یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

لزوم ایجاد مرکز مطالعات استان شناسی درخراسان جنوبی

قاسمی- نجیب ا… رجبی از جمله نویسندگان استان است که در راستای شناساندن ظرفیت های استان به کشور و جهان با کتاب های خود گام های بزرگی برداشته است. او می گوید: برای اینکه بار مشکلات از روی دوش نویسندگان و پژوهشگران برداشته شود، لازم است مانند دیگر استان ها برای خراسان جنوبی هم مرکز مطالعات استان شناسی راه اندازی شود.

نگارش 20 کتاب برای معرفی استان

این نویسنده با بیان اینکه در رشته جغرافیا تحصیل کرده است، گفت: در همین راستا تمام کتاب هایی که نوشته ام به نوعی به تاریخ و جغرافیای استان باز می گردد و تحقیق و پژوهش در راستای ظرفیت ها و پتاسیل ها و مشاهیر و استعدادهای استان می باشد. رجبی تصریح کرد: تا کنون حدود 20 کتاب نوشته ام و چند کتاب دیگر هم در دست چاپ دارم اما کتاب هایی که بیشتر شناخته شده است، تاریخ جامع خراسان جنوبی است که در آن تاریخ 30 هزار ساله این استان در ادوار مختلف تاریخ تا انقلاب و بعد از آن به مدت 10 سال بررسی شده و کتاب فرهنگ زعفران در خراسان جنوبی که در ثبت معنوی این محصول نقش داشت. وی ادامه داد: از دیگر کتاب های تأثیر گذار می توانم به فرهنگ آب در خراسان جنوبی، کتاب مشاغل استان و بقاع متبرکه خراسان جنوبی هم اشاره کنم که البته در همه این کتاب ها همکارهایی داشته ام و با همت یک ارگان به سرانجام رسیده است. به گفته او بیشتر کتاب هایش در حوزه شهرستان قاینات است.

معرفی ظرفیت های استان

این نویسنده استان در زمینه دلیل روی آوردن خود به نویسندگی هم گفت: از آنجا که رشته من جغرافیا می باشد و ارتباط بین مردم و محیط را بررسی می کنیم، پتانسیل های فراوانی در منطقه می بینم که به دلیل محرومیت ها و کمبودها دیده نمی شود و به همین دلیل تصمیم گرفتم تمام این پتاسیل ها را به نگارش دربیاورم که ثبت شود و در آینده معرف استان ما باشد چرا که کتبی نظیر این کتاب ها شناسنامه ملی ما است و از ما باقی می ماند. به گفتۀ او یکی دیگر از دلایلش برای نویسندگی این بود که متأسفانه امروزه فرزندان ما هویت خود را فراموش کرده اند و پل ارتباطی با آنها قطع شده است و وظیفه ماست که آن را احیا کنیم و یکی از این راه ها ترویج فرهنگ کتاب خوانی و ثبت ملی استعدادها و پتانسیل های استان می باشد تا برای آیندگان باقی بماند.

پیشنهادهایی برای نویسندگان

رجبی درباره مشکلات نویسندگان نیز عنوان کرد: مشکلات در راه نویسندگی خیلی زیاد است، نویسنده ای که سال ها عمر خود را گذاشته شایسته است که برخی مواقع دیده، از او تجلیل و با این روش به جوانان معرفی شوند، به خصوص از آنجا که خراسان جنوبی استانی نوپا است و ظرفیت های مختلفی دارد باید نویسندگان و پژوهشگران حمایت شوند تا در این راه گام بردارند و باعث معرفی استان در کشور شوند. وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در این بخش هزینه ها می باشد که با افزایش قیمت کاغذ قیمت انتشارات هم افزایش یافته و چون نویسندگان خود باید هزینه های چاپ را بپردازند با مشکلاتی مواجه می شوند. این نویسنده پیشنهاد داد تا مرکز مطالعات خراسان شناسی در بیرجند
راه اندازی شود و این کار برای استان ضرورت دارد که پایگاهی برای تحقیق و پژوهش ایجاد شود و به این ترتیب ارگان های مختلف با بودجه های خود برخی هزینه ها را تأمین کنند تا نویسنده نگرانی از بابت هزینه های چاپ نداشته باشد و از آثار آنها حفظ و حراست شود. به گفتۀ وی البته در اکثر استان ها این مرکز وجود دارد و خراسان جنوبی جزو معدود استان هایی می باشد که هنوز این چنین پایگاهی را ندارد. به نظر من باید شرایط بهتری فراهم شود تا جوانان علاقه مند شوند به سمت نویسندگی و پژوهش بیایند چرا که استان ظرفیت های فراوانی برای تحقیق و تفحص دارد و باید انگیزه لازم به جوانان داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت