تمرکز بر فعالیتهای مثبت
با وجود این، گاهی اوقات به جای تاکید بر محدود کردن و قدرت اراده، استراتژی بهتر تمرکز بر چیزی است که میزان بیشتری از آن لازم است؛ مطالعه بیشتر، زمان گذاشتن بیشتر با خانواده بدون استفاده از اینترنت و فضایی برای فکر کردن. یکی از دلایلی که رژیمهای غذایی خیلی خوب عمل نمیکنند این است که تمرکز بیشتر بر محدودیتها و نبایدهاست، نه بایدها و توصیه شدهها. در واقع، به جای دوری کردن، بر اضافه کردن کاراهای ضروری تمرکز کنید. آزمایشهای بعدیام، از قدرت اضافه کردن آگاهم کرد که برنامهریزی برای سپری کردن زمان، صرفا در کنار جامعه یا گذراندن شنبهای بیرون از خانه بود.
چه طور در دام ناروانشناسان نیفتیم؟
ناروانشناسان ویژگیهای مشترک زیادی دارند. شما میتوانید با شناخت این ویژگیها آنها را شناسایی کنید. اما چه ویژگیهایی؟
۱. بسیاری از ناروانشناسها نه تحصیلات آکادمیک روانشناسی دارند و نه مجوز فعالیت!
هرچند که برخی از این افراد علیرغم داشتن مدرک تحصیلی مرتبط به این نوع کلاهبرداری روی میآورند؛ اما بسیاری از روانشناسان زردی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، درواقع اصلا روانشناس نیستند. مشاورههای ناروانشناسان، برخلاف روانشناسان واقعی هیچگونه منبع علمی دارد. درواقع آنها نظرات شخصی خود را به عنوان «علم روانشناسی» به مردم میفروشند.
۲. ناروانشناسها به شما وعده «تغییرات سریع» و «فستفودی» میدهند!این افراد، به صورتی کاملا اغراقآمیز به شما وعده «تغییرات اساسی در زمان کوتاه» را میدهند و قول میدهند که مشکل چندینساله شما را یکشبه حل کنند! در حالی که براساس اصول علمی، «تغییر رفتار» یک فرآیند مداوم، تدریجی و نسبتا طولانی مدت است و نمیتوان ره صدساله را یک شبه طی کرد!
۳. ناروانشناسها شبیه «فالگیرها» هستند!
این افراد درست مثل فالگیرها، تعدادی ویژگی و مثال کلی را بیان میکنند که مشترک هستند و در اکثر مردم درصدی از آنها وجود دارد. از چیزهایی صحبت میکنند که همه خواستار آن هستند آنها همان چیزی را به شما میگویند که مایل به شنیدن آن هستید. در نقطه مقابل، روانشناسی علمی، چیزی را به شما میگوید که «نیاز» دارید بشنوید تا در شما تغییرات واقعی و پایدار اتفاق بیفتد.
چگونه در دوران کرونا دانشآموزان را تشویق به درس خواندن کنیم؟
چه دانشآموز باشید یا معلم، حضور در کلاس مثل بودن درپناهگاه است. جایی که در آن میتوانید خود را در دانش و یادگیری غرق کنید و حتی شده برای چند ساعت در هفته، مسائل بیرون از کلاس درس را فراموش کنید.
به آنها بگویید که چگونه برای مقابله با اوضاع جدید، برنامهی درسیتان را تغییر دادید و این که تغییر بخشی از زندگی است. با دانشآموزان خود همدردی کنید و راحت باشید. مثلاً به آنها بگویید که وقتی داشتید صحبتهایشان را در کلاس آنلاین میخواندید، ناگهان به ذهنتان رسید خانه را کمی تمیزکاری کنید. کاری که مدام آن را عقب میانداختید.دانشجویان خود را به چالش بکشید و آنها را حمایت کنید. به عنوان معلم، میزان سختگیری و حمایت شما باید با هم در تعادل باشند. اما به دلیل کرونا در شرایطی هستیم که دانشآموزان به حمایت بیشتری از سختگیری نیاز دارند. این را میگوییم، چون نگرانیم بعضی از اساتید روی سختگیری تاکید بیشتری داشته باشند. اما بیایید کمی صادق باشیم. با توجه به شرایط، بهتر است فشار درسی کمتری به دانشجو وارد کنیم.
کمک کنید آنهایی که دوست دارند در تلگرام یا واتساپ با هم گروه بزنند. گاهی اوقات ممکن است برای بعضی دانشآموزان مشکل باشد که شماره تلفن همکلاسیهای خود را بخواهند. اما در چنین شرایطی بهتر است افراد با هم در ارتباط باشند و از هم حمایت عاطفی دریافت کنند. به خصوص این که بدانید افراد دیگری نیز در وضعیتی مشابه شما قرار دارند، باعث میشود راحتتر بتوانید مسائل را پشت سر بگذاریدا دانشآموزان خود در مورد کووید ۱۹ و احساس ترس صحبت کنید.