اخبار استانی

بنا‌های تاریخی بشرویه چشم گردشگران را خیره می‌کند
۳۰۰ اثر تاریخی در بشرویه وجود دارد که این بنا‌ها برای هر بیننده‌ای جذاب است.
بشرویه یکی از مناطقی است که در کوچه پس کوچه هایش می‌توان آثار فاخر و ارزشمند قدیمی را به وفور مشاهده کرد.
آثاری که دیدنشان چشم هر بیننده‌ای را خیره کرده و از گردشگران دلربایی می‌کند.
دست هنرمندان قدیمی بنا‌هایی ساخته است که گرد تاریخ بر آن‌ها ننشسته و همچنان چشم نوازی می‌کنند و گردشگران نیز از این بناها استقبال می کنند.یکی از شهروندان بشرویه‌ای گفت: یکی از ویژگی‌های بنا‌های تاریخی بشرویه این است که این بنا‌ها به طور طبیعی در زمستان گرم و در تابستان سرد است.او گفت: دیگر ویژگی این است که از گل رُس معمولی، بنا‌هایی ساخته شده است که بیش از هزار نفر می‌توانند در بالای بام آن‌ها بایستند.یکی دیگر از شهروندان بشرویه نیز گفت: بشرویه به عنوان دهمین شهر خشت و گلی کشور معرفی شده است که آثار زیبای آن، گویای اصالت این شهر است.او گفت: یکی از بارزترین آثار تاریخی این شهر، مسجد میان ده است که با وجود گذشت ۴۵۰ سال از ساخت، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.سلیمانی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه گفت: بنا‌های تاریخی شهرستان مربوط به قرون نخستین اسلام است.او گفت: مسجد جامع رقه یکی از این آثار است که ساخت آن به قرن ۴ هجری باز می‌گردد.سلیمانی گفت: در بشرویه ۳۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که یک سوم این آثار در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

اتصال ۱۳ نیروگاه برق خورشیدی خانگی استان به شبکه سراسری

مدیرعامل شرکت توزیع برق گفت: از آغاز امسال ۱۳ نیروگاه برق خورشیدی خانگی به شبکه سراسری متصل شده است. دادگر گفت: ۵۳۲ نیروگاه برق خورشیدی خانگی با مجموع ظرفیت ۵.۵ مگاوات در استان در حال بهره برداری است که از این تعداد ۱۳ نیروگاه از آغاز امسال به شبکه سراسری متصل شده است.او گفت: نیروگاه‌های خانگی یا کوچک مقیاس استان از آغاز امسال هزار و ۸۰۲ مگاوات برق خورشیدی تولید کرده اند که ۴ میلیارد تومان در ازای آن به مالکین این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.دادگر گفت: انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند. مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکینی که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها هستند را دارد.نکته حائز اهمیت در تولید برق خورشیدی کاهش مصرف آب و گاز و افزایش تأثیرات مثبت زیست محیطی آن است که به گفته مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان از آغاز تولید برق خورشیدی در استان از ۵ سال گذشته تا کنون، در مصرف آب ۵ میلیون لیتر و در مصرف گاز ۷.۰۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی شده و همچنین از انتشار ۱۵.۹۴ هزار تُن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شده است.علاوه بر نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی، ۴ نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز با ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات در استان فعال است.

اهدای فرش های دستباف بانوان خراسان جنوبی به عتبات و عالیات

۳ تخته فرش دستباف از روستا‌های بهدان، شوکت آباد و بیرجند به عتبات عالیات اهدا شد. محسنی مدیر دفتر ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: ۳ تخته فرش دستباف از روستا‌های بهدان، شوکت آباد و بیرجند به عتبات عالیات اهدا شد که ارزش این تخته فرش‌ها ۱۸۰ میلیون تومان است.او گفت: این فرش‌ها بین ۴ تا ۶ ماه به همت بانوان بافته شده است.محسنی گفت: تعداد کل کارگاه‌های تولید فرش دستباف در خراسان جنوبی ۲۵۰ کارگاه است.

جهاد تبیین باید به‌موقع انجام شود

ایرنا- پیشکسوت دفاع مقدس در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر در بیرجند گفت: کسانی که رسالت جهاد تبیین بر دوش آنان است اگر به‌موقع عمل نکنند جای حق و باطل عوض می‌شود. سردار غلامرضا احمدی با اشاره به اظهار تاثر امام خمینی (ره) از مظلومیت شهید بهشتی افزود: تبیین و تعمیق بصیرت در آن زمان با وجود افرادی همچون بنی صدر که حقوق‌بگیر بیگانگان بود کار بسیار دشواری به نظر می‌رسید و افرادی مانند شهید بهشتی که متعهد و موثرتر در انقلاب بودند، بیشتر مورد هدف قرار گرفتند.

استقرار ۶۳ مبلغ در روستاهای شهرستان قاینات

حقانی- رئیس اداره تبلیغات اسلامی قاین در همایش طلاب و روحانیون شهرستان با بیان اینکه در سال گذشته ۳۸۰ مبلغ دینی از طریق این اداره به روستاها اعزام شده‎اند؛ گفت: هم اکنون ۶۳ مبلغ در روستاهای شهرستان مستقر هستند. حجت الاسلام علی‎پور افزود: در شهرستان ۱۲ خانه قرآنی و ۵ مؤسسه قرآنی فعالیت دارند. وی اظهار داشت این مؤسسات در شهرهای قاین، خضری دشت بیاض، اسفدن، آرین شهر و نیمبلوک فعالیت دارند. وی افزود: در یک سال گذشته ۸۵ کلاس تجوید و ۳۵ کلاس حفظ قرآن کریم تشکیل و حدود ۱۲۰۰ نفر در این کلاسها شرکت داشته‏اند. حجت الاسلام علی‏پور تعداد خانه‏های عالم شهرستان را ۳۰ واحد اعلام کرد و افزود: در سال جاری ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت این واحدها اختصاص یافته است.

آغاز ثبت شکایات‌های الکترونیک در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح

محمدپور، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان با اشاره به اینکه این سیستم در پنج استان خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، همدان و قم بصورت آزمایشی راه اندازی شد افزود: ارباب رجوع از نقاط مختلف استان می‌تواند با حضور در دفاتر خدمات قضایی منتخب شکوایه‌ی خود را در محدوده‌ی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ثبت کند تا به شکایت رسیدگی شود.

تولید کارخانه کُک با کمترین ظرفیت

تنها کارخانه کک خراسان جنوبی با یک سوم ظرفیت فعال است که برای استفاده از تمام ظرفیت نیاز به همت مسئولان دارد. شکاری مدیر کارخانه کک گفت: در حال حاضر ۲۲۰ نیرو در کارخانه مشغول به کار هستند که با راه اندازی فاز‌های بعدی و نیروگاه ۵۰۰ نیرو می توانند مشغول بکار شوند. او گفت:علت اینکه این کارخانه به ظرفیت انبوه نرسیده، کمبود مواد اولیه ناشی از استخراج کم و به ظرفیت نرسیدن معادن منطقه است.

اجرای طرح هادی در ۶۰۸ روستا

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تاکنون طرح هادی در ۶۰۸ روستای استان اجرا شده است. تنها گفت: هنوز در ۳۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی اجرا نشده و با تخصیص اعتبارات تمام روستا‌های استان از مزایای این طرح بهره مند می‌شوند. وی افزود: با توجه به قانون اجرای طرح هادی تنها روستا‌های بالای ۲۰ خانوار، در برنامه اجرایی قرار دارند.

سهم ۵۰ درصدی “ماهیرود” از صادرات ایران به افغانستان

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در سه ماه امسال ۷۵۲ دستگاه کامیون از کشورهای مختلف از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است. حسن رحیمی‌زاده گفت: حدود ۵۰ درصد از صادرات ایران به کشور افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود.

تذکر نماینده مجلس به وزرای جهاد کشاورزی و نیرو

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی به وضعیت دامداران که به شدت دچار مشکل هستند اشاره کرد وگفت: چرا دامداران نمی‌توانند دام مازاد شان را صادر کنند. حجت الاسلام نصیرایی گفت: منع قانونی برای صدور دام مازاد نباید وجود داشته باشد چرا در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنید. وی همچنین خطاب به وزیر نیرو گفت: عشایر و روستائیان حوزه انتخابیه دیهوک – سه قلعه با بحران بی آبی مواجه هستند و باید هر چه سریعتر مشکلشان حل شود.

وعده‌هایی که عملی نشد

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴۰ روزه که وزیر آموزش و پرورش گفتند که رتبه بندی معلمان در آینده بسیار نزدیک اجرا می‌شود، این بسیار نزدیک چه زمانی هست؟ حسین خسروی اسفزار، با اشاره به اینکه رئیس جمهور ۴ شب پیش گفتند که گرانی حاصله از نظام‌مند کردن یارانه‌ها کوتاه مدت است گفت: تا چه زمانی شاهد گرانی‌ها باشیم. خسروی اسفزار، همچنین به جاده بیرجند – قاین، بیمارستان خوسف و قهستان اشاره کرد و افزود: بیمارستان خوسف بعد از ۱۰ سال چه زمانی به بهره برداری می‌رسد.وی افزود: از مجوز بیمارستان قهستان ۹ ماه می‌گذرد، اما هیچ کار توجهی نشده است.

اتمام مجتمع آبرسانی کوثر طبس تا نیمه مرداد ماه

معاون عمرانی استاندار گفت: مجتمع آبرسانی کوثر طبس تا نیمه مرداد ماه به اتمام برسد. عباس زاده در قرارگاه استانی آب با توجه به شرایط خاص و خشکسالی چندین ساله در خراسان جنوبی افزود: برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستا‌ها، فرمانداران، همکاری و پشتیبانی لازم را با قرارگاه شهید ناصری و بسیج سازندگی انجام دهند تا طرح‌ها هر چه سریعتر تمام شود. زارع مقدم، جانشین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) گفت: عملیات آبرسانی به ۱۵ روستا در درمیان شروع شده و تا هفته دولت ۴ روستا و تا دهه فجر ۳ روستا به بهره برداری می‌رسد. مدیر فنی و محرومیت زدایی بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه ۳۸ روستا در ۱۷ مجتمع در دست اجرا داریم گفت: عملیات ۱۲ روستا شروع شده که ۲۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. حسینی افزود: پیش بینی می‌شود این طرح‌های آبرسانی تا پایان سال به بهره برداری برسد.

زیرساخت‌های طبس آمادگی پوشش حوادث بزرگ را ندارد

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه، در صحن مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به خانواده های حادثه قطار مشهد -یزد گفت: منطقه طبس هم به جهت حوادث طبیعی و هم وجود معادن بزرگ، مستعد حوادث گوناگونی از جمله حادثه قطار مشهد – یزد است و ممکن است حادثه‌ی بزرگ دیگری در این منطقه پیش بیاید که زیرساخت‌های این شهرستان جوابگوی پوشش این چنین حوادثی نیست.

معامله بیش از ۳۴ میلیون سهم در تالار بورس خراسان جنوبی

در خرداد ماه ۳۴ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۱۸۸ سهم به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در تالار بورس استان مورد داد و ستد قرار گرفت.مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مجموع معاملات سیستمی تالار بورس از ابتدای سال تا پایان خرداد به ۷۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. هریوندی افزود: از مجموع معاملات ۴۵ درصد مربوط به خرید سهام و ۵۵ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.

افزایش ولادت‌ها در خراسان جنوبی

در سه ماه نخست سال ۳۶۹۰ نوزاد متولد شدند که در مقایسه با سال گذشته نیم درصد افزایش دارد. مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به اینکه از این تعداد ۲۴۳۹ ولادت شهری و ۱۲۵۱ ولادت روستایی بوده است گفت: از این تعداد ۱۸۳۱ نوزاد پسر و ۱۸۵۹ نوزاد دختر هستند. مهر آور با بیان اینکه از این تعداد ۳۸ مورد دوقلو بودند گفت:از این ولادت ها ۳۱.۳ فرزندن اول۳۴.۲درصد فرزندن دوم، ۲۵.۳درصد فرزند سوم، ۷.۴درصد فرزند چهارم و ۱.۸درصد فرزند پنجم و بیشتر بوده اند.

۵۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی شبکه‌ آب خراسان جنوبی نیاز است

۸۶ درصد چاه‌های آب مجهز به کنتور هوشمند شدند

مهر- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اصلاح و نوسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده استان نیازمند ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
حسین امامی در نشست خبری اظهار کرد: در بخش شبکه‌های فاضلاب خراسان‌جنوبی اقدامات مناسبی در دو سال گذشته اعم از افتتاح تصفیه خانه بیرجند با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. وی بیان‌کرد: در شهر فردوس کلیه دیون پیمانکاران قبلی پروژه‌ها را پرداخت کرده و در حال حاضر در ۱۰ جبهه کاری فعالیت داریم و به طور متوسط از ابتدای سال جاری حدود دو کیلومتر شبکه اجرا کردیم. امامی از پیشرفت ۸۳ درصدی شبکه در سربیشه خبر داد و گفت: پروژه تصفیه خانه این شهر هم طی هفته گذشته کلنگ زنی شده و امید است تا ۱۸ ماه آینده به بهره برداری برسد. وی با اشاره به آبرسانی سیار در خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت تانکر جدید خریداری کرده‌ایم که به زودی به شبکه آبرسانی سیار ملحق می‌شود و به طور کلی شبکه آبرسانی ما به الحاق این تانکرها به ۲۸ تانکر خواهد رسید.

افزایش سرانه آب رسانی به روستاهای خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با تأکید بر اینکه شبکه آبرسانی در روستاها را به دو برابر افزایش داده‌ایم، گفت: سرانه آبرسانی روستایی که طبق استاندارد کشوری ۵۰ لیتر است، به بیش از ۱۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر خانوار رسیده است. امامی ادامه داد: علی رغم خشکسالی‌های چند سال در استان، تنش آبی و قطعی آب در شهرهای خراسان جنوبی نداشته‌ایم و برای شهر طبس هم به زودی طرح اضطراری تأمین آب آن وارد مدار بهره برداری می‌شود. وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ای که داریم سرانه آب در خراسان‌جنوبی باید به یک متر مکعب برسد، اظهار کرد: ارتقای تصفیه خانه بیرجند در دست اجرا است که ۱۱۰ لیتر آب در ثانیه به ظرفیت آن افزوده می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: ۲۶ مجتمع آبرسانی و پنج تک روستا داشتیم که از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار می‌شد و سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از ردیف ملی داریم. امامی با اشاره به اینکه سال گذشته از محل اعتبارات محرومیت زدایی اعتبارات خوبی با محوریت قرارگاه امام حسن (ع) گرفتیم، افزود: ۲۰۲ میلیارد تومان به صورت نقدی از این محل در اختیار پروژه‌های محرومیت‌زدایی در حوزه آب قرار گرفت.

۸۰ روستای خراسان جنوبی آب رسانی پایدار خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار کرد: در قرار داد با قرارگاه امام حسن (ع) ۴۹ روستای خراسان‌جنوبی برای آبرسانی مد نظر قرار گرفته ولی چون در مسیر روستاهای دیگری قرار دارند، بالای ۸۰ روستا آب رسانی خواهند شد. وی گفت: مقرر شده که با هماهنگی با قرارگاه امام حسن (ع) کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قرارداد دوم آبرسانی پایدار شوند و اقداماتی در این خصوص انجام شده است. وی اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از محل معین‌های استانی اعم از بنیاد علوی، کمیته امداد و بنیاد برکت جذب پروژه‌های آبرسانی استان شد که این روند ادامه خواهد شد.

اصلاح ۱۲۰ کیلومتر از شبکه‌های آب

امامی با اشاره به فرسودگی شبکه‌های آب خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: سال گذشته بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در این زمینه تأمین اعتبار کردیم و ۱۲۰ کیلومتر از شبکه‌های استان اصلاح و بازسازی شد و در سال جاری هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای این برنامه تدوین کرده‌ایم. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اصلاح و نوسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده استان نیازمند ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی همچنین با تبیین مشکلاتی که باغ ویلاها در روستاها برای شبکه‌های آب به وجود می‌آورند، یادآور شد: به واسطه این باغ ویلاها گاه در روزهای پایانی هفته تا سه برابر دیگر روزهای هفته آب مصرف می‌شود که قابل توجه است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با تأکید بر اینکه مصرف باغ ویلاها باید با فرهنگ سازی اصلاح شود، گفت: مصرف سرانه آب در خراسان جنوبی تقریباً دو برابر مصرف استاندارد است و در شهری ۱۲ میلیون متر مکعب و در روستایی ۱۰.۵ متر مکعب است. امامی یادآور شد: ۵۲۰ میلیارد تومان در سال جاری تخصیص اعتبار داشتیم که سه برابر سال قبل بوده است.

۸۶ درصد چاه‌های آب مجهز به کنتور هوشمند شدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: ۸۶ درصد چاه های آب برقی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی، صنعت و شرب مجهز به کنتور هوشمند هستند. سعید سروری هم در نشست خبری اظهار کرد: پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی که صادر شده یک ساعت کارکرد و دبی و حجم تخلیه سالانه مشخصی دارد که بر اساس آن باید آب چاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از سال ۹۹ شروع به نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی کرده‌ایم، بیان‌کرد: نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت و تخلیه را کنترل و به حد مجاز می‌رساند و در واقع برداشت آب از چاه‌های کشاورزی را کاهش نداده‌ایم بلکه اضافه برداشت‌ها کنترل شده است.

سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب کسری مخزن داریم

سروری با اشاره به اینکه ملاک تعیین ساعت کارکرد هر دشت بر اساس سند ملی آب تدوین شده است، ادامه‌داد: دغدغه اصلی کاهش میزان آب بوده چرا که در حال حاضر سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب کسری مخزن داریم. وی با تأکید بر اینکه هدف نهایی ما ایجاد تعادل بین میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی با ورودی آن در حد تناسب باشد، بیان‌کرد: البته ما به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که کشاورزان هم از نظر تولید و درآمد مشکل خاصی نداشته باشند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: ۹۶ درصد از چاه‌های برقی کشاورزی، ۵۵ درصد چاه‌های بخش صنعت و در بخش شرب ۷۰ درصد مجهز به کنتور هوشمند هستند و در مجموع در هر سه بخش ۸۶ درصد چاه‌های برقی نصب کنتور هوشمند را دارند. سروری با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، بیان‌کرد: هر آنچه که در کنترل مصرف آب چاه‌های کشاورزی انجام می‌دهیم به واسطه حفظ منابع آبی است.

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی در سال

وی با بیان اینکه در سند سازگاری با کم آبی جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و همچنین جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز مطرح شده بوده که در این موارد اقدامات بسیار خوبی برداشته‌ایم، گفت: تنها با نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها در حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال میزان برداشت آب و ۲۵ درصد مصرف برق در بخش کشاورزی کاهش یافته است. مدیرعامل آب منطقه‌ای اظهار کرد: در مورد انتقال آب به خراسان جنوبی از خلیج فارس از دو سال قبل به طور کلی موضوع به بخش خصوصی و وزارت صمت واگذار شده و در مورد انتقال آب از دریای عمان نیز پیگیر هستیم. سروری بیان‌کرد: در مورد تأمین آب صنایع طبق قانون در دشت‌های ممنوعه هر صنعتی با هر نیاز آبی که وجود داشته باشد بیش ۲۵ میلیون مترمکعب آب معادل نیم لیتر در ثانیه، مجاز به واگذاری یا تخصیص جدید نیستیم و مابقی نیاز باید از طریق چاه کشاورزی و تغییر کاربری تأمین کنند تا بهره‌وری آب را داشته باشیم.

خشک شدن درختان باغ های تاریخی بیرجند محرز است
شبستان – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی باغ های تاریخی بیرجند در حال از بین رفتن هستند، گفت: خشک شدن برخی درختان چندین ساله این باغ ها، کاملاً محرز و آشکار است و آب مورد نیاز برای آبیاری درختان این دو باغ، باید از محل های مختلف تأمین شود. علیرضا عباس زاده در جلسه بررسی مباحث زیرساختی بافت و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند، باغ رحیم آباد را از ذخائر تاریخی کشور خواند و اظهار کرد: باغ زیبا و تاریخی رحیم آباد، یکی از شاهکارهای گذشتگان در بیرجند است که باید حفظ و نگهداری شود.
عباس زاده متذکر شد: همه دستگاه های اجرایی باید نسبت به نگهداری باغ های تاریخی استان فعال شوند تا با هم افزایی بتوانیم این باغ های تاریخی را نگهداری کنیم. وی ادامه داد: مردم همواره نسبت به بسته بودن درب باغ رحیم آباد بیرجند گلایه مندند، لذا باید زمینه برای استفاده عموم از این باغ فراهم شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باغ رحیم آباد یک ظرفیت بزرگ در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای استان است، خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برنامه درستی برای باغ رحیم آباد داشته باشند. عباس زاده تصریح کرد: باید پیگیری های لازم برای واگذاری کامل آن قسمت باغ رحیم آباد که در مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است، به میراث فرهنگی صورت گیرد تا بتوان از ظرفیت کامل باغ برای بهره برداری میراث فرهنگی و انجام برخی اقدامات مانند راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و … استفاده کرد. وی با بیان اینکه عرصه های بیرونی باغ برای استفاده بهتر عموم مردم باید به پارک شهدای گمنام و پیاده روهای اطراف متصل شده و بهسازی شود، گفت: شهرداری بیرجند در زمینه سنگفرش کردن پیاده رو و زیباسازی فضای این مجموعه طرحی را آماده و کار را شروع کند، استانداری نیز در این راستا کمک خواهد کرد.
در این جلسه که پیرو بازدید استاندار از باغ رحیم آباد در جریان بازگشایی این اثر فاخر تاریخی استان، برگزار شد، مصوب گشت: شرکت آب منطقه ای استان نیم لیتر برثانیه آب از محل آب‌های تخصیص یافته به حوزه گردشگری برای باغ اکبریه بیرجند در نظر بگیرد و همچنین جهاد کشاورزی احیا و مرمت قنات باغ اکبریه را در دستور کار خود قرار دهد.

مهلت یک ماهه برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان بیرجند از مردم شهرستان خواست در مهلت باقی مانده برای دریافت تسهیلات اشتغال زایی اقدام کنند. شکری در جلسه کمیته اشتغال شهرستان بیرجند گفت: دستگاه‌های اجرایی و مهلت یک ماهه برای دریافت تسهیلات اشتغال زاییبانک‌های عامل تا ۱ مرداد مهلت دارند تا اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را جذب کنند. وی از مردم خواست در این مهلت یک ماهه نسبت به دریافت تسهیلات برای ایجاد اشتغال اقدام کنند. شکری همچنین از دستگاه‌ها و ادارات متولی خواست تا راهنمایی‌های درست و اصولی به مراجعین ارائه دهند و از پاسکاری‌های بیهوده به ادارات مختلف جلوگیری کنند.
مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی در این جلسه مشکلات پیش رو برای دریافت و جذب تسهیلات را مطرح کردند و جذاب نبودن تسهیلات بافت فرسوده در بخش راه و شهرسازی به دلیل پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان در دوران مشارکت، مشکلات پیش رو در زمینه پذیرش وثیقه‌ها در بانک‌ها و پایین بودن مبلغ سرانه اشتغال به ازای هر نفر را از جمله این مشکلات دانستند.

جاده منطقه گردشگری تجنود زیرکوه سال آینده راه‌اندازی می‌شود

فرماندار زیرکوه گفت: بخشی از جاده تجنود در سال جاری و بخشی از آن را در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد محمدپور هدف از این طرح را تسریع در انجام کار مردمی، صرفه جویی در زمان، رضایت ارباب رجوع و پیشگیری از اطاله‌ی دادرسی عنوان کرد.

اختصاص ۱۵۱ میلیارد تومان برای جبران خسارت سیل در استان

هیئت وزیران با اختصاص اعتباراتی برای جبران سیل سال گذشته در خراسان جنوبی موافقت کرد. در جلسه هیئت وزیران که به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد مقرر شد ۱۵۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان به صورت هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای جبران خسارت سیل دی ماه پارسال به استان اختصاص یابد. این‌اعتبار به صورت بلاعوض برای ساخت ۱۵ واحد مسکونی شهری و ۲۱ مسکونی روستایی، کمک بلاعوض برای تعمیر ۲۱ واحد مسکونی شهری و تجاری، کمک بلاعوض برای لوازم معیشتی برای واحد تجاری آسیب دیده و نیز تاسیسات زیربنایی است.
همچنین مبلغ ۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۵ ساله برای تسهیلات بازسازی، بازپرداخت ۵ ساله برای تسهیلات تعمیری و بازپرداخت ۷ ساله برای تسهیلات معیشتی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی به منظور جبران خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی مناطق مسکونی شهرستان‌های استان با ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز موظف اند ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روندانجام بازسازی گزارش انجام اعتبار فوق را در بازه زمانی ۳ ماهه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کنند.

فصل نوینی از ارتباط بین مردم و مسوولان‌ رقم‌ خورده است

ایرنا – سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: فصل نوینی از ارتباط بین مردم و مسوولان‌ رقم‌ خورده است لذا فاصله‌ای که بین مردم، اصناف و مسوولان در گذشته وجود داشت اکنون وجود ندارد. جواد اشرفی در همایش تجلیل از برگزیدگان صنفی و تولیدی استان با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و دهه تولید و تجارت (یکم تا دهم تیر ماه) افزود: آموزش‌های لازم قبل و حین کار از اهمیت زیادی برخوردار است و شفاف‌سازی درخصوص موضوعات مختلف از طریق مطالبه‌گری امکانپذیر است.
وی ادامه داد: مطالبه‌گری حق رسانه‌ها و پاسخگویی نیز وظیفه مسوولان است لذا حتما خط خبری خوبی توسط رسانه‌ها به‌ویژه برای اصناف ایجاد شود. وی گفت: اصناف استان در زمینه همکاری و همرا
اشرفی با بیان اینکه نقش اصناف در اقتصاد بی‌بدیل بوده است افزود: هر صنفی یا گروهی می‌خواست از این قشر به نفع خود استفاده کند که برای همه شفاف است اما اصناف همیشه پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند. وی بیان کرد: آنچه در شرایط فعلی رقم‌ می‌خورد اینکه عده‌ای درصدد هستند بین اصناف و مردم، اصناف و مسوولان و سایر اقشار شکاف ایجاد شود که نباید اجازه داد این شکاف عمیق شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به موضوع مالیات به عنوان یکی از دغدغه‌های اصناف استان اظهار داشت: آنچه در این حوزه دغدغه دارید بخشی به دلیل نبود شناخت مساله است و خیلی از اصناف این مطالبه را از مدیران نداشته‌اند تا شفاف‌سازی انجام شود. وی تصریح کرد: گفتمان بین اتاق اصناف و مالیات باید خیلی قبل‌تر رقم‌ می‌خورد زیرا بار روانی و اثراتی که برای افکار عمومی ایجاد می‌شود، زیاد است. اشرفی بیان کرد: درخصوص مالیات متناسب با تقاضای اتحادیه یا اصناف باید جلسات شفاف‌سازی برگزار شود چراکه گاهی احساس نبود امنیت، از ناامنی بیشتر است. وی با اشاره به گلایه برخی صناف از گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان افزود: در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تفصیل در اتاق بازرگانی بیرجند بحث شد و پیشنهادات نیز داده شده که در حال بررسی است.

صدور ۹۱۹ پروانه کسب از ابتدای سال

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۱۹ پروانه کسب در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی استان صادر شد. عباس جرجانی افزود: از مجموع پروانه‌های صادره ۴۶۹ مورد توزیعی، ۱۵۳ مورد تولیدی، ۱۲۵ مورد خدمات فنی و ۱۷۲ مورد در حوزه خدماتی بوده است. وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۹ هزار و ۲۹۴ واحد صنفی در استان فعال است که بیشتر واحدها با ۱۳ هزار و ۷۴۲ مورد در حوزه توزیعی فعالیت دارند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: میزان اشتغال ایجاد شده از ابتدای امسال تاکنون ۲.۵ برابر آمار صدور پروانه کسب صادره و معادل ۲ هزار و ۲۹۴ مورد بوده است. وی با اشاره به منقضی شدن هشت هزار و ۱۲۵ پروانه کسب در استان تصریح کرد: امسال همچنین ۱۷۳ پروانه کسب در استان به دلایل متعدد ابطال شده و پروانه‌های منقضی شده نیز در حال پیگیری برای تمدید است.

با ثبت شماره تلفن همراه درسامانه ۱۱۸ شرکت مخابرات درآمد خود را افزایش د هید

مشترکان تجاری در صورت تمایل می‌توانند با ثبت شماره تلفن شغلی خود اعم از تلفن (ثابت و همراه) در سامانه اطلاعات تلفنی ۱۱۸ مخابرات منطقه خراسان جنوبی به شغل خود رونق دهند و در سریعترین زمان ممکن با مشتریان خود، در ارتباط باشند. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه خراسان جنوبی، مشترکان تجاری با دردست داشتن مدارک هویتی، نظیر (جواز کسب معتبر و کارت ملی) خود با مراجعه به مراکز امور مشترکین مخابرات یا دفاتر خدمات ارتباطی پیشخوان دولت در سطح استان می توانند نسبت به ثبت شماره تلفن همراه و ثابت خود به عنوان شماره مشاغل در سامانه ۱۱۸، اقدام نمایند. گفتنی است: هزینه ثبت اطلاعات صاحبان مشاغل، صنوف و شرکت ها در سامانه ۱۱۸ برروی صورتحساب تلفن ثابت محاسبه می شود.

فعالیت ۱۲ کانون یاری گران زندگی در واحد‌های کارگری خراسان جنوبی

صدا و سیما- ۱۲ کانون یاری گران زندگی با هدف پیشگیری از اعتیاد در واحد‌های کارگری خراسان جنوبی فعال است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در نشست تخصصی خیران، کارآفرینان، سمن‌ها و فعالان اجتماعی گفت: در کانون‌های یاری گران زندگی برنامه‌های ورزشی و فرهنگی برای کارگران اجرا می‌شود. اشرفی افزود: تا کنون ۳۰ دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد، کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی سالم و مهارت‌های فرزند پروری در واحد‌های تولیدی استان برگزار شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز با بیان اینکه ۹۵ درصد معتادان استان دارای شغل بوده اند، خواستار به کارگیری معتادان بهبودیافته و خانواده‌های آنان در واحد‌های تولیدی و اقتصادی استان شد. حسنی مقدم با اشاره به راه اندازی مرکز پیشگیری ماده ۱۶ بیرجند در آینده نزدیک گفت: ۵۲۸ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی وجود دارد که نیاز است مرکز نگهداری آن‌ها سریعتر راه اندازی شود. در این نشست از صاحبان چند واحد اقتصادی، سمن‌ها و کارآفرینان برتر قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت