خویشتن پذیر باشید
انعکاس چیزی که آموخته اید از اصلی ترین بخش یادگیری است. با مطالعه کردن، اطلاعاتتان بیشتر می شود و چیزهای جدیدی یاد می گیرید. اگر فقط بخواهید حجم زیادی از اطلاعات را بدون هدف در ذهن خود نگه دارید، به هیچ دستاوردی نمی رسید و فقط از یادگیری مهارت های جدید باز می مانید. پس از اطلاعات خود استفاده کنید و آن ها را با دیگران به اشتراک گذارید، باید داده های به دست آمده از طریق مطالعه را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل کنید . خیلی از محصولات و دستاوردها، نتیجه ی آزمون و خطا هستند. آزمون هایی که در طی آن ایده های جدید و ناب به دست می آید. البته این تنها مختص دانشمندان نیست، بلکه هر ایده جدیدی سبب رشد و شکوفایی می شود . در محل کار روشهای جدیدی را برای انجام کارهای خود امتحان کنید.
24 آبان؛ روز کتاب و کتاب خوانی
کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. کتاب محصول تجربه های بشری و خلاقیتهای ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانشها، گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. در سال 1372 خورشیدی 24 آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاهها، و استانهای کشور نمایشگاهها و جشنهای کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار میشود. کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است.
چالشهای دوره نوجوانی
نوجوانی دوره گذار از کودکی است و نوجوان با نقشها و مسئولیتهای بسیار جدید در خانواده و جامعه روبرو میشود. نوجوان از وابستگی کودکانه به سمت استقلال حرکت کرده و میخواهد در محیط خانواده و اجتماع استقلال بیشتری نشان دهد و خودش تصمیمگیریهایی داشته باشد.
از طرفی، والدین احساس میکنند که نوجوان که دیگر کودک نیست و خواهان استقلال است، بایستی تمامی وظایف یک فرد کامل را اجرا کرده و درست و بیاشکال رفتار کند. این کشمکش بین خواسته در نوجوان و عدم پذیرش واقعیتهای دوره نوجوانی توسط والدین، منجر به ایجاد تضاد بین آنها میشود. تمایل شدید به ارتباط با همسالان، پذیرفته شدن و مورد تائید بودن در گروه دوستان یکی از مشکلات عمده نوجوانان است که تأثیر بسزایی در آینده، نقش اجتماعی و اعتمادبهنفس آنان دارد. در این دوره، دوستیها شکل جدیتری به خود میگیرد و در حدود چهاردهسالگی به بیشترین اندازه خود میرسد. درواقع مهمترین آسیبپذیری از فشار همسالان در این دوره هست که میتواند به رفتارهای ضداجتماعی مانند دزدی، مصرف مواد مخدر، تجاوز منجر شود.
ورود به نوجوانی و پیدایش نیازهای جدید در فرد و میل به استقلال، نگرانی در مورد آینده را در نوجوان افزایش میدهد. درواقع نوجوان باید هدف و مسیر زندگی خود در آینده را تعیین کند. تحصیلات دانشگاهی، چگونگی تأمین اقتصادی و تشکیل خانواده ازجمله مسائلی است که برای نوجوانان میتواند مبهم باشد.یکی از روشهای ارضاء حس استقلالطلبی نوجوانان، دادن استقلال مالی به آنان است تا حدی که بتوانند برخی از نیازهای خود را رفع کنند. والدین میتوانند مقدار پولی را برای مدت طولانیتر مثلاً هفتگی یا ماهانه تعیین کنید.