بلندترین شب سال در احاطه کرونا

نفس های آخر پاییز برگ ریز هزار رنگ به شماره افتاده، آذرماه می رود تا جای خود را ‏به سردترین فصل سال ۹۹ بدهد، آخرین پاییز قرن در بحبوحه ای کرونا به گونه ای متفاوت به تاریخ می پیوندد. «یلدا» نزدیک است، همین حوالی دارد قدم می زند، شبی که در آن انارهای محبت دانه می شوند و سرخی عشق و عاطفه در کاسه های لبریز از شوق جای گرفته و نگاه های زیبای بزرگترها در چشمان کودکان اوج می گیرد و بالا می رود..
همه ساله با نزدیک شدن یلدا شور و حرارت خاص بین خانواده ها برپا می شد چرا که این آیین به مانند نوروز یک سنت دیرینه است، اما متاسفانه امسال در سایه شوم کرونا که خانواده های زیادی را هم داغدار کرد و از روزها قبل کارشناسان و کادر درمان تاکید دارند که مراسم یلدا برپا نشود.

کاسبی کساد مغازه داران در شب یلدا

یک کاسب بازاری با اشاره به اینکه چندی پیش به خاطر دستورالعمل های بهداشتی بازار تعطیل شد، می گوید: با رفع محدودیت ها و مراجعه مردم به بازارها اما همچنان اوضاع بازار کساد است و مردم فقط مایحتاج ضروری را می خرند. حسینی خاطر نشان می کند: سال گذشته در شب چله آن قدر بازار شلوغ بود که جوابگوی مردم نبودم اما کرونا این شب را هم را از ما گرفت. هر چند گلایه ای نداریم امیدواریم این ویروس منحوس زودتر رخت ببند تا همه باهم با خیال راحت به دیدار بزرگترها برویم.

بازار آجیل و میوه فروشی ها کماکان داغ است

اما انگار شرایط آجیل فروشی ها و میوه فروشی ها بهتر است. مردی به همراه همسرش در مغازه آجیل فروشی در بازار ایستاده اند تا نوبت شان شود می گویم: واقعا با این شرایط کرونا می خواهید شب یلدا به دید و بازدید بروید؟ مرد از سوالم شاکی می شود و می گوید: یک شب یلدا است که به دیدار پدر و مادر می روم آن را هم از ما بگیرید! جمله «ما همه‌چی را رعایت می‌کنیم» در کنار دغدغه ی کادر درمان واقعا برایم مبهم است! آن‌قدر که یاد نگرانی‌های وزیر بهداشت برای شب یلدا می‌افتم و اینکه ممکن است بعد از این شب دوباره آمار کرونا اوج بگیرد.انتشار اخباری چون تقویت سیستم ایمنی و خوردن ویتامین کافی خصوصا ویتامین c برای مقابله با کرونا سبب شده است نه تنها قیمت پرتقال و لیموشیرین و لیموترش و البته سیر و زنجبیل به شدت بالا برد . بلکه مغازه های میوه فروشی و تره بار هم در این روزها و مخصوصا با نزدیک شدن به شب یلدا شلوغ است. یک میوه فروشی می گوید: ما از مشتریان خواسته‌ایم حتما با دستکش مخصوص که تاکنون استفاده نکرده اند میوه انتخاب کنند، در ضمن زیاد به میوه ها دست نزنند تا سلامت دیگر مشتریان به خطر نیفتد. اما کماکان با وجود گرانی میوه مغازه اش شلوغ است و بسیاری از آنها عنوان می کنند میوه را برای یلدا می خریم!

در خانه می مانیم

اما بسیاری از همشهریان با برگزاری مجازی یلدا موافق هستند پیرمردی که دستانش را با الکل تمیز می کند در خیابان معلم به من می گوید: بچه ها سالی یک بار «شوچله‌» به دیدن من و مادرشان می آیند. امسال فرزندانم خودشان تماس گرفتند و گفتند چون سلامتی شما برای ما از هر چیزی مهمتر است در فضای مجازی شما را می بینیم و برایمان یک شاهنامه خوانی داشته باشید. یک معلم بازنشسته هم عنوان می کند: وقتی به کادر درمان فکر می کنم و به یاد کسانی می افتم که بخاطر بی احتیاطی بقیه عزیزان شان را از دست داده اند می گویم برگزاری یلدا در حقیقت تضییع حقوق شهروندان است. معصومی تاکید می کند: اما به فرزندانم قول داده ام که برای آنها کف (نوعی خوراکی است که خراسانی ها در شب یلدا استفاده می کنند) آماده کنم.

دید و بازدید با یلدای مجازی

استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا و برگزاری دورهمی‌ها تاکید می کند: : در این راستا از همه مردم تقاضا داریم در شب یلدا نیز همکاری کنند و دید و بازدیدها را به صورت مجازی برگزار کنند تا شاهد کاهش این ویروس در استان باشیم.ملانوری با بیان اینکه چند وقت اخیر فوتی‌ها در خراسان جنوبی بسیار نگران کننده بود و ما در صدر جدول قرار داشتیم می افزاید: خوشبختانه با تلاش ستاد ملی و استانی کرونا و پای کار بودن همه دست اندرکاران اتفاق خوبی در استان افتاد و این آمار کاهش یافت.ملانوری با اشاره به نزدیک بودن شب یلدا و برگزاری دورهمی‌ها تصریح می کند: در این راستا از همه مردم تقاضا داریم در شب یلدا نیز همکاری کنند و دید و بازدیدها را به صورت مجازی برگزار کنند تا شاهد کاهش این ویروس در استان باشیم.

یلدایی متفاوت به احترام کادر درمان
مدیر عامل مؤسسه خدمات درمانی میلاد بیرجند نیز عنوان می کند: با وجودی که آمار ابتلا به کرونا پایین آمده است ولی همچنان شاهد فوت هم استانی ها هستیم و برگزاری مراسم یلدا را اصلا تایید نمی کنم، دکتر سید محمد دستگردی تاکید می کند: تقاضا داریم مردم قدرشناس به پاس خدمات شایسته و شبانه روزی کادر درمان با لغو دورهمی ها و تجمع خانوادگی شب یلدا، قدردان مدافعان سلامت باشند. وی با بیان اینکه سال ها پیش توصیه مؤکد ما به همدیگر، کنار گذاشتن تلفن های همراه بود و اینکه صله رحم را به جای آورده و به بهانه یلدا دمی در کنار هم به دور از تکنولوژی و امواج ماهواره ای، آسوده خاطر، خاطره بگوییم، می افزاید: اما امسال دقیقاً برعکس شده؛ برای خندیدن و شاد بودن، برای دوباره نفس کشیدن باید حتماً دور بود و فاصله داشت و حالا تلفن های همراهمان به کمک می آیند تا با استفاده از فضای مجازی، ارتباط تصویری، گروه ها و کانال های مختلف بلندترین شب سال را به سبک کرونا جشن بگیریم و به یکدیگر تبریک بگوییم. وی با بیان اینکه وفاق اجتماعی و خانوادگی مهمترین درس آیین شب یلدا است و در این شب، احترام و تکریم بزرگترها به عنوان حلقه اتصال اعضای خانواده بسیار مورد توجه قرار می گیرد، خاطر نشان می کند: لذا مردمان دیار کویر با بهره مندی از فرهنگی غنی، یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار می کنند تا شبی خاطره انگیز برای خانواده ها ثبت و ماندگار شود. دکتر دستگردی با تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه می دهد: با همراهی کادر درمان یلدا امسال در خانه بمانید تا سال آینده با ریشه‌کنی ویروس کرونا یلدایی متفاوت کنار خانواده داشته باشید.

ریسک سلامت سالمندان در دورهمی شب یلدا

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به اینکه جمعیت سالمندان در خراسان جنوبی بالاست می گوید: دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند به عنوان یک ریسک فاکتور بسیار خطرناک برای افراد سالمند باشد.شریف زاده با اشاره به اینکه در دو دورهمی‌ها به ویژه در مراسم شب یلدا کوچکتر‌ها به دیدن بزرگتر‌ها می‌دهند، اما ما نگران این هستیم که افراد جوان‌تر که بی علامت هستند، خاطر نشان می کند: وقتی به خانه سالمندان و خانه بزرگتر‌ها بروند، شانس انتقال بیماری به سالمندان زیاد شود و متاسفانه این می‌تواند هم آمار مبتلایان استان را زیاد کند و هم احتمال مرگ و میر افراد سالمند را بیشتر کند. وی به شهروندان توصیه می کند: از رفتن به منازل یکدیگر و دیدن بزرگتر‌ها بویژه در شب یلدا خودداری کنند و با برگزاری مجازی آن، روند کاهشی موارد ابتلاء به کرونا در استان ادامه یابد. کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت