شتاب طرح نهضت ملی مسکن در استان

مهدی آبادی- در قالب نهضت ملی مسکن به مدت چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود که در سال اول اجرای این طرح سهم روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام شده است. این طرح قرار است با مشارکت مردم و مالکان زمین در قالب احداث واحدهای مسکونی خودمالکی، احداث مسکن بر روی زمین‌های در اختیار و تحت مالکیت بنیاد مسکن به نفع متقاضیان و همچنین مشارکت با انبوه سازان اجرا شود. شنبه هفته جاری با دعوت از قاسم تنها مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان گفتگو کردیم.

۴۰هزار واحد مسکونی سهم خراسان جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در این گفتگو که به طور زنده در شبکه اینستاگرام روزنامه پخش می شد با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه های دولت رئیسی طرح نهضت ملی مسکن می باشد، گفت: در این طرح طی زمان چهارسال ۴۰ هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی ساخته خواهد شد. قاسم تنها با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار مسکن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کل کشور احداث خواهد شد، عنوان کرد: در خراسان جنوبی تاکنون یک هزار و۹۰۰ مورد انعقاد قرارداد انجام شده و یک هزار و ۵۴۰ واحد فندانسیون آن اجرا شده است. وی اضافه کرد:۴۵۰۰ واحد مسکونی در دو سال طبق توافق وزیر راه و شهرسازی و ریاست بنیادمسکن انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی ساخته خواهد شد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به ساخت مسکن در مناطق روستایی، افزود: اگر متقاضیان از این طرح استقبال کنند حتما موضوع افزایش سهمیه استان را پیگیری خواهم کرد.

مقاوم سازی منازل روستایی بالاتر از میانگین کشوری

قاسم تنها تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ در استان خراسان جنوبی ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در سطح روستاها شناسایی شده که از این تعداد ۴۷ هزار و ۵۵۲ واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده است. وی اضافه کرد: در حال حاضر در بحث مقاوم‌سازی شاخص استان خراسان جنوبی بیش از ۵۳ درصد است که حدود ۲ درصد از شاخص کشوری جلوتر است. این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی از شهرهای استان مانند زیرکوه این عدد به ۹۰ درصد می رسد، خاطرنشان کرد: باتوجه به صحبت ریاست محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی منازل مسکونی در روستاها را برگزار خواهیم کرد وی با اشاره به تفاهم نامه ساخت مسکن بین بنیاد مستضعفان و بیناد مسکن انقلاب اسلامی، یادآور شد: در راستای اجرای این تفاهم‌نامه مقرر شد هر کدام از افرادی که واجدالشرایط این تفاهم نامه باشند علاوه بر اینکه می‌توانند از تسهیلات مسکن روستایی بنیاد مسکن استفاده کنند، مبلغ ۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض دریافت کنند.

ثبت نام ۳۱هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یکصدهزار نفر، بیان کرد: تاکنون ۳۱ هزار و ۲۲۱ نفر ثبت نام کردند که ۱۹ هزار و ۹۶۲ نفر حائز شرایط و ۱۰هزار نفر تائید نهایی شده‌اند. قاسم تنها افزود: این افراد مراحل بعدی طرح اقدام ملی مسکن مانند معرفی به بانک عامل، پرداخت آورده اولیه ۴۰میلیونی را انجام خواهند داد. به گفته وی پیامک های زیادی به افراد متقاضی داده شده که تاکنون نزدیک به هفت هزار نفر هنوز برای تکمیل مدارک مراجعه نکردند. وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی مسکن با یکدیگر ادغام شدند، گفت: ۲۷۴۴ نفر در طرح اقدام ملی متقاضی واقعی داشتیم که برای آنها زمین اختصاص پیدا کرد. همچنین از این تعداد بیش از ۲۵۰۰ واحد پروانه ای برای صادر شد. تنها به تعامل مثبت با اداره کل راه و شهرسازی اشاره و بیان کرد: برای همه متقاضیان در شهرهای استان زمین تامین شده است که کار بسیار بزرگی می باشد.

در شهرهای کوچک ارتفاع سازی نخواهیم داشت

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در شهرهای کوچک ارتفاع سازی را نخواهیم داشت، گفت: این موضوع یکی از مطالبات مهم شهروندان بود که در جلسه ای با حضور مدیرکل راه وشهرسازی استان در همه شهرهای خراسان جنوبی ( به جز مراکز شهرستان ها) ساخت منازل به طور ویلایی و یک طبقه انجام خواهد گرفت.

امیدواریم نرخ سود تسهیلات مسکن تغییر کند

وی در این گفتگو به موضوع تسهیلات بانکی اشاره و گفت: تسهیلات ساخت مسکن در مراکز استان ها ۳۵۰میلیونی و در سایر شهرها ۳۰۰میلیون می باشد.وی با بیان اینکه بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله و با نرخ سود ۱۸ درصد می باشد، عنوان کرد: تنها تاکنون نرخ سود برای این تسهیلات تغییر نکرده است اما امیدواریم برای دهک های گوناگون تغییراتی انجام شود. قاسم تنها ادامه داد: در بحث اختصاص تسهیلات برای مسکن روستایی چالشی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با بنیادمسکن انقلاب اسلامی به وجود آمده است. وی اضافه کرد: وام یکصدمیلیونی با تسهیلات ۱۸ درصد ارائه شده بود که ۱۳درصد آن را سازمان برنامه و بودجه تقبل کرده بود و این وام با سود ۵درصد در اختیار متقاضیان قرار می گرفت اما اکنون در این موضوع با این سازمان ها در چالش هستیم که در حال پیگیری این موضوع می باشیم. به گفته این مقام مسئول تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از تسهیلات ۱۰۰میلیونی استفاده کردند و بسیاری منتظر تعیین و تکلیف وام ۲۰۰ میلیونی هستند تا این از این وام استفاده کنند.

حل مشکلات روستاهای حاشیه بیرجند

وی در پاسخ سوال یکی از شهروندان درباره زمین های حسین آباد، منظریه و رقویی بیرجند نیز بیان داشت: روستای منظریه دو سال پیش در اختیار بنیادمسکن قرار گرفت و تاکنون برای ۱۲۰ قطعه اطلاع رسانی انجام شده است. وی اضافه کرد: روستاهای حسین اباد و رقویی نیز در حال تحویل گرفتن هستیم و طبق قانون مشکلات مربوطه را حل خواهیم کرد. وی با اشاره به بازدید استاندار از این روستاها اضافه کرد: کارهای مطالعاتی برای توسعه این روستاها آغاز شده است و منتظر نظر مشاور پروژه در این مورد هستیم. به گفته وی اراضی کشاورزی به هیچ وجه تغییر کاربری داده نخواهد شد و مطمئنا از داخل طرح حذف خواهیم کرد.

ساخت سریع مسکن به نفع خودتان است

وی درپاسخ به سوالی که آیا برای ساخت مسکن زمانی در نظر گرفته شده، عنوان کرد: دوسال برای ساخت زمین ها فرصت داده خواهد شد که البته برای مسکن های روستایی تمدید ۶ ماهه نیز در برنامه خواهد بود اما بهرحال ساخت سریع مسکن به نفع متقاضیان می باشد. تنها در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده بود تا چه زمانی فرصت برای اخذ پروانه ساختمانی را داریم، گفت: در جلسه شورای مسکن این مورد بحث و مقرر شد فرصت یکماهه به متقاضیان دراین مورد داده شود. وی با بیان اینکه بهترین نقاط را برای ساخت مسکن در نظر گرفتیم، گفت: قطعا اداره کل راه وشهرسازی استان بهترین مکان های مورد نظر را برای ساخت منازل مسکونی شهروندان در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سیل کم سابقه اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی طبق برآورد اولیه حدود ۲۰ هزار میلیارد

بیشتر

آدینه – صبح دیروز مراسم گرامیداشت هفته معلم دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولان استانی و

بیشتر

اکبری – یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آخرین ماه فعالیتش را سپری می کند واز

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت