اخبار استانی

پیش‌بینی وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی

ایرنا – رییس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به همدیدی و آینده‌نگری نقشه‌های هواشناسی از امروز تا پایان هفته جاری وزش باد و گرد و خاک در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود. جواد نخعی افزود: در این مدت در مرز شرقی احتمال طوفان و گرد و خاک وجود دارد. وی اظهار داشت: دمای هوا تا جمعه تغییر محسوسی نخواهد داشت و بازه تغییرات دمای شب و روز نزدیک به محدوده نرمال فصل خواهد بود.

معادن نهبندان در مسیر توسعه زیرساختی
فرماندار نهبندان از اجرای طرح های تامین برق در معادن نهبندان خبر داد و گفت: امید است بخشی از این طرح ها طی هفته دولت به بهره برداری برسد.ابوالفضل ایروانی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه نهبندان یکی از شهرستان‌های خاص خراسان جنوبی است، اظهار کرد: این شهرستان از قطب‌های معدنی استان است.وی با اشاره به اینکه ۱۴۶ معدن در شهرستان نهبندان وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر ۷۰ معدن فعال و ۷۶ معدن غیر فعال است.
فرماندار نهبندان بیان کرد: پیش بینی اشتغال معادن شهرستان بیش از یک هزار نفر است.ایروانی ذخایر قطعی معادن شهرستان را حدود ۱۱۸ میلیون تن برآورد کرد و افزود: نهبندان بیش از ۵۰ درصد از معادن استان را دارد و متفاوت از شهرستان‌های دیگر است.وی با اشاره به اینکه ۲۵ نوع معدن در شهرستان داریم، گفت: نهبندان به عنوان قطب معدن و عسلویه معدنی شرق کشور محسوب شود.ایروانی ادامه داد: آهن، گرانیت، طلا و محصولات فلزی و غیرفلزی از جمله ماده‌های معدنی شهرستان است. وی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی معادن تأمین برق مورد نیاز است، گفت: در سفر نیکزاد، نایب رئیس مجلس به نهبندان احداث پست ۴۰۰ کیلو وات نهبندان مصوب شد که با اجرای آن مشکل برق معادن مرتفع می‌شود.

تامین برق معادن شاهکوه

فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه در حوزه شاهکوه ۳۷ معدن گرانیت وجود دارد، بیان داشت: ۱۲ تن از معدن‌های ما هم در منطقه دهسلم و هیرد قرار دارد.وی با بیان اینکه برای تأمین برق معادن شاهکوه در اواخر سال ۹۹ توافقنامه‌هایی با ایمیدرو امضا شد، گفت: بر اساس این توافقنامه در فاز اول ۶۰ کیلومتر تأمین می‌ شود که در مرحله اجرای این طرح هستیم.ایروانی با بیان اینکه این انتقال که قرار است با ۱۸۵ دکل برق را منتقل کند پیشرفت ۷۳ درصدی دارد، اظهار کرد: امیدواریم این پروژه در هفته دولت به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: در راستای این پروژه در حال حاضر ۱۲۵ دکل نصب شده که امیدواریم در مهر ماه شاهد نصب تمامی دکل‌ها باشیم. ایروانی اظهار داشت: فاز دوم پروژه تأمین برق به طور قطعی هنوز اعلام نشده که بر اساس تفاهم نامه باید اول این برق به منطقه دهسلم و هیرد برسد.وی اظهار داشت: در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز معادن دپارتمان ملی معدن راه اندازی شده است.فرماندار نهبندان با بیان اینکه بر اساس بازدید ودهگردشی که از روستای دهک انجام شد، درخواست مردم دهک تبدیل از روستا به شهر شدن بود، گفت: باید زیرساخت‌های جمعیتی فراهم شود که در صورت تحقق مشکلات مردم را کمتر خواهد کرد.

انبوه‌سازان ملزم به استفاده از مصالح تولیدی خراسان جنوبی هستند
امتحانی -معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از طرح نهضت ملی مسکن به عنوان فرصت مناسبی برای پیشرفت اقتصادی استان یاد کرد و گفت: انبوه‌سازان ملزم به استفاده از مصالح تولیدی داخل استان هستند.
علیرضا عباس‌زاده در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان استان افزود: انبوه‌سازی نیازمند تولید و هزینه انبوه است.وی با اشاره به اهمیت صنعت ساخت و ساز تاکید کرد: باید به عنوان مجریان طرح‌ها، در عرصه عمل به دنبال آسیب‌شناسی و حل مساله باشیم.معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ما باید با تبدیل شدن به مدیران و مسئولان حل مساله، مشکلات تولیدکنندگان استانی را با استفاده از ظرفیت‌های مالی و در چارچوب قوانین و مقررات برطرف کنیم. وی با تاکید بر خروجی مثبت برپایی نمایشگاه، اتاق بازرگانی را به عنوان متولی انعکاس مشکلات تولیدکنندگان استان به شورای مسکن معرفی کرد.عباس‌زاده اظهار داشت: با شناسایی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار برای رفع آنها، می‌توان در راستای رونق شرکت‌های تولیدی استان گام مثبتی برداشت.
وی مسکن را از نیازهای اساسی بشر خواند و با اشاره به آیه ۶۱ سوره هود “اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را به شما واگذاشت” افزود: عمران و آبادانی زمین امری شرعی و تکلیفی الهی است که از ابتدای خلقت به عهده بشر گذاشته شده و ادای این تکلیف الهی برنامه‌ریزی، دقت و حساسیت زیادی را می‌طلبد.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ضمن تقدیر از عوامل برپایی نمایشگاه صنعت ساختمان و اشاره به سفر کاری خود به کربلای معلی و بازدید از صحن حضرت زهرا (س) و عقیله بنی هاشم، از حضور خراسان جنوبی در عرصه‌های تولید مصالح، تامین نیروی انسانی و توانایی فنی این دو پروژه به عنوان رویداد پرافتخار یاد کرد.

افزایش ۱۳۲ درصدی صدور پروانه اکتشاف معدن در خراسان جنوبی

معاون امور معادن سازمان صمت با اشاره به اینکه سال گذشته در این مدت ۳۱ فقره پروانه اکتشاف صادر شده است گفت: پروانه اکتشاف معدنی از ابتدای سال تاکنون ۷۲ فقره بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۲ درصد افزایش داشته است. ایمان طلب افزود:‌ این میزان پروانه اکتشافی به مساحت هزار و ۵۴۵ کیلومتر مربع است که پیش بینی می‌شود برای ۳۷۶ نفر شغل ایجاد کند.

همایش شیرخوارگان حسینی در ۲۴ بقعه متبرکه برگزار می‌شود

ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: همایش شیرخوارگان حسینی همزمان با هفتم محرم با هدف گرامیداشت یاد حضرت علی‌اصغر (ع) طفل شیرخوار شهید کربلا در ۲۴ بقعه متبرکه استان برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام حسن رحیمی افزود: همایش شیرخوارگان حسینی در مرکز استان روز جمعه هفتم محرم، ساعت ۱۰ صبح در امامزادگان باقریه برگزار می‌شود.

امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم (ع) مجری طرح ملی تلاوت قرآن شد

ایرنا – دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور گفت: امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) طبس برای نخستین بار مجری طرح ملی تلاوت قرآن کریم انتخاب و معرفی شده است.
حسین مقدم‌کیا افزود: با پیوستن طبس به طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب‌الرضا(ع) پسران و دختران هشت تا ۱۵ سال می‌توانند در مسابقات این طرح به صورت حضوری و مجازی شرکت کنند.

ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک در جهاد دانشگاهی استان

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: جهاددانشگاهی استان با توجه به ماموریت خود در زمینه بهینه سازی تولید و فراوری گیاهان دارویی مزیت دار عناب، زرشک و زعفران در صدد است تا زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان را ایجاد نماید. به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی، هدف از ایجاد این زیست بوم را شناسایی، حمایت و تبدیل ایده های نوآورانه و دانش بنیان به ابزاری برای رفع نیازهای کاربردی گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک استان اعلام کرد.

پلمپ سه مرکز غیرمجاز در بیرجند، فردوس و نهبندان

در هفته اخیر، یک مرکز دندانسازی در شهر بیرجند که اقدام به مداخله در امور دندانپزشکی و دندانسازی به صورت غیر مجاز توسط فرد فاقد صلاحیت کرده بود، شناسایی و بعد از طی مراحل قانونی و تنظیم صورتجلسه پلمپ شد. همچنین در بازدیدی از چند مرکز غیرمجاز در شهرستان‌های فردوس و نهبندان، دو مرکز ارائه خدمات طب سنتی که مبادرت به ویزیت، مشاوره، تجویزدارو‌های گیاهی و خدمات طب سنتی از قبیل:حجامت و بادکش، زالو درمانی می کردند به عنوان مراکز غیر مجاز و تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه، تعطیل شدند.

حذف و معدوم سازی کانون آلوده به نیوکاسل در سربیشه

کاووسی، رئیس شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: یک واحد مرغداری بابیش از ۱۳ هزار قطعه جوجه گوشتی به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل از نوع عصبی در شهرستان سربیشه پاکسازی شد.

۵۷۰ وقف محرم و صفر در بیرجند و درمیان وجود دارد

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های بیرجند و درمیان از وجود ۵۷۰ وقف محرم و صفر در بیرجند و درمیان خبر داد. حجت‌الاسلام دادخدا خدایی ادامه داد: به مناسبت ایام ۸، ۹ و ۱۰ ماه محرم برنامه‌های ویژه با حضور هیئت‌های مذهبی در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند برگزار می‌شود و از محل موقوفه امیر اسماعیل و محمد ابراهیم شوکت الملک اطعام داده می‌شود. خدایی خاطرنشان کرد: برنامه دیگر ایام محرم و صفر شهرستان بیرجند نیز در آستان امامزادگان باقریه(ع) هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنران و مداح محوری برگزار می‌شود.

درخشش هنرمند خراسان جنوبی در جشنواره یونیما

مهلا یوسفی، هنرمند خراسان جنوبی در جشنواره عروسک سازی یونیما موفق به کسب مقام دوم و دریافت لوح سپاس جشنواره شد. هشت استان در این جشنواره شرکت کردند که در نهایت ۱۴ عروسک مورد ارزیابی هیئت داوران قرار گرفته. جشنواره یونیما با هدف دستیابی به عروسک‌های ایرانی و رهیافت فرهنگ بومی و محلی برگزار شد.

فعالیت ۴۳ دفتر خدمات مسافرتی در خراسان جنوبی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۴۳ دفتر خدمات مسافرتی در استان مشغول فعالیتند که در این دفاتر زمینه اشتغال ۹۰ نفر فراهم شده است. شاهوردی گفت: حدود ۵۰ تور مجوزدار از ابتدای امسال در استان برگزار شده و یا وارد جاذبه‌های گردشگری شده‌اند. وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴ مورد تبلیغات تور غیرمجاز در استان شناسایی و برخورد لازم به آن‌ها انجام شده است.

فراهم شدن زمینه آزادی ۲۹ زندانی جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی

شبستان- مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از فراهم شدن زمینه آزادی ۲۹ زندانی جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی خبر داد. غلامرضا حسین پور اظهار داشت: این افراد شامل هفت زندانی بدهی مالی، ۲۱ نفر مهریه و یک نفر دیه می‌باشند که طی جلساتی که با شکات این پرونده‌ها داشته ایم مبلغ ۶۰ میلیارد ۵۱۷ میلیون ریال از شکات گذشت رضایتمندانه اخذ شد. وی ادامه داد: باقیمانده بدهی مددجویان از طریق اعسار، تسهیلات بانکی و کمک‌های مردمی ستاد دیه تامین خواهد شد.

فراخوان جشنواره تئاتر صاحبدلان در خراسان جنوبی

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دوازدهمین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان در سراسر کشور و کشورهای اسلامی از مردادماه لغایت دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود. سیدعلی زمزم عنوان کرد: در همین راستا، از فعالان در حوزه نمایشنامه خوانی و تعزیه در استان حمایت می شود. به گفته معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، طبق درخواست جشنواره، هنرمندان استان می توانند در دو بخش نمایشنامه خوانی و تعزیه، آثار خود را با موضوعات دینی ذکر شده در فراخوان جشنواره، به دبیرخانه ارسال کنند. وی از تمدید مهلت ارسال آثار در بخش صحنه ای جشنواره تا ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: به گروه‌های راه‌یافته از استان‌ها به این بخش کمک‌هزینه تا سقف ۱۷۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

تعلیم و تربیت دو مؤلفه مهم الگوهای رفتاری و آموزشی باشد

طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در آیین تکریم و معارفه سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان، گفت: در موضوع تعلیم و تربیت دو مؤلفه مهم الگوهای رفتاری و الگوهای آموزشی بسیار مهم می باشند. در این مراسم از تلاش‌های دکتر مهدی‌زاده تقدیر و حجت الاسلام اکبری به عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی معرفی شد.

پایان مسابقات سنگ‌نوردی انتخابی تیم استعدادهای برتر و تیم آزاد استان

مسابقات سنگ‌نوردی استان خراسان جنوبی با اعلام برگزیدگان به‌کار خود پایان داد. در بخش آقایان و در رده سنی نوجوانان “مهدی فخیم‌زاده” از شهرستان قاین، در رده سنی جوانان، “سید عارف هاشمی‌نیا” از شهرستان قاین و در رده سنی بزرگسالان، “محمد امین عبدالرزاق‌نژاد” از شهرستان بیرجند مقام‌های برتر را کسب کردند. در بخش بانوان نیز در رده سنی نوجوانان‌ الف “میبنا حدادیان” و در رده سنی نوجوانان، در رده سنی ب “یگانه رضایی” مقام‌های برتر را کسب کردند.

فوت ۴ نفر بر اثر کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا گفت: با فوت ۴ نفر بر اثر کرونا آمار جانباختگان این ویروس منحوس به ۱۴۶۸ نفر رسید. شریف زاده با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته از ۴۹۸ تست آزمایشات مولکولی و سریع استان ۲۸۱ مورد مثبت جدید شناسایی شده است گفت: ۱۱۴ مورد مربوط به بیرجند ، ۳ مورد مربوط به بشرویه، ۷ خوسف، ۹ درمیان، ۲۵ زیرکوه، ۱۵ سرایان، ۲۱ سربیشه، ۲۶ طبس، ۱۶ فردوس، ۳۷ قائنات و ۸ مورد در نهبندان شناسایی شدند.

رصد تمامی تحرکات دشمن/امنیت و قدرت بازدارندگی عوامل پیشرفت کشور

مهر- فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: تمامی تحرکات دشمن در مرزهای هوایی شرق کشور به دقت رصد و کنترل می شود و خدمت رزمندگان پدافند هوایی در نقاط صعب العبور کشور مصداق کار جهادی است. امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد در بازدید از سایت رادار طبس در جمع فرماندهان و کارکنان متخصص و فنی این سایت راداری، بیان کرد: تمامی تحرکات دشمن در مرزهای هوایی شرق کشور با ذکاوت و هوشمندی کارکنان جان بر کف این نیرو به دقت رصد و کنترل می‌شود. وی بیان کرد: ماحصل تلاش نیروهای با ایمان و متعهد پدافند هوایی در ارتفاعات صعب العبور کشورمان، تولید امنیت و قدرت بازدارندگی را به بوجود آورده است. وی اظهار کرد: امنیت و قدرت بازدارندگی در تمامی زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، پزشکی، اقتصادی، صنعتی موجب پیشرفت و روند رو به رشد ایران می‌شود. امیر سرتیپ صباحی فرد اظهار کرد: رادار سه بعدی مانند مستقر در طبس، توسط متخصصان و فناوران کشور طراحی و ساخته شده است. وی با بیان اینکه هیچ وابستگی و مانعی برای تعمیر و نگهداری این سامانه وجود ندارد، گفت: این رادار کاملاً بومی با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی کشورمان سازگاری کامل دارد و به‌لحاظ تکنولوژیکی در لبۀ دانش و فناوری روز دنیا قرار دارد.

دستگاه ها برای گرامیداشت روز مشارکت های اجتماعی برنامه ریزی کنند

مهر- معاون سیاسی استاندار گفت: از دستگاه های اجرایی استان خواستاریم برای گرامیداشت روز ملی تشکل ها و مشارکت‌های اجتماعی برنامه ای هدفمند و منسجم داشته باشند. سید محمد رضا طالبی در شورای توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استان گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، دستگاه‌های اجرایی استان باید با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند همراه با برنامه‌های محتوایی اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مورد نظر در هفته تشکل‌ها از ۲۲ تا ۲۷ مرداد اجرا خواهد شد، اضافه کرد: هر دستگاه اجرایی باید به این مناسبت حداقل سه برنامه محتوایی برگزار کند. به گفته وی برگزاری کارگاه آموزشی ۲۲ و ۲۳ مرداد در حاجی آباد بیرجند، برپایی نمایشگاه دستاوردهای تشکل‌های استان در استانداری، تقدیر از تشکل‌های فعال غیر دولتی توسط دستگاه‌های اجرایی، بازدید از سمن‌ها در طول هفته ملی تشکل‌ها از جمله برنامه‌های مورد نظر است. طالبی با بیان اینکه در شرایط مناسبی در سال جاری نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای تشکل‌های مردمی استان در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد، ادامه داد: دیدار فعالان تشکل‌های مردمی استان با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.

وجود ۴۳ سمن در بیرجند

فرماندار بیرجند از وجود ۴۳ سازمان مردم نهاد در شهرستان خبرداد و گفت: مجوز سمن های غیرفعال را تمدید نخواهیم کرد. علی فاضلی فردهم در این جلسه گفت: در دو سال گذشته که کرونا شیوع پیدا کرد به خوبی کارکردهای سمت ها به نمایندگی از مردم ، برای همه مشخص شد. وی اضافه کرد: ۴۳ سمن فعال در شهرستان بیرجند وجود دارد که از سمن های فعال تقدیر کرده ایم و مجوز سمن های غیر فعال را هم تمدید نخواهیم کرد. به گفته وی باید از حداکثر ظرفیت های موجود در جامعه به گونه ای استفاده شود که سازمان های مردم نهاد بتوانند به جایگاه واقعی خود دست یابند .

کمک ۶ میلیاردی سازمان های مردم نهاد استان به حوزه سلامت

نماینده سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی هم گفت: سازمان های مردم نهاد استان در دو سال کرونا بالغ بر شش میلیارد تومان کمک مالی و معیشتی در حوزه سلامت داشته اند. سید مصطفی حسینی بیان کرد: وجود ۴۲۹ سازمان مردم نهاد در استان که از میانگین کشوری بیشتر است، نشانگر مشارکت و سرمایه اجتماعی بالاتر است. وی بیان کرد: هرچند سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی در کشور درخشیده‌اند اما در استان و توسط دستگاه‌های اجرایی کمتر دیده شده‌اند. حسینی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد استان در دو سال کرونا بالغ بر شش میلیارد تومان کمک مالی و معیشتی در حوزه سلامت داشته‌اند. به گفته وی سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی برای اجرای طرح‌های هم افزایی خود در جوامع کم برخوردار نیاز به اعتماد دستگاه‌های اجرایی دارند.

۴۰ میلیارد ریال تجهیزات دندانپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل داده شد

تسنیم- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تحویل ۴۰ میلیارد ریال تجهیزات دندانپزشکی از هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت جهت استفاده در واحدهای تابعه دانشگاه در سطح استان خراسان جنوبی خبر داد. سیدمحمد موسوی میرزایی در مراسم تحویل ۴۰ میلیارد ریال تجهیزات دندانپزشکی اظهار داشت: فراهم کردن و نصب تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مختلف در مراکز درمانی و واحدهای بهداشتی را از اهداف مهم دانشگاه در راستای محرومیت زدایی از مناطق محروم برشمرد. وی گفت: با حمایت‌های مجموعه استانداری خراسان جنوبی و پیگیری‌های مکرر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، موفق به تامین تجهیزات دندانپزشکی تخصصی و دندانپزشکی تحت بیهوشی به مبلغ حدود ۴ میلیارد تومان از هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شدیم که به‌زودی بر حسب اولویت‌ها، تحویل واحدهای مختلف در شهرستان‌های تابعه خواهد شد. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اظهار اینکه تلاش می‌شود تا سطح ارائه خدمات دندانپزشکی در استان ارتقا یابد خاطرنشان کرد: امیدواریم روند خوب تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی استانی ادامه داشته باشد و بتوانیم با فراهم کردن امکانات بیشتر به رفع مشکلات مردم کمک کنیم.

دیپلماسی محلی برای احیای بازارچه یزدان فعال شود

مهر- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بر فعال شدن دیپلماسی محلی برای احیای بازارچه مرزی یزدان در ایران و افغانستان تاکید کرد. جواد اشرفی در کارگروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی با بیان اینکه باید در این جلسات بر معیشت مرزنشینان تاکید شود، افزود: علی رغم اینکه رونق بازارچه‌های مرزی بسیار مهم است، از ۴۶ بازارچه مرزی کشور حدود ۲۲ مورد آن به دلایل مختلفی تعطیل هستند. اشرفی با اشاره به اینکه برای احیای بازارچه یزدان پیگیری‌های زیادی در سطح ملی انجام شده است، گفت: از احیای دیپلماسی محلی در دو طرف مرز ایران با افغانستان برای احیای بازارچه یزدان باید به خوبی استفاده شود. وی تصریح کرد: در سفر معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به استان اعلام کردیم که برای ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد گمرک در افغانستان آمادگی کامل داریم. وی بیان کرد: برنامه دولت مبنی بر اینکه مرزنشینان هفته‌ای ۴۰۰ دلار می‌توانند به کشور وارد کنند، اتفاق بسیار خوبی بوده که در این راستا باید کاری کنیم که وابستگی طرف افغانستانی به ما زیاد شود. اشرفی تصریح کرد: با ترک تشریفات غرفه‌های مورد نظر به جوامع محلی در زیرکوه واگذار می‌شود که مرزنشینان باید از انجام این کار استقبال کنند.

زیرساختهای لازم برای فعال شدن بازارچه یزدان فراهم است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم از فراهم شدن همه زیرساخت های مورد نیاز برای فعال شدن بازارچه یزدان خبر داد. الیاس جویبان با بیان اینکه تنها مشکلی که در گذشته وجود داشت، در زمینه فیبر نوری بود که رفع شده است، افزود: حتی در روزهای تعطیل گمرک آمادگی خود را برای تحویل کالا اعلام کرده است. جویبان اضافه کرد: با وجود همه پیگیری‌های انجام شده تاکنون، گمرک افغانستان به دلیل وجود مشکلاتی راه اندازی نشده است و مقام‌های افغانستان معتقدند انجام این کار برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: خرده فروشی از بازارچه یزدان انجام می‌شود و مردم محلی در طرف افغانستان باید درخواست راه اندازی را از دولت خود داشته باشند.

رشته اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه‌های استان راه اندازی شود

دبیر کارگروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی خواستار راه اندازی رشته اقتصاد بین الملل در دانشگاه های خراسان جنوبی شد. مهدیه ضیائیان تصریح کرد: ضرورت دارد رشته اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه‌های استان راه اندازی شود تا با مبادله دانشجو با افغانستان، با زبان علمی با آنها گفت و گو کنیم. وی با بیان اینکه انجام این کار علاوه بر رونق دانشگاه‌های استان، سبب می‌شود تا نخبگان افغانستان در زمینه تجارت آگاهی‌های لازم را کسب کنند، افزود: همچنین این موضوع در تجارت با افغانستان و دعوت از آنها برای سرمایه گذاری در ایران تاثیرگذار خواهد بود.

آغاز خرید توافقی عناب در شهرستان خوسف

ایسنا- سرپرست مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی از آغاز خرید توافقی عناب از کشاورزان شهرستان خوسف خبر داد. سید حسن رضوی گفت: سطح زیر کشت عناب در خراسان جنوبی ۴۱۳۴ هکتار است و تولید این محصول طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. وی افزود: ۹۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید عناب در استان فعالیت دارند که بیشترین سطح زیر کشت این محصول با بیش از ۱۵۰۰ هکتار در شهرستان خوسف است. وی افزود: اولین مرکز خرید توافقی عناب در استان در شهرستان خوسف با همکاری یک شرکت تعاونی راه اندازی شد تا عناب را به صورت توافقی از عنابکاران خریداری کند.

در پی عدم استقبال مرتعداران؛ تنها ۵۰۰ هکتار مرتع در خراسان جنوبی بیمه شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ فقط در شهرستان بشرویه ۵۰۰ هکتار مرتع در مقابل سیل و تگرگ و خشکسالی بیمه شده است. نصرآبادی عدم حس مسئولیت و آگاهی نداشتن مرتعداران از بیمه و شرایط آن را از مشکلات کار عنوان کرد و گفت: دراین طرح تولید علوفه مراتع در مقابل خسارات ناشی از سیل، تگرگ وخشکسالی بیمه می‌شوند. وی گفت: در بخش بیمه مرتع، تنها مراتعی که دارای طرح مرتعداری مصوب بوده وقرارداد اجرای طرح مرتعداری آن تنظیم شده قابلیت بیمه دارند. وی گفت: صندوق بیمه مکلف به بیمه ۵۰ درصد سرمایه گذاری‌های مردمی در بخش منابع طبیعی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت