شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳

نقشه راه آهن برای 99

گروه خبر- برخورداری استان از راه آهن و خروج پروزه راه آهن استان از بن بست های اعتباری و اجرایی مطالبه چندین ساله مردم خراسان جنوبی بود . امسال هم نقشه ادامه عملیات احداث خط آهن استان، در مقیاس عمل تهیه شده و پروزه به قوت ادامه خواهد داشت. اگرچه قطعه چابهار تا زاهدان به طول 580 کیلومتر از سال 89 در قانون بودجه مصوب گرفت اما قطعه زاهدان تا بیرجند – گناباد و ایستگاه یونسی به طول 760 کیلومتر که در سال 93 تصویب شد به دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشت.استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با پیشرفتهای متفاوتی سهمی هرچند اندک از شروع پروژه راه آهن شرق داشتند اما در خراسان جنوبی در گذر از این سالها فقط فریاد راه آهن سرداده شد و در عمل اقدامی برای این خواسته بر حق مردم انجام نگرفت. آذرماه 97 که معتمدیان به عنوان هفتمین استاندار خراسان جنوبی، سکاندار این استان مرزی و کویری شد، توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی خراسان جنوبی وارد فاز جدید و جدی شد و با همافزایی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای داخل استان، جلب توجه ملی به خراسان جنوبی و سفرهای متعدد مقامات کشوری، در روند اجرای طرحهای مهم استان که سالها دچار گرههای گوناگون بودند، گشایشهای خوبی ایجاد شد.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در سفری که اردیبهشت سال گذشته به خراسان جنوبی داشت گفت: اتصال چابهار به مشهد مقدس به صورت ریلی و بزرگراهی یکی از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی است و با این اقدام ضمن رفع مشکلات تردد در این مسیر، مردم شرق کشور از مزیت آن منتفع میشوند.به گفته خیرا.. خادمی با تکمیل 640 کیلومتر از کریدور شمال به جنوب کشور ارتباط ایران به آسیای میانه و افغانستان تسهیل خواهد شد و فواید اقتصادی زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت. حالا مدیرکل راه و شهرسازی استان به ایرنا می گوید: در مجموع پروژههای استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی 90 کیلومتر راه آهن در دست اجرا است ادامه داد: پروژه قطعه 16 به طول 32 کیلومتر از خراسان جنوبی شروع میشود و تاکنون هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.داعی با بیان اینکه شروع پروژه راه آهن در خراسان جنوبی از آرزوهایی دیرینهای بود که پارسال محقق شد ادامه می دهد: این مهم سال گذشته با پیگیریهای استاندار خراسان جنوبی و مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه محقق و 15 مهر 98، قطعه 16 راه آهن با اعتبار 90 میلیارد تومان کلنگ زنی شد. او به شروع عملیات راه آهن آنتی فردوس به طول 70 کیلومتر در سال گذشته اشاره می کند و می افزاید: مجموع پروژههای راه آهن خراسان جوبی در سال گذشته 103 کیلومتر بوده که با اعتبار 190 میلیارد تومان در حال اجرا است.

120 کیلومتر باند دوم
هدفگذاری سال 99 در حوزه ساخت باند دوم برای راههای استان هم به گفته او 120کیلومتر است که جهش 85 درصدی خواهد داشت. وحید داعی می گوید: قراردادهای حوزه راه در حال حاضر یک هزار میلیارد تومان است که امسال به یک هزار و 400 میلیارد تومان افزایش مییابد و علاوه بر تامین زیرساخت در استان خراسان جنوبی، هزار و 200 نفر اشتغال مستقیم و 9 هزار نفر در صنایع وابسته و تثبیت اشتغال را به همراه دارد. وی با اشاره به افزایش تخصیص منابع ملی در سال گذشته و تاثیر آن در رشد باند دوم جادههای استان عنوان می کند: سال 97 منابع ملی در حوزه حمل و نقل خراسان جنوبی 60 میلیارد تومان بود که سال 98 این اعتبار به 220 میلیارد تومان افزایش یافت و توانستیم باندهای دوم را افتتاح و بهرهبرداری کنیم. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه می دهد: تاکنون از 17 هزار و 162 کیلومتر مجموع راههای این استان 685 کیلومتر به باند دوم تبدیل شده که در 2 سال گذشته به ترتیب 45 و 65 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است. وی می افزاید: در حوزه راههای روستایی نیز 130 کیلومتر امسال افتتاح و بهره برداری میشود. وی اتمام مسکن مهر خراسان جنوبی را یکی از برنامههای مهم سال گذشته در حوزه مسکن عنوان می کند و میگوید: خراسان جنوبی پنجمین استان بود که اردیبهشت سال 98 با حضور وزیر راه و شهرسازی، جشن اتمام مسکن مهر را برگزار کرد.

مسکن ملی، تکلیف مهم امسال
داعی با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن تکلیف دیگری است که سال گذشته بر دوش راه و شهرسازی گذاشته شد می گوید: سهمیه استان خراسان جنوبی از این طرح یک هزار و 388 واحد بود که به پنج هزار و 200 واحد افزایش دادیم و هم اکنون اطلاع رسانی و ثبت نام انجام شده لذا امسال عملیات اجرایی آنها شروع میشود. وی ادامه می دهد: با شروع عملیات اجرایی ساخت مسکن ملی در استان خراسان جنوبی یک هزار و 300 میلیارد تومان گردش مالی پروژهها خواهد بود و به ازای هر 70 مترمربع یک اشتغال ایجاد میشود. مدیرکل راه و شهرسازی می گوید: در حوزه بازآفرینی شهری هم در شهرها مناطقی داریم که به لحاظ امکانات شهری پایینتر است لذا سیاست وزارت راه و شهرسازی این بوده که بازآفرینی محلات در بسیاری از شهرها از جمله در منطقه شمال شهر بیرجند خدمات عمومی همچون کتابخانه، درمانگاه و فضای سبز ایجاد شود. وی می افزاید: سال گذشته 41 پروژه معادل 156 میلیارد تومان در محلات کم برخوردار اجرا کردهایم که در سال جاری اعتبارات آن افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شنبه 2 تیر ماه بود که در روزنامه آوا مطلبی با عنوان «توقف روند تعطیلی

بیشتر

۴ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند-قاین با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد

بیشتر

ستاد مدیریت بحران استان، ادارات دولتی خراسان حنوبی را پنجشنبه های هر هفته ، تا

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت