اخبار فرهنگی – اجتماعی

قائن شهر بدون شهردار

حقانی- بیش از دوماه از شروع به کار شورای جدید در شهر قاین می‌گذرد لاکن تاکنون هنوز موفق به انتخاب شهردار دومین شهر استان نشده‌اند. رئیس شورای اسلامی شهر قاین گفت: تاکنون بیش از ده گزینه رایزنی و به مقامات مربوطه جهت تعیین صلاحیت معرفی نموده است. ترحمی افزود: آخرین گزینه آقای مصطفی ترکاشوند بوده که با سابقه رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل فضای سبز و شهرداری رباط کریم، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گلستان، مشاور عالی شهردار قدس را در پرونده خدمتی و اجرائی خود دارد را به استانداری معرفی نموده است. وی از استانداری و مسئولان شهرداری خواست هرچه سریعتر پاسخ استعلامات مربوطه را پیگیری تا خللی در ارائه خدمات به دومین شهر بزرگ استان وارد نشود.

بعد از ۷ سال، معافیت سهم بیمه کارفرمایان کشاورزی تصویب شد

محمودآبادی- سال ۱۳۶۱ قانون بیمه ی کارفرمایان کشاورزی مصوب شد. اما این قانون برای کارفرمایان این بخش رضایت بخش نبود.چراکه آنها مجبور بودند هزینه ی بیمه ی زیادی را نسبت به درآمدشان پرداخت کنند،سال ۱۳۹۳ اصلاح این قانون بیمه به صحن علنی مجلس رفت و حالا بعد از ۷ سال کارفرمایان بخش کشاورزی نیز می توانند حق بیمه ی ای مناسب تر نسبت به هزینه های خود پرداخت کنند.مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران در گفت و گو با آوا گفت: کشاورزان و کارفرمایان حقیقی و حقوقی، کارگاه های کشاورزی باهر متراژ زمینی مشمول معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان که حداکثر ۵ نفر کارگر دارند مصوب شد.بازرگان افزود: نکته بسیار مهم این است که کشاورزان و کارفرمایی محلی دارای پروانه فعالیت از نظام صنفی کشاورزی جهت برخورداری از معافیت حق بیمه کارفرما می‌توانند نام خود را به عنوان یکی از مشاغل درصد کارگران واحد تولیدی و با پرداخت ۷درصد حقوق پایه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند . وی با اشاره به اینکه سال ها کشاورز کارفرما محسوب می شد اما نمی توانست بیمه رد کند و از هرگونه خدمات بیمه ای محروم بود ادامه داد: امیدواریم نمایندگان مجلس بتوانند در احقاق حق کشاورزان این کشور همچون امروز بدرخشند و ما در آینده ان شاءا… بتوانیم رشد و بالندگی بخش کشاورزی را احساس کنیم و ملموس باشد.

عدم مدیریت صحیح آب

وی درباره ی شرایط خشکسالی و کمک به کشاورزان در برخی استان ها به ویژه خراسان جنوبی گفت: آنچه که در خراسان جنوبی و خیلی از استان‌های دیگر که بیشتر در اقلیم خشک ما قرار دارند اتفاق می‌افتد عدم مدیریت صحیح در منابع آب است مخصوصاً در خراسان جنوبی و در آب های زیرزمینی، متاسفانه وزارت نیرو در سال های گذشته دنبال سیاست ایجاد سد و مدیریت در تولید نه در توزیع آب و هدایت آب های سطحی داشته و متاسفانه شاید به توان گفت زیر ۷درصد از انرژی اش را در مدیریت منابع آب های زیرزمینی گذاشته است. بازرگان افزود: اگر آنقدر وقت و اعتباری که وزارت نیرو در طرح های ایجاد سد و هدایت آب های سطحی گذاشته بود را در احیای سفره های زیرزمینی و آبخوان داری و آبخیزداری می گذاشت مطمئناً امروز شرایطی که داریم را نداشتیم و این نیازمند آن است که به یک مطالبه جدی برای کشاورزان و نه تنها بخش کشاورزی بلکه حقابه محیط زیست تبدیل شود و از وزارت نیرو،مسئولین و حاکمیت بخش آب این را مطالبه کرد. مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که بالای ۶۰ درصد از منابع و بودجه حوزه آب را در آبهای زیرزمینی،آبخوان داری و آبخیزداری مصرف کنیم، نباید آب را در سطح ذخیره و تجمیع کنیم که از بین ببریم چون خروجی این قضیه می شود از بین رفتن رودخانه ها،نهرها،تالاب ها که در این چند ساله گذشته خشک شده اند.

برنامه ای برای برند یاری

وی درباره ی کمک دولت برای برند سازی به ویژه در حوزه ی زرشک و زعفران و عناب گفت: وزیر جهادکشاورزی برنامه را ارائه دادند که در این برنامه بحث برندیاری و تقویت حوزه صادرات جزو برنامه هایشان بوده و امیدواریم این وعده ها محقق شود.به گفته وی این موارد شامل فاکتورهای زیادی می شود چون در همه نقاط دنیا این صنوف و تشکل ها در بخش خصوصی است که فعالیت می کنند نه دولتی ،یعنی شما اگر دنبال آن باشید که دولت برند سازی کند هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. وی ادامه داد: در سال گذشته توانستیم بین صنوف استان ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم‌ مثلا اگر در شمال برنج و در جیرفت کرمان محصول دیگری مثل خیار خاردار تولید می شود بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم که اگر آن منطقه نیاز به محصولات جالیزی و صیفی دارد بتوانند این ارتباط را بایکدیگر برقرار کنند تا در ازای آن منطقه کرمان و جیرفت از برنجی که توسط خود کشاورزان تولید می شود بدون واسطه و قیمت مناسب تهیه کنند . یعنی صنوف و تشکل های خراسان جنوبی باید روی این ۳ محصول کار کنند و با دیگر استانها ارتباط بگیرند. وی تاکید کرد: در بحث خارجی هم صنوف و تشکل ها و اتاق بازرگانی هستند که می توانند این ارتباط را برقرار کند،خیلی از کشورها در دنیا خریدار محصول زرشک و زعفران ایرانی هستند اما متاسفانه این محصولات از طریق برندهای خارجی مثل اسپانیا و افغانستان معرفی می شوند.وی معتقد است: آنها متوجه این شده اند که نباید چشم انتظار آن باشند که دولت برند سازی کند،کسی برند سازی می کند که آن محصول را دارد،ما باید از شبکه های اجتماعی و افراد توانمند در حوزه بیزینس و برندسازی و بازار یابی بین المللی استفاده کنیم.

اکتشافات معدنی از هفته آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

اعتمادیان- استاندار با تأکید بر این که تاکنون مطالعات و اکتشافات قوی و در خور شأنی در زمینه معادن استان صورت نگرفته، اظهار داشت: با پیگیری ها و رایزنی های متعددی که انجام شد، هفته آینده تیمی متشکل از ۱۸۰ نفر از متخصصان زمین شناسی به استان می آیند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه، اکتشافات وسیعی را انجام دهند. ملانوری در جلسه دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن افزود: کار این گروه بزرگ و بسیار مؤثر است اما باز هم نمی تواند نیاز استان را رفع نماید. به گفته وی؛ این گروه به مدت یک سال در استان مستقر خواهد بود و میزان اعتباری که برای انجام این اکتشافات لحاظ شده ۲۰۰ میلیارد تومان است. استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان نظام مهندسی معدن با توجه به حوزه اختیارات و وظایفی که دارد، به معرفی ظرفیت های معدنی استان کمک کند. ملانوری خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی با استان های مختلف در ارتباط است و بر پتانسیل های معدنی خراسان جنوبی به طور کامل اشراف دارد، لذا می تواند در زمینه معرفی این ظرفیت های استان به خوبی ورود کند. وی ادامه داد: آن چه در این راستا انتظار داریم این است که با اطلاع رسانی درست درخصوص فرصت های معدنی استان، از سرمایه گذاران اهل و دارای تخصص لازم برای حضور در این منطقه دعوت شود. استاندار با تأکید بر این که ظرفیت های معدنی بکر و بی نظیر استان بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: بر اساس اسناد بالادستی و سندهای توسعه ای، بر حوزه معدن به عنوان یکی از مهمترین محورها و پیشران های اقتصادی و توسعه ای متمرکز شده ایم. ملانوری افزود: ما معتقدیم چنانچه معادن به طور کامل مطالعه شده به بهره برداری برسند و از خام فروشی محصولات معدنی جلوگیری شود،قطع به یقین ارزش افزوده ایجاد شده و در اشتغالزایی و درآمدزایی استان متأثر خواهند بود. وی با اشاره به مطالعاتی که طی سال های گذشته بر روی پهنه های معدنی استان صورت گرفته، تصریح نمود: در حال حاضر ۷۰۰ پروانه معدنی در استان صادر شده که ۲۳۰ مورد آن غیرفعال است.

خراسان جنوبی مستعد در ذخایر معدنی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور نیز با تشریح اقدامات و برنامه های این سازمان در سطح کشور، خراسان جنوبی را استانی مستعد در زمینه ذخایر معدنی عنوان کرد و گفت: توجه به معدن و صنایع معدنی می تواند اقتصادی پایدار ایجاد نماید. نبئی با اشاره به این که تعداد پروانه های صادره در خراسان جنوبی حدود ۸ درصد کل پروانه های صادر شده در کشور است، تصریح نمود: اگر صنایع معدنی توسعه یابد، بدون تردید تمامی معادن غیرفعال استان به چرخه فعالیت برمی گردند. وی نیز با تأیید صحبت استاندار مبنی بر وجود نقص در برخی قوانین ، متذکر شد: برخی قوانین مخل و مزاحم سرمایه گذاری در حوزه معدن می باشند که سازمان نظام مهندسی رفع آنها را به طور جدی در دستور کار دارد. روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: با اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی سازمان، پروژه مشترک تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در خراسان‌جنوبی کلید خورد که طی آن تعداد ۶۰ ورقه-نقشه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، اکتشاف سیستماتیک چهارلایه‌ای شامل فلزی، غیرفلزی و کانی‌های قیمتی در این استان تهیه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت