استاد بدیعالزمان فروزانفر
۲۸ ربیع الثانی ۱۳۲۲ ه.ق. (۲۰ تیرماه ۱۲۸۳) در بشرویه خراسان جنوبی دیده به جهان گشود.وی از جمله اساتید نامدار ادبیات وتاریخ ادبیات فارسی به شمار میرفت ودانش گستردهاش در علوم مختلف سبب شد تا از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهرههای تاریخ معاصر ایران در حوزه ادبیات کهن یاد شود.وی از چهرههای بزرگ پژوهش ادبیات فارسی و استاد گروهی از بزرگان ادبیات معاصر بودهاست از جمله: دکتر عبدالحسین زرین کوب، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر ذبیح ا… صفا، دکتر سید محمد دبیرسیاقی، دکتر محمد جعفر محجوب، دکتر سیمین دانشور، دکتر جلیل تجلیل، دکتر محمدامین ریاحی، دکتر محمد علی اسلامی ندوشن، دکتر حسینعلی هروی و دکتر سید جعفر شهیدی.بدیع الزمان شاگرد دهخدا بود و علامه دهخدا درسال ۱۳۱۴ مدرک دکترای وی را امضا و او را به سمت استادی دانشگاه تهران منصوب کرد.او را به حق باید بنیانگذار نهضت تحقیق در متون کلاسیک ادبیات فارسی و تصحیح آنها به شمار آورد. تصحیح کلیات شمس تبریزی از کارهای برجسته فروزانفر بهشمار میآید.فروزانفر به مدت ۳۰ سال در دانشگاه تهران و در رشتههای مختلف از جمله ادبیات فارسی، تاریخ، تصوف اسلامى، عرفان و ادبیات عرب تدریس کرد. وی همچنین دو دوره به نمایندگی مجلس شورای ملی و مجلس سنا انتخاب شد. عمده مطالعات استاد فروزانفر درباره مولانا جلالالدین بلخی و عطار نیشابوری بود.وی ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۹ در حالی دارفانی را وداع گفت که شرحش بر مثنونی معنوی را را تا اواخر دفتر اول نوشته بود. پس از وی دکتر جعفر شهیدی این شرح را ادامه داد، اگرچه برخی از اهل ادب معتقدند، شرح دکتر شهیدی به کمال و دقت شرح استاد فروزانفر نیست.از آثار به جا مانده از استاد فروزانفر میتوان به کتابهای زیر اشاره کرد: «دیوان شمس تبریزى مولانا جلالالدین» در دو جلد، «شرح مثنوی شریف» در سه جلد، مأخذ قصص و تمثیلات مثنوی، احادیث مثنوی، فیه ما فیه از گفتار مولوی، احوال و تحلیل آثار فریدالدین عطار نیشابوری.
احیای شب بیست و سوم ماه رمضان
شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن یافت نمیشود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت میگیرد. اعمال شبهای قدر بر دو نوع است؛ یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی که مخصوص هر شبی است.در کتاب مفاتیح الجنان درباره اعمال شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان آمده است: این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده میشود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است؛ یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت میشود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر میشود. شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از دو شب قدر گذشته(نوزدهم و بیست و یکم) افضل است و از احادیث بسیار استفاده میشود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت میشود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر میگردد و برای این شب غیر از اعمالی که با «دو شب قدر گذشته» مشترک است، چند عمل دیگر است.اعمال مخصوصه این شب بافضیلت در مفاتیح الجنان صفحه ۴۱۴ به صورت زیر آمده است:
اوّل: خواندن سوره «عنکبوت» و«روم»که امام صادق(ع) سوگند یاد کردند که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت خواهد بود.دوم: خواندن سوره «حم دخان».سوم: «هزار مرتبه» خواندن سوره «قدر».چهارم: در شب بیستوسوم از ماه رمضان این دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قیام و قعود.
قنات شاهیک
از جمله قناتهای با ارزش و تاریخی استان خراسان جنوبی قنات شاهیک قاین است که در پنج کیلومتری شهر قاین و در روستایی به همین نام قرار دارد. این قنات به خاطر داشتن خصوصیات تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.قنات شاهیک یکی از قناتهای ارزشمند قاین است که دارای ۲ هزار متر طول و ۲۵ حلقه چاه است.آبدهی آن در سالهای ترسالی تا ۱۰۰ لیتر بر ثانیه میرسد به طوری که شاهیک هیچگاه خشک نشده و حتی در خشکسالی سال ۱۳۲۰، آب آن از ۵ لیتر در ثانیه کمتر نشد. در بالادست مادر چاه دو بند احداث شده و در این بندها چاههای تزریقی قرار دارند تا به هنگام سیلاب بخش اعظم آن در چاهها نفوذ کرده باعث افزایش تغذیه سفره زیرزمینی و آبدهی قنات شود. یکی از مشخصههای برخی قناتها آن است که امکان ذخیره آب در فصول عدم نیاز به آب میسر نیست. اما ابتکار قنات شاهیک این مشکل را مرتفع کرده است.