زیرساختها ؛ محور درخواستهای استان از رئیس جمهور

رئیس جمهور، نشستی با استانداران و مجمع نمایندگان استانهای خراسان جنوبی، رضوی و شمالی داشت که اجرای طرح نهضت ملی مسکن، راه آهن، برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس، نحوه اجرایی شدن مصوبه سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی و سوخت مرزنشینی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود.
آیت ا… رئیسی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با نمایندگان ۳ استان بزرگ کشور، گفت: قطعاً هماهنگی، همکاری و همراهی نمایندگانی که دغدغه مردم و توسعه شهرستانهای کشور را دارند با دولت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها مثمرثمر خواهد بود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان درباره بودجه و تخصیص اعتبارات به پروژه‌های استانی، ‌گفت: دولت بودجه ۱۴۰۱ را بر محور عدالت تنظیم کرده و سند مورد توجه ما در این زمینه آمایش سرزمینی بوده است. رئیسی افزود: در مصوبات سفرهای استانی ضمن توجه به این موارد، مسایل اولویت‌دار استان‌ها نیز مورد توجه دولت بوده و ناظر به اهمیت موضوع و پروژه‌های استانی تخصیص اعتبار صورت گرفته است.
وی با اشاره به موضوع رتبه‌بندی معلمان، افزود: دولت مدافع حقوق معلمان بوده و با تامین منابع، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مبتنی بر قانون مصوب مجلس تأیید، تصویب و برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شده و در اجرای آن تأخیری صورت نگرفته چرا که بنای دولت اجرای دقیق این قانون است. آیت‌ا… رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع تقویت نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های استان‌ها که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دولت در این زمینه از جمله برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق آغاز و در شرف اجراست. خوشبختانه زمستان سال گذشته و تابستان امسال با برنامه‌ریزی و مدیریت دولت قطعی گاز و برق در شبکه خانگی نداشتیم و برای واحدهای صنعتی نیز برنامه‌ریزی شد.

بیان مباحث مهم و کلیدی نشست از سوی استاندار

استاندار در تشریح جزئیات این نشست، اظهارداشت: یکی از مباحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این نشست بود که خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشتاز در اجرای این طرح است و در سال اول اجرا، توانستیم زمین مورد نیاز چهار سال را تامین کنیم. وی افزود: این طرح به خوبی پیش می‌رود و حدود ۴۰ درصد افرادی که ثبت‌نام کردند تاکنون انعقاد قرارداد با سازندگان را انجام داده‌اند.
قناعت اضافه کرد: سفر نخست رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای استان ۱۰۰ مصوبه در پی داشته است که از این تعداد ۳۴ مصوبه در حال اجراست یعنی اجرایی شده و بقیه در دست بررسی و هماهنگی‌ها برای شروع عملیات اجرایی است. تاکنون از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی حدود ۹۷۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به استان ترزیق شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در یکی و ۲ هفته آینده به استان ما ابلاغ خواهد شد. قناعت با اشاره به اینکه در این نشست موضوع برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران استان در ۱۳ شهریورماه در شهرستان فردوس را نیز مطرح کردیم، اضافه کرد: چون فرصت خوبی بود از رئیس جمهور برای ایراد سخنرانی در این اجلاسیه دعوت کردیم.
وی ادامه داد: در صورت حضور رئیس جمهور در استان چند پروژه‌ ی بزرگ و ملی با اعتبارات کلان را برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پیش‌بینی کردیم. قناعت افتتاح بخش احیاء طرح فولاد قاین، افتتاح خط انتقال و فاز دوم تصفیه خانه شهر بیرجند، آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیح فارس به خراسان جنوبی، آغاز عملیات اجرایی فاز اول مجتمع بزرگ نهضت ملی مسکن در بیرجند در فاز نخست با چهارهزار واحد را از مهمترین برنامه‌هایی پیش‌بینی شده استان برای سفر احتمالی رئیس جمهور به خراسان جنوبی عنوان کرد. وی اظهار داشت: پروژه مهم و استراتژیک بیرجند – قاین – یونیسی هم از مباحث کلیدی مطرح شده در این نشست بود که مسئله کنسرسیوم بانکی آن انجام شده و در حال حاضر در صندوق توسعه ملی قرار دارد و در ۲ و سه هفته آینده اگر مشکلی به وجود نیاید، جلسه‌ای با بانک‌ها خواهند گذاشت که اگر اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهم بانک‌ها از طریق صندوق توسعه ملی به این طرح تزریق شود، شاهد عملیات اجرایی آن هم خواهیم بود.

کمبود اعتبارات،
فصل مشترک مشکلات

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس هم در این دیدار طول راه‌های استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۱ هزار و ۵۰۷ کیلومتر راه روستایی است و این استان در بحث راه‌ها مشکل دارد و فصل مشترک مشکلات، کمبود اعتبارات است. خسروی از طرح مساله نبود راه آهن و لغو مکرر پرواز‌های استان در این نشست گفت و افزود: متاسفانه مشکل پرواز‌های استان با تعویض هواپیما‌های با ظرفیت ۱۶۰ مسافر با هواپیما‌های کوچک و با ظرفیت حدود ۹۰ نفر افزایش یافته است، ضمن اینکه به دلیل گرمای هوا دو سوم همین ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی گفت: پرواز‌های خراسان جنوبی به مشهد نیز متاسفانه یک پرواز است که این امر مشکلاتی برای بیماران ایجاد کرده است. وی گفت: ۱۲ تیرماه به وزارت صمت نامه‌ای برای مشکلات حاد معدن قلعه زری شهرستان خوسف در خصوص عدم ایمنی چاه‌های استخراج، فرسودگی ماشین آلات و نامناسب بودن وضعیت مسکن کارگران و ناامنی شغلی کارگران کارخانه چدن خوسف نوشتم که ضرورت دارد توسط دولت پیگیری شود.

طرح مسائل و مشکلات مردم نهبندان و سربیشه

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس نیز در این دیدار، مسائل و مشکلات استان و حوزه انتخابیه خود را به رئیس جمهور منتقل کرد. لزوم پرداخت عایدات سوخت مرزنشینان، مشکلات مرزنشینان و جامعه عشایری استان، مشکوک التابعین و فاقد شناسنامه، لزوم توسعه صنایع معدنی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرستان‌های حوزه انتخابیه از جمله مطالبی بود که نخعی مطرح کرد.

طرح مسائل و مشکلات مردم
فردوس، طبس، بشرویه و سرایان

نماینده مردم ۴ شهرستان غرب استان و رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در این دیدار، خواستار تمرکززدایی و افزایش اختیارات تقسیم اعتبارات از جمله اعتبارات محرومیت‌زدایی به شورای برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی شد تا به این طریق عدالت بیشتری در ارائه خدمات به مردم صورت گیرد. حجت الاسلام نصیرایی همچنین خواستار تسریع در عملیات خط انتقال آب خلیج فارس و آغاز عملیات خط انتقال آب عمان به استان شد و این مساله را برای شرق کشور حیاتی برشمرد.

طرح مسائل و مشکلات مردم قائنات و زیرکوه

فعال کردن سازمان تعزیرات در جهت کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از احتکار، دعوت جهت افتتاح بخش احیاء مجتمع فولاد قاینات، راه آهن یونسی-قاین-بیرجند، ارتقاء راه آهن خواف – سنگان- هرات به راه آهن خواف-سنگان-زیرکوه-هرات، دانشکده علوم پزشکی قاینات، پایانه گمرک یزدان، بیمارستان زیرکوه، مجتمع آب تجنود، پلی کلینیک تامین اجتماعی قاینات، حفظ استقلال دانشگاه بزرگمهر وتقویت آن، آبرسانی پایدار به روستا‌های محمدآبادعلم، کلی، بزن آباد، خرم آباد، تکمیل بیمارستان دوم قاین، تکمیل سالن‌های ورزشی بیهود، نوغاب حاجی آباد، اسفدن، بهمن آباد و سالن‌های ورزشی٢۵٠٠نفره قاین و ١٢٠٠نفره حاجی آباد، عواید مرزنشینان که از اسفند ٩٩پرداخت نشده است، افزایش بدون کارشناسی حقوق کارگران و کارکنان، انتقال آب خلیج فارس، جاده قاین-بیرجند و کم برخوردار شناختن قاینات در حوزه بهداشت با هدف ماندگاری متخصصان از جمله مسائلی بود که اسحاقی نماینده مردم قاینات وزیرکوه در مجلس در این دیدار مطرح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


باران رحمت است و همه مردم استان دلخوش از این سخاوت آسمان اند اما غم

بیشتر

مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت