دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳

بسته موفقیت

رم 180 سال قبل

یکی از بهترین تصاویر این مجموعه عکس‌هایی از درون و بیرون کلسئوم است. انجمن رومی، تعدادی کلیسا، کاخ و میدان نیز در این تصاویر دیده می‌شود که جزو بهترین‌های این مجموعه هستند. این تصاویر را تعدادی از حرفه‌ای‌ترین نخستین عکاسان ثبت کرده‌اند. این عکس‌ها یک دهه بعد از اختراع عکاسی ثبت شده است.
مجموعه‌ای از تصاویر قدیمی از رم قرار است در روز ۷ دسامبر در یک حراجی در کلن آلمان به فروش برسد. گمان می‌رود این تصاویر، قدیمی‌ترین تصاویری است که از رم موجود است. کارشناسان بهای این مجموعه را در حدود ۱۳۰۰۰۰ یورو اعلام کرده‌اند. این مجموعه که شامل ۷۸‌تصویر است مابین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۶۰ ثبت شده که برخی از آن‌ها توسط عکاسان پیشگام قرن گرفته شده‌اند. این تصاویر بنا‌های تاریخی و قدیمی شهر رم شامل کلوسئوم و فواره تروی را به تصویر کشیده است که امروز برای گردشگران تصاویری آشنا هستند.
این مکان‌های نمادین از ۱۸۰ سال پیش تغییر اندکی کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد تصاویر قدیمی همین دیروز از رم ثبت شده است. این تصاویر را یک زوج اروپایی که به تصاویر قدیمی علاقه‌مند هستند طی سال‌ها در یک مجموعه گردآوری کرده‌اند. پیش‌بینی‌شده این مجموعه علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کند.
یکی از بهترین تصاویر این مجموعه عکس‌هایی از درون و بیرون کلسئوم است. انجمن رومی، تعدادی کلیسا، کاخ و میدان نیز در این تصاویر دیده می‌شود که جزو بهترین‌های این مجموعه هستند. این تصاویر را تعدادی از حرفه‌ای‌ترین نخستین عکاسان ثبت کرده‌اند. این عکس‌ها یک دهه بعد از اختراع عکاسی ثبت شده است.
مارن کلینج، یک کارشناس عکس در حراجی کلن می‌گوید: «این مجموعه بسیار ویژه است. زوجی که این مجموعه را گردآوری کرده‌اند بسیار وسواس به خرج داده و فقط تصاویری که از استاندارد بالایی برخوردار بودند را به مجموعه افزوده‌اند.»«این تصاویر تکنیک‌های اولیه عکاسی در رم را بازنمایی می‌کند. این تصاویر به شدت نادر هستند.

خدیجه(س) اولین بانوی مسلمان و یار همیشگی پیامبر(ص)
خَدیجَه دختر خُوَیلِد مشهور به خدیجه کبری(س) و ام المؤمنین، نخستین همسر پیامبر اکرم(ص) و مادر حضرت زهرا(س). خدیجه(س) قبل از بعثت با حضرت محمد(ص) ازدواج کرد و اولین زنی است که به وی ایمان آورد.خدیجه همه ثروت خود را در راه نشر اسلام به کار گرفت. پیامبر(ص) به احترام خدیجه، در طول حیات او همسری دیگر برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او با نیکی یاد می‌کرد.پیامبر از خدیجه دو پسر به نام‌های قاسم و عبدا… و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (س) داشت. بنابراین همه فرزندان پیامبر اسلام(ص) به جز ابراهیم، از خدیجه(س) بودند. خدیجه(س) سه سال قبل از هجرت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت. پیامبر او را در قبرستان معلاه به خاک سپرد. خدیجه را بانویی شریف، ثروتمند و دارای اعتبار در روزگار خود معرفی کرده‌اند. گزارش‌های متعددی درباره جایگاه خاص خدیجه نزد پیامبر(ص) وجود دارد. در منابع آمده است که حضرت خدیجه(س) بهترین و صادق‌ترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) سال‌ها پس از رحلت خدیجه(س) به یاد او بود و بی‌نظیر بودنش را مطرح می کردند. در ماجرای محاصره شعب ابی‌طالب، اموال حضرت خدیجه(س) در حمایت از بنی‌هاشم مصرف شد، تا آنجا که در روایت آمده است: «‌ابوطالب و خدیجه(س) همه اموال خود را برای حفظ اسلام و محاصره‌شدگان انفاق نمودند. جابر بن عبدا… انصاری در روایتی از پیامبر (ص)، سرور زنان جهان را خدیجه(س)، فاطمه(س)، مریم و آسیه معرفی کرده است.

خانه استاد فروزانفر

خانه استاد بدیع‌الزمان فروزانفر (سماواتی) در استان خراسان جنوبی، خیابان صاحب‌الزمان شهر بشرویه قرار دارد. این خانه که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، محل زندگی کودکی استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، از اساتید و چهره‌های نامدار ادبیات و تاریخ ادبیات فارسی ایران بوده است.دانش گسترده وی در علوم مختلف سبب شد، تا از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران در حوزه ادبیات کهن یاد شود.خانه فروزانفر که بعدها به شخصی به نام سماواتی فروخته شد، نمونه کاملی از یک معماری ایرانی در اقلیم گرم و خشک ایران به حساب می‌آید.در این خانه قدیمی، پلانی ساده و درونگرا، با حفظ محرمیت به چشم می‌خورد و همچنین تزئینات رسمی‌بندی و گچبری زیبایی نیز در بالای طاقنماها، نورگیر اتاق‌ها، بادگیرها و سایر بخش‌ها وجود دارد.خانه استاد بدیع‌الزمان فروزانفر در سال ۱۳۸۵ با شماره ۱۶۳۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهروزی فر – پرده اول؛ با مهر تأیید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمامی وزرای

بیشتر

چند روز پیش از خیابان حکیم نزاری رد می شدم از ابتدای خیابان درگیر یک

بیشتر

محمدی – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از آغاز طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم

فرم گزارش اشکال در سایت