پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

سال خوب کشاورزان

قاسمی- « افزایش بارندگی های سال آبی 99-98 برای استانی مانند خراسان جنوبی که سال هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند چنان غنیمت است که روزگاررونقکشاورزی را نوید می دهد. مسئولان از سیراب شدن برخی سدها و قنات ها خبر می دهند وکشاورزان برنامه افزایش تولید محصولات دیمی را دارند. افزایش 27 درصدی بارندگی های امسال، بخش مهمی از نیازهای آبی به ویژه در بخش کشاورزی را برای سال زراعی پیش رو تأمین کرده است.

122 میلی متر بارندگی
مدیرکل هواشناسی استان در گفتگو با آوا اعلام کرد: مقدار بارندگی ها در این سال زراعی تا کنون 122 میلی متر می باشد که این رقم در سال گذشته 96 میلی متر و در بازه بلند مدت 90 میلی متر بوده است. خندان رو تصریح کرد: این رقم نشان دهنده این است که بارندگی ها نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش یافته و در بازه بلندمدت 35 درصد افزایش بارندگی داشته ایم. وی خاطر نشان کرد: بارندگی ها تا فروردین افزایش داشته اما در اردیبهشت ماه بارندگی ها نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود.

آبگیری آبخوان و سدها
نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با بیان اینکه ظرفیت و حجم آبگیری مخازن استان حدود 78 میلیون متر مکعب می باشد، گفت: از ابتدای سال آبی امسال تا هفته دوم فروردین ماه حدود 45 میلیون متر مکعب در پشت مخازن آبخیزداری استان آبگیری داشته ایم. تصریح کرد: از آنجا که بارندگی ها ادامه خواهد داشت مشکلی با ذخیره آب ها نداریم و هنوز نیمی از مخازن آبخیزداری خالی است همچنین بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان، در پی بارندگیها و سیلاب های اخیر با مهار پنج میلیون مترمکعب روان آب در سدهای استان، حجم فعلی آب سدها به 23 میلیون مترمکعب رسیده است.

تأثیر بارندگی ها بر کشاورزی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به افزایش بارندگی ها عنوان کرد: مهمترین تأثیر بارندگی ها در خراسان جنوبی بر حوزه کشت محصولات دیمی و جالیزی می باشد که امسال افزایش چشم گیری خواهد داشت. حسینی افزود: تأثیر دیگر بارندگی ها بر محصولات زراعی و تأمین منابع آبی کشاورزان می باشد. وی با اشاره به اینکه آب و خاک استان بیشر شور است، بیان کرد: بارندگی ها سبب می شود که این شوری از بین برود و نمک از ریشه محصولات زراعی خارج و در همین راستا افزایش بهره وری محصولات زراعی را داشته باشیم.

کشاورزان مراقب باشند
وی ادامه داد: بارندگی ها علاوه بر مزایایی که برای کشاورزی استان در پیش دارد مضراتی را هم به همراه دارد. حسینی ادامه داد: یکی از این مضرات ایجاد سیل می باشد که باید خود کشاورزان حتما با ایجاد سیل بندها و هدایت روان آب ها در این زمینه پیشگیری های لازم را هداشته باشند. وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اتفاقی که با افزایش بارندگی ها و رطوبت هوا ایجاد می شود افزایش بیماری های مانند زنگ زرد (زرده) در مزارع می باشد که کشاورزان باید به محض دیدن چنین بیماری هایی کارشناسان جهاد کشاورزی را مطلع کنند تا از گسترش آن جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محمدی – رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۴۵ سارق و مالخر

بیشتر

سربازی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم تجلیل از طرحهای برگزیده

بیشتر

زمانی – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی از اجرای طرح مسرت در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت