مردم نگران، دامدار گلایه مند، مسئول مدعی اوضاع شیر تو شیر قیمت شیر در استان

قاسمی- از ابتدای سال چندین مرتبه شاهد افزایش قیمت شیر بودهایم و در چند ماه اخیر افزایش قیمت در لبنیات به ویژه در شیر رکورد زده است. اوضاع شیر توشیر قیمت این محصول در چند ماه اخیر به گونهای است که به نظر میرسد بازار به حال خود رها شده و نظارتی نیست. در این بین مردم نگران گرانی شیر و لبنیات، دامداران گلایه مند از نبود نهاده و قیمت بالای تمام شده شیر و مسئولان نیز این قیمت را واقعی می دانند.

حذف شیر و لبنیات
از سبد غذایی مردم

یک کارگر ساده در بیرجند، در این زمینه گفت: با قیمت های کنونی دیگر توان خرید مواد لبنی را ندارم. وی تصریح کرد: برای خرید یک کیلو شیر فله باید حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تومان بپردازم که فقط مصرف دو روز خانواده ۶ نفره من است و مواد لبنی دیگر هم قیمت های بالایی دارند. اکبری یکی دیگر از هم استانی هایمان با اعتراض به وضع موجود عنوان کرد: از ابتدای سال با شیوع کرونا شاهد گرانی های فراوانی از گوشت، مرغ و تخم مرغ بوده ایم، در مورد شیر هم تا کنون ۴ مرتبه قیمت تغییر کرده است. وی بیان کرد: حقوق کارمندی تغییر نکرده است اما هر روز شاهد افزایش قیمت ها
هستیم، مسئولان باید تدبیری بیندیشند.
یکی از مادران بیرجندی نیز که مشغول خرید شیر فله ای است، در حالی که دست فرزند ۴ ساله خود را محکم گرفته بود، گفت: با گرانی شیر و لبنیات این محصول مهم هم از سبد غذایی در حال حذف شدن است. وی با وجود این گرانی ها برای آینده فرزند خود ابراز نگران می کند، چرا که بسیاری از مواد مهم برای سلامتی بچه ها قابل خرید نیست.

اجازه ذبح نداریم

یکی از دامداران استان تأمین نهاده های دامی و حمل و نقل علوفه را از جمله مشکلات دانست و گفت: به همین دلیل مردم شاهد افزایش قیمت ها هستند. حسنی با بیان اینکه نهاده های دامی دولتی به اندازه کافی توزیع نمی شود، عنوان کرد: بخشی از سویا و ذرت برای کنسانتره گاو شیری را به صورت آزاد خریداری می کنیم، هر چند همان هم پیدا نمی شود، همچنین قیمت علوفه غیر دولتی نیز افزایش داشته است. وی برای کاهش قیمت ها از مسئولان درخواست کرد که نهاده ها، تأمین و هزینه حمل و نقل نیز کنترل شود. حسنی گفت: می دانیم مردم هم تحت فشار هستند، به عنوان مثال شیر فله ای که به مرز ۶ هزار تومان رسیده است درست نیست و نهایت ۵ و ۷۰۰ باید توسط مغازه دار
به فروش برسد و مواد لبنی کارخانه ای نیز از قیمت واقعی، بالاتر به فروش می رسد
که نظارت مسئولان را می طلبد، اگر دامداران دام مولد مانند مرغ داران اجازه ذبح داشتند تا کنون این کار را انجام می دادند.
این دامدار خراسان جنوبی با اشاره به سامانه بازارگاه نیز عنوان کرد: در این خصوص بروکراسی اداری درست شده است، من یک عدد از کد پستی را اشتباه وارد کرده بودم و اکنون چندین ماه است که به دنبال رفع آن هستم.

هزینه سرسام آور حمل و نقل

از دیگر دامداران استان هم مشکل اصلی را کمبود نهاده های دامی دانست و افزود: مسئولان همکاری نمی کنند و
نهاده هایی که داده می شود بر اساس دام های
موجود دامدار نیست. زنگویی مطلق ادامه داد: جهاد کشاورزی هم راهکار می دهد که تعداد دام های خود را کم کنید تا مشکلی نداشته باشید. به گفته وی هزینه حمل و نقل سرسام آور است چرا که مثلا به دامدار ذرت دولتی می دهند و باید خود او از بندر به استان حمل کند که علاوه بر هزینه بودن، چندین روز طول می کشد. وی تصریح کرد: حتی برای حمل علوفه از مود تا بیرجند یک میلیون تومان می گیرند
و از بندر به استان حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. این دامدار با گلایه از نبود واکسن و دارو نیز عنوان کرد: قیمت دارو بالا رفته و نمی توان پیدا کرد و داروی موجود کیفیت ندارد و بارها باعث تشنج گاوها شده است.

افزایش بالای قیمت ها

رئیس اتحادیه دامداران استان هم دلیل گرانی لبنیات را افزایش قیمت شیر دانست و عنوان کرد: قیمت جدید بر اساس قیمت نهاده های دامی است و قیمت تمام شده برای دامدار را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده اند. غریبی افزود: هر چند که قیمت تمام شده دامدار با توجه به نهاده های دامی، اکنون ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. به گفته وی نهاده های دامی دولتی جوابگوی دامدار نیست و به صورت آزاد خریداری
می شود، دولت برای هر گاو ۶ کیلو کنسانتره در نظر می گیرد و این در حالی است که روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ کیلو کنسانتره مصرف می کند. وی اعلام کرد: قیمت جو ۳۰ درصد افزایش داشته است و علوفه غیردولتی حدود ۳۰۰ درصد، کرایه حمل حداقل ۱۲۰ درصد و دارو و درمان ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد رشد داشته است و حقوق کارگران نیز ۳۵ درصد افزایش داشته که تمام این قیمت ها را اگر در نظر بگیریم نشان می دهند که دامدار تحت چه شرایط سختی کار می کند و بسیاری از آنها تمایل به کشتاردام مولد خود دارند.

چالش توزیع نهاده

رئیس اتحادیه دامداران استان پیشنهاد داد: راهکار برای رفع این مشکلات این است که نهاده های دامی دولتی به اندازه کافی در بازار باشد تا شاهد کاهش قیمت محصولات باشیم. غریبی خاطر نشان کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی تنها درخواست ما توزیع ۱۰ هزار تن جو دولتی بود تا التهاب بازار بخوابد و قیمت دیگر نهاده ها نیز بر این اساس کاهش پیدا کند و قول آن را دادند ولی عملی نشد. وی مشکل بعدی را سامانه بازارگاه دانست و افزود: در توزیع نهاده های دامی مشکل داریم و باید مانند سال های ۹۱ و ۹۲ نهاده های دامی به شرکت پشتیبان امور دام داده شود و آنها به انبارهای استان بدهند تا به صورت مستقیم با توجه به بررسی های انجام شده بین دامداران توزیع شود.

مردم از برندهای لبنی
استان خرید کنند

رئیس اتحادیه دامداران استان با بیان اینکه سود صنایع در این زمینه بیشتر دیده شده است، گفت: با توجه به قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ که برای دامدار در نظر گرفته اند، کارخانه های فرآورده های لبنی با قیمت هایی که اعلام می کنند بیشترین سود را می برند و نظارتی در این زمینه نیست. غریبی با اشاره به کارخانه مواد لبنی خراسان جنوبی، تصریح کرد: این واحدها محروم واقع شده اند
و با توجه به کیفیت بالایی که دارند و نظارت های بهداشتی و دیگر مواردی که بر آنان اعمال می شود قیمت های خیلی پایین تری نسبت به دیگر برندهای کشوری دارند ولی استقبالی از آنها نمی شود.
به گفته وی ۱۲۰ تن شیر روزانه جمع آوری می شود و حداقل ۸۰ تن آن به دیگر استان ها
صادر می شود و محصول فرآوری شده، با قیمت بالاتر به مردم استان فروخته می شود. وی از مردم درخواست کرد که با توجه به کیفیت و قیمت مناسبتر و برای بهبود وضعیت، از برندهای مواد لبنیاتی خود استان استفاده کنند.

قیمت ها کشوری است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان هم در پاسخ به این مشکلات گفت: قیمت شیر، مصوب دولت است و استان ها در آن هیچ نقشی ندارند. اشرفی در زمینه مشکلات دامداران هم عنوان کرد: در حال حاضر ۷۵۰۰ تن کنسانتره توزیع می کنیم، حتی در آذرماه سال جاری ۲۵۰۰ تن جو مازاد هم توزیع شده است. وی بیان کرد: دامداران می خواهند که تمام مواد مورد نیاز توسط دولت توزیع شود که درست نیست، به عنوان نمونه ۸۵۰۰ تن جو توسط کشاورزان تولید می شود که از آنان باید خریداری کنند.

بازارگاه راهی
برای جلوگیری از آزاد فروشی

این مقام مسئول با اشاره به سامانه بازارگاه گفت: این سامانه از آزاد فروشی جلوگیری می کند و براساس تعداد دام ها، ماهانه نهاده های دولتی را اختصاص می دهد. اشرفی بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که پروانه و مساحت دامپروری یک دامدار مشخص شده است اما در همان مساحت تعداد دام بیشتری را نگهداری می کند و مشکلات بسیاری برای دام به همراه دارد و باید تعداد دام خود را به اندازه پروانه صادر شده کاهش دهد یا با افزایش مساحت دامپروری خود و تهیه یک پروانه دیگر این مشکل را برطرف کند. به گفته وی مشکل حمل و نقل نیز در اختیار جهاد کشاورزی نیست و راهداری و پایانه قیمت را تعیین می کنند.

مشکل افزایش قیمت ها

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان درباره شرکت پشتیبانی امور دام هم گفت: این شرکت در استان ها انبارهایی دارد که برای موارد اضطراری ذخیره سازی می کند و وظیفه توزیع مستقیم را ندارد. اشرفی با بیان اینکه قبول داریم دامداران در مضیقه هستند، عنوان کرد: اکنون با گرانی تمام محصولات و کمبود نقدینگی، شاهد چندین برابر شدن قیمت ها هستیم که این از مشکلات اصلی دامداران است، اما دامدار هم باید بداند که بهره وری با تولید بیشتر، تفاوت دارد. به گفته وی دامداران تصور می کنند هر چه تولیدات آنان بیشتر باشد سود بالایی می کنند و این در حالی است که با توجه به قیمت ها و مشکلات می توان با تعداد دام کمتر بهره وری بهتری داشت و به نفع دامدار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت