شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

بسته موفقیت

محمدحسن شهسواری

محمدحسن شهسواری نویسنده، روزنامه نگار و منتقد نام آشنای معاصر در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی در روستای نوزاد از توابع شهرستان درمیان خراسان جنوبی متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل عازم تهران شد. وی کارشناسی ارشد پژوهش در علوم ارتباطات را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرد. وی داور چند جشنواره و مسابقه ادبی از جمله جایزه هوشنگ گلشیری، مسابقه بهرام صادقی و جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی بوده ‌است. آثار او در بین اهالی جدی ادبیات طرفدار دارد، به خصوص آخرین کتابش رمان «شب ممکن» که موفق شد به چاپ سوم برسد و در بیشتر محافل ادبی کشور نقد و بررسی شود. پیش از این مجموعه داستان «کلمه ها و ترکیب های کهنه» 1376، رمان «پاگرد» 1383، مجموعه داستان «تقدیم به چند داستان کوتاه» 1386 و رمان «شب ممکن» 1388 را به چاپ رسانده است. داستان بلند «شهربانو» و رمان «وقتی دلی» را نیز زیر چاپ دارد.کار داستان نویسی را به طور حرفه ای از اواخر دهه 60 در حوزه هنری مشهد شروع کردم. با دوستان مشهدی جلسات زیادی را برگزار می کردیم تا سال 70 که به تهران آمدم. همان زمان یکی، 2 داستان در روزنامه های «قدس» و «توس» منتشر کردم. خودش می گوید: از دیرباز ادبیات کلاسیک فارسی در خراسان جنوبی، به خصوص در شهر بیرجند از مقام والایی برخوردار بوده است. خاطرم هست به دلیل حضور استادان تراز اول در بیرجند، دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد در بیرجند زودتر از مشهد راه اندازی شد. زبان مردم جنوب خراسان به خصوص بیرجند درست همان لالایی و البته فخامت فارسی رودکی و فردوسی را دارد. برای یک بیرجندی ادیبانه حرف زدن زحمت زیادی نمی خواهد. کمی که سعی کند خودش باشد، سجع و زیبایی از کلامش تراوش می کند. بگذارید نقل قولی بکنم از «خسرو حمزوی»، رمان نویس توانمند معاصر. او تعریف می کرد که من به خاطر شغلم، 30 سال تمام ایران را وجب به وجب گشته ام. هیچ لهجه فارسی به شیرینی و شیوایی بیرجندی نیست.

اشتباهاتی که باعث تنهایی می شوند
واقعیت این است که مرتکب شدن برخی اشتباهات در روابط، ما را به سمت تنهایی سوق می دهند. در ادامه مهمترین اشتباهاتی ذکر شده که باعث می شود شما همیشه حتی در ازدواج تان هم تنها و بی یاور باشید.ازدواج با فردی که نمی‌تواند هیجانش را کنترل کند. چنین آدم هایی مرتبط بار روی دوش شما هستند چون باید مهارشان کنید، مراقب شان باشید و عین یک بچه هیجاناتشان را بپذیرید. واقعا کار سختی است! ازدواج با فردی که احساس می‌کنید فرسنگ‌ها از شما دور است یا ذهنش به شدت مشغول افکار دیگری است. ازدواج با فردی که بسیار ساکت است یا به ندرت آغازگر یک مکالمه است. ازدواج با کسی که فقط در مورد خودش صحبت می‌کند. این آدم ها به شما فرصت نمی دهند خودتان را نشان دهید. اساسا شما را نمی بینند و مرکز دنیا، خودشان هستند و بقیه عالم و آدم برایشان اهمیتی ندارد.ازدواج با کسی که علاقه کمی برای برقراری ارتباط با طرف مقابل از خود نشان می‌دهد. ازدواج کردن باکسی که در رابطه قبلی‌اش نتوانسته رابطه احساسی نزدیکی با زوجش داشته باشد. ازدواج با فردی که همیشه از دیگران فاصله می گیرد و دنیایش با آدم های دیگر خیلی فرق دارد. ممکن است فیلسوف مسلک باشد یا نوع دیگری به دنیا نگاه کند. چنین آدم هایی حرف عموم افراد را درک نمی کنند و عموم افراد هم آنها را بیگانه می پندارند. ازدواج با فردی که خیلی به ندرت به چشمان طرف مقابل (شما) نگاه می‌کند. کسی که گارد بسته دارد. فردی که همیشه در نخ دیگران است. در ملاقات هایتان حواسش به دیگران است.

مقبره بوذرجمهر

مقبره بوذرجمهر یکی از عرفای نامدار و شاعران قرون چهارم و پنجم قمری در 5 کیلومتری جنوب قاین بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد. تزئینات گچبری زیر گنبد آن از زیباترین بخش های این بناست و در کنار این بقعه درختی کهنسال با عمر 700 سال وجود دارد. به لحاظ ارزش این مکان در منطقه نمونه گردشگری مصوب قرار دارد.
قلعه کوه قاین، امامزاده زیدالنار آفریز، پل سنگی خضری، دشت زیبای اسفدن، منطقه شاسکوه با پوشش گیاهی و حیات وحش منحصر به فرد، موزه های مردم شناسی، آب و مشاهیر، غارهای فارسان، پهلوان و نوغاب، آرامگاه ابوالمفاخر، رباط زردان از دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان است. قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می کرده است.‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت