شگفتی های روح درمانی ؛ بازخوانی تجربیات برخی شهروندان بیرجند از جلسات مشاوره

«مدتی مواد مخدر می کشیدم با اینکه می دانستم مضر است اما نمی توانستم از آن دست بکشم تا اینکه به کمک یک دوست با یک روان شناس آشنا شدم. باید در کنار معالجه جسمم به معالجه روحم نیز می پرداختم.» نهم اردیبهشت مصادف با روز روان شناس و مشاور است. روزی برای گروهی از متخصصان که می توانند زندگی انسان ها را در مسیرهای جدید قرار دهند. هرچند هنوز بسیاری افراد وقتی بحث مراجعه به روان شناس و مشاوره به میان می‌آید گارد می‌گیرند اما عده ای هم هستند که نگاهی متفاوت به مشاورها و روان شناسان دارند. موضع جامعه در این مورد تغییر کرده، اما هنوز به‌ طور کلی فقر سواد سلامت روان در جامعه برطرف نشده است. بر همین اساس گاه شاهد انگ زدن به شهروندانی هستیم که به روان شناس و روانپزشک مراجعه می‌کنند. اما شهروندانی چون حامد زندگی دوباره را با کمک یک روانشناس خوب به دست آورده اند. او می گوید: حتی تصورش را هم نمی کردم حضور یک روان شناس در زندگی ام بتواند این قدر به من کمک کند. اوایل به او اعتماد نداشتم و مسایلی را مخفی می کردم اما بعد مدتی اعتماد کردم و او با صحبت ها و روانکاوی ریشه مشکلاتم را پیدا کرد و خوشحالم که امروز نه تنها معتاد نیستم، بلکه هرگاه مشکلی دارم یک دوست روان شناس دارم که می توانم از او کمک بگیرم.

عزت نفس نداشتم

مریم ، شهروند دیگر هم می گوید: پس از اتمام رابطه با نامزدم حس می کردم دنیا تمام شده است، حتی به فکر خودکشی افتادم اما با راهنمایی دوستانم به مشاور مراجعه کردم. او با بیان این موضوع ادامه می دهد: در آنجا بود که فهمیدم از بچگی عزت نفس نداشته ام و خودم را وابسته به یک نفر دیگر می دانستم. او با بیان اینکه هنوز فرهنگ مشاوره در استان ما جا نیفتادهآ ادامه داد: من حتی جرات اینکه به برخی فامیل وآشنا بگویم نزد مشاور می روم را نداشتم چون انگ دیوانه! می زدند. او معتقد است: با راهنمایی یک مشاور و روان شناس خوب، نه تنها به آرامش می رسید بلکه خودتان را باور می کنید.

روان شناسان نا آگاه

یک جوان همشهری هم می گوید: مراجعه به روان شناس خیلی هم عالی است ولی مسئله ای که مشکل همیشگی من هست و چند بار هم کاوش کردم این است که مشاوران وروان شناسان کاربلد در استان انگشت شمار هستند. قاسمی ادامه می دهد: اکثرا در استان ما شعاری می دهند که نسل جوان مثل من کلا تمایل ندارند به مشاور مراجعه کنند. این طور نیست اما به نظرم در کنار تحصیل یک مشاور باید خودش را با نسل جوان هماهنگ کند. مهناز اکبری بانوی هم استانی هم عنوان می کند: مسلما مراجعه به مشاور کار درستی است، یکسری مشکلات وجود دارد که به تنهایی نمی توانیم حلش کنیم و نیاز به یک راهنما داریم وگرنه ممکن است اشتباه کنیم. وی با بیان اینکه اگر مشاوره فرهنگ سازی شود خیلی از مشکلات خانواده ها کم می شود، این سوال را مطرح می کند که برای مشکلاتی چون سردرد، سرماخوردگی پیش دکتر رفتن عیب نیست اما برای مشکلات روحی عیب است؟

لزوم ارتقای دانش برخی مشاورها

ابوالفضل بیجاری یکی از جوانان بیرجندی هم عنوان می کند: خدا روشکر این جمله کلیشه ای که هر کس به مشاور مراجعه کند مشکل دارد، تقریبا منسوخ شده و در این زمینه فرهنگ سازی شده است. وی ادامه می دهد: اما برخی مشاوران در بیرجند باید تلاش کنند خودشان را به سطح قابل قبولی برسانند و نتیجه مثبت به بار بیاورند. یکی دیگر از بانوان همشهری با بیان اینکه خط مشاوره ۱۴۸۰ بهزیستی بسیار مفید است،می افزاید: اینکه بتوانی راحت حرفت را بزنی و کسی بدون منت راهنمایی کند خیلی خوب است. مریم دستگردی خاطر نشان می کند: یک مشاور خوب مشاوری است که بتواند خودش را به جای فرد تصور کند. در این میان افرادی هم هستند که مراجعه به روان شناس را قبول ندارند. یک دانشجوی همشهری عنوان می کند: به نظر من یک روان شناس نمی تواند کمک زیادی به انسان بکند و یک سری نسخه های یکسان برای همه می پیچد. خاتمی خاطر نشان می کند: بسیاری از مشکلات زندگی ما مربوط به دوران کودکی است که مشاور از آن خبر ندارد و فقط براساس دروسی که خوانده تا حدی مرهمی بر دردهایمان می گذارد!

اقبال عمومی به مشاوره

بهناز زال کارشناس مشاوره سازمان بهزیستی خراسان جنوبی عنوان می کند: خوشبختانه در سال های اخیر اقبال عمومی به مراکز مشاوره در استان خوب بوده است. وی با بیان اینکه دیگر آن دیدگاه کهنه که تنها کسانی به مشاور مراجعه می کنند که دچار مشکلات روانی هستند کاهش یافته و افراد در هر سن و جنسیت و جایگاه اجتماعی برای مسایلی چون ازدواج، طلاق، ‌تحصیل و مشکلات شخصی به این مراکز می آیند. زال با بیان اینکه افراد به همان میزان که دچار مشکلات جسمی می شوند، ممکن است به دلایل مختلف به همان میزان یا حتی بیشتر، درگیر مشکلات روحی و روانی نیز شوند، خاطر نشان می کند: این مشکلات می تواند ناشی از زمینه های قبلی و استعدادهای ذاتی و ژنتیکی ما برای مبتلا شدن به این گونه اختلالات باشد یا ناشی از شرایط محیطی، زندگی روزمره و مشکلات مربوط به آن. این کارشناس مشاوره اظهار می کند: مشاوره از دو بعد فردی و خانوادگی مد نظر است و چنانچه فردی در زندگی شخصی خود دچار چالش شده و حس کند نسبت به قبل آن حس سازگاری و آرامش را ندارد یا در زندگی فردی و اجتماعی با فرد یا افرادی دچار مشکل است توصیه می شود حتما به مشاور مراجعه کند. وی با بیان اینکه با وجود ویروس کرونا شرایط خانواده ها هم حساس تر شده است، تاکید می کند: در شرایط فعلی که اعضای خانواده به شکل قرنطینه در کنار یکدیگر زندگی می کنند و ساعات بیشتری را با همدیگر می گذرانند، مشاوره حتی تلفنی برای خانواده ها ضروری به نظر می رسد.

مشاوره در سبد اقشار مرفه

یک کارشناس ارشد مشاوره نیز با بیان اینکه نسبت به سال های گذشته دید نسبت به مشاوره گرفتن بهتر شده است، می گوید: اما به دلیل وضع اقتصادی مردم بیشتر اقشار مرفه از خدمات مشاوره استفاده می کنند و افراد عادی ترجیح می دهند برای مشکلات اقتصادی خود هزینه کنند و به این باور نرسیده اند که مسایل روان شناسی خیلی در زندگی اهمیت دارد. وی ادامه می دهد: مردم باید به مشاورانی که در کار خود خبره هستند و تجربه کافی دارند مراجعه و اعتماد پیدا کنند. معصومه ظهوریان با اشاره به اینکه یک مشاور خوب باید با فرد همدلی داشته باشد و او را روانکاوی کرده و درک کند، بیان می کند: روان شناس عالی کسی است که با فرد مقابل به نتیجه مطلوب برسد و برچسب به فرد نزند که قطعا نتیجه معکوس خواهد داد. وی بیشتر دلایل این روزهای مراجعه کنندگان برای مشاوره را مسایل مربوط به کرونا، طلاق، اعتیاد و ازدواج عنوان کرده و می گوید: روان شناس می‌تواند کمک کند عادت‌های اشتباه را کنار بگذارید، کمک ‌کند مشکلاتی که سلامتی‌تان را به خطر می اندازد، حل کنید. این کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه استرس و اضطراب، اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و مشکلات دیگر شود، تاکید می کند: روان شناس می‌تواند کمک کند با پیدا کردن منشاء استرس و همچنین راه‌های مناسب برای غلبه بر آنها، اضطراب تان را مدیریت کنید – کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت