قیمت نهایی شیر به زودی ابلاغ می‌شود

مدتیست دامداران استان برای تامین علوفه مورد نیاز دام‌های خود با مشکل مواجه هستند و از قیمت بالای آن در بازار آزاد و کمبود نهاده‌های دامی گلایه دارند. در همین راستا روز گذشته در پی تجمع برخی از دامداران استان در جلوی درب استانداری و فرمانداری بیرجند مبنی بر گلایه‌های موجود و گریبانگیر صنعت دامپروری خراسان جنوبی که برخی دامداران از این گلایه داشتند که مجبور هستند گاوهایشان را به سمت کشتارگاه ببرند چرا که خوراکی موجود نیست، کنسانتره نیست سال گذشته اگر یک ماشین کاه را با قیمت ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌کردند امسال همان میزان با قیمت ۷۰ میلیون تومان رسیده است و در حالی که شیر با قیمت ۴۵۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود. حال معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیرو قطع نزولات آسمانی و خشکسالی‌های بی سابقه در قرن اخیر و از سویی دیگر فراگیر شدن خشکسالی‌ها در سایر نقاط کشور شاهد وقایع ناگوار در این عرصه هستیم. ابراهیمی با بیان اینکه خشکسالی‌ها و کمبود بارش باران عدم رویش گیاهان مرتعی، عدم رویش غلات دیمی و رشد ناکافی غلات آبی را رقم زده است افزود: کمبود تولید علوفه و کمبود برداشت علوفه خشبی سبب افزایش درخواست‌ها برای نهاده‌های دامی شده است. وی بیان کرد: در این شرایط به دستور استاندار خراسان جنوبی در چند وقت اخیر قرارگاه تامین علوفه در استان تشکیل شد، اما با توجه به نیاز زیاد دامداران استان، باز هم این تامین در شرایط موجود پاسخگوی همه نیازهای دامداران نبوده است. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت شیر خام تابع هزینه تولید است افزود: در نیمه دوم سال ۹۹ بود که قیمت مصوب و ابلاغ شد و قیمت شیر ۴۵۰۰ تومان اعلام شد اما از آن زمان تا کنون شاهد افزایش کرایه حمل و نقل بیش از ۶۰ درصد و قیمت نهاده‌های دولتی ۲۵ درصد علوفه‌های خشبی هم افزایش قیمت داشته است.

هزینه‌های حمل علوفه بیشتر از قیمت علوفه برای دامدار تمام می‌شود

ابراهیمی افزود: در حال حاضر هزینه‌های حمل علوفه بیشتر از قیمت علوفه برای دامدار تمام می‌شود و از سویی دیگر تامین کاه از استان‌های دیگر از جمله استان‌های غربی، همدان، ایرانشهر و نیک شهر انجام می‌شود و در شرایط فعلی در صنعت دامداری هزینه‌های تولید با هزینه‌های حمل و نقل همخوانی ندارد. وی با بیان اینکه مدتی پیش به صورت غیر رسمی قیمت شیر ۶۴۰۰ تومان اعلام شد اما چندی نگذشت که این قیمت تکذیب شد گفت: گویا قیمت جدید شیر مصوب شده اما هنوز به صورت مکتوب ابلاغ نشده است ماهم منتطر ابلاغ قیمت‌های جدید هستیم.جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در خصوص قیمت گذاری مواد غذایی که وابسته به صنایع تبدیلی است سازمان صمت دخالتی ندارد گفت: قیمت جدید شیر خام که در کارگروه حمایت وابسته به ستاد تنظیم بازار کشور است مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن ابلاغ می‌شود.

نقدینگی دامداران و تشکل‌ها و تعاونی‌های دامداران کاهش یافته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی هم با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های دامی در بازار گفت: مشکلات پیش آمده در بخش دامداری و گلایه‌های دامداران مربوط به ناهمخوانی هزینه‌های تولید و فروش محصول است. قوسی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر، صادرات، شیر خشک و آزاد سازی صادرات دام زنده از راهکارهای حل مشکلات بخش دامداری است افزود :با تصویب هیئت دولت مهلت پرداخت تسهیلات دامداران تا سه سال تمدید شد. وی ادامه داد: نقدینگی دامداران و تشکل‌ها و تعاونی‌های دامداران کاهش یافته است و توان خرید نهاده و علوفه دام را ندارند که برای حل این مشکل باید در کمیته ارزی کشور اولویت تامین ارز به نهاده‌های دامی اختصاص یابد. تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت