اخبار استانی

رصد ماه شوال با استقرار ۶ گروه استهلال در خراسان جنوبی

۶ گروه استهلال، عصر امروز برای رویت هلال شوال در خراسان جنوبی مستقر می‌شوند. شاهبیگی مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان گفت: این گروه‌ها در شهر‌های بیرجند، طبس، فردوس، بشرویه، خضری دشت بیاض و سه قلعه استقرار می‌یابند.


سیلاب خروشان و سدهای تشنه


طی هفته گذشته خراسان جنوبی بارش‌های رگباری بهار را به خود دید و این در حالی بود که سال ۹۹ بدی را پشت سر گذاشت؛ سالی که این استان بیشترین حد خشمکسالی را تجربه کرد . تالاب کجی نمکزار نهبندان که در سال‌های اخیر تصویر خشک و پر از نمکش دل‌ها را خراشید، اکنون به مدد باران لب تر کرده و دوباره رنگ آب را به خود دیده است. به گفته کارشناسان آب، بارندگی‌های امسال و ۲ سال گذشته، تاثیری در تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی این استان نداشته و این استان همچنان در ردیف استان‌های کم آب و با درجه خشکی زیاد است. سروری سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب طی بارندگی‌های اخیر به ذخایر ۸ سد مخزنی خراسان جنوبی افزوده شد. وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۹‌.۵ میلیون متر مکعب از مخازن سدها آب داشته است که امسال آب ورودی به داخل مخازن سدها ۳۷ درصد کاهش داشته است. مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی نیز گفت: بارندگی‌های اخیر موجب جمع آوری ۱۵میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان شد. نصرآبادی تصریح کرد: در میان حجم آسیب‌های ناشی از خشکسالی، توجه به سازه‌های آبخیزداری در مدیریت لحظه‌ای سیلاب مهم است که مسئولان باید بیشتر به این امر توجه کنند. وی بیان کرد: برگشت به روستاها، ماندگاری در این محیط‌ها و احیای کشاورزی، کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب چاه‌ها و قنوات در اثر سیل، از جمله دستاوردهای ایجاد سازه‌های آبخیزداری در استان است. نصرآبادی افزود : با اجرایی شدن پروژه‌های آبخیزداری بسیاری از قنات‌ها احیا شده‌اند و به راحتی با مشکل سیلاب و کم آبی کنار آمده‌ایم چراکه برای مبارزه با خشکسالی باید سیلاب‌ها را مدیریت کنیم.وی گفت: بارش‌های بهاری رگباری اند و همین امر موجب ایجاد حجم زیادی از رواناب‌ها در لحظه می‌شود که تنها با سازه‌های آبخیزداری می‌توانیم این حجم آب را جمع‌آوری و در سایر روزهای سال استفاده کنیم.

کاهش ۲۳ درصدی تعداد پرونده‌های قاچاق کالا در خراسان جنوبی

جانشین دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: سه هزار و ۳۸۳ فقره پرونده قاچاق کالا سال گذشته در این استان تشکیل شد که ۲۳ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش دارد. هادی یوسفی‌پور افزود: ارزش کل پرونده‌های قاچاق کالا در استان خراسان جنوبی ۴۵۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال بوده که از این لحاظ ۲۹ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است.


شناسایی ۱۲۱ مورد جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا از تست‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۱۹۸ تست مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۴۸ بیمار جدید شناسایی شدند مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۰ مورد از بیرجند، ۱۶ مورد از شهرستان قاینات، ۴ مورد درمیان، ۳ مورد فردوس و از شهرستان‌های سربیشه و خوسف هر کدام دو مورد جدید شناسایی شد.


خسارت ۳۲ میلیارد تومانی کرونا به باشگاه های ورزشی استان


مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از اسفند ۹۸ تا پایان سال گذشته شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۲ میلیارد تومان خسارت به باشگاه‌های ورزشی استان وارد کرده است. عزیزی افزود: همه‌گیری کرونا خسارت بالایی را به باشگاه‌داران استان وارد کرد و نیازمند حمایت ویژه هستند چرا که درآمد مالکان برخی از این باشگاه‌ها و مربیان ورزشی به شدت کاهش یافته و برخی اماکن به صفر رسیده است. وی اظهار داشت: ۳۲۴ باشگاه ورزشی در خراسان جنوبی داریم که ۲۱۶ باشگاه خصوصی است و ۹۰ درصد این باشگاه‌ها در مکان استیجاری هستند. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات به باشگاه‌های ورزشی استان پرداخت شده است. وی افزود: شرایط برای دریافت این تسهیلات هنوز فراهم است و موسسان باشگاه‌های ورزشی دارای مجوز می‌توانند پس از عضویت در سامانه میز خدمت الکترونیکی وزارت ورزش و جوانان به نشانی sd.msy.gov.ir و تکمیل فرم‌های مربوطه درخواست خود را ثبت کنند و با مراجعه به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir و تکمیل شناسنامه شغلی مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. عزیزی بیان کرد: در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا مقرر شد اسامی ورزشکارانی که برای حضور در مسابقات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز به تمرین دارند توسط اداره کل ورزش و جوانان استان به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا اعلام شود و براساس پروتکل‌های بهداشتی اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی در فضای ورزشی با تهویه مناسب و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به فعالیت و تمرینات خود ادامه دهند. عزیزی بیان کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد باشگاه‌های ورزشی استان استیجاری هستند و از طرفی بخشی از این باشگاه‌ها در اختیار ادارات و بانک‌هاست از طریق رایزنی با استاندار خراسان جنوبی به دنبال این هستیم که به این باشگاه‌ها در بخشودگی و تخفیف اجاره‌بها و استمهال زمانی کمک شود. مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطق زرد استان بلامانع است، ادامه داد: ورزشی در شهرستان‌های با رنگ قرمز و نارنجی همچنان تعطیل است و در این مناطق مجاز به فعالیت نیستند.


۸۵ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان گردشگری خراسان جنوبی پرداخت شد


مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خراسان جنوبی گفت: ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات جبران خسارت کرونا به فعالان حوزه گردشگری استان پرداخت شد که زمینه تثبیت اشتغال ۲۵۶ نفر را فراهم کرده است. رمضانی افزود: ۱۶۰ پرونده تاسیسات گردشگری استان خراسان جنوبی موفق به دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا در سال ۹۹ شدند وی اظهار داشت: این تسهیلات به ۶۴ دفتر خدمات مسافرتی، آژانس ایرانگردی، راهنمایان، ۱۹ تاسیسات گردشگری، ۷۷ مرکز تولید و توزیع صنایع‌ دستی پرداخت شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تاسیسات گردشگری استان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و نیاز به حمایت ویژه دارند. وی درباره تسهیلات اشتغال این اداره کل نیز گفت: ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری توسط اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در یک‌ سال گذشته پرداخت شد. رمضانی افزود: این تسهیلات به پنج طرح پرداخت شد و شرایط اشتغال ۱۵ نفر را فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت