در حسرت سقف اجاره‌ای

خبرنگاران جوان- نرخ اجاره بها در خراسان جنوبی از قیمت‌های مصوب هم بالا زده و گویی صاحبخانه ها، نرخ نامه را کاغذی خوش خیال و بی خبر از تورم‌ها می‌دانند. پیدا کردن یک خانه حتی ۵۰ متری برای اجاره نشینی در بیرجند به یک آرزو برای بیشتر خانواده‌ها تبدیل شده است، خانواده‌هایی که با مراجعه به بنگاه‌های املاک به یک باره با قیمت‌های نجومی اجاره بها مواجه می‌شوند. وقتی هم علت را از مشاوران املاک جویا می‌شوند در پاسخ می‌شنوند: ما دخالتی در تعیین نرخ اجاره بها نداریم و صاحبخانه‌ها هر طور که می‌خواهند نرخ را بالا می‌برند.

تورم و اداره زندگی، بهانه افزایش اجاره بها

به سراغ چند مستأجر رفتیم و پای درد و دل هایشان نشستیم. زوج جوانی که برای اجاره یک واحد آپارتمان خود را به مشاور املاک خیابان معلم رسانده بودند، می‌گویند: متأسفانه بیشتر صاحبخانه‌ها انصافی در کارشان نیست و اجاره‌ واحد آپارتمان ۸۰ متری را که پارسال ۹۵۰ هزار تومان بوده است را الان دو میلیون تومان کرده اند. خانم و آقای جوانی هم که با دو فرزند برای پیدا کردن یک واحد ۹۰ متری تمامی بنگاه‌های املاک بیرجند را سر زده بودند می‌گویند: بیشتر صاحبخانه‌ها تا می‌شنوند ما بچه داریم، واحد را به اجاره نمی‌دهند و اگر هم راضی به این کار شوند مبلغ اجاره بها را افزایش می‌دهند. مستأجر دیگری نیز عنوان می کند: با این وضع قیمت‌های سرسام آور اجاره ها، مدت هاست دنبال خانه‌ای می‌گردم که نرخ اجاره اش به جیبم بخورد تا آخر ماه هَشتم گروی نُهم نماند و خانواده ام سر پناهی داشته باشند. این مستأجر جوان ادامه می‌دهد: هرکجا که قیمت بالاست وقتی می‌گوییم چرا؟ می‌گویند همه چی گران شده است، خانه هم همین طور؛ اما منِ مستأجر مگر چقدر حقوق کارگری ام زیاد می‌شود که جواب افزایش قیمت همه چیز را بدهد، پس انصاف خودمان کجا رفته است! او بعد از گلایه‌های زیاد از نرخ دلبخواهی تعیین اجاره بها می‌گوید: کاش بازرسی‌ها جوری می‌شد که نرخ‌ها بی دلیل بالا نرود تا بتوانیم حداقل خانه‌ای با قیمت نرخ نامه پیدا کنیم نه اینکه بگویند مستأجر شو بعد برو قوه قضائیه شکایت کن تا به کارت رسیدگی کنند و آخر هم هیچ چیزی قیمتش کم نمی‌شود.

نرخ قانونی افزایش اجاره بها
۲۰ تا ۲۵ درصد

اربابی رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند می‌گوید: نرخ نامه جدیدی برای افزایش اجاره بهای مسکن آمده است که در آن صاحبخانه‌ها می‌توانند قیمت مسکن خود را ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به نرخ نامه قبلی افزایش دهند. وی با قبول نرخ‌های دلبخواهی اجاره بها در بیرجند بیان می‌کند: مورد‌های زیادی می‌بینیم که صاحبخانه‌ها بی توجه به نرخ نامه ها، قیمت دلخواه خود را برای اجاره بهای منزل شان تعیین می‌کنند یا می‌گویند ما بر اساس دفترچه املاک نرخ می‌گذاریم. اربابی عنوان می‌کند: دفترچه املاک، دفترچه‌ای کشوری است که از سال ۹۵ از سمت اداره دارایی در آن تعیین نرخ می‌شود و فاصله زیادی بین نرخ‌های آن با نرخ‌های مصوب ماست.

می‌خواهم خانه را به پسرم بدهم

گویی مدتی است در بین صاحبخانه‌ها باب شده که هر کس می‌خواهد مستأجرش را جواب کند و خانه اش را به نرخ بالا‌تر کرایه دهد، می‌گوید پسر خودم می‌خواهد در این خانه ساکن شود! یکی از مشاورین املاک می‌گوید: کاش افزایش نرخ‌ها ۲۵ درصد که هیچ، ۵۰ درصدی باشد؛ اما مورد‌هایی دارم که صاحبخانه به مستأجرش می‌گوید خانه را می‌خواهم به پسرم بدهم؛ عجیب‌تر اینکه همان خانه را پس از تخلیه با دو برابر قیمت به نفر بعدی اجاره می‌دهد. وی ادامه داد: به عنوان مثال خانه‌ای ویلایی بوده که صاحب خانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌گرفته، اما به مستأجر بعدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کرایه داده است و دلیل این کار را تورم، بالارفتن ارزش خانه و اداره‌ زندگی اش با کرایه خانه‌ها بیان می‌کند. قیمت اجاره بها در خراسان جنوبی روز به روز در حال افزایش است و در این میان بیشتر صاحبخانه‌ها بی توجه به مصوبه‌های کشوری، نرخ‌ها را نجومی بالا می‌برند. صاحبخانه هایی که در گذشته، بیشتر با مستأجران همراهی می کردند حالا از قیمت های دلبخواهی شان کوتاه نمی آیند و حسرت اجاره یک واحد آپارتمانی بر دل خیلی از زوج های جوان مانده است. به نظر می رسد مسئولان و اتحادیه های املاک باید جدی تر به موضوع اجاره بها ورود کنند و نظارت قاطعانه ای بر روند قیمت گذاری ها و الزام بنگاه های املاک به تنظیم قولنامه های مصوب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت