم را از روی آن بزداییم و این نیازمند یک مدیریت تحول‌گرا و جهادی است که خوشبختانه در این استان این نوع مدیریت حاکم است. انصاری اظهار کرد: با دستور رئیس جمهور و با تهاتر و سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی از ایتالیا، چین، فرانسه و غیره در خراسان جنوبی زمینه جهش اقتصادی در این استان فراهم می‌شود تا نام محرومیت از خراسان جنوبی بر داشته شود.

مسکن مناسبی برای مردم تهیه نکردیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه تامین زمین مناسب را اولویت ساخت طرح‌های مختلف مسکن در استان عنوان کرد و گفت: باید در واگذاری زمین‌ دقت لازم را انجام دهیم که بعدا مردم دچار مشکل نشوند. عباس زاده افزود: مهمترین، سخت‌ترین و پرحاشیه‌ترین مسئله برای احداث طرح‌های مختلف مسکن در استان تامین زمین رایگان است که در حال حاضر این اقدام در تمام شهرستان‌ها در حال انجام است.وی بیان کرد: تلاش ما در شورای مسکن این است که تامین زمین برای مردم را به ترتیب با اولویت واگذاری اراضی ملی در داخل شهرها، واگذاری اراضی دولتی مازاد سایر دستگاه‌های اجرایی، تامین زمین از محل بافت فرسوده و در نهایت الحاق اراضی ملی به شهر را انجام دهیم.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به طرح‌های مختلف مسکن از جمله طرح اقدام ملی مسکن، طرح نهضت ملی مسکن، طرح مسکن محرومان و طرح اقشار کم درآمد در خراسان جنوبی، یادآور شد: در برخی از این طرح‌ها به دلیل برخی مشکلات نتوانسته‌ایم برای مردم تامین زمین را تامین کنیم.

ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در چهار سال

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم  از تامین هزار هکتار زمین برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است. داعی افزود: تکلیف تامین زمین براساس الگوی ۲۵ واحد در هر هکتار در طرح نهضت ملی مسکن،برای خراسان جنوبی تامین ۶۵۱ هکتار است که به دلیل احداث برخی واحدها با تراکم پایین‌تر و یا به صورت ویلایی تاکنون هزار هکتار زمین را برای اجرای این طرح تامین کردیم.وی یادآور شد: در طرح اقدام ملی مسکن ابتدا سهمیه خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد ابلاغ شد که با باز شدن سامانه، این سهمیه افزایش یافت.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: واجدین شرایط این طرح در خراسان جنوبی پنج هزار و ۹۷۰ نفر هستند که برای همه این افراد زمین مورد نیاز را تامین کردیم.وی اظهار داشت: از مجموع پنج هزار و ۹۷۰ واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن در استان، تاکنون در سه هزار و ۱۵۰ واحد عملیات اجرایی آغاز شده و مالکان سه هزار و ۳۷ واحد هم نسبت به دریافت پروانه ساختمانی خود اقدام کردند.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۸۹۰ واحد انعقاد قرارداد با بانک مسکن، ۲ هزار و ۲۲ واحد در مرحله فونداسیون، هزار و ۱۶۰ واحد در مرحله اسکلت، ۴۹۴ واحد در مرحله اجرای سقف و ۵۱ واحد به مرحله نازک کاری رسیده است. وی ادامه داد: براساس گزارش دیوان محاسبات کشور که در مرداد ماه منتشر شده، خراسان جنوبی با پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد استان پنجم کشور در زمینه ساخت طرح اقدام ملی مسکن بود.

مردم رغبتی برای بازسازی مسکن ندارند

مدیرعامل شرکت برق توزیع برق خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مشکلی در تامین انرژی برق مساکن جدید اقدام ملی و نهضت ملی مسکن نداریم.مهدی دادگر افزود: اما انتقال برق به این مساکن هزینه‌بر است و درخواست ما این است که اعتباری برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم گفت: مشکلی در تامین آب تمام شهرهای استان به جزء طبس و بیرجند نداریم، در شهر طبس در حال حاضر در نقطه سر به سر قرار داریم که در این شهر برای تامین آب واحدهای مسکونی جدید و خود ساخت واحدها نیاز به تولید آب داریم.حسین امامی افزود: نیاز است در ساخت سایت‌های جدید مسکن حتما از شرکت آب و فاضلاب استعلام گرفته شود تا در آینده در تامین آب مردم دچار مشکل نشویم.معاون شهرسازی شهرداری بیرجند هم گفت: در شهر بیرجند ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که دلیل عدم بازسازی این بافت‌ها عدم همکاری و رغبت خود مردم است. احمد توانا افزود: طرح بازآفرینی بافت فرسوده در ۱۰ سال گذشته برای مردم بیرجند مشکلاتی ایجاد کرده و در حال حاضر با وجود تمام سیاست‌های تشویقی مردم رغبتی به بازسازی خانه‌های خود ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سربازی – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان فردوس در آئین تجلیل از خیرین مدرسه

بیشتر

دادرس مقدم – «همه ما برای بارش باران دعا می‌کنیم اما غافل از آنکه خدا به

بیشتر

یادم می آمد که مسئولان ما خوششان آمده بود که هر موضوعی پیش می آمد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت