مردم شهردار مطلوب خود را معرفی کنند

مهدی آبادی- شوراهای شهر به ‌عنوان یک نماد مردمی از سپردن اداره امور مردم به دست مردم، در عرصه سیاسی و اجتماعی شهر مشخص شده و این شورا باید بتواند شهردار توانمندی را انتخاب کند که پیوست اجتماعی و فرهنگی برای تمام پروژه‌هایش تعریف کند. ششمین انتخابات شورای شهر بیرجند ۲۸ خرداد برگزار شد و شهروندان مرکز استان ۹ منتخب خود را به پارلمان شهری فرستادند تا سکاندار چهار ساله مدیریت شهری بیرجند شوند. انتخاب شهردار جدید نخستین آزمون اعضای شورای ششم شهر بیرجند است که اعضای جدید شورا با آن روبه رو هستند. به همین منظور گفتگویی با فرید فروزانفر منتخب ششمین دوره شورای شهر بیرجند داشتیم تا با برنامه های این عضو جدید شورا بیشتر آشنا شویم.

درب شورا به روی شهروندان باز است

منتخب ششمین دوره انتخابات شورای شهر بیرجند در این گفتگو که به طور زنده از اینستاگرام روزنامه آوا نیز پخش می شد، با قدردانی از شرکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: خراسان جنوبی بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات کشور را داشت که بیانگر احساس مسئولیت و تعلق خاطر مردمان این استان به نظام جمهوری اسلامی است. فروزانفر افزود: از همه کسانی که به بنده رای دادند، تشکر می کنم و امیدوارم ادامه دهنده راه پدرم باشم. وی  فعالیت های شهرداری را پیچیده ارزیابی نمود و اضافه کرد: در بسیاری از موارد شهرداری اجازه ورود به موضوع شهری را ندارد و در برخی از موارد نیز اختلاف درباره ورود شهرداری وجود دارد که این پیچیدگی را افزایش داده است. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه حرکت به سمت درآمدهای پایدار مطالبه شهروندان از شهرداری ها می باشد، عنوان کرد: مدیریت شهری با این حجم از فعالیت ها به تنهایی امکان پذیر نیست و باید شهروندان در برنامه های شهری مشارکت داشته باشند. به گفته وی، مشارکت مردم در فعالیت های شهری باعث افزایش تعلق خاطر شهروندان به بیرجند می شود. فروزانفر ادامه داد: مشارکت مردم در اداره شهر یکی از برنامه های من بود و باید از مردم و سرمایه گذاران در اداره شهر استفاده کنیم. عضو منتخب شورای ششم با بیان اینکه درب شورای شهر به روی شهروندان باز است، تصریح کرد: مردم ایده ها و عقاید خودشان را برای مدیریت مرکز استان به شورای شهر و شهرداری منعکس کنند و از این برنامه ها حتما استقبال خواهد شد. وی با بیان اینکه حلقه مفقوده شهرداری های سابق، ارتباط با شهروندان بود، اضافه کرد: اگر مردم در تصمیمات مشارکت داشته باشند، نسبت به این موضوع یا فعالیت تعلق خاطر خواهند داشت و در صورتی که اشتباه نیز باشد، اعتراضات کمتری انجام خواهد گرفت. 

انتخاب شهردار؛ نخستین آزمون شورای ششم

فروزانفر به قانون شورایاری ها اشاره و اضافه کرد: در هر محله شورایاری هایی خواهیم داشت که بازوی کمکی شهرداری و شورا خواهند بود و امیدوارم با اجرایی شدن این قانون، شوراهای محله کمک شایانی به پیشبرد برنامه های شهری داشته باشند. وی افزود: اگر شورایاری اجرایی شود در هر محله یک شورا یار خواهیم داشت که در این شورا یاری‌ها مشکلات محلات توسط مردم به شورا یار ارائه و سپس توسط شورا یار به شورای شهر ارسال می شود و شورا نیز بر اساس نظر مردم تصمیم می گیرد. وی با اشاره به بودجه محدود شهرداری، گفت: در زمان انتخابات بسیاری از وعده های کاندیداها قابلیت اجرایی نداشت و برنامه ها باید با توجه به این بودجه اجرایی شود. عضو منتخب شورای ششم اولین وظیفه این شورا را انتخاب شهردار دانست و اضافه کرد: توانمندی شهردار خیلی به رضایتمندی مردم کمک می کند و شورای ششم مطمئنا شهردار توانمندی برای مرکز استان انتخاب خواهد کرد. فروزانفر در پاسخ به سوالی درباره مشارکت مردم در انتخاب شهردار نیز گفت: شهروندان ویژگی ها و یا افراد مورد نظر را به اعضای شورای شهر یا دبیرخانه این نهاد  معرفی کنند تا در انتخاب شهردار مشارکت کنند.

حمایت از شهردار بومی

فروزانفر، شهردار بومی را مناسب مرکز استان دانست و تصریح کرد: شهردار بومی با شناخت دقیق از شهر، مناسبات شهری و فرهنگ مردم ، کمک شایانی به توسعه مرکز استان خواهد کرد. وی با بیان اینکه شهرداری کار پیچیده و سختی بوده و باید حتما شهردار دارای سابقه کاری در این زمینه باشد، تصریح کرد: سیستم کار شهری با تمام سیستم مدیریت شهری متفاوت است. وی شفافیت را تیغ دو لبه ای دانست که سود و ضررهایی دارد و ادامه داد: گاهی شفافیت باعث تصمیم گیری های مناسبی خواهد شد و امکان فساد و منحرف شدن از راه درست را به حداقل می رساند. وی با بیان اینکه گاهی شفافیت نیز باعث مشکلاتی خواهد شد،  اضافه کرد: برخی از تصمیمات باید در وقت مناسب اطلاع رسانی شود و پرداختن زودهنگام به این موضوعات مشکلاتی را در پی خواهد داشت. به گفته فروزانفر برخی از پروژه های شهری اگر زودتر از موعد مقرر اعلام شود، باعث کندی در اجرای پروژه ها خواهد شد. 

باید بیرجند را به کشور معرفی کنیم

فروزانفر به معماری شهری نیز پرداخت و گفت: یکی از میراث دوران مدرن، یکسان شدن همه شهرهای ایران است که باعث بی هویتی شهرها شده است.منتخب شورای ششم بیرجند عنوان کرد: متأسفانه ریشه بسیاری از مشکلات همین بی‌هویتی بوده و هر شهری دارای مؤلفه‌هایی است که آن را از سایر شهرها متمایز می‌سازد و باید به این مؤلفه‌ها توجه شود. فروزانفر ادامه داد: بی‌هویتی در شهرها سبب نداشتن حس تعلق و در نتیجه بی‌مسئولیتی شهروندان و عدم امنیت شهری می‌شود. وی اضافه کرد: هر شهر با توجه به فرهنگ آن شهر باید ساماندهی شود و این کار باعث تعلق خاطر شهروندان می شود. فروزانفر با بیان اینکه بایستی ویژگی های هویتی بیرجند را بهتر شناسایی کنیم، ادامه داد: باید در بافت شهری از نمادها و المان های مختص به مرکز استان استفاده کنیم تا شهروندان تعلق بیشتری به بیرجند داشته باشند. وی با طرح این پرسش که چرا از محصولات استراتژیک استان مانند زرشک، زعفران و عناب در نامگذاری میادین، خیابان های شهر و معماری شهری استفاده نمی کنیم، گفت: بیرجند به دلیل اینکه در حاشیه کشور قرار دارد، کمتر شناخته شده که باید با استفاده از این ظرفیت ها مرکز استان را به کشور معرفی کنیم. این عضو شورای ششم با انتقاد از معماری رومی در بیرجند، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی و اداره راه و شهرسازی دستورالعمل هایی برای نمادهای شهری در حال تصویب دارند که امیدوارم به نتیجه خوبی برسد.

شوراها از اختیارات شان فاصله گرفتند

فروزانفر، با بیان اینکه شورای شهر از اختیارات اولیه خودشان فاصله گرفتند، عنوان کرد: بسیاری از ادارات توجه ای به شهرداری ندارند و با تاسف موازی کاری نیز در مدیریت شهری وجود دارد. منتخب شورای ششم اظهار کرد: متأسفانه از ابتدای تأسیس شوراهای شهری کانون شوراها مقداری ناکارآمد و بخشی از مسئولیت‌ها و اختیارات از شوراها گرفته شده است. وی با بیان اینکه متاسفانه اهرم قانونی نیز وجود ندارد، اضافه کرد: خیلی از ادارات خودشان را مکلف به همکاری با شهرداری نمی بینند و اقداماتی بدون توجه به تصمیمات شهری انجام می دهند که امیدواریم با تعامل بتوانیم این موضوعات را حل کنیم.

چشم انداز ۲۰ ساله بیرجند

فروزانفر اضافه کرد: اعضای شورای شهر باید با همکاری یکدیگر برنامه هایی برای پیشبرد امور شهری برنامه ریزی کنند که این برنامه ها باید مبتنی بر پتانسیل ها و شناخت وضع موجود باشد. وی افزود: تصمیم گیری با برنامه یکی از وظایف مهم شهرداری و شورای شهر است و باید نقشه راه چهار ساله وجود داشته باشد. وی با اشاره به گفته های شهردار بیرجند درباره وجود نداشتن پروژه نیمه کاره در مرکز استان نیز، گفت: برنامه های شهری باید بلند مدت باشد و نباید بعد از چهار سال بگوییم همه کارها انجام شده و شورا و شهرداری بعدی از صفر شروع کنند. به گفته فروزانفر باید مرکز استان چشم انداز ۲۰ ساله برای توسعه شهری داشته باشد. این عضو شورای ششم بیرجند اضافه کرد: در بسیاری از دوره ها شهرداری ها برای شوراها برنامه نوشتند و این نهاد صرفا تصویب کننده برنامه های شهری بوده که باید این رویه تغییر پیدا کند. وی تصریح کرد: اگر برنامه ای مدون در شورا و شهرداری وجود داشته باشد، باید مشخص شود که اقدامات شورای گذشته در حال حاضر در کجا قرار دارد و شورای کنونی در این چهار ساله باید به کجا برسد و بهتر بر روی امور برنامه‌ریزی کند. فروزانفر درباره بسیاری از مشکلات شهری نیز بیان کرد: ورودی های شهر باید ساماندهی شود و در این دوره نیز اقداماتی برای این کار انجام شده است. وی اضافه کرد: باید به سمت کیفیت فضای سبز شهری حرکت کنیم و کمربند سبز شهری باید احیا شود. وی درباره بند دره نیز گفت: مرکز استان با کمبود مراکز تفریحی و گردشگری مواجه است و توسعه فازهای بعدی بند دره جزو برنامه های شورای ششم خواهد بود. فروزانفر با بیان اینکه مردم برای توفیق شورای ششم دعا کنند، اظهار کرد: اگر اشتباهات را می بخشند. وی در پایان باز از همه اقشار و مردم بیرجند دعوت کرد با پیشنهادات خود شورای ششم را در مدیریت بیرجند کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت