اخبار استانی

۱۰۰ روستای نهبندان آبرسانی سیار می شوند

بیکی فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه ۵۰۰ روستای در خراسان جنوبی آبرسانی سیار می شوند، افزود: همچنین تعداد ۱۰۰ روستا در نهبندان با تانکر آبرسانی می شوند، برای رسیدگی به مطالبات مردم، نیاز به پیگیری مستمر داریم لذا برای ماندگاری جمعیت از روستاها بازدید و مشکلات به استان اعلام شده است.

انتخاب سکاندار شهرداری بیرجند همچنان در ابهام

مهر- پس از گذشت ۲۰ روز از اعتراض شورای شهر بیرجند نسبت به رد «مهدی بهترین» به عنوان شهردار این شهر هنوز وزارت کشور نتیجه نهایی را در این زمینه اعلام نکرده است. شورای شهر بیرجند اگرچه چندی پیش مهدی بهترین را برای نشستن بر کرسی شهرداری بیرجند و شهردار انتخاب کردند اما پس از گذشت دو روز از این انتخاب فرماندار بیرجند خبر ابطال مصوبه انتخاب شهردار را رسانه ای کرد. ناصری گفته بود: هیئت تطبیق فرمانداری مصوبه شورای شهر بیرجند مبنی بر انتخاب «مهدی بهترین» به عنوان شهردار را به سبب مغایرت با آیین نامه انتخاب شهرداران رد کرد و به شورا برگشت داد. پس از این خبر اعضای شورای شهر بر سر انتخاب خود ماندند و پرونده اعتراض را به هیئت حل اختلاف وزارت کشور ارسال کردند. فرماندار بیرجند در ادامه نسبت به این اقدام هم این چنین مطرح کرد که تا نامه ای از شورا به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال نشود نمی توان در این باره نظری داد. محمودی راد رئیس شورای شهر بیرجند اکنون پس از ۲۰ روز از رد مصوبه انتخاب شهردار درباره آخرین جزئیات اظهارکرد: شورای شهر منتظر نظر وزرات کشور است. شنیده ها حاکی است برای سمت شهرداری در گذشته مدرک پزشکی مورد قبول نبود. اما به تازگی و با ابلاغ نامه کتبی به دفتر امور شهری و شوراها مدرک پزشکی هم قابل قبول است و مشکلی ندارد. ناصری فرماندار بیرجند هم پیگیری این موضوع را به مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری محول کرد و جزئیات بیشتری را ارائه نداد.

باید با متخلفان دولت قبل برخورد قضایی شود

صداوسیما- نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک بار به طور عملی با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و با افرادی که با بی قانونی اتفاقات نامبارکی را رقم می‌زنند، برخورد شود و به روسای جمهور و معاونان اول متخلف لباس زندان بر تن کنیم، این ناسامانی‌های موجود را شاهد نخواهیم بود. اسحاقی در نشست علنی مجلس با اشاره به مشکلات حوزه تعاون روستایی گفت: تعاون روستایی یکی از نمونه‌های نابسامانی در کشور است که هر ساله در خرید تضمینی زرشک و زعفران با ناعدالتی قیمتی کمتر از تورم را اعمال کرده و مشکلات فراوانی را به کشاورزان تحمیل می‌کند. وی همچنین با اشاره به نا به سامانی اقتصاد در بخش‌های مختلف افزود: ما شاهد معرفی افراد و نهاد‌های مختلف به قوه قضائیه بوده ایم، اما طی ده‌ها سال گذشته شاهد اتفاقات نامبارکی در سطح کشور هستیم.

طاعون نشخوارکنندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش و جمعیت دام اهلی خراسان جنوبی مشاهده و ثبت نشده است. اصغرزاده افزود: با توجه به اقدامات پیشگیری و کنترلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان ، موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است و در ۲ سال گذشته صد درصد دام اهلی استان به‌خصوص در حاشیه مناطق حفاظت شده واکسینه شده اند.

این پاییز، باران ندارد

ایسنا- مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال آبی امسال چهارمین استان کم بارش کشور مشخص شد، گفت: فصل پاییز نرمال و کمتر از نرمال و به صورت میانگین بارش‌ها در پاییز حدود ۱۹.۶ میلی‌متر خواهد بود.علیرضا خندان با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در استان، اظهار کرد: در سال آبی گذشته، ۶۱ میلی‌متر بارش در خراسان جنوبی داشتیم که این مقدار در مقایسه با مدت مشاب سال گذشته آن، ۶۲ درصد کاهش داشت.وی با بیان اینکه این بارش‌ها ۵۴ درصد منابع آبی استان را تامین کرد، افزود: در این مدت، خراسان‌جنوبی پس ‌از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان‌ و بلوچستان چهارمین استان کم بارش کشور بوده است.مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه این وضعیت کم بارشی در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، تصریح کرد: میانگین بارش‌های کشوری ۱۴۳ میلی‌متر باران بود که نسبت ‌به میانگین بلندمدت ۳۹ درصد و نسبت ‌به سال پیش‌از آن ۵۱ درصد کاهش داشته است.خندان رو با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی‌های صادر شده امسال با پاییزی خشک و بی باران رو به رو خواهیم بود، اظهار کرد: بیشترین درصد خشکسالی استان به ترتیب با ۹۹.۵ و ۹۸ درصد مربوط به شهرستان‌های طبس و بشرویه و کمترین میزان خشکسالی با ۷۶ درصد مربوط به شهرستان سربیشه است.وی بیان کرد: کمترین بارش در نهبندان با ۵۱ میلی‌متر و بیشترین بارش در فردوس با ۸۷ میلی‌متر ثبت ‌شده و در بیرجند نیز ۶۴ میلی‌متر بود.مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی تصریح کرد: بارش‌های فصل پاییز نرمال و کمتر از نرمال و به صورت میانگین بارش‌ها در پاییز حدود ۱۹.۶ میلی‌متر خواهد بود.خندان رو بیان کرد: ما نمی‌توانیم با پدیده تغییر اقلیم که یکی از اثرات آن کم بارشی است مقابله کنیم؛ بلکه باید با آن سازگار شویم؛ تغییرات آب و هوایی انسانی ناشی از فعالیت انسان است، در حالیکه تغییر در آب و هوا ممکن است به عنوان بخشی از فرایندهای طبیعی زمین ایجاد شود.وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی به نوسانات درون محیط زمین، فرایندهای طبیعی موجود در اطراف آن و تأثیر فعالیت بشر بر آن برمی‌گردد، یادآور شد: اکنون تغییرات اقلیم به صورت ناخودآگاه بر روی بارش‌ها تاثیر گذاشته است و این امر نیازمند سازگاری است چراکه خشکسالی بیش از این نشود

باز شدن چتر بیمه بر سر نرگس کاران خراسان جنوبی

خبرنگاران جوان- معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی و تصویب صندوق بیمه، محصول گل نرگس نیز به چتر بیمه کشاورزی اضافه شده است.بخشی معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان و دامداران می‌توانند با قرار دادن تولیدات خود زیر چتر حمایت بیمه کشاورزی، دغدغه‌ای بابت حوادث احتمالی نداشته باشند.وی افزود: در سال زراعی پارسال بیش از ۲۳ هزار هکتار از محصولات باغی و ۱۷ هزار و ۷۹۰ هکتار از محصولات زراعی استان بیمه شدند. بخشی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه با شروع سال زراعی جدید بیمه محصولات کشاورزی نیز آغاز شده است اظهار کرد: کشاورزان و باغداران خراسان جنوبی می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های فروش محصولات کشاورزی و شعب بانک کشاورزی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال اکثر تعرفه و حق بیمه‌ها اعلام شده که نسبت به پارسال از تنوع و تعهد بیشتری برخوردار است.او با اشاره به اینکه کلیه محصولات استراتژیک استان شامل زرشک، زعفران، عناب و پسته تحت پوشش بیمه هستند ادامه داد: با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی استان و تصویب صندوق بیمه محصول گل نرگس نیز به چتر بیمه کشاورزی اضافه شده است.بخشی بیان کرد: با اعلام تعرفه‌ها از سوی ستاد صندوق بیمه باغداران استان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های فروش و شعب بیمه‌ای بانک کشاورزی نسبت به بیمه گل نرگس اقدام کنند.

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۹۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۷۶ بیمار جدید شامل ۱۹ مورد بستری و ۵۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود: از این تعداد از بیرجند ۲۸ مورد، خوسف ۵ مورد، درمیان ۱ مورد، زیرکوه ۶ مورد، سربیشه ۲ مورد، طبس ۹ مورد، فردوس ۴ مورد، قاین ۱۸ مورد و نهبندان ۳ مورد جدید گزارش شد.

زمین بیمارستان حاجی آباد مشخص شد

ایرنا- طرح مکان‌یابی بیمارستان شهر حاجی‌آباد در کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان خراسان جنوبی به تصویب رسید. این طرح در هفتمین جلسه کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصویب شد. ۲۱ دستور کار از شهرستان‌های قاینات، فردوس، بشرویه، زیرکوه، طبس، بیرجند و نهبندان در کارگروه مطرح شد که مورد بررسی قرار گرفت و از مهمترین مصوبات این نشست تصویب طرح مکان‌یابی بیمارستان شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه است. علاوه بر طرح مکان‌یابی بیمارستان شهر حاجی‌آباد، ۱۰ طرح از طرح‌های سرمایه‌گذاری ستاد توسعه خاوران نیز به تصویب اعضای حاضر در این نشست رسید. هفتمین جلسه کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان به دبیری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و با حضور تمامی اعضا در محل استانداری برگزار شد. اواخر سال گذشته نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت بیمارستان زیرکوه در لایحه بودجه سال آینده ردیف اعتباری مستقل گرفت. سلمان اسحاقی افزود: پس از اخذ مجوز ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و کسب موافقت رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ردیف اعتباری مستقل در لایحه بودجه سال آینده برای این پروژه مصوب و به دولت ابلاغ شد. وی گفت: با گذشت یک دهه از شهرستان شدن زیرکوه، بیمارستان فعلی آن در مالکیت سازمان تأمین اجتماعی و در اجاره وزارت بهداشت بوده و ساخت بیمارستان جدید حق و خواست مردم زیرکوه است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: زیرکوه تنها شهرستان در خراسان جنوبی است که بیمارستان ملکی نداشته و با آغاز عملیات اجرایی بیمارستان شهرستان در سال آینده (امسال) دغدغه چندین ساله مردم رفع خواهد شد. بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر زیرکوه در زمان زلزله سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد و متعلق به تامین اجتماعی است که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و در حال حاضر این بیمارستان با بخش‌های دیالیز، داخلی، اطفال و اورژانس به مردم خدمات ارائه می‌کند.

کادر درمان در انتظار دوز سوم واکسن کرونا

تسنیم- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بیرجند از آغاز تزریق دز سوم واکسن برای پرسنل حوزه سلامت به زودی خبر داد. دهقانی اظهار داشت: واکسن کوو پارس هم به سبد واکسیناسیون ما اضافه خواهد شد و افراد متقاضی می‌توانند از این نوع واکسن هم به عنوان واکسن ایرانی استفاده کنند تا بتوانیم پوشش واکسیناسیون را هر چه سریع‌تر در استان کامل کنیم. وی با بیان اینکه به‌زودی دز سوم واکسن برای پرسنل حوزه سلامت تزریق خواهد شد خاطرنشان کرد: به‌زودی تزریق دز سوم یا بوستر برای پرسنل حوزه سلامت که مستقیما درگیر بیماری کرونا هستند شروع خواهد شد تا از نیروهای تخصصی خودمان در این حوزه بتوانیم محافظت و مراقبت بیشتری را انجام دهیم. وی از عدم محدودیت تزریق واکسن برکت برای هم استانی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به استقبال مردم عزیز از واکسن ایرانی برکت، محدودیت تزریق دز اول برای افراد بالای ۱۸ سال برداشته خواهد شد و کسانی که دز اول واکسن را تزریق نکردند می‌توانند به مراکز تجمیعی جهت تزریق مراجعه کنند. دبیر ستاد دانشگاهی و پیشگیری از ویروس کرونا خراسان جنوبی هم از ورود محموله جدید واکسن به استان خبر داد. شریف زاده افزود: محموله جدید سهمیه استان از واکسن پاستوکووک شامل ۱۰ هزار دوز واکسن بوده که محصولی مشترک بین کشور ایران و کوبا است که علاوه بر ۱۰ هزار دوز واکسن پاستوکووک ، ۴ هزار دوز واکسن برکت و ۶ هزار و ۲۴۰ دوز واکسن آنفولانزا وارد استان می شود. وی ادامه داد: با ورود این واکسن ها به استان عملا تمام واکسن هایی که در کشور قابل تزریق بوده در استان وجود دارد و در سبد واکسیناسیون استان قرار می گیرد.

۴۲۰۰ هکتار از مراتع بیرجند احیا و آزادسازی شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند گفت: چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان که به دلیل چرای مفرط، خشکسالی و سایر عوامل تخریب شده بود، پس از احیا در اختیار مرتعداران دارای پروانه چرا قرار گرفت. علی‌پور افزود: عرصه منابع طبیعی بیرجند شامل جنگل، مرتع و بیابان ۳۲۲ هزار و ۳۱۰ هکتار است که از این میزان ۲۷۰ هزار و ۵۷۱ هکتار جزو اراضی مرتعی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه از این میزان ۲۲۸ هزار و ۵۵۳ هکتار آن در ۴۱ سامان عرفی ممیزی شده است و هزار و ۷۶۰ خانوار از این مراتع بهره‌برداری می‌کنند، تصریح کرد: قُرق بهترین نوع حفاظت در منابع طبیعی است و تعادل در ورود دام به مراتع باید برقرار شده و دام براساس ظرفیت تولید علوفه وارد مرتع شود.

اشتغال ۸۵ هزار نفر در واحد‌های صنفی خراسان جنوبی

۳۴ هزار واحد صنفی در خراسان جنوبی زمینه اشتغال ۸۵ هزار نفر را فراهم کرده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در کنار وجود ظرفیت‌های فراوان صنعتی و معدنی، زمینه فعالیت اصناف و کسب و کار‌های خرد به خوبی در استان شکل گرفته و بیش از ۳۴ هزار واحد صنفی، زمینه اشتغال بیش از ۸۵ هزار نفر را در این بخش فراهم کرده است. جرجانی افزود: در شش ماهه اول سال جاری هزار و ۷۱۰ پروانه کسب صنفی در استان صادر شده که با صدور این پروانه‌ها برای ۴ هزار و ۲۷۵ نفر نیز اشتغالزایی شده است. وی گفت: پروانه کسب‌های صادره به ترتیب در رسته‌های خدماتی ۲۷۱، تولیدی ۲۷۰، توزیعی ۹۰۲ و خدمات فنی ۲۶۷ فقره بوده است .

توزیع بیش از هزار و ۱۰۰ تن کالای اساسی به همت تعاون روستایی

مدیرکل تعاون روستایی خراسان جنوبی از توزیع هزار و ۱۰۵ تن کالای اساسی و تنظیم بازار از طریق شبکه تعاون روستایی خبر داد. ضیائیان احمدی ادامه داد: این کالا‌های اساسی و تنظیم بازار در شبکه‌های روستایی و از طریق فروشگاه‌های مصرف روستایی و فروشگاه روستا بازار توزیع شده است. وی عنوان کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال، ۳۷۹ تن برنج، ۳ تن گوشت، ۱۸۰ تن قند، ۲۵۸ تن شکر و ۲۸۵ تن روغن از طریق این شبکه توزیع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت