یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳

نگهبانان راه

سازه هایی برای جبران خسارت میلیاردی سیل به راه های استان

سیل سال های ۹۸ و ۹۹ حدود 22 میلیارد تومان به راه‌ ها و جاده ‌های استان خسارت وارد کرد، این در حالی است که با آبخیزداری می ‌توان این خسارات را به حداقل رساند. بارندگی و سیل سال ‌های 98 و 99 در استان ‌های مختلف کشور باعث خسارات مالی فراوان شد، به‌طوری‌که به‌گفتۀ مسئولان بیش از 40 هزار میلیارد تومان خسارت به‌ جا گذاشت که خسارت به جاده ‌ها و راه ‌های ریلی و زمینی کشور به‌ویژه راه ‌های روستایی بخشی از این خسارت‌ها بود.محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه سیل سال 98 نزدیک به 3500 میلیارد تومان به جاده ‌ها ،راه ‌های ریلی و زمینی و ابنیۀ فنی کشور خسارت وارد کرد، می گوید: در سیل 98 بیش از 14 هزار کیلومتر از راه‌های کشور اعم از راه ‌های اصلی، فرعی و روستایی در بیش از 6 هزار و 800 نقطه کشور آسیب دید ، 725 پل به‌ طور کامل تخریب شد و بخش دیگر از پل‌ها آسیب‌های کلی یا جزئی دیدند که این آسیب‌ها متأثر از نوع آب‌شستگی، آب‌خوردگی، ریزش کوه یا رانش زمین بوده است. همچنین سیل به بیش از 10 هزار و 900 ابنیه فنی، شامل آب‌نماها و انواع پل‌ها آسیب وارد کرده است.

خسارت سیل 99 به راه های استان

علاوه بر خسارت سیل سال گذشته، سیل سال 99 نیز باعث خسارات شدیدی به جاده ‌ها و راه ‌های کشور شد و به تعداد زیادی از راه‌های کشور به‌خصوص راه ‌های روستایی در استان ‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، لرستان، هرمزگان و خراسان رضوی آسیب جدی وارد شد.رضا اکبری معاون راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای وزارت راه و شهرسازی نیز در ادامه دربارۀ میزان خسارات سیل 99 به جاده ‌ها و راه ‌های کشور می افزاید: کل راه‌های آسیب‌دیده از سیل99، حدود 9هزار کیلومتر بوده و در این سیلاب 1521 ابنیه و پل آسیب دید و بیشترین آسیب به راه‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، لرستان، تهران، خراسان رضوی و خراسان جنوبی وارد شده است. وی در ادامه به جزئیات خسارت بارندگی و سیل به‌تفکیک استان‌ها اشاره کرد و می گوید: خسارت وارد شده به راه های خراسان جنوبی بر اساس برآورده‌های اولیه بدون احتساب سیل 29 فروردین (223906 میلیون ریال) 22 میلیارد و 39 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.حجم خسارات بسیار بالا و فراوان سیل و بارندگی ‌های شدید در حالی است که می ‌توان با عملیات آبخیزداری این خسارات را به حداقل رساند. به‌گفتۀ کارشناسان وزارت راه و شهرسازی برای کاهش خسارات وارده بر راه‌ها و جاده ‌های کشور، باید به اصول و تکنیک‌های آبخیزداری در قبل، حین و بعد از احداث جاده ‌ها و راه ‌های کشور توجه جدی داشت و در پروژه ‌های راه‌سازی مدنظر قرار داد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره تاثیر عملیات آبخیزداری بر کاهش خسارت های این چنینی می گوید: آبخیزداری و به‌کارگیری سیستم ‌های سطوح آبگیر باران در نجات شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ، پل ‌ها، راه ‌ها، جاده ‌ها و تأسیسات حمل‌ونقل از سیل ‌های
مخرّب و بنیان‌کن، نقش اساسی و تعیین‌کننده دارندعلیرضا نصرآبادی می افزاید: احداث جاده و راه و … مثل ساماندهی مناسب عرصه ‌های منابع طبیعی برای کاهش تولیدات رسوب، احیای اراضی تخریب‌شده در عرصۀ معادن و غیره از عوامل توسعۀ پایدار کشورند و در این زمینه نقش اساسی و تعیین‌کننده دارند.وی تاکید می کند: چنانچه در مطالعات مربوط به جاده ‌سازی اصول و فنون آبخیزداری و نیز به‌کارگیری سیستم ‌های سطوح آبگیر باران مورد توجه قرار گیرد باعث می ‌شود در احداث راه ‌ها و پل ‌ها صرفه ‌جویی زیادی صورت گیرد و به پل ‌های کمتر و کوچکتر نیاز باشد. علاوه بر این از مصرف مصالح زیاد برای افزایش ارتفاع جاده ‌ها که امروزه هم جاده هستند و هم دژهای مقاوم در مقابل جریانات رواناب اطراف آنها، جلوگیری شود و همچنین این سیستم ‌ها در کنترل آب ‌های تولید شده در جاده و اطراف آن جهت کاشت درخت و سرسبزی جاده که می ‌تواند بهترین اثر را در شادابی و رفع خستگی و کسالت رانندگان و مسافران ایفا کنند، مؤثر واقع شود.

لزوم تدوین پیوست آبخیزداری

وی با توجه به خسارت 22 میلیارد تومانی سیل به راه ‌ها و جاده ‌های استان و برای جلوگیری از ایراد خسارات بیشتر، می گوید: باید انجام عملیات آبخیزداری در دستور کار مسئولان قرار گیرد و از کارشناسان و متخصصان آبخیزداری برای مشاورۀ پروژه ‌های فنی و عمرانی مثل ساخت جاده ‌ها، راه‌ها، ابنیه ، پل ‌ها و غیره استفاده شود. نصرآبادی همچنین تدوین پیوست آبخیزداری در پروژه ‌های توسعه ‌ای وزارت راه و شهرسازی را متذکر شد و ادامه می دهد: این موضوع می ‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش خسارت ناشی از سیل و حفاظت از آب و خاک کشور داشته باشد و موارد مذکور برای الزامی شدن باید تبدیل به قانون شوند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی می تواند لیست تمامی مکان هایی که سیل باعث خسارات به راه ها می شود را در اختیار مسئولان راه سازی قرار دهد، اما ماجرا این است چون نام آبخیزداری بر پروژه ها نهاده می شود تمامی دستگاه ها انتظار دارند صفر تا صد کار بر عهده منابع طبیعی باشد حال اینکه این سازمان در بحث مطالعات آبخیزداری با تنگناهایی مواجه است که این هشدار وجود دارد به روزی برسیم که پول برای اجرای پروژه آبخیزداری باشد اما پروژه ای به دلیل نبود انجام مطالعات برای اجرا نباشد – محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلامآغاز عملیات اجرایی بیمارستان‌ طبس و نهبندان

بیشتر

شنبه 2 تیر ماه بود که در روزنامه آوا مطلبی با عنوان «توقف روند تعطیلی

بیشتر

۴ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند-قاین با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت