چرایی نرخ بالای ازدواج در استان

فرهنگ غنی مردم خراسان جنوبی باعث شده که همواره نرخ ازدواج در این استان زبانزد کشور باشد. دست‌ها را در دست هم می‌گذارند و بدون سخت گیری خاصی و به دور از چشم و هم چشمی و تجملات معمول این روزها وارد زندگی مشترک می‌شوند. آن‌ها تنها به یک مسئله فکر می‌کنند و آن زندگی در کنار یکدیگر است؛ حال با هر مشکلی که باشد. فرهنگ نابجای تجملاتی و سخت گیری های غرب زده وارد زندگیشان نشده و تنها به باهم بودن فکر می‌کنند و این رمز یک زندگی موفق است.
به گزارش ایسنا، روز گذشته، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: بیشترین درصد افزایش در آمار ازدواج ۶ ماهه سال ۹۹ نیز مربوط به استان‌های خراسان جنوبی با ۱۱.۱ درصد، قم و بوشهر با ۶.۳ درصد است. این آمار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از فرهنگ غنی مردم خراسان جنوبی تا تقدسی که برای ازدواج قائلند. این فرهنگ در میان تفکرات انسان امروزی و زندگی ماشینی گم نشده و هنوز هم پابرجاست، آن قدر پابرجا که حتی آمارهای بالای طلاق نیز نمی‌تواند آن را رد کند.

سبقه فرهنگی در استان

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، مشاور مذهبی و مشاور ازدواج به ایسنا گفت: در هر مسئله‌ای که بررسی می‌کنیم باید سبقه فرهنگ و اجتماعی و شرایط زمان حال را درنظر بگیریم. وی افزود: اگر بخواهیم تحلیلی در مورد نرخ بالای ازدواج در استان داشته باشیم باید بحث فرهنگی و اجتماعی خراسان جنوبی را بررسی کنیم؛ خانواده‌ها در خراسان جنوبی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هنوز اصالت خانوادگی و اجتماعی و حتی فرهنگی و اعتقادی خود را حفظ کرده‌اند.این مشاور بیان کرد: نوع نگاه مردم به ازدواج و طلاق هنوز در جامعه ما حفظ شده است و حفظ شدن این جایگاه تاثیر بسزایی در افزایش نرخ ازدواج دارد. فلسفی ادامه داد: نوع نگاه به جایگاه ازدواج و تشکیل خانواده با توجه به معارف اسلام و قرآن که بیان می‌کند ازدواج تاثیر بسیار زیادی در آرامش روانی زوجین دارد، هنوز در بین مردم خراسان جنوبی پررنگ است.وی با بیان اینکه مودت و رحمت مهم‌ترین شاخصه تشکیل زندگی است، افزود: در خراسان جنوبی این اعتقاد به مودت و رحمت ناشی از ازدواج وجود دارد.
این مشاور خانواده بیان کرد: نکته دوم آن است که جامعه ما هنوز به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به آزادی ارتباطات آن گونه که در برخی شهرها شاهد رواج ازدواج سفید هستیم، کشیده نشده است.
فلسفی با بیان اینکه ازدواج سفید نکته مقابل ازدواج معقول و منطقی است که تقریبا در خراسان جنوبی وجود ندارد، افزود: هرچه سطح فرهنگی خانواده‌ها بالاتر باشد، نرخ ازدواج آسان به همان مراتب بالاتر است.وی با بیان اینکه کاهش نرخ ازدواج در این سال‌ها در کشور به دنبال سخت گیری خانواده‌ها در بحث ازدواج رخ داد که باعث کاهش علاقه به ازدواج می‌شود، ادامه داد: در استان ما این شرایط کاملا متفاوت است و خانواده‌ها سخت گیری‌های بدون دلیل ندارند.این مشاور با بیان اینکه بزرگترین نقطه قوت در استان عدم سخت گیری خانواده‌ها در بحث ازدواج جوانان است، تصریح کرد: علاوه بر آن محیط‌ها و جوامعی که کوچک ترند سطح نفوذ فرهنگ بیگانه در آن‌ها کم تر است.فلسفی اظهار کرد: مهم ترین دلیل بالا بودن نرخ ازدواج و به تناسب آن، پایین بودن نرخ طلاق در خراسان جنوبی، اعتقاد و فرهنگ بالای مردم و آلوده نشدن به نفوذ فرهنگی منفی و تاکید بر ازدواج آسان است.

۷.۳ درصد ازدواج
در هر هزار نفر جمعیت

علیرضا مهرآور، مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در این رابطه به ایسنا گفت: با اینکه ثبت واقعه ازدواج در چند سال گذشته در کشور کاهش داشته، اما بیشترین ثبت واقعه ازدواج کشور در سال گذشته نسبت به جمعیت در خراسان جنوبی انجام شده است.وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی میزان ثبت ازدواج ۷.۳ درصد در هر هزار نفر جمعیت است، افزود: میزان طلاق در استان نیز ۱.۷ درصد در هر هزار نفر جمعیت استان است. مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: میانگین سن ازدواج در استان در بین مردان ۲۷ سال و در زنان ۲۲ سال است.مهرآور با بیان اینکه از سال ۹۲ تا سال ۹۸ شاهد کاهش روند ازدواج در کشور هستیم، تصریح کرد: در سال گذشته ۵۳۰ هزار و ۲۲۵ واقعه ازدواج در سطح کشور ثبت شده که این میزان نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۴.۱ درصد کاهش داشته است.

افزایش مبلغ وام ازدواج

حسن عزیزی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بسیاری از مشکلات معیشتی و مسکن جوانان در آستانه ازدواج باعث شده که اکنون شاهد تاخیر در ازدواج جوانان هستیم.وی افزود: بحث ازدواج اگر چه این روزها رنگ و بوی اقتصادی گرفته است، اما اهمیت آن در بحث آموزه‌های دینی و نهادینه شدن آن در کارکردهای خانواده‌ها متاسفانه هنوز به عنوان یکی اولویت فرهنگی در جامعه نهادینه نشده است.مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های کاری این اداره کل، رصد و پایش وضعیت اعطای وام‌های ازدواج است، اظهار کرد: براساس بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۹ دولت مکلف است به هرکدام از زوج‌ها مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام پرداخت کند. عزیزی خاطرنشان کرد: وام‌های قرض‌الحسنه‌ ازدواج به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال ویژه زوج‌های جوان اعطا می‌شود و این میزان افزایش در وام نسبت به سال‌های گذشته، نشانگر نگاه و توجه مجموعه دولت و وکلای ملت به بحث ازدواج جوانان است.وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع برای تشکیل زندگی جوانان این بود که از حداقل‌های مادی برای تشکیل زندگی مشترک برخوردار نیستند؛ بنابراین افزایش تسهیلات ازدواج در دستور کار قرار گرفت.مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان این مبلغ برای ایثارگران دو برابر است، افزود: میانگین سالانه اعطای وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج در خراسان جنوبی حدودا بین ۹ تا ۱۰ هزار فقره وام است.عزیزی ادامه داد: همچنین به لحاظ تعداد افرادی که در صف انتظار هستند نسبت به پرداختی‌ها در ردیف ۱۰ استان برتر قرار داریم.

تشکیل مجامع خیرین ازدواج
در تمام شهرستان‌های استان

وی با اشاره به تشکیل مجامع خیرین ازدواج در تمام شهرستان‌های استان، اظهار کرد: مجمع خیرین ازدواج در استان در سال ۹۴ شکل گرفته و یکی از محوری‌ترین بخش‌هایی است که به عنوان ساختارسازی به دنبال آن هستیم و قصد داریم از ظرفیت‌های خیران برای ازدواج کمک بگیریم. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون در حال بازنگری در فعالیت مجمع خیرین ازدواج جوانان هستیم، افزود: این مجامع حتی می‌توانند در بحث اشتغال و در نتیجه تسهیل ازدواج ورود پیدا کنند. عزیزی ادامه داد: در سایر شهرستان‌ها نیز برنامه داریم که هر کدام از شهرستان‌ها بتوانند با همکاری امامان جماعت و دستگاه‌هایی که تکلیف دارند، مجمع خیرین ازدواج را راه‌اندازی کنند. وی افزود: تامین جهیزیه مناسب و ارزان قیمت با محوریت استفاده از کالای ایرانی و ایجاد بستر برای ارائه وام‌های قرض الحسنه موضوعات مورد پیگیری این اداره کل در بحث ازدواج است.مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: طرح سرباز مهارت نیز در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود که سال گذشته در این طرح ۸۰۰ نفر در قالب ۸۰ ساعت آموزش، مهارت‌های زندگی و تسهیل فضای کسب و کار و توانمندی را فرا گرفته‌اند.عزیزی با بیان اینکه این طرح با ارتقای دانش و مهارت‌های زندگی ارتباط دارد و مورد استقبال سربازان قرار گرفته است، افزود: از سال گذشته تاکنون آموزش ۸۰۰ نفر از سربازان را در طرح سرباز مهارت در دستور کار قرار دادیم و به سربازانی که با موفقیت این دوره ۸۰ ساعته را می‌گذرانند گواهی مهارت کسب و کار می‌دهیم و تسهیلاتی نیز ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت