تبلیغات زودهنگام؛ فعلاً ممنوع

هرم پور-  از شرایط ویژه و غیر قابل پیش بینی کرونا در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ که بگذریم، دو اتفاق مهم برای کشور، استان و شهر بیرجند قابل توجه خواهند بود. اول؛ انتخابات ریاست جمهوری. دوم؛ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا. یک بررسی اجمالی و گذرا در فضای واقعی و مجازی بیرجند، مؤید آغاز فعالیت های مختلف و دورخیز کردن بعضی از کاندیداهای محترم احتمالی برای حضور در صحنه این رقابت نفس گیر است. همیشه و به عنوان یک ناظر بیرونی، از وجود چنین رقابتی که عمدتاً شکل دهنده  مناظره ای بزرگ به وسعت یک شهر با حضور بازیگرانی فعال است، استقبال کرده و نسبت به آن خوشبین هستم. از آنجا که بخش مهمی از فعل و انفعالات اجتماعی  و سیاسی در استان رفته رفته به سمت و سوی این موضوع مهم یعنی انتخابات شوراها در حال پیش رفتن است و بیم و امیدها و به ویژه نگرانی هایی از بعضی مسائل را به ذهنم متبادر می کند، یادآوری چند نکته مهم را ضروری می دانم : ۱ –  مردم، سوء استفاده از نامشان را بر نمی تابند. نامزدهای محترم احتمالی، مواظبت و مراقبت ویژه داشته باشند که این روزها از نام مردم سوء استفاده نکنند و شیشه ی  اعتماد به نفس، شخصیت، عزت و سربلندیشان را با سنگی به انتخابات و تبلیغات، نشکنند. ۲ –  اقشار مردم نسبت به هر گونه فعل و انفعالی از سوی برخی چهره ها به شدت حساس شده اند. این چهره ها، علاوه بر اینکه نماینده شخصیت خودشان باشند، گاه، نمادی از فرهنگ و شخصیت و منش یک شهر یا حتی استان هستند. چهره ها، خیلی مواظب خودشان و آبروی مردم باشند. ۳ – تخریب در فضای تبلیغات به هیچ عنوان، نه شایست است و نه مبنایی برای تضمین برنده شدن در انتخابات. بعضی تخریب های ریز در فضای مجازی علیه بعضی از افراد و فعالیت ها و اقدامات انجام شده است. این موضوع، نیازمند تدبیر مسؤولان و توجه مردم و نقد آنهاست. ۴ – بیش از تخریب، نقد دلسوزانه و پیش از تخریب، مناظره های سازنده، برای یک انتخاب مناسب در شورای شهر اثرگذار خواهد بود. ۵ – جامعه نخبگانی استان و شهرها، این دوره وظیفه هایی دارند که من احساس می کنم کمی دیر نسبت به آن توجیه شده اند و اقدام کرده اند. این روزها، جایشان خیلی خالیست. وقتی حفره ی عدم حضورشان مشاهده می شود، این حفره با حضور افرادی ناشایسته، گفتمانی دور از شأن، و اقداماتی سخیف و مضحک و کودکانه پر خواهد شد.  6 –  رسانه ها به شدت در نقش دهی به چهره ها، وظیفه مند کردن آنها و توجه دادنشان به تربیت انتخاباتی، اثرگذار هستند. این نقش را نباید از رسانه ها که نمایندگان مردم هستند، گرفت و به جایگاههای دیگری دارد که  نه دلسوزند، نه آشنا به مسائل هستند و نه می دانند که چه باید بکنند. ۷ – شهرها، به ویژه شهر بیرجند به عنوان مرکز استان، دنیایی از مشکلات در حوزه های مختلف است. هیچ شورایی در این سالها، نه ادعا کرده ونه موفق شده این مشکلات را حل کند. اگر فرد یا چهره ای با این شعار در حال تبلیغات زودهنگام است، مشت نقد و انصاف و عدالت و سکوت را محکم به دهانش بزنید. بیرجند، نیازمند تغییر تفکر مدیریتی است. همین و والسلام. اگر فردی را دیدید که مشکلات بیرجند را بخش به بخش کرده و تنها و به صورت موردی، در تلاش است یکی دو مورد از اساسی ترین هایش را بشناسد، موشکافی کند و برایش برنامه بدهد  و تلاش کند تا حلش کند، به او اعتماد کنید. کسانی که از همین حالا، گرد و خاک مدیریتی به راه انداخته اند، اصلاً قابل اعتماد نیستند و به همان سرعت هم گرد و خاکشان خواهد خوابید. ۸ –  همه ی توسعه شهر بیرجند از مجرای شورای شهر نمی گذرد. قبل از شورا، نیازمند تدبیر برای تربیت نیروهای شورایی هستیم. ۹ –  نامزد احتمالی که از هم اکنون تبلیغات شورا را آغاز کرده و بین آن، به مصاف های سیاسی خود با رقبا هم می پردازد، شکی نیست که شورا را فردای انتخابش به مسلخ راهبردها و نقدها و راهکارها تبدیل خواهد کرد. مراقب باشیم.   10 –  برای انتخابات شورا، هیچوقت زود نیست، همانطور که هیچوقت دیر هم نیست. به شرط آنکه دلمان برای شهر، برای فرهنگ، برای مطالبات مردمی و برای حرکت های اثرگذار بسوزد.

(لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را درباره این سرمقاله به شماره ۰۹۳۰۴۹۴۳۸۳۱ ارسال بفرمایید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سلام تیتر روزنامه در خصوص مشارکت اول – بودجه آخر واقعا جالب و لازم بود

بیشتر

عشق به محیط زیست و دیدن شگفتی‌های خلقت و زیبایی‌های آفرینش بی شک از جمله

بیشتر

خبرنگاران جوان- صادرات کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی به افغانستان به دو برابر افزایش یافت که

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت