درخشش دو فیلم «سارو» و «دهسلم» در جشنواره باستانشناسی آمریکا

صباغی- محمد عبداللهی مستند ساز بیرجندی با دو فیلم «سارو» و «دهسلم» سه جایزه جشنواره باستانشناسی آمریکا را به خود اختصاص داد. جایزه جشنواره باستانشناسی آمریکا در بخش بهترین گفتار متن و بهترین موسیقی فیلم به مستند «سارو» و در بخش بهترین تصویربرداری به مستند «دهسلم» رسید. این جشنواره همتای جشنواره‌های محبوب فیلم‌های باستانی و فرهنگی اروپا است که در مکان هایی مانند آتن، آمیان، استانبول، رم برگزار می‌شود. به بهانه کسب این افتخار جهانی با این مستند ساز همشهری که در واقع افتخار ایران و استان است به گفتگو نشستم:

شروع فعالیت هنری از دوران دانشجویی

عبداللهی با بیان اینکه متولد سال ۱۳۵۲ در شهرستان بیرجند هستم، گفت: تا مقطع تحصیلی دیپلم را در این شهر گذراندم و سال ۱۳۷۱ در رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز پذیرفته شده ام. وی با بیان اینکه همزمان با تحصیل در دانشگاه، در فعالیت های هنری به ویژه انجمن فیلم دانشجویی دانشگاه شیراز فعالیت مستمری داشته ام ادامه داد: در زمینه پژوهشی دو مستند در دانشگاه تولید کرده ام که یکی از آنها در قالب فیلم کوتاه به نمایش درآمد.عبداللهی یادآور شد: سال ۱۳۷۷ وارد صدا و سیما شدم و از همان ابتدای ورود به سازمان، با توجه به علاقه ای که به آثار مستند داشتم با جدیت و پشتکار فعالیت در این زمینه را آغاز کردم. به گفته این مستند ساز موفق مجموعه آثار کوتاهی برای پخش شبکه دو سیما تولید کرده و در برنامه های گروه اجتماعی و گروه مستند، با شغل دستیار تهیه و دستیار کارگردان همکاری داشته است.

همکاری با صدا و سیمای خراسان جنوبی از سال ۸۶

این مستندساز همشهری با بیان اینکه در سال ۱۳۸۶ همکاری با صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی را آغاز کردم. یادآور شد: چندین مجموعه مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی من تولید و پخش شد که از جمله آنها می توان به مستند یادگارها، مجموعه مستند سرزمین ما، مجموعه مستند نقش، مجموعه مستند مدرسه عشق، مجموعه مستند روستا و عطرآبادی و چندین مستند با موضوعات کویر، طبیعت، فرهنگ و آداب و رسوم، اشاره کرد. وی یادآور شد: در جشنواره های متعدد شرکت کرده ام که از جمله آنها می توان به جشنواره منطقه ای اترک، حضور در جشنواره ملی کار فیلم استان، جشنواره هنر معرفت کرمان، جشنواره فیلم و عکس استان اشاره کرد. مستندساز خراسان جنوبی با بیان این‌که در خراسان جنوبی فقط به تولید مستند و فیلم‌سازی مشغول بوده ام، خاطرنشان کرد: هر کسی برای اینکه موفق شود، باید فقط در یک رشته تمرکز داشته باشد و از فضای حرفه‌ای به‌دور است که از این شاخه به آن شاخه بپریم.

مطالعات و کار حرفه ای در حوزه مستند

عبدالهی با بیان این‌که چون علاقه‌مند به فضای مستند بودم، این رشته را به صورت تخصصی ادامه دادم ، خاطرنشان کرد: مجموعه‌های متفاوتی به سفارش سازمان‌های گوناگون تولید کردم که پژوهش، نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی آنها بر عهده خودم بود. وی افزود: بالغ بر ۲۵۰ قسمت مستند تلویزیونی تولید کردم که از شبکه‌های مختلف مانند خاوران، شما، مستند و شبکه چهارسیما پخش شده است. مستندساز خراسان جنوبی گفت: در ساخت مستند موضوعات متفاوتی از توصیفی، گردشگری و معرفی گرفته تا موضوعات اجتماعی، اقتصادی، آداب و رسوم، قوم نگاری و آیین‌ نگاری را دنبال کردم. عبدالهی با اشاره به این‌که جشنواره‌های مختلفی را تاکنون شرکت کرده‌ام عنوان کرد: مستند “سارو” در سال ۱۳۹۶ کاندیدای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد. وی با اشاره به اینکه مستند «سارو» تولید شبکه مستند درباره سعید و عبدا… دو نوجوان روستایی است که تصمیم گرفته‌اند شغل شترداری را که از بین رفته دوباره احیا کنند، بیان کرد: این مستند روایت زندگی دو جوان شیعه و سنی است که آداب و رسوم روستا به خوبی در فیلم روایت شده‌است. وی یادآور شد: مستند “دهسلم “ نیز داستان روستا و آداب و رسوم دهسلم است که از زبان پیرترین فرد روستا بیان می شود. عبدالهی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی مستند با حضور مهرداد اسکویی که یکی از بهترین مستندسازان کشور است، عنوان کرد: این کارگاه آموزشی در جریان مستندسازی استان نقش بسزایی داشت و دو سال طول کشید که منجر به ساخت مستند “ناقوس” شد که فیلم موفقی نیز بود.

هیچوقت سیاه نمایی نکرده ام

وی اضافه کرد: گلایه‌ای از مسئولان دارم که در واقع حرف اکثر هنرمندان است که آنچنان که باید و شاید به هنر و هنرمند در استان توجه نمی شود و سوالم این است که در فضای هنر چه چیز مهم‌تر از این است که یک هنرمند برای فرهنگ شهر خود کار کند؟ این هنرمند ادامه داد: چه افتخاری بالاتر از اینکه هنرت در سطح دنیا دیده شود، مسئولان باید توجه بیشتری به مستند داشته باشند تا مستندسازان جوان و تازه‌کار با علاقه بیشتری کار کنند. مستندساز خراسان جنوبی با اشاره به این‌که فیلم‌سازی نبودم که یک فیلم سیاه بسازم که دیده شود، گفت: یک عمر است کار مثبت انجام می دهم و نگاه مخاطبان به کارهای من با دید خوب به استان بوده است. وی با بیان این‌که بسیاری از فیلم سازان برای پول و دیده شدن دنبال مستندسازی می‌روند، افزود: فیلم‌ساز باید یک هدفی داشته باشد و صرفا دیده شدن و شهرت نباشد و ما با ابزاری که داریم باید یک حرفی بزنیم و اعتقاد دارم با مستند می‌توان پیام را به خوبی انتقال داد. عبدالهی یادآور شد: مستندسازان در صورتی که حمایت شوند، می‌توانند اتفاقات خوبی را برای مردم استان رقم بزنند. وی افزود: نگاهم فراتر از استان رفته و می‌خواهم در مورد استان‌ها و کشورهای دیگر فعالیت کنم تا فرهنگ و هنر استانم را به جهان معرفی کنم.

با مستند مناطق دیده نشده را نشان می‌دهیم

وی با بیان این‌که بسیاری از هم استانی‌های ما از وجود جاهای زیبا و بکر بی‌خبر هستند، افزود: با دیدن این مستندها از ما می‌پرسند که چنین جاهایی در استان ما وجود دارد؛ و با ساختن مستند بسیاری از جاهایی که دیده نشده را به مردم نشان می‌دهیم. مستندساز خراسان جنوبی گفت: در مسیر فعالیتم با گردشگرهای مختلفی برخورد کردم که فکر می‌کردند در خراسان جنوبی جایی برای دیدن وجود ندارد که این به دلیل عدم نمایش فیلم یا مستندی از این دیار بود. وی از همه همکارانی که در تهیه، تنظیم و فیلمبرداری و صداگذاری مستندها با او همکاری داشته اند تشکر کرد و افزود: قطعا یک کار زمانی جواب می دهد که یک گروه، تیمی فعال و دلسوز داشته باشد و کسانی که در کنار من فعالیت کرده اند از بهترین ها بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت