اخبار استانی

اقدامات کور دشمن، مردم ایران را همراه‌تر کرده است

ایرنا- مشاور استاندار در امور روحانیت گفت: اقدامات کور دشمن در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم ایران را همراه‌تر کرده است و بدخواهان نظام در این زمینه موفقیتی نخواهند داشت. حجت‌الاسلام محمدی در مراسم بزرگداشت سومین روز تشییع و خاکسپاری شهدای واقعه تروریستی شیراز افزود: دشمن می‌خواهد با اینگونه رفتارها شاهد حضور کمرنگ مردم در صحنه و حماسه‌ها باشد اما مرگ در راه خدا فنا شدن نیست و ابدیت دارد.

جهاد تبیین، راهکار مقابله با تحریف

حجت الاسلام نصیر السلامی، معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش کشور در همایش سیاسی فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیرجند گفت: جهاد تبیین، راه کار مقابله با جریان تحریف است که باید ویژه به آن پرداخته شود. امیر شاطری، فرمانده ارشد نظامی آجا در استان هم گفت: اغشاشات اخیر در کشور، جنگ سرد و ترکیبی است که موتور محرک آن آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و باید و در برابر جنگ نرم دشمن آماده بود.

پیش بینی برداشت ۱۸ هزار تن پنبه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۸ هزار تن پنبه در استان تولید شود که این میزان تولید در مقایسه با سال قبل افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. جعفری گفت: پنبه خراسان جنوبی محل کسب درآمد و رزق و روزی ۴ هزار و ۹۲۵ نفر پنبه کار را فراهم کرده و رتبه ششم تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌ایم. وی بیان کرد: امسال در خراسان جنوبی هفت هزار و ۱۱۵ هکتار سطح زیر کشت پنبه است که در این زمینه نیز در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته‌ایم.

نهضت ملی مسکن در استان

مدیرکل راه و شهرسازی از ثبت نام ۷۴ هزار و ۷۵۷ نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان خبر داد و گفت: سامانه ثبت نام برای بازماندگان از طرح باز است. وحید داعی افزود: طرح نهضت ملی مسکن با ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در خراسان جنوبی در حال اجرا است. وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و مابقی روستایی است، گفت: بر اساس برنامه تولید، باید سالانه پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان احداث شود.

درمان یک قلاده شغال در نهبندان

یک قلاده شغال مصدوم پس از درمان در کلینیک شبکه دامپزشکی نهبندان در محل زندگی و طبیعی خود رهاسازی شد. آهنی، رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: این قلاده شغال دچار آسیب دیدگی در ناحیه دست شده بود.

۶۷۰ تُن گوشت شترمرغ
در خراسان جنوبی تولید شد

فارس- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: ۶۷۰ تن گوشت شترمرغ از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی تولید شد. محمد ابراهیم ابراهیمی، ارزش گوشت شترمرغ تولید شده در استان را ۹۴ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سال گذشته ۶۵۰ تن گوشت شترمرغ در استان نوسط ۱۴۷ بهره بردار تولید شده است.

وضعیت سد نهرین نگران کننده است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان از پایین آمدن ذخایر آبی سد نهرین و حفر ۸ چاه آب پایدار در طبس خبر داد. امامی با اشاره به اینکه در پاییز امسال بین ۱ تا ۱/۸ درجه نسبت به دوره بلند مدت افزایش دما را تجربه می کنیم افزود: هم استانی‌ها باید در مصرف آب برنامه ریزی کنند تا در زمان پیک تابستان با کمبود آب رو به رو نشویم. امامی با بیان اینکه عمده مصرف آب شرب طبس از سد نهرین تأمین می‌شود اظهار کرد: باید قبل از تابستان و رسیدن عید نوروز این ۸ چاه در شهرستان طبس حفر شود. او ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم تا امسال با اصلاح شبکه فرسوده آب، هدر رفت آب را به حداقل برسانیم.

یک فوتی در تصادف رخ به رخ

در تصادف رخ به رخ کیلومتر ۲ محور بشرویه -فردوس یک نفر جان خود را از دست داد. رئیس پلیس راه استان گفت: این حادثه یک مصدوم هم بر جای گذاشت. سرهنگ رضایی با بیان اینکه در این حادثه سه دستگاه پراید و دو پژو با هم برخورد کردند گفت: علت این حادثه انحراف به چپ یکی از خودروهای پژو بوده است.

«مجتبی قربان نژاد» سکاندار
هیات شنا، شیرجه و واترپلو

فارس- مجمع انتخاب رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو خراسان جنوبی به «مجتبی قربان نژاد» اعتماد کرد و برای مدت چهار سال به عنوان سکاندار این رشته ورزشی معرفی شد. همچنین لیلا آکار به عنوان نایب رئیس بانوان، سیده صدیقه موسوی بعنوان خزانه دار، مهتاب امیاری بعنوان کارشناس خبره، محمدعلی علیزاده عضو هیات رئیسه آقا و مهناز سادات علوی متین به عنوان عضو هیئت رئیسه خانم رأی اعتماد گرفتند. منصوره رضایی هم از سوی اداره کل ورزش و جوانان به عنوان بازرس هیئت استان معرفی شد.

خریداری ۱۱ هزارتن گندم از کشاورزان استان خراسان جنوبی

تسنیم- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از رشد چهار برابری میزان گندم خریداری شده از کشاورزان استان خبر داد و گفت: در سال جاری بیش از ۱۱.۷ هزارتن گندم در استان خریداری شد. جواد اشرفی در کارگروه آرد و نان استان اظهار داشت: در راستای تأمین آرد باکیفیت و مناسب ، نظارت ویژه ای بر عملکرد کارخانجات آرد و همچنین روند تخصیص و توزیع آرد به واحدهای نانوایی و نیز عرضه آرد خام سهمیه روستایی و عشایری صورت می گیرد.

۲ مدال رنگی رهاورد دارترهای استان در مسابقات قهرمانی کشور

فارس- در اولین مرحله از مسابقات قهرمانی دارت آزاد کشور انتخابی تیم ملی علیزاده به مدال نقره دست یافت و رجبی برنزی شد. در این ماراتن ملی ۳۱۶ دارتر رده‌های سنی جوانان و بزرگسال برتر کشور در دو بخش آقایان و بانوان به میزبانی استان قزوین در مجتمع فرهنگی و اردوگاهی شهید رجایی به برای ورود به اردوهای آمادگی تیم ملی به رقابت پرداختند.

تولید حدود ۷ هزار تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

حدود ۷ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از ابتدای سال تا کنون در خراسان جنوبی تولید شده است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. شایسته افزود: خیارسبز، گوجه فرنگی و انواع فلفل از جمله انواع محصولات گلخانه‌ای استان است.

ادامه روند کاهشی دما در خراسان جنوبی

روند کاهشی دما تا امشب در استان ادامه دارد. کارشناس هواشناسی گفت: بر اساس الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا پایان هفته تحت تاثیر توده هوای ناپایدار جوی علاوه بر افزایش ابر در برخی ساعات افزایش سرعت وزش باد و به تدریج از امشب احتمال بارش پراکنده باران در شمال غرب استان قابل پیش بینی است. زارعی افزود: از چهارشنبه تا شنبه رگبار و رعد برق خفیف تا ملایم در اغلب نقاط استان پیش بینی می‌شود.

بانک ها فراتر از مقررات عمل کنند

شبستان- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار با بیان اینکه تاکنون ظرفیتهای معدنی خراسان جنوبی تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل نتوانسته ایم به این شاخص پیشران اقتصادی در سطح استان عینیت ببخشیم، گفت: بانک ها برای حمایت و تسهیل گری در حوزه معادن، فراتر از ضوابط و مقررات عمل کنند. جواد اشرفی در جلسه بررسی و ارائه راهکارهای رفع موانع فعالیت معادن خراسان جنوبی با اشاره ضرورت سرمایه گذاری در بخش صنایع جوار معدنی استان، بیان کرد: باید در گذشته هم در زمینه فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش افزوده معدن کار می شد تا از منافع اقتصاد بخش معدن استان در حال حاضر بهره‌مند می شدیم. اشرفی بر استفاده بیشتر از ظرفیت های معدنی در راستای توسعه استان تأکید کرد و گفت: در حوزه طلا سه معدن و در زمینه زغالسنگ ۷۵ درصد ظرفیت معادن زغال‌سنگ کشور در خراسان جنوبی وجود دارد اما هنوز با وجود این ظرفیت ها در استان تحولی در اقتصاد معدن شاهد نیستم و این مدل برداشت از معادن غنی استان نمی تواند ما را به توسعه یافتگی معدنی برساند. وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و معدن ظرفیت های بالایی از جمله ۵۵ ماده معدنی را بر روی کاغذ داریم، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون از اقتصاد معدن بهره نبرده ایم که باید زنجیره ارزش افزوده معدن در راستا توسعه استان با تکمیل واحد‌های جوار معدنی ایجاد شود. اشرفی با تأکید بر اینکه رفع موانع فعالیت معادن استان نیازمند تزریق منابع و تسهیلات است، بیان کرد: کسی که دلش برای توسعه استان می تپد باید برای بالفعل کردن ظرفیت های غنی استان ورود پیدا می کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از بانک های خراسان جنوبی درخواست کرد در راستای حمایت و تسهیل گری در حوزه معادن و صنایع جوار معدنی فراتر از ضوابط و مقررات بانکی با سرمایه گذاران این حوزه همراهی کنند. وی افزود: در راستای بهره برداری استان از منافع معادن باید حساب بانکی و پرونده های مالیاتی معادن کاران به استان منتقل شود.
محمد علی زرنگ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: براساس قوانین جدید ابلاغی بانک ملی می توان ۵۰ درصد ارزش ماشین آلات معدنی و پروانه بهره برداری معادن را به عنوان وثیقه بانکی قبول کرد. وی یکی از راهکارها برای تأمین منابع مالی معادن استان را اوراق گام اعلام کرد و افزود: در حال حاضر معادن می تواند از طریق اوراق گام برای تامین منابع مالی خود اقدام کنند و بانک های هم در خصوص انتشار این اوراق هیچ محدودیتی ندارند.
احمد پروین، نائب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی و نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز درخواست کرد بانک ها پروانه های معدنی را به عنوان وثیقه قبول کنند تا اکنون که دولت مجوز واردات ماشین آلات معدنی را صادر می کند بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم چون تامین اعتبار خرید ماشین آلات از عهده بخش خصوصی بر نمی آید.

راه‌اندازی مراکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی

تسنیم- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: در راستای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مراکز نگهداری این حیوانات در تمام شهرستان‌ های استان راه‌اندازی می‌شود. علیرضا عباس‌زاده در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان اظهار داشت: ساماندهی سگ‌های ولگرد از وظایف دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است و در کارگروه استانی باید مجوزهای قانونی بحث ساماندهی را مصوب کنیم. وی با بیان اینکه در بحث ساماندهی سگ‌های بلاصاحب باید همه دستگاه‌های متولی در راستای آرامش مردم مشارکت کنند، بیان کرد: باید شهرستان‌های ۱۱ گانه خراسان جنوبی مقدمات ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را با راه‌اندازی پناهگاه با مسئولیت شهرداری‌های مراکز شهرستان‌ها شروع کنند تا به نحو بهتری نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات اقدام کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده، موضوعات مربوط به نحوه مدیریت نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کمیته تخصصی به بحث گذاشته شود و پیشنهادات به کارگروه استانی ارائه شود. عباس‌زاده متذکر شد: محیط زیست و دستگاه‌های متولی تا جلسه بعدی در استان چند منطقه امن را برای رهاسازی سگ‌ های بلاصاحب عقیم شده معرفی کنند. وی با اشاره به وجود شش منطقه عملیاتی برای جمع آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در خراسان جنوبی، بیان کرد: باید با همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌ های متولی ظرف یک هفته آینده مدت زمان نگهداری بلاصاحب در مراکز مشخص شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: روز به روز بر تعداد این حیوانات در استان افزوده شده و حضورشان در سطح شهرها و روستاهای استان در حال افزایش است که این یک هشدار جدی است.

واکسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه‌های خراسان جنوبی موجود است

تسنیم- این روزها مطب‌ها، کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی مملو از بیمارانی هستند که علائمی چون تب‌های بالا، سردردهای شدید، احساس کوفتگی، بدن درد و سرفه به این مراکز مراجعه می‌کنند که تعداد زیادی از آنها مبتلا به آنفلوآنزا هستند. به گفته برخی از مسئولان روزانه ۱۵ تا ۲۵ مورد ابتلا به آنفلوآنزا در استان شناسایی شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند. طول دوره بیماری آنفلوآنزا سه تا هفت روز به طول می‌انجامد و مهمترین علایم بیماری شامل تب، سرفه‌های خشک، خستگی مفرط و بدن درد است البته از ابتدای شیوع آنفلوآنزا در خراسان جنوبی تاکنون مورد فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده است.
رعایت فاصله فیزیکی (بیشتر از یک متر)، استفاده از ماسک در اماکن عمومی، شلوغ و فضاهای بسته، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها، تهیه و تلقیح واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های در معرض خطر و حساس جامعه از مهمترین توصیه‌هایی است که انتظار می‌رود شهروندان جدی بگیرند.

توزیع واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های خراسان جنوبی

مسئول اداره دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: تاکنون ۸ هزار و ۹۱۱ دز واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های خراسان جنوبی توزیع شده است. راستی با بیان اینکه از این تعداد ۴۱۱ دز واکسن هلندی، ۶ هزار و ۶۷۷ دز فرانسوی و یک هزار و ۸۲۳ دز ایرانی است که در ۹۴ داورخانه سطح استان توزیع شده است، گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا شهریورماه و مهرماه است.
وی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند واکسن آنفولانزا دریافت کنند بهتر است تا قبل از شروع سرما و تا پایان آبان برای تزریق این واکسن اقدام کنند، ادامه داد: قیمت واکسن خارجی ۲۱۰ هزار تومان و واکسن ایرانی ۲۱۴ هزار تومان است. واکسن‌های خارجی به اتمام رسیده، ولی واکسن ایرانی در داروخانه‌ها موجود است. وی به افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند توصیه کرد واکسن آنفولانزا را هر چه زودتر تزریق کنند.

بیش از ۱۰۰۰ بازرسی از واحد‌های تحت پوشش غذا و دارو

معاون غذا و داروی خراسان جنوبی نیز از انجام بیش از هزار مورد بازرسی از واحد‌های تحت پوشش این نهاد در ۶ ماهه نخست امسال در استان خبر داد و گفت: در این مدت یک هزار و ۴۱۲ بازرسی از واحد‌های تولیدی، داروخانه ها، واحد‌های تجهیزات پزشکی، گشت‌های مشترک بازرسی مبارزه با کالا‌های قاچاق سلامت محور در استان انجام شده است. کیانی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۱۵۰ پروانه بهداشتی صادر و تمدید شده است گفت: در این مدت ۲۰۸ مورد بازرسی از کارخانجات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، ۱۵۴ نمونه برداری از کارخانجات و کارگاه‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و ۱۳۴ بازرسی از کارگاه‌های مشمول شناسه نظارت کارگاهی انجام شده است. معاون غذا و داروی خراسان جنوبی عنوان کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته ۱۰ مورد به مراجع قضایی (تعزیرات) ارجاع داده شده‌اند. کیانی با بیان اینکه ۱۲ گواهی بهداشت صادرات صادر شده، اظهار داشت: ۱۲۳ پروانه ساخت کارخانجات تولیدی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و ۱۱ پروانه ثبت منبع واحد‌های تولید مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی صدور و تمدید شده است.

احتمال رخداد کانون‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فصل سرد سال

معاونت سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: همه ساله با شروع فصول سرد سال احتمال رخداد کانون‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیشتر می‌شود، هرچند با بروز کانون‌هایی از این بیماری در طول سال و سایر فصول نیز مواجه هستیم. بخشی گفت: از سوی دیگر گزارش هایی از رخداد بیماری “آنگارا” که حساسیت طیور گوشتی بدان بیشتر است در طیور تخمگذار نیز مشاهده شده است که بعضا تلفات نامتعارف ناشی از این بیماری نیز رخ داده است. وی گفت: اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی با همکاری شبکه‌های دامپزشکی اقدام به بازدید و مراقبت فعال از کلیه واحد‌های فعال طیور تخمگذار تجاری، پولت تخمگذار و بوقلمون کرده است. بخشی گفت: در این طرح که در طول مهر ماه اجرا شد، بیش از ۵۰ واحد مختلف مورد بازدید میدانی و مراقبت فعال قرار گرفته و از نظر ابتلا به بیماری‌های آنگارا و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بررسی شدند. رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند هم در کمیته پیشگیری و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این شهرستان با اشاره به موضوع پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند گفت: پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند همچون سنوات گذشته در رود فصلی رهاسازی می شود که با توجه به شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان و احتمال فرود آن‌ها در مسیر رود جهت استراحت احتمال انتشار و انتقال بیماری‌ها مخصوصا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش می‌دهد. علیزاده افزود: شهرستان بیرجند بیشترین ظرفیت واحد پرورش طیور در استان را دارد که خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مشاهده نشده است.

واریز ۶۱۶ میلیارد ریال از منابع مالیاتی به بخش بهداشت خراسان جنوبی

ایسنا- مدیرکل امور مالیاتی در خصوص سهم مالیات و عوارض واریز شده به بخش بهداشت و درمان استان از محل مالیات، گفت: در شش ماهه نخست امسال، از محل مالیات و عوارض وصول شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده استان خراسان جنوبی، ۶۱۶ میلیارد ریال معادل حدود ۶۲ میلیارد تومان برای بخش بهداشت و درمان استان واریز شده است تا برای پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایینتر و جامعه عشایری اختصاص ‌یابد.

گلایه کارگران ازقراردادهای موقت ؛ قوانین کارگری نیازمند اصلاح

مهر- صدور دادنامه ۱۷۹ در سال ۷۵، به اشاعه قراردادهای موقت انجامید و در حال حاضر کارگران خراسان جنوبی همچون دیگر کارگران چشم انتظار ابطال این دادنامه هستند. بخشنامه‌ای که در سال‌های ابتدای دهه ۷۰ صادر شد و در این بخشنامه، عقد قرارداد کار موقت در کارهایی با ماهیت مستمر را مجاز دانستند. شکایت‌هایی در همان زمان انجام شد ولی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور دادنامه ۱۷۹، نه تنها بخشنامه وزارت کار را باطل نکرد بلکه این بخشنامه صادره را قانونی دانست. کارگران خراسان جنوبی از این بخشنامه گلایه دارند چرا امنیت شغلی آن‌ها با وجود قراردادهای موقت و تعدیل‌هایی که صورت می‌گیرد کاملاً از بین رفته است.

قوانین کارگری اصلاح شود

دبیر مجمع مطالبه گران کارگری خراسان جنوبی در این زمینه به مهر گفت: ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری درخواست جامعه کارگری است و یکی از مشکلات کارگران، قرار دادهای موقت است که جز دردسر برای کارگران خراسان جنوبی فایده دیگری نداشته است. علی مقدس زاده افزود: حدود ۱۲ میلیون از بیمه شدگان رسمی تأمین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری است و علاوه بر آن حدود سه میلیون نفر از کارگران در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل یابی سه ضلع اصلی مشکلات کارگران را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: قراردادهای موقت و بی توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرار داد، قرار دادهای سفید امضا و ممانعت به عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است.
مقدس زاده بیان کرد: شاید علت اصلی مشکلات جدی در بحث قراردادهای کارگران مربوط به ابهامات موجود در ماده هفت قانون کار باشد که خلاء هایی را در اجرا به وجود آورده است. وی خاطر نشان کرد: از دولت می‌خواهیم که اصلاح ماده هفت قانون کار تبصره دو را در دستور کار خود قرار بدهد که با توجه به نرخ بیکاری و مشکلات معیشتی کارگران مجبور هستند بدون دریافت کوچک‌ترین مدرکی که حق آن‌ها است کار کنند و ترس از دست دادن شغل و درآمد نصف خود را داشته باشند. مقدس زاده با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در خراسان جنوبی فعال است، ادامه داد: ۱۳ هزار و ۲۰۷ کارگر تنها در معادن خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که سهم طبس از شاغلین معادن ۶۴.۵ درصد است که همین امر نشان از اهمیت اصلاح این قانون برای خراسان جنوبی را با آمار بالای جامعه کارگری دارد.

توافقات بدون مبنای قانون

دبیر مجمع مطالبه گران کارگری خراسان جنوبی از رواج قرار دادهای بدون امنیت شغلی با کارگران گلایه کرد و گفت: رواج این قرار دادها باعث شده دست کارفرمایان در تعدیل نیرو باز باشد و از آنجا که رقابت در بازار کار به دلیل نرخ بالای بیکاری شدید است کارگران تن به توافقاتی بدهند که مبنای قانونی ندارد. وی با اشاره به اینکه برخی کارفرمایان تا جایی پیش می‌روند که از دادن کوچک‌ترین مدرک به نیروی کار خود اجتناب می‌کنند، افزود: مواردی مانند فیش حقوقی، فیش بانکی نشان دهنده پرداخت، سوابق بیمه‌ای و قرار داد کتبی می‌توانند اثبات کنند فرد کجا و برای چه مدتی مشغول به کار بوده است.
مقدس زاده ادامه داد: کارگری را در نظر بگیرید که قرار داد کتبی ندارد، حق بیمه‌اش پرداخت نمی‌شود، فیش حقوقی ندارد و ارتباط حقوقی‌اش با کارفرما اثبات شدنی نیست و ممکن است کارفرما حقوق او را نقدا پرداخت کند در این صورت این فرد قاعدتاً مدرک محکمه پسندی ندارد. وی با تاکید بر اینکه قراردادهای موقت مساوی است با عدم امنیت شغلی و بحران معیشت خاطر نشان کرد: صدور دادنامه ۱۷۹ به اشاعه قرار دادهای موقت می‌انجامد و کارفرمایان از این رأی دیوان سو استفاده کردند و در کارهایی با ماهیت مستمر نیز قرار دادهای موقت بستند. به گفته مقدس زاده تا امروز بیش از ۹۵ درصد کارگران در کارهای مستمر قرارداد ثابت داشتند اما قرارداد موقت این امکان را به کارفرما می‌دهد که به راحتی کارگر را اخراج کند و حق و حقوق او را کم پرداخت کند. وی اضافه کرد: در بیشتر مواقع شاهد هستیم کارفرما قرارداد سالانه و یا شش ماهه با کارگر می‌بندد و بعد از پایان دوره‌ی قرارداد، تسویه حساب کرده و دوباره مثل کارگر صفر با او قرارداد جدیدی می‌بندد و فراموش می‌شود که کارگر سابقه و مهارت و تجربه‌ای دارد. مقدس زاده ادامه داد: خیلی مواقع کارگران قرارداد موقت در بحث بیمه، سنوات و بیمه بیکاری با مشکل مواجه می‌شوند که به طور کلی قراردادهای موقت مساوی است با عدم امنیت شغلی، و زمانی که کارگری امنیت شغلی ندارد امنیت معیشت هم ندارد.

درخواست جامعه کارگری

وی با تاکید بر اینکه قراردادهای موقت، مورد حمایت دولت به عنوان کارفرمای بزرگ قرار می‌گیرند، گفت: کارفرمایان بخش خصوصی به تبعیت و همراهی با کارفرمای بزرگ دست به دست یکدیگر دادند و این مسائل را به وجود آورده‌اند که این سو ء استفاده از قانون در نهایت روابط کار را مختل کرده است. مقدس زاده با بیان اینکه همان طور که کارفرما به کارگر به چشم ابزار نگاه می‌کند و او را به استثمار می‌کشد، کارگری که امنیت شغلی ندارد نیز خود را وابسته به محیط کار نمی‌داند و برای کارش دلسوزی نمی‌کند، افزود: این امر باعث شده که خیلی از محصولات تولید داخل بی کیفیت شوند و قابلیت صادرات نداشته باشند و تمام این موارد از همین قراردادهای موقت نشأت می‌گیرد. وی ادامه داد: ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری و برچیدن قراردادهای موقت موضوعی است که درخواست جامعه کارگری می‌باشد و امیدواریم در این دولت محقق شود.

اصلاح ماده ۷ قانون کار

چندین سال است که فعالین کارگری و شورای عالی کار در جلسات و بیانیه‌ها از دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری و اصلاح ماده هفت قانون کار تبصره ۲ می‌گویند. مقدس زاده فعال کارگری ادامه می‌دهد: بعد از کش مکش‌های زیاد و مدت زمان طولانی که برای این کار گذاشته شده و اختلاف‌هایی که بین کارگران و کارفرمایان و دولت وجود داشت طرح آن و موضوع اصلاح ماده ۷ تبصره ۲ کلید خورد.
دبیر هسته کارگری مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی افزود: کمیته‌ای تحت عنوان حمایت از مشاغل پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شد و در این کمیته اصلاح تبصره ۲ ماده هفت قانون کار پیشنهاد شد که چنانچه نیروی کار در کارهای مستمر یعنی کارهایی که پیمانکاری و یا پروژه‌ای نباشد، مشغول کار باشد و چهار سال پشت سرهم قرارداد موقت در این کار داشته باشد این کارگران دائمی خواهند شد. به گفته وی در تبصره دو کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد در صورتی که مدت در قرار داد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می‌شود، که این موضوع اصلاً اتفاق نمی‌افتاد و همیشه کارفرما قرار داد کتبی با کارگران منعقد می‌کند. نماینده کارگران در هیأت تشخیص اداره کار خراسان جنوبی ادامه داد: حال باید منتظر بود تا این اصلاحیه صورت گیرد و عکس‌العمل کارفرمایان را شاهد باشیم، هرچند معتقد هستم که دولت خود بزرگترین کارفرما است اما اگر دولت و مجلس به این امر توجه کنند و این موضوع را بعد از ۳۰ سال حذف کنند لبخندی بر لب‌های جامعه کارگری می‌نشانند.

کشف هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن احتکار شده در بیرجند

ایرنا- جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن خوراکی احتکار شده در یک انبار به ارزش ۸۵ میلیارد ریال در شهرستان بیرجند کشف شد. سرهنگ حسن شجاعی‌نسب اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی محل روغن‌های احتکار شده، شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از انبار، هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن خوراکی کنجد و کلزا کشف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت