خسوف در هلال تجاری بیرجند

آذر ماه امسال بیشتر رسانه های  استان در بیرجند از رفع مشکلات پروژه ی بزرگ هلال نوشتند ، پروژه ای که قرار بود سه ساله تمام شود حالا بعد از گذشت ۹ سال بنری بزرگ از سوی شهرداری بیرجند توقف فعالیت این پروژه را خبر می دهد.مجتمع هلال از مهم‌ترین پروژه‌های جمعیت هلال احمر در خراسان جنوبی بود که عملیات احداث آن در سال ۱۳۹۰ آغاز شد، در ابتدا ساخت و ساز کسی نپرسید این پروژه ی بزرگ تجاری قرار است بر اساس کدام قانون چنین با بی قانونی کامل بدون پارکینگ اجرا شود؟شاید هم پرسیده اند اما چشم های بی ابرو باعث شده هلال تا این مرحله رشد کند.آن هم با سرمایه های تعداد زیادی سرمایه گذار بیرجندی و غیر بیرجندی. شاید هم پروژه با تکیه بر دستانی در پس پرده تا آنجایی که باید، پیش رفت. سال ۹۵ برخی از تخلفات ساختمانی در این پروژه مد نظر قرار گرفت از جمله مسایل ایمنی و پله فرار در همه ی طبقات، گرفتن ۲۰ سانتیمتر از خیابان و ۱۶۰۰ متر اضافه بنا و … که بعد از کش و قوس های فراوان هنوز هم رفع نشده است. اما بعد، بزرگترین چالش این پروژه پر رنگ تر و پر رنگ تر شد. مسئله ی  پارکینگ  که در خیابانی مانند طالقانی یکی از دغدغه های مهم به شمار می آید.اگرچه مدیر وقت جمعیت هلال احمر استان مدت زمان اجرای طرح را ظرف سه سال اعلام کرده بود، اما اکنون با گذشت ۹ سال همچنان در ابهام است و هر چند وقت یک بار خبری در خصوص حل مشکلات این پروژه به گوش می رسد، اما دوباره مسکوت  می شود.

موج رسانه ای 

12 آذر امسال همزمان تیتر بیشتر  رسانه ها از شکستن طلسم پروژه هلال به دستور استاندار خراسان جنوبی بود و گفته شد به دنبال توافق ایجاد شده بین هلال احمر و شهرداری برای تأمین پارکینگ، عملیات احداث طرح آغاز شده و این مهم تا یک سال دیگر به اتمام می‌رسد. گفته می شود ملانوری طی دیداری با رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به بیان مشکلات پیش روی پروژه‌های نیمه تمام هلال احمر در استان پرداخت تا گره مشکلات گشوده شود.در ادامه نیز جلسه‌ای با حضور استاندار، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هلال احمر، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان برگزار شد تا روند حل مشکل پیگیری شود.

ریشه های ماجرا 

اما انگار این موضوع پارکینگ برای پروژه ی هلال مانند یک زخم شده که با نداشتن پانسمان درست هر چند وقت یک بار دوباره دهان باز می کند. هرچند خبر ها، آشتی را نشان می دهد اما یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در همان زمان این آشتی را موقتی خواند و به رسانه ها گفت: این تنها یک شوی رسانه ای ست.رضا حسنی‌صفت عضو شورای اسلامی شهر بیرجند این بار نیز در گفت و گو با خبرنگار آوا با اشاره به مشکلات و تخلفات پروژه مجتمع هلال این طور توضیح می دهد: در سال ۱۳۸۷ شرکت سرمایه گذاری هلال براساس قیمت‌گذاری صورت گرفته، این زمین را به مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از هلال احمر خریداری کرده که مقرر شد طی پنج سال، آن را پرداخت کند. وی می افزاید: در سال ۱۳۹۰ با شهرداری و شورای اسلامی شهر توافقی امضا می کنند که این ملک با این وسعت در طبقات مختلف ساخته شود.که البته در آن زمان نیز برای بحث پارکینگ موارد لازم مورد توجه قرار گرفته است. وی با اشاره به تامین پارکینگ مجتمع تجاری هلال اضافه می کند: در این توافق شهرداری و شرکت، مقرر می شود که ۲۵ درصد پارکینگ در داخل مجتمع و ۷۵ درصد در یک بلوک بیرون مجتمع در حداکثر فاصله ۱۰۰ متری ظرف ۳۰ ماه ساخته شود.علاوه بر این در این توافق یک بند «ج» گنجانده می شود که در صورت تامین پارکینگ و آن شرط در ظرف ۳۰ ماه ۵۰ درصد عوارض شهرداری به شرکت سرمایه گذاری بخشیده شود.وی ادامه می دهد:حال علاوه بر بحث هایی که در رابطه با آن ۳۰ ماه هست ، طبقات منفی ۱ و منفی ۲ به جای اینکه به پارکینگ اختصاص پیدا کند به واحد های تجاری و درمانی تبدیل شده است. در حالی است که پروژه ی هلال از نظر داشتن پروانه ساختمانی نیز از خرداد سال ۹۲ به بعد حتی برای تمدید پروانه ساختمانی نیز اقدامی نکرده است.گفتنی است  از ۷۵ درصد که باید در بلوک ساخته می شد تاکنون حتی زمین تامین نشده است.

آیا چاره ای هم اندیشیده شده؟

به گفته ی وی تنها اتفاقی که در حد یک صحبت است این است که یک زمین متعلق به شهرداری در خیابان مفتح۴ با کاربری آموزشی با وسعت ۱۰۰۰ مترمربع که می‌توان به عنوان پارکینگ استفاده کرد، به شرکت سرمایه گذاری هلال فروخته شود.البته من با این موضوع مخالفم. آنها می توانند از همان زمین های اطراف برای خودشان زمین بخرند و پارکینگ درست کنند چرا که بنده معتقدم دراین خیابان ما به پارکینگ های بیشتری احتیاج خواهیم داشت.حسنی صفت یادآور می شود: خیابان طالقانی که یکی از شلوغ ترین و دارای مراکز حساس از جمله بیمارستان امام رضا(ع) و مطب پزشکان زیادی است و اکنون با معضل ترافیکی شدید روبرو است، تصور کنید اگر این ۳۶۸ واحد در مجتمع هلال شروع به کار کنند، در صورتی که برای هر واحد چهار خودرو مراجعه کننده داشته باشد، این معضل به کجا خواهد رسید؟ وی با اشاره به پیشنهاد تامین پارکینگ در خیابان مفتح می افزاید: چطور می شود زمینی که متعلق به شهرداری است و باید خود شهرداری علاوه بر مجتمع هلال برای مردم در این خیابان و منطقه به دلیل شلوغی، پارکینگ تامین کند، زمین را بفروشد و بگوید در آینده زمین جایگزین خواهد خرید و پارکینگ ساخته خواهد شد؟

سر کیسه باید شل شود

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در پاسخ به اینکه زمینی برای احداث پارکینگ برای هلال وجود دارد؟ می گوید: بله،زمینی اوقافی که در آن نزدیک هست،زمین دیگری که ملک شخصی است و . . . فقط باید کمی به اصطلاح سر کیسه را شل کنند. هزینه کنند تا مشکل پارکینگ را حل کنند.

حق مردم باید حفظ شود

حسنی صفت با تاکید بر اینکه ما در شورا و همچنین شهرداری می خواهیم مشکل پروژه هلال برطرف شود.  اما سوال اینجاست به  چه قیمتی؟ می افزاید: اگر زمین شهرداری به هلال واگذار شود اینجا حق شهروندان ضایع شده است و باید شهرداری و شورای شهر از حق شهروندان دفاع کنند نه اینکه به هر قیمتی بخواهند مشکل پروژه هلال را حل کنند. وی گفت: اکنون اگر شهرداری زمین خود را به مجتمع هلال بدهد و شرکت سرمایه گذاری هلال نیز در آینده پارکینگ بسازد، مشکل حل خواهد شد. در صورت موافقت شورای اسلامی شهر در واگذاری زمین شهرداری قسمت ۷۵ درصد پارکینگ حل خواهد شد که این موضوع جفایی بیشتر از نداشتن پارکینگ است چراکه زمین شهرداری با قیمت پایین از دست خواهد رفت. حسنی صفت می گوید: درباره ی من این طور برداشت شده است که مخالف حل مشکل هستم در حالی که تمام هدف من دفاع از حق مردم است در قبال چیزهایی که می دانم. من با ساخت، اتمام و بهره‌برداری این پروژه مشکل ندارم بلکه تمام هدفم حل مشکلات ترافیکی خیابان طالقانی است تا با بهره برداری از این پروژه مشکلات چندین برابر نشود. البته حسنی صفت پیشنهادی هم برای این موضوع دارد و آن اینکه در عوض واگذاری زمین شهرداری به شرکت سرمایه گذاری هلال یک زمین به اندازه و قیمت زمین شهرداری در محدوده طالقانی برای شهرداری خریداری و تهاتر انجام شود و زمین برای شهرداری همچنان بماند و شهرداری اگر بخواهد در آینده پارکینگ بسازد، دارای زمین باشد.

قول دادند ولی رغبتی دیده نمی شود

شهردار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار آوا از پلمپ دوباره ی این برج تجاری خبر می دهد و می گوید: بدهی این پروژه بابت عوارض شهرداری به نرخ اکنون، حدود ۳۷ میلیارد تومان است. محمد علی جاوید می افزاید: در آذر ماه قول هایی داده شد. زمانی نیز برای تعیین تکلیف گذاشتیم اما روند ماجرا نشان می دهد مسئولان هلال آنچنان رغبتی برای احداث پارکینگ ندارند.وی معتقد است در این پروژه هم بی توجهی شده هم سود جویی. موضوع جدیدی برای گفتن آنچه هست و آنچه بوده است وجود ندارد بنابراین تصمیم گرفتیم این پروژه پلمپ شود تا آنچه قانونی و حق شهروندان است اجرایی شود.دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی به مجتمع تجاری هلال فرصت داد بدهی ۲۰ میلیاردی خود را بابت عوارض شهرداری تا ۶ ماه آینده تسویه کند. حجت الاسلام نسایی زهان، از قصور شکل گرفته در تعبیه نکردن پارکینگ برای این مجتمع گلایه کرده و اعلام می کند: در صورتی این مجتمع مجوز فعالیت خواهد داشت که مدیران این مجموعه هم پارکینگ چند طبقه برای این مجتمع در نظر بگیرند و هم بدهی ۲۰ میلیاردی خود تحت عنوان عوارض شهرداری را تا ۶ماه آینده با شهرداری تسویه کنند، هر چند در این میان مبالغ زیادی هزینه شده است. ولی ای کاش زمانی که باید پارکینگ ها اجرا می شد،چرا که بر اساس گفته های جاوید حتی دیگر امکان استفاده از طبقات زیرزمین برای پارکینگ وجود ندارد. بنابراین شهروندان بیرجندی از شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند انتظار دارند با توجه به تخلفاتی که شرکت در این خصوص انجام داده است، تا حصول نتیجه و عمل به  قراردادهایی که بین شرکت سرمایه گذاری و شهرداری وجود دارد، این آخرین پلمپ پروژه ی هلال باشد و بعد از آن تمام آنچه حق شهروندان و حتی حق تمام مالکینی که این واحدها را با پارکینگ از شرکت خریداری کرده‌اند و اکنون حتی یک مترمربع پارکینگ موجود نیست، ادا شود.  محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت