سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴

رویای جوانان بیرجند زیر سایه وعده‌های بی‌سرانجام

کاری- نشستی با ورزشکاران موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی برگزار شد تا مشکلات پیست و محل تمرین این ورزش پرهیجان بررسی شود. ورزشکاران استان تأکید دارند که نبود پیست استاندارد و کمبود زیرساخت‌ها موجب گردیده هیجانات و انرژی جوانان به سطح خیابان های شهرکشیده شده که با این کار هم جان خود و هم جان سایر شهروندان را تهدید می‌کنند. مسئولان هیئت استان می‌گویند، پروژه‌ نیمه‌کاره و کم‌توجهی مسئولان باعث شده این ورزش پرهزینه و پرطرفدار با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و نیازمند ورود جدی مسئولان استانی برای فراهم کردن شرایط امن و استاندارد است.

وعده‌های بی‌پایان؛ پیست بیرجند
همچنان نیمه‌تمام

مجید سامزه، مسئول کمیته اسلالوم شهرستان بیرجند، در این نشست با اشاره به تأخیر طولانی در بهره‌برداری از پیست بیرجند گفت: «از سال ۱۴۰۱ وعده افتتاح داده شد، اما هر بار به تأخیر افتاد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است. در حالی که همه زیرساخت‌ها تکمیل شده و تنها آسفالت‌ریزی باقی مانده است.»او افزود: «تماشاگران در سال‌های گذشته حتی در پیست غیراستاندارد امیرآباد نیز با شور و شوق حضور می‌یافتند و آنجا به حدی شلوغ می‌شد که پلیس راه ناچار به بستن جاده می‌شد. اما همان پیست هم در نهایت به بهانه‌های مختلف تخریب شد و از آن زمان رانندگان جایی برای تمرین ندارند.
سامزه به پیامدهای این وضعیت اشاره کرد و گفت: نبود پیست باعث شده رانندگان به صورت خودجوش در مکان‌های غیرایمن مانند جاده علی‌آباد یا اطراف ورزشگاه ۱۵ هزار نفری جمع شوند؛ جایی که نه حفاظی وجود دارد و نه استانداردی رعایت شده است. نتیجه این بی‌توجهی، حوادثی است که تقریباً هر هفته رخ می‌دهد؛ از واژگونی خودرو و آسیب شدید رانندگان تا برخورد با کودکان. این ورزشکار تصریح کرد: «ما بارها هشدار دادیم و حتی در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کردیم که تمرین در چنین مکان‌هایی خطرناک است، اما تا زمانی که پیست آماده نشود، این خطرات ادامه خواهد داشت. اکنون فقط یک لایه آسفالت مانده و ما از اداره ورزش یا پیمانکار می‌خواهیم هرچه سریع‌تر تکلیف این پروژه را روشن کنند.
او در ادامه به مشکلات رانندگان خراسان جنوبی در رقابت‌های ملی پرداخت و توضیح داد: «ورزشکاران استان با خودروهای شخصی و روزمره خود در مسابقات کشوری شرکت می‌کنند؛ خودروهایی که برای استفاده خانواده هم به کار می‌روند. در حالی که رقبای ما در دیگر استان‌ها خودروهای حرفه‌ای و ایمن دارند. با وجود این شرایط، عملکرد ورزشکاران ما در اولین حضور کشوری بسیار خوب بود، اما در آن زمان هیچ حمایتی یا تقدیری صورت نگرفت.»سامزه با بیان اینکه رشته اتومبیل‌رانی پس از فوتبال پرطرفدارترین ورزش در کشور است، خاطرنشان کرد: «حیف است استانی با این همه استعداد و علاقه‌مند، از حداقل امکانات محروم بماند. امروز فقط یک تصمیم ساده و یک لایه آسفالت می‌تواند مسیر این ورزش را در خراسان جنوبی تغییر دهد.»

درد دل یک پیشکسوت موتورسواری؛ وقتی مرکز استان هم پیست ندارد

سعید قربان‌زاده، عضو هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان، در نشست از درد دل ورزشکاران موتورسواری بیرجند گفت؛ از نبود پیست استاندارد، هزینه‌های شخصی هنگفت، و تلاش بی‌وقفه برای ایجاد فضایی امن و حرفه‌ای، تا گلایه از کندی مسئولان و پروژه‌های نیمه‌تمام.سعید قربان‌زاده، با ادای احترام به پیشکسوت حسین اصغری، خاطرات دوران کودکی و شروع ورزش خود را مرور کرد: «زمانی که با ورزش آشنا شدم شاید نه سالم بود، اما حسین آقای اصغری مشوق اصلی من بود. از نه سالگی در مسابقات شرکت می‌کردم؛ فوتبال، آمادگی جسمانی و هر رشته‌ای که امکان داشت. او همیشه کنار ما بود.»قربان‌زاده ادامه داد: «من مسئول کمیته فنی استان و رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان قاین هستم و فعلاً مسئول موتور کراس شهرستان بیرجند. متأسفانه تمام شهرستان‌های استان -از نهبندان و سرایان گرفته تا بشرویه و طبس – حداقل یک پیست موتور کراس دارند، اما مرکز استان ما، بیرجند، هیچ پیستی ندارد.»
او با اشاره به پروژه‌ای ملی که سه سال پیش کلید خورده بود، گفت: «این پروژه شامل پیست موتور کراس، موتور ریس و اتومبیلرانی بود و قرار بود در آبان ۱۴۰۱ افتتاح شود، اما هنوز اقدامی نشده است. بخش عمده‌ای از پروژه، مخصوصاً آسفالت، که هزینه هنگفتی دارد، معلق مانده و پیمانکار پروژه به دلایلی متوقف شده و کسی نمی‌تواند پاسخ قانع‌کننده‌ای از او بگیرد. قربان‌زاده با گلایه افزود: «ما جلسات متعددی با مسئولین اداره ورزش و جوانان داشتیم، از جمله با سه مدیرکل مختلف، ولی هیچ اقدامی عملی نشده است. حتی نهایتاً تصمیم به فسخ قرارداد گرفتند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.»با وجود همه مشکلات، قربان‌زاده و ورزشکاران استان تلاش کردند خودشان پیست موتور کراس را با هزینه شخصی راه‌اندازی کنند: «از صفر تا صد پیست توسط خودمان ساخته شد؛ از طراحی نقشه تا بارگذاری روی زمین. جناب آقای ناظمی، رئیس قبلی فدراسیون و جناب آقای شه بخش، مسئول کمیته فنی، آنجا را بازدید کردند و تأیید کردند. اگر بقیه مشکلات حل شود، این پیست جزو بهترین‌ پیست های ایران خواهد شد و قابلیت میزبانی مسابقات آسیایی دارد.

هزینه بالای موتور کراس

او با نگاهی به واقعیت سخت هزینه‌ها گفت: «یک ورزشکار موتور کراس برای شرکت در مسابقات کشوری، حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تجهیزات نیاز دارد. برای چهار جلسه تمرین فقط بیست میلیون تومان هزینه یک جفت لاستیک است. ما تلاش می‌کنیم با کمک خودمان و رایزنی با اداره‌ها، شرایط بهتری ایجاد کنیم، اما این روش، مناسب حمایت از یک ورزشکار حرفه‌ای در مرکز استان نیست.»
قربان‌زاده با تأکید بر اهمیت فضای امن برای جوانان ادامه داد: «وقتی پیست مناسب نباشد، جوانان مجبورند در خیابان تمرین کنند. این کار نه تنها خطرناک است، بلکه باعث نارضایتی شهروندان هم می‌شود. اگر فضایی استاندارد فراهم شود، جوانان تخلیه انرژی می‌کنند، ورزشکار حرفه‌ای می‌شوند و دیگر مزاحم کسی نخواهند بود.»
او با گلایه از نگاه محدود مسئولان افزود: «به نظر نمی‌رسد اداره ورزش جوانان بخواهد برای ورزشکار یک بستر مناسب ایجاد کند. حتی وقتی تیم ما در مسابقات کشوری موفق است، هیچ توجهی به زیرساخت‌ها نمی‌شود. با وجود اینکه تیم استان‌های دیگر بهترین پیست‌ها را در اختیار دارند اما تیم ما همیشه بالاتر از آنهاست؛ با این حال امکانات نداریم.»در پایان، قربان‌زاده با لحن احساسی گفت: «اداره کل ورزشکاران نمونه و قهرمانان استان را دعوت کرد تا در استانداری صحبت کنیم؛ تنها چیزی که توسط ایشان بعنوان نماینده جامعه موتور سواری و اتومبیلرانی استان مطرح شده، مشکل پیست بود. اما با وجود دستور استاندار هم، وضعیت پیست همچنان حل نشده، دردآور است. واقعاً انتظار داریم کسی به داد ورزشکاران برسد و بستری فراهم کند که هم امنیت باشد، هم انگیزه و هم توسعه ورزش استان.»

هزینه‌های سنگین خودرو و تمرین؛
فشاری بر زندگی شخصی

مجتبی صحرادار، مسئول کمیته اتومبیل‌رانی
استان خراسان جنوبی، در نشست به مشکلات
جدی ورزشکاران این رشته در استان اشاره کرد و گفت: «مشکل اصلی ما نبود یک پیست استاندارد است که جوانان بتوانند در آن تمرین کنند. سالانه حداقل پنج تا شش مسابقه کشوری در استان برگزار می‌شود و با وجود استقبال مسئولان، وقتی مکان مناسبی برای تمرین نداریم، ورزشکاران نه می‌توانند تجربه کافی کسب کنند و نه آمادگی لازم برای مسابقات داشته باشند.او با اشاره به هزینه‌های سنگین نگهداری خودرو و موتور برای تمرین، افزود: «برای هر مسابقه حداقل بیست میلیون تومان هزینه باز کردن گیربکس و آماده‌سازی خودرو می‌شود. هر دو تا سه هفته یک جفت لاستیک نو نیاز داریم و ریزه‌کاری‌های فنی خودرو هزینه‌ای حدود سی تا چهل میلیون تومان دارد. این هزینه‌ها در کنار هزینه‌های زندگی، فشار زیادی به ورزشکاران وارد می‌کند، ولی آنها با عشق به ورزش خود ادامه می‌دهند.»صحرادار همچنین به خطرات انجام حرکات نمایشی در خیابان‌ها اشاره کرد: «وقتی پیست استاندارد وجود نداشته باشد، انرژی جوانان به سطح خیابان‌ها کشیده میشود. این موضوع علاوه بر آسیب‌های احتمالی به خودشان، امنیت مردم و شهروندان را نیز تهدید می‌کند. بسیاری از این افراد تجربه کافی ندارند و در سنین جوانی ممکن است حوادث جدی رقم بخورد.»وی با بیان اهمیت ایجاد یک پیست استاندارد گفت: «اگر فضایی امن و استاندارد برای تمرین وجود داشته باشد، نه تنها خطرات کاهش می‌یابد، بلکه جوانان می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و استعدادهایشان را به ورزشکاران حرفه‌ای تبدیل کنند. این تنها با حمایت مسئولان و ایجاد یک بستر مناسب ممکن است.»صحرادار در پایان تأکید کرد: «ورزشکاران خراسان جنوبی با وجود مشکلات مالی و کمبود امکانات، پای کار هستند و با عشق به رشته خود تمرین می‌کنند. اما بدون پیست استاندارد، پیشرفت آنها محدود خواهد بود و آسیب‌های اجتماعی
نیز افزایش می‌یابد. مسئولان باید به این خواسته
توجه کنند و اقدام عملی انجام دهند.»

پیست استاندارد موتورسواری و
اتومبیلرانی؛ مطالبه‌ای که سال‌ها
به تعویق افتاده است

مهدی خواجوی، رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی خراسان جنوبی، با اشاره به مشکلات پیش‌روی ورزشکاران این رشته در استان، اظهار داشت: «رشته موتورسواری و اتومبیل‌رانی تنها یک ورزش نیست، بلکه مستقیماً با حفظ جان انسان‌ها در ارتباط است. خواجوی اشاره کرد رانندگان در بهترین شرایط و ایمن ترین حالت ممکن موفق به اخذ گواهینامه رانندگی میرشوند و پس از آن تجربه رانندگی در شرایط خاص جوی یا سرعت بالا را در سطح خیابان‌ها کسب میکنندکه این امر باعث ایجاد حوادث زیادی می‌شود و سالانه هزاران نفر از هموطنان در این سوانح آسیب می‌بینند که بخشی از آنها به معلولیت منجر می‌شود، که این امرموجب تحمیل هزینهای سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور می شود.

بلاتکلیفی پیست جوانان را
به سطح شهر می کشاند

خواجوی با بیان ضرورت ایجاد پیست استاندارد گفت: «با توجه به اینکه در سال‌های گذشته، پیست شهرستان بیرجند به دلیل توسعه بافت مسکونی و برخی مسائل مدیریتی تخریب شد، ورزشکاران هیچ مکان مناسبی جهت تمرین در اختیار ندارند.پس از تخریب پیست واقع در امیرآباد و بلاتکلیفی پیست مجموعه غدیر هیجانات جوانان به سطح خیابان های شهر کشیده شده که این امر با افزایش چشمگیر حوادث رانندگی درخیابان های بیرجند همراه بوده، این موضوع نه تنها خطرناک است بلکه مانع پیشرفت حرفه‌ای ورزشکاران نیز می‌شود.»وی افزود: «پروژه پیست بیرجند که بصورت ترک تشریفات در مرداد ماه سال1401 به پیمانکار واگذار گردید و طبق قرارداد باید در مدت 3 ماه در آبان ماه همان سال به بهره برداری میرسید با گذشت بیش از 3سال، تاکنون تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته و بخش زیادی از زیرساخت‌ها مانند جایگاه تماشاچی، سرویس بهداشتی،آسفالت و سایر امکانات تکمیل نشده است. با پیگیری‌های هیئت و اداره کل ورزش و جوانان و علی الرقم تذکرات لازم به پیمانکار نهایتا تصمیم بر فسخ قرارداد پیمانکار قبلی و انعقاد قرارداد با پیمانکار جدیدگرفته شد، که این امر نیازمند تایید توسط وزارت ورزش و جوانان میباشد که تا کنون نامه نگاری های اداره کل ورزش و جوانان از طرف وزارت خانه بی پاسخ مانده است. خواجوی در ادامه به راهکارهای موقت اشاره کرد: «ما پیشنهاد کردیم از پارکینگ‌ها یا باند فرودگاه قدیم به عنوان مکان تمرینی موقت استفاده شود تا جوانان بتوانند حداقل دو تا سه ساعت در روزهای تعطیل تمرین کنند. متأسفانه مسئولان تاکنون توجه کافی نکرده‌اند و مشکل به قوت خود باقی است.»
او با اشاره به تفاوت بین ورزشکاران رسمی و علاقه‌مندان خودجوش خیابانی افزود: «تعداد زیادی از موتورسوار‌ها و اتومبیل‌ران‌ها بدون عضویت در هیئت، در خیابان‌ها فعالیت می‌کنند و این باعث بروز خطرات برای خودشان و دیگر شهروندان می‌شود. ایجاد پیست استاندارد می‌تواند این انرژی را به مسیر درست هدایت کند و امنیت شهروندان را نیز تضمین نماید.»خواجوی در پایان گفت: «ورزشکاران استان با عشق و علاقه به این رشته ادامه می‌دهند، اما بدون حمایت مسئولان و ایجاد زیرساخت مناسب، نه تنها پیشرفت آنها محدود می‌شود، بلکه تهدیدات اجتماعی و ایمنی نیز افزایش می‌یابد. امیدواریم استاندار و دیگر مسئولان با ورود جدی به این مسئله، تکلیف پروژه پیست را روشن کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زمانی – سرپرست اداره‌کل فرودگاه‌های از افزایش پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید کاوهبیرجند خبر داد و

بیشتر

مهدی آبادی – رویداد ملی «ایران جان» از جمله ابتکارات تحسین‌برانگیز رسانه ملی است که

بیشتر

من یکی از اهالی مهرشهر بیرجندم؛ محله‌ای که هر روز بزرگ‌تر می‌شود، اما سهمش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت