اخبار استانی

افزایش ۷۶.۵ درصدی جابجایی کالا در خراسان جنوبی

سالاری سرپرست اداره حمل ونقل کالا اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان گفت: ۳ هزار و ۱۳۵ تن کالا با ۱۸۴ هزار و ۷۴ سفر باری در شش ماهه نخست امسال توسط ناوگان باری در استان حمل شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۷۶.۵ درصدی در تناژ کالا را نشان می‌دهد.

پاییز کم باران پیش روی استان

مهر- مدیرکل هواشناسی خراسان ‌جنوبی با اشاره به اینکه پاییز کم بارانی را در خراسان‌جنوبی سپری خواهیم کرد، گفت: تغییرات اقلیمی را جدی گرفته و در این زمینه احساس مسئولیت کنیم. علیرضا خندان‌رو با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پاییز کم بارانی را در خراسان‌جنوبی سپری خواهیم کرد، اظهار کرد: این مسئله حدأقل درباره مهر و آبان صدق پیدا می‌کند و شاید در آذرماه وضعیت نسبت به دو ماه قبل از آن بهتر شود. مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در سال آبی گذشته میزان بارندگی در خراسان‌جنوبی ۶۱ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل تر ۶۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته که یک زنگ خطر محسوب می‌شود. خندان رو ادامه‌داد: علاوه بر کاهش بارندگی‌ها ما شاهد شیفت پیدا کردن بارندگی‌ها از پاییز و زمستان به فصل بهار و تبدیل شدن بارندگی‌های جامد و ملایم به بارندگی‌های رگباری هستیم که آسیب‌زا هم هستند. وی اظهار کرد: به عنوان مثال بیشتر همین ۶۱ میلی‌متر بارندگی نیز به صورت رگباری بوده که وقوع سیل را نیز در بسیاری از مناطق به همراه داشته است. مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین علل این پدیده تغییرات اقلیمی در سطح جهان است، بیان‌کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش مصرف انرژی و وسایل نقلیه و … همه در افزایش تغییرات اقلیمی مؤثر است. خندان‌رو گفت: به عنوان مثال در همین شهر بیرجند میزان وسایل نقلیه را نسبت به ۴۰ سال قبل مقایسه کنیم، آن وقت خواهیم فهمید که چگونه موجب افزایش تغییرات اقلیمی و کاهش و تغییر در بارندگی‌ها شده‌ایم. وی با بیان اینکه در سطح جهان همایش‌های زیادی در این زمینه برگزار شده است، یادآور شد: اگر تک تک مردم جهان نسبت به تغییرات اقلیمی احساس مسئولیت کنند، شاید نتوانیم به شرایط قبل برگردیم ولی حدأقل از وخیم‌تر شدن شرایط جلوگیری خواهیم کرد.

پیگیر مشکلات خراسان جنوبی هستیم

خبرنگاران جوان- رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بابیان اینکه ۴۶۰ مرکز در سراسر کشور که ارائه خدمت می‌کند گفت: یکی از این استان‌ها خراسان جنوبی است که پیگیر مصوبات و مشکلات استان در حوزه پزشکی قانونی هستم که بخشی در استان و بخشی هم در تهران قابل حل است. مسجدی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: این سازمان خوداتکایی در تامین تجهیزات پزشکی قانونی با اتکا به توان جوانان نخبه کشور را هدفگذاری کرده است. وی اظهار داشت: زمانی که آیت ا… رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شدند به ایشان گزارش دادم در بیش از ۱۵۰ شهرستان کشور مرکز قضایی داریم ولی مرکز پزشکی قانونی نداریم که با حمایت رئیس قوه قضاییه با وجود مشکلات مالی و به‌کارگیری پزشک، در ۵۰ شهرستان مرکز پزشکی قانونی را راه‌اندازی کردیم. وی افزود: در ۱۰۰ شهرستان دیگر همچنان این مشکل را داریم و مردم حداقل ۸۰ کیلومتر با شهر دیگر باید مسافت را طی کنند مسجدی گفت: در سال ۹۹ از حدود ۶ میلیون پرونده قضایی که در قوه قضائیه تشکیل شد حدود یک سوم و بیش از ۲ میلیون پرونده به پزشکی قانونی ارسال شده است واین نشان دهنده نقش این سازمان در قوه قضائیه است. وی افزود: بیشتر کار پزشکی قانونی در بخش آزمایشگاهی قرار دارد و اگر اختلافی در نظام سلامت اتفاق بیفتدچه در حوزه معاینات نزاع‌ها درگیری و تصادفات و ضرب و جرح‌ها توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود.

آموزش و پاسخ به شبهات در موضوع مهدویت جدی گرفته شود

مهر- نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه مهدویت نباید به یک مذهب منحصر شود، گفت: آموزش و پاسخ به شبهات در موضوع مهدویت جدی گرفته شود. حجت الاسلام عبادی صبح چهارشنبه در دیدار با دست‌اندرکاران بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حوزه مهدویت برخی در عرصه پژوهش، عده‌ای در حوزه نویسندگی و تعدادی نیز در اجرای برنامه فعالیت دارند و از این جهت باید با هم هماهنگ باشند. نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه باید مسائل آموزشی در حوزه مهدویت جدی گرفته شود، بیان‌کرد: به سمتی برویم که جوان و نوجوان در موضوع مهدویت اطلاعات داشته باشد. عبادی با اشاره به اینکه تربیت افراد برای دفاع از شبهات و انحرافات در حوزه مهدویت نیز یک ضرورت است، اظهار کرد: برخی از بنیادها و دستگاه‌های فعال در حوزه مهدویت با مشکل کمبود اعتبار رو به رو هستند که در این زمینه باید همکاری شود.

دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در بیرجند

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از آغاز ثبت نام مرحله استانی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در بیرجند خبر داد. مرادی گفت: دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با هدف توانمندسازی دانشجویان در گفتمان‌های علمی و با شعار “مناظره، فرصتی برای یادگیری” توسط جهاد دانشگاهی درهفته آخر آبان ماه در سطح دانشگاه‌های استان به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

طبس محروم از کمپ ترک اعتیاد

فرمانده انتظامی شهرستان طبس از عدم وجود کمپ ترک اعتیاد در این شهرستان گلایه کرد و گفت: متأسفانه ۸۰ درصد سارقین شهرسان افرادی هستند که اعتیاد شدید به مواد مخدر دارند. مریمی از کشف ۳ تن انواع مخدر طی شش ماه نخست امسال در این شهرستان خبر داد و مطرح کرد: متأسفانه اولویت مصرف مواد مخدر در شهرستان با مواد سنتی است.

شبکه‌های اجتماعی پردردسر را از برنامه دانش‌آموز حذف کنید

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی گفت: باتوجه به حضور ۲۴ ساعته دانش‌آموزان در فضای مجازی والدین باید مراقب گرایش فرزندانشان به سمت استفاده از سایت‌های با محتوای نامناسب باشند. محمد پور اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش همچنان بر خط و مدارس غیرحضوری است، باید مراقبت ویژه در استفاده از شبکه های اجتماعی که مربوط به این حوزه است، صورت گیرد.

کرونا بهار زندگی ۳ نفر دیگر را خزان کرد

۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۷ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۲۴۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۹ بیمار جدید شامل ۱۳ مورد بستری و ۳۶ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد از بیرجند ۲۳ مورد، زیرکوه ۶ مورد، درمیان ۲ مورد، طبس و فردوس هر کدام ۳ مورد، قاینات ۷ مورد و نهبندان ۵ مورد جدید گزارش شد.

کتابخانه مرکزی بیرجند فسیل خواهد شد؟

ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: برای احداث کتابخانه مرکزی بیرجند در انتظار تحویل قطعی زمین هستیم و به همین دلیل اجرای پروژه به تاخیر افتاده است. اسفند سال ۱۳۸۸ طرح ملی ساخت بزرگترین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند تصویب و یک سال بعد کلنگ اجرای این طرح با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به زمین زده شد، اما به دلیل نبود بودجه، مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هنوز نتوانسته‌اند زمین پروژه را خریداری کنند. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: زمین این کتابخانه واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند به متراژ ۹ هزار و ۱۵۲ متر مربع است که البته این زمین متعلق به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی است اما چون نتوانستیم بهای این زمین را به‌موقع پرداخت کنیم، اجرای پروژه متوقف شد. وی افزود: با توجه به اینکه اعتبار زیادی برای احداث کتابخانه مرکزی بیرجند نیاز است، این پروژه سال ۱۳۹۶ در ردیف پروژه‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در این برهه زمانی رقمی بالغ بر ۴۴۰ میلیون تومان برای بهای زمین کتابخانه نیاز بود که به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی پرداخت و زمین پروژه به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تحویل قطعی شود.


اداره فرهنگ و ارشاد فقط ۱۰۰ میلیون پرداخت کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در آن دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط ۱۰۰ میلیون تومان از بهای زمین را پرداخت کرد اما به دلیل اختصاص ندادن کل ارزش زمین، تاکنون زمین پروژه تحویل قطعی نشده است. وی اضافه کرد: در سال جاری جلسه‌ای با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی داشتیم که مشکل تحویل زمین را به‌طور دائمی حل کنیم. حاجی گفت: براساس یک مصوبه و دستورالعمل، سازمان ملی زمین و مسکن به ادارات کل راه و شهرسازی‌ این اجازه را داده که در زمینه تامین زمین کتابخانه‌های عمومی، زمین را به‌صورت رایگان یا با اقساط ۲۰ ساله واگذار کنند. وی افزود: درخواست ما این است که اداره کل راه و شهرسازی استان این زمین را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد تا کار اجرای پروژه را شروع کنیم.

اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در طرح های صنعتی ستاد توسعه خاوران

ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: درخصوص اجرای برنامه‌های ستاد توسعه خاوران از مجموع تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در این ستاد ۱۱ تفاهم‌نامه مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است. جرجانی میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اشتغالزایی این طرح‌ها ۶ هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی شده است که با تحقق و اجرای تفاهم‌نامه‌ها تحول عظیمی در حوزه صنعت و معدن خراسان جنوبی ایجاد خواهد شد. وی گفت: ۲۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی در نیمه نخست امسال با سرمایه‌گذاری ۹۷۱ میلیارد ریال در این استان صادر شد که از لحاظ سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت برابر افزایش دارد. این مقام مسئول اضافه کرد: با صدور پروانه‌های معدنی زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر فراهم شده است. وی گفت: میزان اشتغال این واحدهای معدنی دو برابر و به لحاظ تعداد صدور پروانه یک و نیم برابر نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد داشته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۲۶ فقره گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد ریال در این استان صادر شد که از نظر تعداد گواهی حدود سه برابر و به لحاظ سرمایه‌گذاری بیش از چهار برابر شده است. وی عنوان کرد: در زمینه فعال‌سازی و احیای معادن غیرفعال نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال استان با برگزاری جلسات تعیین تکلیف برای این معادن به چرخه تولید بازگشتند. جرجانی افزود: از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است. وی گفت: این استان با دارا بودن ۶۹۸ معدن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

بهره برداری از زائرسرای مشهد مقدس، سال ۱۴۰۱

استاندار خراسان جنوبی از افتتاح و بهره برداری از زائرسرای استان در مشهدمقدس در سال ۱۴۰۱ خبر داد. ملانوری با بیان این مطلب در جلسه نشست اعضای بنیاد زائر خاطرنشان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و تأمین منابع مالی مورد نیاز، در سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح و بهره برداری از زائرسرا خواهیم بود. وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تکمیل زائرسرا حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخشی از آن را ما می پردازیم و بخشی نیز در قالب کمک های مردمی تأمین خواهد شد. استاندار با اشاره به این که زائرسرای استان در مشهد مقدس از طرف بنیاد زائر در حال احداث است، تصریح نمود: بخشی از اعتبارات احداث این بنا از سوی اداره کل راه و شهرسازی و قسمتی نیز از محل منابع محلی تأمین شده است.

تزریق واکسن پاستوکووک از روز گذشته به دانش آموزان

واکسن پاستوکووک از دیروز به دانش آموزان خراسان جنوبی تزریق شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان با بیان اینکه تاکنون دانش آموزان فقط واکسن سینوفارم دریافت می‌کردند گفت: با ورود ۱۰ هزار دوز واکسن پاستوکووک به استان، این نوع واکسن هم از روز گذشته در بیرجند و از امروز در شهرستان‌ها به دانش آموزان تزریق می‌شود. وی افزود: تاکنون ۴۵ هزار و ۳۰۶ نفر از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، معادل ۵۴.۷۴ درصد آنها، علیه کرونا واکسینه شده اند. شریف زاده گفت: در واکسیناسیون دانش آموزان استان، شهرستان بیرجند با واکسینه کردن ۱۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز تاکنون پیشتاز است.

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

بنابر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با تضعیف تدریجی سامانه پرفشار جوی تا امروز (پنجشنبه) روند تغییرات دما در این استان افزایشی و هوا گرمتر خواهد شد. اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اواخر هفته گذشته با صدور هشدار سطح نارنجی (آمادگی) درباره نفوذ تدریجی و استقرار سامانه پرفشار جوی در سطح زمین، کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس) و وقوع یخبندان در برخی مناطق به‌ویژه شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان و زیرکوه و احتمالا مناطق مرتفع و کوهستانی بیرجند، خوسف، سرایان و فردوس را پیش‌بینی کرده بود.

اجرای پارکینگ در پروژه های ساختمانی، خط قرمز کمیسیون ماده ۵

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: اجرای پارکینگ در پروژه های ساختمانی، خط قرمز کمیسیون ماده ۵ است. محمد فرهادی با بیان این مطلب در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان خاطرنشان کرد: اجرا نکردن پارکینک باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در پروژه های ساختمانی می شود.

افتتاح همزمان طرح های آبرسانی به ۱۷ روستای استان

با حضور استاندار خراسان جنوبی طرح های آبرسانی به ۱۷ روستای استان به صورت همزمان به بهره برداری رسید. این مراسم به مناسبت هفته ملی روستا و عشایر و در محل روستای سلم آباد شهرستان خوسف برگزار شد. اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح ها ۱۷۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال است. جمعیت برخوردار از منافع این طرح ها در ۱۷ روستای استان ۷ هزار و ۲۸۶ نفر می باشد. عملیات حفاری و تجهیز چاه جدید، ساخت ۲ ایستگاه پمپاژ و اجرای ۳ و نیم کیلومتر خط انتقال از جمله اقداماتی است که شرکت آب و فاضلاب استان با مشارکت بنیاد برکت برای اجرای پروژه تقویت آبرسانی مجتمع براکوه که در محل روستای سلم آباد به بهره برداری رسید، انجام داده است. با بهره برداری از این مجتمع آبرسانی به سلم آباد و ۱۱ روستای دیگر در شهرستان خوسف تقویت می شود.

بیش از ۲۵۰ طرح پیشنهاد برای توسعه نهبندان و سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه های اجرایی، بیش از ۲۵۰ طرح/ پروژه را برای توسعه نهبندان و سربیشه پیشنهاد دادند. فرهادی خاطرنشان کرد: طی جلسه ای با حضور کلیه دستگاه های اجرایی، موضوع بازنگری طرح توسعه نهبندان و سربیشه دنبال شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت