یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳

بسته موفقیت

حمید محمدی عیلکی شاعر جوان بیرجندی

ناکسان مجنون بخوانند، هرکه درویش دل است هر که را آهو گریزد، بهر آن ره فاضل است شاعری از دیار خاوران شهرستان بیرجند متخلص به صاحب که به معنی همدم می باشد.تمام ذوق هنری و ادبی من ریشه در سال هایی دارد که اساتید ادبیات مدارسی که در آن درس میخواندم با عشق، اشعار شاعران شهیر را در گوش جانم مأوا می دادند. من یکسال بود که به دو بیتی سرایی در خلوتم اهتمام داشتم،و غزل سرایی را از اویل سال ۱۴۰۰ به طور جدی شروع کردم .غزل اولم را با نام صاحب دل در صفحه غزلیاتم در اینستاگرام به آدرس: ghazalsara_saheb@ به انتشار رساندم که با بازخورد مثبت دوستانم رو به رو شد و همین مهم باعث گشت احوال دل و محیط اطرافم را هر چه عمیق تر به شعر مبدل کرده تا بهتر بر جان مخاطبان بنشیند.
الگو و چراغ راهم در این دریای عشق شعر و ادب، زندگینامه و سروده های استاد شهریارو استاد ابتهاج بوده است. سبک اشعارم بیشتر بر پایه احساس و عرفان می باشد و علاوه بر غزل سرایی، گاهی به قالب های شعری دیگر نظیر مثنوی، قطعه نیز گرایش دارم.اخیرا نیز به نوشتن متن های ادبی علاوه بر غزل سرایی می پردازم و عاشقانه از این کار لذت می برم. رسالتم ازغزل سرایی اولا آبیاری نهال عشق و احساسم و بیان حرف دل به گونه ای زیبا و در حقیقت آرامش گرفتن از این گنج بزرگ می باشد و علاوه بر آن به مصداق دو بیت از غزل رکاب جان علاقه مندم نامم در این دریای هنر ماندگار شود.ایمان و اعتقاد شخصی من در این مسیر تبلور و رشد عشق حقیقی در کنار عرعرفان و ادب می باشد؛ چون لازمه شاعر برای سرودن و ذهن و احساس ادبی، برخورداری از عشق ناب و احساس پاک می باشد. در پایان خداوند منان را بابت این لطف و احساسی که به من عطا کرد شاکرم .
انشاا… که بتوانم هر چه بیشتر در این مسیر کسب ادب کنم و از هیچ خدمتی فروگذار نباشم.

ترس از رها‌شدگی

وجه مشترک همه افراد مبتلا به این ترس احساس بی‌ارزشی است.. اگر کسی که برایتان مهم است شما را ترک کرده باشد منطق ذهن شما می‌گوید «اگر مرا دوست داشت ترکم نمی‌کرد؛ لابد لایق دوست داشته شدن نیستم.»‏ اولین قدم برای غلبه بر این ترس این است که بفهمید هیچ کس کامل نیست و همه آدم‌ها به یک اندازه لایق دوست داشته شدن هستند. این به آن معنا نیست که همه باید دوستدار شما باشند اما در نهایت شما می‌توانید یک نفر را پیدا کنید که واقعا دوستتان داشته باشد. یادتان باشد هویت شما وابسته به رابطه نیست و اگر جدا شدید و تنها ماندید باز هم انسانی ارزشمند هستید.‏ ریشه ترس را پیدا کنید. در این صورت می‌توانید بر آن غلبه کنید. البته ممکن است نتوانید ریشه‌ها و عوامل ترس را از زندگیان حذف کنید اما شناخت دلایل آن می‌تواند به شما کمک کند تا بپذیرید که آنها گذشته‌اند و اغلب غیرواقعی هستند.‏ یادتان باشد شریک عاطفی مسئول احساسات و عواطف شما نیست. این شما هستید که باید رفتار کنترل‌گر خود را اصلاح کنید بنابراین نباید از دیگری بخواهید تا به شما احساس امنیت بدهد.‏فکر کردن با خود بسیار قدرتمند است. با خودتان تمرین کنید تا به جای ترس از رابطه به ویژگی‌های مثبت خودتان و رابطه‌ای که در آن قرار دارید توجه کنید. البته بسیار مهم است که ویژگی‌های مثبت خودتان را هم در نظر بگیرید و آنها را برجسته کنید.‏هر آدمی ممکن است به هر دلیلی تنهایی را تجربه کند. تنهایی یک مشکل و ضعف نیست. آدم تنها هم به اندازه فردی که در رابطه است خوب و ارزشمند است.

مَسک، سرزمین هزار روایت از تاریخ کهن

با دوستان یکدل به دیدار آبادیی در پیرامون بیرجند رفتیم. نامش مَسک. مَس پیشوند است به معنای بزرگ. چنان که ری جای مسمغان بوده: بزرگ مغان. مسک آبادیی است بس کهن. در باخترش زنجیره هفت گورستان است.مسک جایی بس آبادان بوده. اهالی با آب زیاد زادگاه خود آسیاب ساخته بودند. ده آسیاب. از آن جمع فقط یکی مانده و آسیابانش: آقا رضای عرشی، که آسیاب قدیم را از نو راه انداخت و من به دل گذشته رفتم. به روزگار گردش ده آسیاب و رفت‌و آمدهای مردمان دهات پیرامون به مسک. همراه با آسیاب‌ها چرخ زندگی بسیاری می‌گشت. از سنگ‌شناس و سنگ‌تراش و درودگر تا خرکارها.مسک تا دهه ۱۳۷۰ مرکز قالیبافی دوم منطقه بود، پس از درخش. با ۱۵۰ کارگاه که آن هم سرچشمه کارهایی بود: طراحی، رنگرزی، درودگری، نخریسی، و هم رونق دامداری و … ویرانه قلعه‌ای در جلو مسک است که از دوره صفویانش شمرده‌اند. قلعه‌ای پهناور که در جایی آن خرابه‌های سه اشکوبه دیده می‌شود. مسک پشت به کوه دارد: موقعی امن. این قلعه بر امنیت مسک می‌افزوده. و هم از ناامنی‌ها حکایت می‌کند. رخدادهایی که گزارش آن با شاهدانش به دل گورستان‌ها رفته. رخدادهایی که برخی از آن بر سنگ نبشته‌ای ثبت است در حاشیه مسک. به تاریخ سال ۷۰۵ قمری. حاکی از چیرآمدن مهاجمانی بر این آبادی آبادان. اما حکایت هجوم‌ها به فرجام نیامده: مردی برای کار در دیوار باغش به سنگ‌نبشته نظر داشته، و بیداری مرد دیگری مانع شده که این شناسنامه مسک نابود شود.
مسک هزار روایت از تاریخ خاوران ایران دارد. به شورای اسلامی مسک پیشنهاد کردم تاریخ مسک را بنویسند. می‌دانم روزگاری است که کس درد تاریخ و هویت ندارد. این سخنان را نوشتم تا مگر خطی از درد دلم بر این لوح مجاز به یادگار بماند.
تاریخ کهن ایران
تاریخ اجتماعی ایران
محمود فاضلی بیرجندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاری – ثروت های یک منطقه، همیشه معادن و گنجینه و دفینه هایش نیستند، گاهی

بیشتر

سلام و عرض خسته نباشید. چند وقتی است که برنامه ها و پروژه های شهری

بیشتر

هدیه ویژه دولت رئیس جمهور شهید به اهالی بخش دستگردان با ابلاغ عشق آباد به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت