اخبار استانی

افزایش ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندان‌های خراسان‌جنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندانهای خراسان جنوبی زیاد است، گفت:جرم ۸۱ درصد زندانیان استان مرتبط با مواد مخدر است. حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در نشست ویدئو کنفرانسی شورای عالی قوه قضائیه، اظهار داشت: باید در ارزیابی‌ و مقایسه‌ها به مواردی از جمله نیروی انسانی توجه شود. وی با بیان اینکه در شاخصه های ارزیابی عملکرد استان‌ها باید یک بازنگری جدی به عمل بیاید، افزود: نه اینکه ارزیابی‌های موجود لازم نیست، لازم است اما کافی نیست. حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه نوع پرونده‌ها نیز در استان‌ها و رسیدگی متفاوت است، گفت: نوع پرونده‌ها ایجاب میکند که شاخص خراسان جنوبی بین شاخص استان‌ها مقداری پایین بیاید که آن نیز رسیدگی کردن به پرونده‌های مربوط به مواد مخدر است. وی تبیین کرد: نحوه رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر با سایر پرونده ها متفاوت است؛ باید عمیق بررسی و تمام جنبه های قضایی آن مورد بررسی قرار بگیرد. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندان‌های خراسان جنوبی زیاد است، اظهار داشت: ۸۱ درصد از زندانیان استان ما زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر هستند و فقط ۱۹ درصد زندانیان مربوط به جرائم دیگر است. حجت الاسلام حمیدی بار دیگر با تاکید بر بازنگری در شاخص ها، گفت: این قطعا شاخص عملکرد ما را در مدیریت زندانی پایین می آورد و در مرخصی دادن به زندانی ها یا سایر مسائل ما را تحت تاثیر خودش قرار میدهد. وی به مقایسه میزان کشفیات مواد مخدر طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته پرداخت و افزود: در سال گذشته طی ۹ ماه ۵۹ تن مواد مخدر در استان کشف شد که امسال در این مدت به ۶۰ تن رسیده است. حجت الاسلام حمیدی از رشد ۴۵ درصدی افراد دستگیر شده به جرم مواد مخدر طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین در این مدت شاهد رشد ۲۸ درصدی تشکیل پرونده های مربوط به مواد مخدر در استان نسبت به سال قبل بودیم. وی با بیان اینکه طی ۹ماه امسال ۱۴۳۲ دستگاه خودرو نیز توقیف شده، بیان داشت: پرونده هایی که در حال حاضر در بحث اجرای احکام داریم نیز نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد دارد.

برگزاری یوم الله نهم دی در ۳۰ نقطه از خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از بزرگداشت یوم الله نهم دی در بیش از ۳۰ نقطه استان خراسان جنوبی خبر داد. حجت الاسلام ملایی مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: شعار محوری یوم الله نهم دی امسال نهم دی، تجلی وحدت ملی و رمز عبور از فتنه است که در ۳۰ نقطه از استان این مراسم با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد. وی افزود: وقایع بسیار مهم یوم الله ۹ دی شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ ابو مهدی المهندس و یاران شهیدشان؛ تشییع قدرشناسانه و میلیونی سردار دل‌ها توسط مردم؛ حمله مقتدرانه نیرو‌های مسلح به مقر شیطان بزرگ و قیام ۱۹ دی که به فرمایش مقام معظم رهبری از مصادیق این ایام الله است. حجت الاسلام ملایی گفت:این مراسم در مرکز استان روز پنجشنبه نهم دی ساعت ۰۹:۳۰ صبح با حضور اقشار مختلف مردم در محل مسجد امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

خراسان جنوبی، میزبان پیکر مطهر ۴ شهید گمنام

صداوسیما- همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، پیکر ۴ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در شهر‌های بیرجند و نهبندان تشییع و به خاک سپرده می‌شود. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ، سن این شهدا را ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۴ سال اعلام کرد و گفت: این شهدا در عملیات‌های کربلای ۵، والفجر مقدماتی و بدر در مناطق شلمچه، فکه و شرق دجله به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. سرهنگ فلاحی مرکز هوافضای سپاه انصارالرضا، پایگاه شکاری نیروی هوایی و روستای چاهداشی را میزبانان پیکر ۴ شهید گمنام اعلام کرد. هم اکنون در ۵۹ نقطه خراسان جنوبی، ۱۳۸ شهید گمنام دفن شده اند. ماه گذشته هم هویت ۶ شهید گمنام استان شناسایی شد.

دانشجویان دانشگاه بیرجند غیرحضوری امتحان می‌دهند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند از غیرحضوری شدن امتحانات پایان نیم سال تمامی مقاطع این دانشگاه خبر داد. محسن آیتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، پذیرش دانشجو برای حضور در دانشگاه بیرجند بدون تزریق واکسن ممنوع بوده و عواقب آموزشی برعهده دانشجو خواهد بود. وی با بیان اینکه براساس تصمیم گیری‌ها امتحانات پایان نیم سال تمامی مقاطع غیرحضوری خواهد بود، افزود: دانشجویان دکتری که امتحان جامع را سپری کرده‌اند و در مرحله تصویب پروپزال هستند از اول دی ماه امکان مراجعه به دانشگاه را دارند. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند بیان کرد: سایر دانشجویان دکتری در صورت تایید استاد راهنما اجازه حضور در دانشگاه را دارند؛ دانشجویان کارشناسی ارشد نیز که پروپزال مصوب داشته و در مرحله جمع آوری داده هستند می‌توانند از این ماه به دانشگاه مراجعه کنند. آیتی با اشاره به اینکه دانشجویان متقاضی خوابگاه هفت روز قبل از حضور درخواست خود را در سامانه جامع ثبت کنند، یادآور شد: حفظ سلامت دانشجویان خط قرمز دانشگاه است و به هیچ عنوان این اصل فراموش نخواهد شد.

۱۰ پروژه بازآفرینی شهری در نهبندان اجرا شد

فرماندار نهبندان گفت: از اعتبارات ستاد ملی بازآفرینی شهری، ۱۰ پروژه با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سال ۹۷ تا ۹۹ در این شهرستان تعریف شده که تاکنون هفت میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.مجید بیکی در نشست ستاد بازآفرینی شهری نهبندان افزود: از سال ۹۷ تاکنون ۶ پروژه بازآفرینی شهری با اعتبار پنج میلیارد تومان در این شهرستان اجرا شده و چهار پروژه بازآفرینی دیگر در دست اجراست.

افزایش ۵۳ درصدی صادرات کالا از خراسان جنوبی
ارزش کالا‌های صادراتی از استان در ۹ ماه گذشته ۵۳ درصد افزایش یافت. مدیرکل گمرکات گفت: در این مدت ۵۷۶ میلیون ۹۲۴ هزار و ۳۴۴ دلار کالا صادر شد که ۸۹ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۸۱۵ دلار کالا‌های تولیدی استان و ۴۸۷ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۲۹ دلار کالا‌های اظهار شده از سایر گمرکات بود

بذرپاشی هزار هکتار از عرصههای بیرجند اجرا میشود
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بذرپاشی هزار هکتار از عرصه‌های بیرجند در قالب پویش «ایران سرسبز» اجرا می شود. علیپور افزود: بذرپاشی ۱۰۰ هکتار از عرصه های مرتعی در دو منطقه  علی آباد و شهاباد بیرجند در قالب پویش ایران سرسبز اجرا می شود. رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این پویش به منظور مقابله با بیابانزایی روز چهارشنبه هشتم دی ماه جاری آغاز می شود، افزود: پویش ملی و مردمی کاشت بذر و نهال با عنوان «ایران سرسبز، هر ایرانی یک نهال» با توجه به اهمیت حفظ خاک در شهرستان در دستور کار است. وی بیان کرد: بذرکاری در هلالی آبگیر در ۱۰۰ هکتار از مراتع برای جلوگیری از فقر خاک و مقابله با فرسایش بادی و آبی انجام می شود که تا پایان اسفند ماه ادامه داشته و مساحت بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد؛ بذرکاری با مشارکت سایر دستگاه ها و مردم انجام می شود. رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به زمان مناسب کاشت بذر در مراتع در فصل پاییز، بذرکاری مراتع و مناطق شهرستان انجام خواهد شد.

تحقق یک خواسته  20 ساله ؛ موافقت سازمان تامین اجتماعی با ایجاد شعبه مستقل در سربیشه

مطالبه ۲۰ سال بیمه شدگان تامین اجتماعی و کارگاه و واحدهای تولیدی این شهرستان بود که طی این سال ها خواستار ایجاد شعبه ای مستقل برای انجام امور خویش و جلوگیری از رفت و آمدها به مرکز استان( بیرجند) بودند و اکنون بعد از یک سال و نیم پیگیری نماینده نهبندان و سربیشه بالاخره این خواسته مردمی محقق شد و سربیشه نیز با تصویب هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی کشور صاحب شعبه تامین اجتماعی مستقل می شود. «مصطفی نخعی» نماینده نهبندان و سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اعلام کرد و گفت: این شهرستان‌ها همه شاخص های بهره مندی از شعبه مستقل تامین اجتماعی یعنی وسعت، جمعیت و فعالیت کارگاه‌های اقتصادی و اجتماعی را داشت اما با این که بیمه شدگان تامین اجتماعی در سربیشه متناسب با آمارها و شاخص های این سازمان بود اما تاکنون از این مزیت بی بهره بود. وی با بیان این که بهره مندی از شعبه مستقل تامین اجتماعی  خواسته ۲۰ ساله مردم سربیشه بود افزود: طی این سال ها به دلایلی که بهتر است در مورد آن سخنی به میان نیاید این خواسته مردمی محقق نشد  وی به پیگیری های متعدد از زمانی که نماینده مردم این شهرستان شده اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت بارها با مدیران سازمان تامین اجتماعی و معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه و حضوری این خواسته مطرح شد که بالاخره طی آخرین پیگیری ها قرار براین شد که هئیتی از سازمان تامین برای تهیه گزارش از تعداد بیمه شدگان و کارگاه های اقتصادی این شهرستان به سربیشه سفر کند.به گفته نخعی این اتفاق در حالی رخ داد که اکنون دولت به فکر کوچک سازی ست کمتر با ایجاد ارگان ونهاد جدیدی موافقت می کند.

اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات

استاندار خراسان جنوبی از اتصال صددرصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد. قناعت در تشریح نتایج دیدار خود با زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بنا به قول مساعد وزیر، طی چهار فاز، تمامی روستاهای بیش از ۲۰ خانوار جمعیت استان تا پایان سال ۱۴۰۱ به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند. وی بیان کرد: براساس مصوبات این جلسه، تمام روستاهای باقی‌مانده استان (با بیش از ۲۰ خانوار جمعیت) از اینترنت پرسرعت نیز برخوردار می‌شوند. قناعت اظهار داشت: برخورداری روستاییان از اینترنت پرسرعت و استفاده از این ظرفیت در حوزه‌های آموزش آنلاین، بهداشت از راه دور، کشاورزی هوشمند و خدمات الکترونیک از برنامه‌های اولویت‌دار استان است. وی ادامه داد: بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در فاز یک این طرح، تعداد ۴۵ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان تا پایان سال جاری از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شده و به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند. استاندار خراسان جنوبی بر لزوم توجه به طرح توسعه فیبر نوری در جهت ارتقای کیفی خدمات ارتباطی به روستاها نیز تاکید کرد. قناعت با تاکید بر وجود نیروی انسانی خلاق و توانمند و نیز دانشگاه‌های معتبر استان در حوزه‌های مرتبط با IT و فناوری اطلاعات، به ظرفیت مرز مشترک با افغانستان اشاره کرد و پیشنهاد داد: از این فرصت جهت ایجاد و توسعه تبادلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با کشور همسایه استفاده شود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱

افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات باند‌های دوم خراسان جنوبی

اعتبارات باند‌های دوم خراسان جنوبی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای پیگیری اعتبارات در نظر گرفته شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تخصیص‌های صادر شده برای باند‌های دوم استان با نیکوفرجام معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار و گفتگو کرد. داعی گفت:با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات باند‌های دوم استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. وی گفت: اعتبار باند‌های دوم استان  ۳۶۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری انجام شده ۵۰ درصد افزایش یافت.  مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به این که حدود ۸۰ درصد ترانزیت به کشور افغانستان از طریق راه‌های خراسان جنوبی انجام می شود افزود: طول راه‌های استان ۱۷هزار و ۱۶۲ کیلومتر است که از این میزان ۷۵۱ کیلومتر باند دوم و ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی است. داعی درباره آخرین وضعیت باند‌های دوم استان گفت: مجموع پروژه‌های دوبانده سازی استان ۲۴۲۱ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۷۵۱ کیلومتر آن دوبانده شده و  ۵۹۰ کیلومتر با متوسط پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی در دست اجرا است. مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی افزود: امسال هدف گذاری شده تا ۱۱۳ کیلومتر باند دوم تا پایان سال زیر بار ترافیک برود که تاکنون ۴۰ کیلومتر آسفالت و ۳۲ کیلومتر دیگر آماده آسفالت است.

پیگیری جدی برای استفاده از ظرفیت شستا در استان

استاندار خراسان جنوبی از پیگیری جدی برای استفاده از ظرفیت شستا در استان خبر داد. قناعت با بیان این مطلب درخصوص تشست کاری خود با علی رستمی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) خاطرنشان کرد: با عنایت به این که مهمترین وظیفه و تکلیف شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ، حفظ و صیانت از نیروهای مولد کشور است، لذا از این فرصت باید به بهترین شکل ممکن استفاده نمود. وی با اشاره به سابقه سرمایه گذاری های موفق شستا در استان، تصریح نمود: این دیدار در راستای حوزه وظایف شستا و تکلیفی که در زمینه سرمایه گذاری و مشارکت در فعالیت های اقتصادی و بازرگانی( تولیدی، بازرگانی، خدماتی،مالی، مدیریتی و…) دارد، صورت گرفت. به گفته وی؛ استان خراسان جنوبی، آمادگی لازم برای مهیا کردن شرایط به منظور سرمایه گذاری شرکت ها و سازمان های اقتصادی بزرگ از جمله شستا را دارد. شایان ذکر است؛ این دیدار با حضور نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و با محوریت بحث و رایزنی در زمینه بررسی راهکارهای توسعه سرمایه گذاری های شستا در استان انجام شد.

جان باختن یک کودک در اثر حمله سگ

یک کودک ۴.۵ ساله بیرجندی در اثر گازگرفتگی سگ جان باخت. سرپرست اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند گفت: روز گذشته یک پسربچه ۴.۵ ساله از اهالی منطقه امیرآباد در بیرجند به دلیل گازگرفتگی سگ ولگرد فوت کرد. رحیمی افزود: این کودک از طریق پاسگاه امیرآباد به عوامل اورژانس تحویل داده و به بیمارستان انتقال داده شد، اما هیچ علائم حیاتی نداشت و تلاش ۴۵ دقیقه ای عوامل اورژانس برای احیای او بی نتیجه ماند. گفتنی است در سه ماه گذشته این دومین حادثه حمله سگ ها ی ولگرد به کودکان در منطقه امیرآباد بیرجند است و در مهرماه سگ های ولگرد به دختربچه ۶ ساله ای حمله کردند که با اقدام به موقع این کودک زنده ماند.

فعالیت های ارتش عبادتی بزرگ است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت:فعالیت های ارتش عبادتی بزرگ است. حجت الاسلام عبادی در همایش سیاسی فرماندهان پدافند هوایی شرق گفت:جهاد  از مصادیق دفاع و از ضروریات است که ارتش این وظیفه را دارد. وی گفت: همه امور در سایه امنیت به سرانجام می رسد و کار ارتش که ایجاد این امنیت است عبادتی بزرگ محسوب می شود. اکرمی نیا معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش هم گفت: دهه بصیرت که به سال ۸۸ باز می‌گردد باید امروز نیز بازخوانی و تکرار شود و نباید گمان کنیم که حماسه مردم تنها یک رویداد بوده و پایان یافته است.

شناسایی ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۲۴۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان ۳۳ بیمار و از ۳۸۸ تست سریع ۵۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۶۳۶ تست ملکولی و سریع ۸۹ مورد بیمار جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۱ مورد از بیرجند، ۳ مورد از خوسف، ۱ مورد از بشرویه، ۲ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان، ۲۵ مورد از طبس، ۱۱ مورد از فردوس، ۸ مورد از قاین   و  ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت