توقف صادرات و بازار سرد یاقوت کاران فردوس

سربازی- انار و زعفران دو محصول مهم و راهبردی شهرستان فردوس است که رونق اقتصاد کشاورزان منطقه به سود دهی این محصولات وابسته است. متاسفانه در دو دهه گذشته محصول انار فردوس مسیر پر فرازو نشیبی را تمام کرده و دربرهه ای با سرمازدگی و کف بر شدن درختان انار، برداشت آن به صفر رسید وچند سال زمان لازم بود، تا باردیگر این محصول به برداشت مطلوب برسد. در سالهای گذشته نیز کرم گلوگاه و دانه سفیدی انارضربات مهلکی بر پیکر نیمه جان درختان انار وارد کرده و این روند نامطلوب همچنان ادامه دارد. سالها قبل برای تحقیقات انارو در راستای مبارزه با آفات، دانه سفیدی، و بهره وری بیشتر این محصول ساختمان پژوهشکده انار در شهر باغستان تقریبا مراحل پایانی خود راتمام می کرد که با انتزاع استان خراسان جنوبی و نبود اعتبار، این پژوهشکده نیز به چنان سرنوشتی دچار شد که خود تبدیل به غمکده ای شد و باید از وضعیت آن از سرقت تجهیزات ساختمان مانند: کلید و پریز و سیم برق و…. تا قول ها و بازدیدهای بی ثمری که دهها مسئول استانی و کشوری از این پروژه داشتند گزارشی جداگانه تهیه شود.
با این وجود اکنون فصل برداشت یاقوت های سرخ کویر در شهرستان فردوس فرا رسیده و باغداران زحمتکش این دیار چشمانشان به خرید خوب و سوددهی این محصول است تا شاید بخشی از هزینه هایی که در طی سال متحمل شده اند جبران شود، اما هر سال دریغ از سال قبل، زیرا باغداران این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار آوا از اینکه امسال علیرغم انار با کیفیت تر و بیشتر، دلالان و خریداران انار، قیمت های پایینی پیشنهاد می دهند بسیار گله مند هستند. یکی از انارکاران نمونه شهر باغستان با بیان اینکه نیم هکتار زمین زیرکشت انار دارم گفت: خوشبختانه امسال مرغوبیت و فراوانی انار به نسبت سالهای قبل بسیار بهتر است و پیش بینی می کنم حداقل ۱۲ تن محصول برداشت کنم.
اسداله بخشی در خصوص هزینه هایی که در طی یکسال گذشته انجام داده گفت: برای هر مدار آبیاری ( هر ۸ روز) سه میلیون تومان باید پرداخت کنم و ۲۰ میلیون تومان نیز هزینه کود دهی باغ انارم می شود. وی تصریح کرد: حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه های کارگری را هم اگر به مبالغ فوق اضافه کنیم می فهمیم که برای نگهداری یک باغ اناری در طی سال چه هزینه های زیادی باید متحمل شویم.

قیمت انار پایین تر از شلغم

بخشی عنوان کرد: این برای یک باغدار بسیار سخت است که با تمام این هزینه ها خریداران و یا دلالان انار بیایند و بخواهند هر کیلو انار را با قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان از دست کشاورز زحتمکش خارج کنند و در حقیقت سود اصلی نصیب آنها شود. وی تاکید کرد: با تمام خواص و فوایدی که این میوه بهشتی برای سلامتی انسان دارد چرا باید قیمت آن کمتر از شغلم، سیب زمینی، پیاز، گلابی و هندوانه باشد. این انار کار نمونه ادامه داد: بسیاری از کشاورزان دل سرد شده اند و درختان انار را ریشه کن و بجای آن زردآلو یا پسته می کارند و این کار برای شهرستانی که با انارش شناخته می شود مایه تاسف است. وی خواستار راه اندازی پژوهشکده انار شد و گفت: متاسفانه این پژوهشکده که باید مشکلات دانه سفیدی و بی کیفیتی انار را حل می کرد، سالهاست که به حال خود رها شده و به طورقطع اگر امروز ما یک پژوهشکده فعال انار در شهرستان داشتیم محصول ما قابلیت صادرات داشت.
یکی دیگر از باغداران عمده و نمونه شهرستان نیز گفت: صاحب ۹ باغ اناری هستم که امسال نزدیک به ۴۰ تن انار برداشت خواهم کرد ولی متاسفانه هیچ خریداری ندارد و روی دستم مانده است. سجاد جمالی تصریح کرد: انارهایی با وزن ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم از باغهایم برداشت می شود ولی دریغ از یک خریدار که بتوانم قبل از اینکه دچار سرمازدگی شود به فروش برسانم.

جایگزینی اجباری پسته به جای انار

وی ادامه داد: سال گذشته مجبور شدم دو باغ اناری را ریشه کن و تبدیل به پسته کنم که با این وضعیت نابسامان و کسادی بازار انارامسال نیز این روند را ادامه خواهم داد زیرا دیگر پرورش درخت انار هیچ سودی برایم ندارد. این کشاورز نمونه نبود عزمی جمعی برای مبارزه با کرم گلوگاه را از دیگر مشکلاتی برشمرد که موجب شده ضایعات انار هر سال بیشترشده و متاسفانه اغلب، اینگونه انارها را در حاشیه باغهای خود رها می کنند. جمالی خواستار توجه ویژه مسئولان به این موضوع و راه اندازی پژوهشکده انار شد تا با تولید انار با کیفیت تر زمینه صادرات این محصول فراهم شود.
سلطانی یکی دیگر از باغداران شهر باغستان که درمقابل منزلش مجبور به فروش انار بود نیز گفت: قیمت پایین این محصول و نبود رغبتی برای خرید انار مرا مجبور کرده تا بصورت خرده فروشی هرروز ساعت ها مقابل باغ منزلم انتظار بکشم تا شاید مسافری چند کیلو از من خرید کند.
مدیر کارخانه محصولات غذایی پروین و صاحب تنها سردخانه انار شهرستان نیز گفت: در حال حاضر کار خرید انار و فراوری آن در این کارخانه انجام می شود ولی کیفیت پایین و دانه سفیدی انار تاثیر به سزایی بر قیمت ها گذاشته است.

هزینه های سرسام آور بسته بندی و نگهداری انار

محمود پروین با بیان اینکه آماده نگهداری انارباغداران در سردخانه ۴ هزارتنی خود می باشد افزود: هزینه نگهداری هر کیلو انار تا پایان سال ۱۲۰۰ تومان است. وی هزینه های کارگری و بسته بندی انار را امسال در فردوس سرسام آور دانست و گفت: هر کیلو انار از روی درخت تا بسته بندی و هزینه های حمل ونقل برای خریدار ۵ هزار تومان تمام می شود.
اما کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی فردوس در خصوص آفات و دانه سفیدی انار موارد مهمی را مطرح کرد که باید مورد توجه باغداران قرارگیرد. گرامی عامل اصلی دانه سفیدی انار را نوسانات دمایی برشمرد و گفت: شرایط اقلیمی رو تغییر است و کشاورزان باید توجه داشته باشند با تغذیه مناسب، آبیاری منظم و حفظ رطوبت خاک شرایطی را مهیا کنند تا دانه سفیدی انار کاهش یابد.
تغییر شرایط اقلیمی

وی تاکید کرد: با توجه به تغییرشرایط اقلیمی رقم های موجود انار بازدهی مناسبی ندارد و این تغییر را ما در شهرستان شروع کرده ایم به این صورت که به برخی کشاورزان پیشنهاد اختصاص بخشی از باغشان جهت کاشت رقم های الگویی را دادیم تا رقم سازگار با منطقه مشخص شود که البته هنوز به باردهی و نتیجه مطلوب نرسیده ایم. گرامی مهمترین راه مبارزه با کرم گلوگاه را نیز همکاری تمام باغداران در خصوص جمع آوری انارهای آلوده از سطح باغات دانست که متاسفانه با تمام آموزشهای لازم هنوز عزم جدی در این زمینه وجود ندارد.
مدیر جهاد کشاورزی فردوس نیز با بیان اینکه پیش بینی می شود از سطح ۱۸۴۶ هکتار باغات انار شهرستان فردوس ۲۸ هزار تن انار برداشت شود افزود: با توجه به آسیبی که کرم گلوگاه به درختان رسانده ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش برداشت خواهیم داشت ولی با این وجود نسبت به سال گذشته وضعیت برداشت انار و کیفیت آن بسیار بهتر است. امیرزاده دلیل عمده فراگیری کرم گلوگاه را نبود یک عزم جمعی بین باغداران در خصوص جمع آوری انارهای آلوده برشمرد و اضافه کرد: تنها راه مبارزه با کرم گلوگاه دفن و یا سوزاندن انارهای آلوده است و چنانچه یک باغدار در این کار سهل انگاری کند حشره این کرم به سایر باغهای مجاور سرایت کرده و به تدریج موجب آلودگی همه آنها می شود.

توقف صادرات مهمترین عامل قیمت پایین انار

مدیر جهاد کشاورزی فردوس در خصوص بازاز نامناسب انار فردوس نیز گفت: نبود صادرات، پایین آمدن قدرت خرید مردم و همزمانی برداشت انار در سایر استانهای مجاوراز دلایل عمده قیمت پایین انار فردوس است. وی با اشاره به اینکه انار محصولی راهبردی نیست و تقریبا لوکس محسوب می شود گفت: این محصول خوراک صادرات است ولی تحریم های ظالمانه و صادرات انار بی کیفیت در سالهای گذشته موجب شده رغبتی برای خریداران کشورهای اطراف نباشد و بازارهای جهانی را از دست داده ایم. امیرزاده خاطرنشان کرد: نبود صادرات انار موجب شده این میوه به سوی میادین عرضه داخلی گسیل داشته شود و از سوی دیگر میوه ای خاص است که در اولویت نیاز و خرید مردم قرار ندارد.
وی گفت: در حال حاضر قمیت هر جعبه خالی انار ۱۸ هزار تومان و هزینه انبارداری و نگهداری در سرخانه نیز در فردوس هر کیلو هزار تومان و در شهرهای دیگر تا ۱۷۰۰ تومان نیز هست که باید هزینه های سرسام آور حمل و نقل را نیز به آنها اضافه کنیم. مدیر جهاد کشاورزی فردوس عنوان کرد: به گفته یک خریدار انار، هزینه های مختلف هر کیلو انار از فردوس به مقصد تبریز ۶ هزارتومان است که اگر در فردوس از باغدار ما به قمیت ۱۰ هزار تومان خرید کند با توجه به اینکه در تبریز بیشتر از ۱۵ هزار تومان مشتری ندارد برایش مقرون به صرفه نیست. وی با بیان اینکه ازچند ماه قبل پیگیر ورود بخش خصوصی برای خرید انار هستیم افزود: از سوی جهاد کشاورزی استان قول پرداخت ۱ و نیم میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های زیر مجموعه تعاون روستایی جهت خرید انار داده که امیدواریم این مهم بزودی محقق شود زیرا شرکت های محلی نیز با توجه به توان کم مالی قادر به خرید انبوه نیستند.

تزریق تسهیلات برای خرید انار

مدیرکل جهاد کشاورزی استان نیز گفت: طی چند روز آینده ۳ میلیارد تومان تسهیلات به تشکل های مردمی در فردوس و سرایان جهت خرید انارپرداخت خواهد شد. جعفری رونق بازار انار را نیازمند تلاش جمعی باغداران، سرمایه گذاران و مسئولان ذیربط دانست و افزود: جشن برداشت انار از برنامه های مهم ماست که چنانچه امسال میسر نشد سال آینده بتوانیم جشنی با شکوه در فردوس برگزار کنیم و این برنامه نیز در بالا رفتن قیمت انار فردوس و شناساندن آن به مردم بسیار تاثیر گذاراست. وی در خصوص دانه سفیدی انار فردوس نیز گفت: با توجه به تحقیقاتی که در مرکز استان صورت گرفته به نتایج خوبی رسیدیم و با تبدیل شدن این تحقیقات به علم، آنرا در اختیار باغداران قرار خواهیم داد. وی از آمادگی حمایت از سرمایه گذاری در خصوص احداث سردخانه خبر داد و گفت: ۵۰ درصد هزینه احداث سردخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می کنیم.

اختصاص دو میلیارد تومان به پژوهشکده انار

فرماندار فردوس نیز درخصوص آخرین وضعیت پژوهشکده انار فردوس گفت: دو میلیارد تومان جهت حصار کشی و ادامه تکمیل ساختمان این پروژه از محل مصوبات سفر استاندار به شهرستان اختصاص یافته که کار شروع شده است.
مهدی روشن تصریح کرد: از دانشگاه بیرجند به عنوان متولی کار نیز خواسته ایم کار را با جدیت دنبال کند و در بخش پژوهش و کارهای دانش بنیان انار منتظر تکمیل و راه اندازی پژوهشکده انار نباشد و کارهای تحقیقاتی بر روی باغهای انار فردوس انجام شود. وی مهمترین لازمه صادرات انار فردوس را بسته به تلاش و همت باغداران در تولید انار با کیفیت دانست که باید با علم روز و رعایت آبیاری منظم درختان در این راستاحرکت کنند.
آنچه مسلم است شناسنامه شهرستان فردوس انار است و آوازه انار شیشه کپ فردوس که ماندگاری بسیار بالا در شرایط معمولی را دارد مرزهای جغرافیایی را نیز در نوردیده است. ولی متاسفانه در سالهای گذشته دلایل مختلفی که ذکر نام آنها شد دست دردست یکدیگر داده و موجب توقف صادرات این میوه بهشتی فردوس گردیده است. اکنون نیز همت باغداران در استفاده از آخرین علوم روز و در کنار آن یاری و کمک مسئولان ذیربط می تواند جایگاه انار فردوس را به سالیانی برگرداند که این محصول مهم به کره جنوبی، ژاپن و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت