اخبار استانی

بارندگی کم در فردوس کشت بهاره را به نصف کاهش داد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: به دلیل بارندگی کم در سال آبی جاری کشت بهاره نسبت به مدت مشابه سال قبل در این شهرستان بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. وی گفت: علوفه و پنبه، نخود، سبزیجات، محصولات گلخانه‌ای و صیفی‌جات از جمله اقلام کشت بهاره در شهرستان فردوس است.


خسارات مالی سیل در خراسان جنوبی


مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با وجود بارندگی‌های قابل توجه در روزهای اخیر هیچ گونه خسارت جانی ناشی از سیل در استان گزارش نشده و خسارت‌ها مالی بوده است. میرجلیلی افزود: بیشترین خسارات مربوط به بخش کشاورزی و دامداری استان بوده اما با توجه به اقدامات پیشگیرانه نسبت به مدت مشابه کاهش چشمگیر داشته است. وی تصریح کرد: میزان بارندگی سامانه بارشی که اکنون فعال است از کل بارش‌ها در ۹ ماه گذشته بیشتر بوده اما با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و رعایت همه‌جانبه مردم از کاهش چشمگیر خسارات برخوردار بودیم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۳ اکیپ در حال ارزیابی و جمع‌بندی خسارات در سطح استان هستند اما بارندگی‌ها تا فردا ادامه خواهد داشت و با جاری شدن روان‌آب و سیلاب همراه خواهد بود. وی افزود: عموم مردم بخصوص کشاورزان و دامداران نسبت به اقدامات پیشگیرانه توجه داشته باشند تا خسارت قابل توجهی در مدت باقیمانده از فعالیت این سامانه بارشی نداشته باشیم. میرجلیلی به آماده‌باش ۱۳۲ تیم امدادی و عملیاتی از جمعه گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون به ۱۶۷ فرد گرفتار در سیلاب امدادرسانی شده و هشت خودرو گرفتار در سیلاب رهاسازی شده است. وی بیان کرد: در این مدت ۲۸ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد که در کمترین زمان ممکن به مالکان امدادرسانی شده است. وی افزود: ۱۶ قنات هم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیدند و ۲ محور مواصلاتی در شهرستان طبس بر اثر طغیان رودخانه مسدود شد که با تلاش راهداران بازگشایی شده و در حال حاضر راه بسته در استان خراسان جنوبی نداریم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین قطعی برق در شهرستان‌های نهبندان و طبس و آبشستگی راه‌های روستایی و عشایری گزارش شد که بازسازی راه‌ها توسط راهداران و با کمک عشایر آغاز شده است.


اعتراض ۵۶ داوطلب انتخابات شورا‌های شهر


۵۶ داوطلب انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر، که صلاحیتشان در هیئت‌های نظارت بر انتخابات خراسان جنوبی، رد شده بود، اعتراض خود را ثبت کردند. دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان گفت: از ۶۶ داوطلب رد صلاحیت شده در هیئت‌های نظارت خراسان جنوبی، ۵۶ نفر در مدت ۴ روزمهلت داده شده، اعتراض خود را به فرمانداری‌ها و هیئت نظارت اعلام کردند. حسین پور افزود: این هیئت از فردا به مدت ۱۰ روز فرصت دارد به این اعتراض‌ها رسیدگی کند. وی ادامه داد: هیئت نظارت بر انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی خراسان جنوبی، از ۵۷۳ داوطلب ثبت نام شده و تایید صلاحیت شده از سوی هیئت اجرایی، صلاحیت ۵۰۷ نفر را در مرحله اول تایید و ۶۶ نفر را رد کرده است. دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خراسان جنوبی افزود: هیئت مرکزی نظارت نیز ۱۰ روز زمان دارد تا به اعتراض‌ها رسیدگی کند و برنامه‌ریزی شده است که به شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ‌در پنج روز اول پاسخ داده شود و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۰ روز فرصت پاسخ‌دهی به اعتراضات را دارند. حسین پور گفت: در مرحله اول بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراهای شهر، صلاحیت ۸۸ درصد داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در این استان تایید شده است.


تخلف ۳ باشگاه ورزشی از ضوابط و مقررات کرونایی در بیرجند


مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا مبنی بر تعطیلی کلیه اماکن ورزشی در شهرستان‌های قرمز، هر شب از کلیه باشگاه‌ها و اماکن ورزشی بازدید می‌شود. عزیزی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، بازدیدی همراه با معاون توسعه امور ورزشی، مسئول حراست، مسئول بازرسی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، نماینده اداره اماکن و مسئول امور باشگاه‌های شهرستان صورت گرفت. وی تصریح کرد: در این بازدید، اکثر باشگاه‌های ورزشی تعطیل بودند، اما ۳ باشگاه ورزشی باز بوده و فعالیت ورزشی داشتند که برابر ضوابط و مقررات ستاد کرونا، با این باشگاه‌ها برخورد خواهد شد. مدیرکل وررش و جوانان استان عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تأکید بر اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا و این که سلامت مردم و ورزشکاران در اولویت قرار دارد، تا پایان محدودیت‌های کرونایی نظارت‌ها در کلیه شهرستان‌های دارای محدودیت کرونایی ادامه خواهد داشت. وی ضمن تشکر از باشگاه‌ها و اماکن ورزشی که در این مدت همراهی کرده اند، اظهار کرد: بازدید‌ها تا زمان تصمیم ستاد کرونا ادامه خواهد داشت.


تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت تا پایان شهریور۱۴۰۰

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: دفاتر بیمه شدگان تحت پوشش بیمه‌ای اداره‌کل بیمه سلامت استان، تا پایان‌ها شهریور۱۴۰۰ به صورت سیستمی تمدید شد. علی اربابی افزود: بیمه شدگانی که تاریخ پایان اعتبار سیستمی دفترچه آنها از اول فروردین۱۴۰۰ به بعد است، تا پایان شهریورماه سال جاری در سامانه تمدید شد.


۴ فوتی جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از فوت چهار نفر در استان بر اثر کرونا خبر داد و گفت: مجموع کل فوتی های ناشی از ویروس در استان به ۸۳۸ نفر رسیده است. مهدی زاده افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۹ آزمایش کرونا در استان انجام شده که از این تعداد ۸۸ مورد مثبت بوده است.وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به ویروس، ۲۳ نفر مربوط به قاین، سه نفر زیرکوه، یک نفر درمیان، دو نفر سربیشه و ۴۴ نفر بیرجند، سه نفر فردوس، سه نفر سرایان، سه نفر طبس، یک نفر خوسف و سه نفر در نهبندان گرفتار این ویروس شده اند.


بهره مندی ۲۶۰۰ خانوار روستایی از آب آشامیدنی بهداشتی


با بهره برداری از ۱۲ پروژه آبرسانی در خراسان جنوبی در قالب پویش هر هفته الفبایران، ۲ هزار و ۶۰۰ خانوار روستایی استان از مزایای آن بهره‌مند شدند. استاندار خراسان جنوبی در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۱۲ روستای خراسان جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر نیرو برگزار شد، گفت: کم‌آبی و تداوم خشکسالی‌ امسال تاثیر جدی بر بخش دامداری و کشاورزی استان گذاشته و خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه در سطح ملی است. ملانوری افزود: قرارگاه استانی آب را در سال جاری برای ساماندهی آبرسانی به روستاها با محوریت معاونت امور عمرانی استانداری راه‌اندازی کردیم تا از تمامی ظرفیت‌ها برای فصل گرما استفاده شود اما باید مسئولان توجه خاصی به این استان کم‌آب داشته باشند. وی به گستردگی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی، خشک و کویری بودن، کم‌آبی و تعدد روستاهای استان، لازم است درخصوص تامین اعتبارات تخصیصی به استان توجه ویژه صورت گیرد. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشاغل مردم خراسان جنوبی کشاورزی و دامداری است و خشکسالی فعالیت مردم به خصوص در چهار شهرستان مرزی استان را تحت تاثیر قرار داده است. وی گفت: با وجود اقدامات وزارت نیرو و دستگاه‌های تابعه در استان برای آبرسانی پایدار به مناطق روستایی، کاهش شدید بارندگی و خشکسالی پوشش گیاهی مراتع را به شدت کاهش داده است و مردم در تامین نهاده‌های دامی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۸۰ روستای خراسان جنوبی به صورت سیار آبرسانی می‌شود و با توجه به خشک شدن قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌های آب، این آمار تا فرا رسیدن فصل تابستان به حدود ۴۳۰ تا ۴۵۰ روستا می‌رسد. وی شبکه‌های فرسوده آب را از دیگر مشکلات این استان برشمرد و گفت: میزان هدررفت آب شهری ۳۱ درصد و روستایی ۳۹ درصد است که باعث می‌شود علی‌رغم کم‌آبی شدید، حدود یک سوم تا ۴۰ درصد آبی که استحصال می‌شود، به دلیل فرسودگی شبکه هدر رود. ملانوری افزود: ما تلاش می‌کنیم با تامین اعتبار استانی بخشی از شبکه‌ها اصلاح شود اما تحقق این مهم نگاه ویژه وزارت نیرو را می‌طلبد.

۱۸ روستای دیگر در نوبت آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته ۱۸ پروژه آبرسانی روستایی تا پایان خرداد امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد. حسین امامی افزود: امروز شاهد بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای استان با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان هستیم که ۲ هزار و ۶۹۱ خانوار معادل ۹ هزار و ۶۳۲ نفر از آب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند. وی ادامه داد: با مجموع اعتبارات ماده ۵۶ قانون الحاق (ظرفیت قانونی در بودجه سالانه) امسال ۱۰۰ روستای خراسان جنوبی از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.


پوشش واکسیناسیون کادر درمان خراسان جنوبی کامل شد


دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: پوشش واکسیناسیون کادر درمان این استان به صد درصد نزدیک شده است و برای اغلب افرادی که تمایل به تزریق واکسن کرونا داشتند، واکسیناسیون را انجام دادیم. شریف‌زاده افزود: تاکنون ۱۶ هزار و ۸۵۵ دوز از واکسن‌های اسپوتنیک، بهارات، سینوفارم و آسترازنکا را دریافت کردیم که از این تعداد ۹ هزار و ۸۸۷ دوز به افراد واجد شرایط براساس برنامه راهبردی در گروه‌های اول و دوم تزریق شد. وی تعداد کل افرادی که تاکنون یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند، ۸ هزار و ۵۸ نفر اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۳۳۳ نفر واکسن اسپوتنیک نوبت اول، ۶۵۰ نفر واکسن بهارات نوبت اول، هزار و ۲۲۲ نفر سینوفارم نوبت اول و ۳ هزار و ۸۵۳ نفر واکسن آسترازنکا نوبت اول را دریافت کردند.دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اظهار داشت: تقریبا پوشش واکسیناسیون کادر درمان به صد درصد نزدیک شده است و در حوزه بهداشت نیز تا پایان هفته آینده کسانی که تمایل به واکسیناسیون داشته باشند، واکسیناسیون آنان را کامل خواهیم کرد. وی افزود: واکسیناسیون سالمندان هم که هفته جاری شروع شد، هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد و ابتدا گروه سنی بالای ۸۰ سال و بعد از آن گروه سنی پایین‌تر در دستور کار تلقیح واکسن قرار خواهد گرفت.

تداوم وضعیت بحرانی شیوع کرونا

بر اساس آخرین نقشه وضعیت کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) (بروزرسانی ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی شهرستان های بیرجندو نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، شهرستان های فردوس، طبس، قائنات، زیرکوه و سربیشه نارنجی(پُرخطر) و شهرستانهای بشرویه، سرایان، درمیان و خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد و هیچ نقطه کم خطری در استان خراسان جنوبی نداریم. شهرستان بیرجند در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار دارد، اما نحوه اجرایی محدودیت‌ها همچنان همانند شهر‌های قرمز خواهد بود.


واحدهای تولیدی برای کاستن از مشکلات، مشاور مالیاتی بگیرند


سربازی – مدیر کل صمت استان خراسان در جلسه رفع موانع و رونق تولید شهرستان فردوس گفت: بسیاری از مشکلات دارایی واحدهای تولیدی ناشی از نداشتن مشاورمالیاتی هست . عباس جرجانی افزود: داشتن مشاور مالیاتی برای واحدهای تولیدی ضروری است و بسیاری از مشکلاتی که گریبان گیر آنهاست با اطلاع از قوانین و مقررات دارایی رفع می شود. مدیر عامل صمت استان با اشاره به مشکلات سه واحد تولیدی کارخانجات نساجی، کارخانه آرد زرین وشرکت تولیدی مفتول آلومینیوم گفت: تامین آب کارخانه نساجی بر اساس مصوبه سفر استاندار به فردوس و با صدورمجوز چاه تا خرداد ماه حل خواهد شد. جرجانی تصریح کرد: زمین مورد نیاز نساجی نیز فعلا با قرارداد اجاره حل می شود و مشکلات مالیاتی نیز در جلسه ای ویژه ای بررسی خواهد شد. وی در خصوص نیاز ۱۰ میلیارد تومانی تسهیلات کارخانه آرد زرین گفت: از محل تسهیلات رفع موانع تولید این مقدار تسهیلات در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت. مدیر عامل کارخانجات نساجی فردوس تامین آب، واگذاری زمین و مشکلات دارایی را از مهمترین موانع پیش روی این کارخانه بر شمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت