کمبود سالن، کشتی استان را فیتیله پیچ کرد

تعداد ورزشکاران علاقه مند به کشتی در استان و به ویژه شهرستان بیرجند بسیار زیاد است،در حالی که می توان از این محبوبیت به نفع رشد جوانان و نوجوانان استان با توجه به روحیه ای که در این ورزش ایجاد می شود بهره گرفت. وجود تنها یک سالن کشتی دغدغه های زیادی را برای علاقه مندان این رشته ایجاد کرده است.   اعضای هیئت کشتی استان این بار مهمان نشست ورزشی روزنامه آوای خراسان جنوبی بودند، مشکل اصلی مورد توجه همه ی ورزشکاران و مسئولان کمبود سالن برای تمرین بود، که با وجود علاقه مندان بیشمار در بیرجند فقط یک سالن وجود دارد. در اینجا نبود نگاه ویژه مسئولان به ورزش و بودجه خاص در این بخش و عدم استقبال مربیان به باشگاه داری به چشم می خورد که باید با حمایت های بیشتری از رشته کشتی که در این سال ها شاهد موفقیت های بیشمار آن بوده ایم ادامه دار شود تا در آینده قهرمانان بیشتری را به جامعه ورزش تحویل دهد.

مشکل سالن و بودجه

اصلی، پیشکسوت کشتی استان در این نشست با اشاره به رونق کشتی در سه سال اخیر گفت: در این مدت اقدامات خوبی از جمله برگزاری دوره های مربی گری، داوری، میزبانی مسابقات، اردوهای تیم ملی و حضور در لیگ ها و مسابقات متعدد انجام شده است. وی ادامه داد: همچنین افزایش بودجه و ارتباط با فدراسیون از نمونه کارهای رو به جلوی کشتی در سه سال اخیر است که باعث رشد و معرفی این رشته شده است. به گفته وی در کنار تمام اتفاقات خوب نواقصی نیز وجود دارد که برای بهتر شدن وضعیت باید رفع شود. این پیشکسوت ادامه داد: مشکل سالن وجود دارد، در تمام بیرجند فقط یک سالن کوشه ای را در اختیار داریم. ورزشکاران علاقه مند در تمام استان و بیرجند زیاد هستند ولی زمانی که یک سالن در بیرجند وجود دارد ومتقاضیان زیادی از دیگر نقاط شهر داریم با مشکل برای حضور در کلاس ها رو به رو می شوند.  اصلی تصریح کرد: در شمال شهر سالن شهرداری وجود دارد ولی می گویند پول بدهید تا در اختیار شما قرار گیرد، چرا رایگان در چنین منطقه ای در اختیار مربیان گذاشته نمی شود؟ وی مشکل دیگر را در بودجه دانست و افزود: ورزشکاران این رشته ورزشی اکثرا از قشر متوسط و ضعیف هستند و نمی توان از آنها درخواست شهریه کرد، همچنین اینکه می گویند به دنبال اسپانسر باشید در حالی که در خراسان جنوبی امکان پذیر نیست مگر اینکه مسئولان بالادستی وارد شوند. به گفته وی در این بازه زمانی اتفاقات زیادی افتاده است ولی برای تغییر کامل باید زمان بیشتری بگذرد.

 امکانات و بودجه حرف اول را می زند

میابادی، منتقد هیئت کشتی نیز با اشاره به اینکه از قبل سال ۵۲ بهترین کشتی گیران را داشته ایم که بدون طمع کار می کرده اند، عنوان کرد: ضعف کشتی در زمان بر بودن آن است که اگر یک قدم اشتباه برداریم کل کشتی را از بین می بریم. وی خاطر نشان کرد: اکنون مربی، داور، ورزشکار و پیشکسوت خوب داریم ولی باید ببنیم که امکانات کامل هم در اختیار آنها قرار داده ایم؟ به گفته وی امکانات و بودجه حرف اول را می زنند و زمانی که بودجه باشد می توان هر کاری کرد، چرا که اکنون رئیس هیئت فعال است و مقام های خوبی می آوریم اما بعد از مقام آوری ورزشکار رها می شود زیرا مربی و ورزشکار از نظر مالی تأمین نیست. این منتقد کشتی درخواست کرد که اداره کل ورزش و جوانان باید بودجه ای را مخصوص مربیان، داوران و ورزشکاران حرفه ای قرار دهد تا انگیزه خود را از دست ندهند. میابادی به حضور پیشکسوتان در کنار زمین در کنار مربیان جوان اشاره کرد و افزود: متأسفانه این حرف گفته می شود ولی زمانی که پیشکسوت می بیند مربی حرکت اشتباه را آموزش می دهد نمی تواند حرفی بزند و این حرکات در ذهن ورزشکار باقی می ماند بنابراین باید از مربیان به روز استفاده شود. وی بیان کرد: تغذیه نیز برای ورزشکار حرفه ای خیلی مهم است و باید اداره کل ورزش در این موارد بودجه ای در نظر بگیرد. به گفته وی باشگاه داریم ولی باید اداره کل ورزش رایزنی کند تا در اختیار هیئت ها قرار گیرد.

مربیان به روز

عسکری یکی دیگر از پیشکسوتان این هیئت به نقش مربی اشاره کرد و گفت: مربی ها باید از نظر اخلاقی نیز تایید شده باشند چرا که مربی هم از نظر عملی و هم اخلاقی بر ورزشکار تأثیر گذار است. وی تأکید کرد: همچنین باید از مربیان به روز استفاده شود که علم روز را آموزش دیده باشند و بتوانند به هنرجویان خود آموزش دهند. رحیم زاده، پیشکسوت کشتی نیز بیان کرد: مربی و داور به روز در کنار هم باید قرار گیرند و از سطح آموزشگاه ها نونهالان و نوجوانان را آموزش دهند و استعدادیابی داشته باشند.

نبود نگاه ویژه ورزشی در استان

گلکاری، مربی قهرمان پرور کشتی استان هم در این میزگرد گفت: از معدود رشته هایی است که فعال بوده و مقام کشوری داشته ایم و به نوعی رشته اول استان است که باید حمایت های ویژه ای شود. وی با اشاره به کمبود سالن در بیرجند بیان کرد: به عنوان مثال در مهرشهر ۴ مسجد درست کرده اند اما یک سالن ورزشی هم وجود ندارد، بودجه ها به سمت فرهنگی رفته است و این در حالی است که ورزش بهترین منبع برای حفظ و نگاه داشت جوانان و جلوگیری از آسیب های اجتماعی است. به گفته وی نگاه اداره کل ورزش و جوانان در بودجه درست نیست چرا که به ورزش تیمی مانند فوتبال که باشگاه دارند و از این طریق درآمدزایی دارند بیشتر توجه می کند، تا رشته مقام آوری مانند کشتی که تعطیلی، باشگاه و درآمدرایی نیز ندارد. این مربی کشتی استان با بیان اینکه نگاه مسئولان به ورزش حرفه ای نیست و فقط در حرف زدن خوب هستند، گفت: سالن کنونی کشتی بیرجند در شأن کشتی گیران نیست، خیلی از ارگان ها سالن ورزشی دارند ولی از رشته های ورزشی حمایت نمی کنند. گلکاری افزود: در هیئت کشتی استان اقدامات خوبی انجام شده است ولی مسئولان باید بگویند برای جوانان این استان در بخش ورزش چه کاری انجام داده اند و چه مقدار از حرف های آنان عملیاتی شده است.

حریف تمرینی ندارم

مبین گلکاری، نوجوان قهرمان کشوری کشتی هم در زمینه مشکلات خود گفت: حریف تمرینی هم وزن خود ندارم، همچنین در هفته فقط سه روز سالن در اختیار ماست که تمرین کنیم که این خیلی کم است . ورزشکار حرفه ای باید در هفته حداقل ۵ روز تمرین داشته باشد. وی درخواست کرد که اردوهای بیشتر به میزبانی استان برگزار شود تا ورزشکاران استان بتواند با ورزشکاران دیگر استان ها تمرین داشته باشند، همچنین مشوق هایی برای ورزشکاران و انگیزه دهی به آنان وجود داشته باشد.

مربی بانو نداریم

نژاد، نایب رئیس بانوان هیئت کشتی استان نیز درباره مشکلات ورزش بانوان بیان کرد: در بخش بانوان آلیش را داریم که هنوز گویا فرهنگ سازی درستی انجام نشده است و برای خانواده ها مورد قبول نیست. وی تصریح کرد: ورزشکاران خوبی استعدادیابی شده اند ولی نمی آیند .باید در این زمینه کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی بیشتری انجام شود. به گفته وی یکی از مشکلات اصلی این رشته برای بانوان نبود مربی است چرا که فقط یک مربی کارت دار در قاین داریم .قرار شده است که یک دوره مربی گری در استان برگزار شود. نایب رئیس بانوان هیئت کشتی استان با اشاره به اینکه استعدادیابی در مدارس داشته ایم، گفت: در سال ۹۸ تعداد ورزشکاران بانو ۳۵ نفر بوده است که بیرجند و قاین در این بخش فعال هستند.

دو کرسی در فدراسیون

رئیس هیئت کشتی استان نیز در این نشست با بیان اینکه دو کرسی در فدراسیون داریم، عنوان کرد: این موقعیت ها با رفتن ما از بین نمی رود و به رشد و توسعه ورزش کشتی در استان کمک می کند تا در فدراسیون بتوانیم حرف بزنیم. سروری با اشاره به وظیفه رئیس هیئت استان که نظارت است، گفت: اگر در شهرستان ها کم کاری می شود قصور آن از هیئت استان نیست . وظیفه رئیس هیئت جذب بودجه، اعزام به مسابقات کشوری، میزبانی ها، برگزاری دوره ها و دیدار ها و نشست ها است. وی ادامه داد: در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده ایم و دوره های مربی گری، داوری، اعزام به تمام مسابقات کشوری و میزبانی در تمام رده ها سنی را داشته ایم. به گفته وی هیئت استان از مربیان، داوران و ورزشکاران خود غافل نشده است و همیشه پیگیر آنان هستیم و تا پایان سال ۹۷ با تمام مربیان تصفیه حساب شده است هرچند ۶ ماه اول سال ۹۸ به دلیل بدهی هایی که برای میزبانی ها داشته ایم، توان پرداخت نداشته ایم.

مربیان به سمت باشگاه داری بروند

رئیس هیئت کشتی استان با اشاره به اینکه در طی سه سال تعداد ورزشکاران سازمان یافته را از ۳۴۷ نفر به بیش از هزار نفر رسانده ایم، بیان کرد: مربیان دیگر استان  ها به هیئت اکتفا نمی کنند و برای خود باشگاه ایجاد می کنند ولی در بیرجند تمام مربیان به سالن کشتی کوشه ای اکتفا کرده اند. سروری افزود: اگر مربیان به سمت باشگاه داری بروند و کلاس های خود را داشته باشند، می توانند با جذب ورزشکار بیشتر مسابقات باشگاه ها را داشته باشیم. وی قول داد: اگر مربی کارت داری به دنبال باشگاه داری باشد ما حتما برای دریافت مجوزها کمک می کنیم و حمایت کامل خواهیم داشت. به گفته وی اکنون در بیرجند دو مربی فعال در رشته کشتی آزاد و ۳ مربی فعال در کشتی فرنگی داریم، همچنین در استان ۴۳ مربی و ۲۱ داور داریم ولی در برخی از شهرها مربیانی داریم که با هم رقابت می کنند و باعث رشد این ورزش شده اند. سروری به بودجه نیز اشاره کرد و گفت: بودجه فدراسیون برای استان را از ۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان رسانده ایم که اقدام بزرگی است.

با نگاه ویژه عضو ثابت تیم ملی خواهیم داشت

رئیس هیئت کشتی استان تأکید کرد: اگر نگاه مسئولان، ورزشی باشد قول می دهیم که حتی در سطح بین المللی نیز پیش خواهیم رفت و مقام آوری خواهیم داشت و اگر ما هم نباشیم با نگاه ورزشی می توان باعث پیشرفت ورزش شد. سروری افزود: اگر مسئولان نگاه ویژه ای داشته باشند بودجه، امکانات و تجهیزات در اختیار قرار دهند در سال آینده عضو ثابت تیم ملی خواهیم داشت. وی به عدم استقبال به حضور در کلاس های مربی گری اشاره کرد و گفت: دوره های مربی گری برگزار می کنیم و امیدواریم تعداد افراد حاضر بیشتر شود چرا که هر چه تعداد مربیان بیشتر شود خروجی بهتری خواهیم داشت و انتقال تجربه بیشتر می شود. به گفته وی اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در بودجه حمایت های خوبی داشته اند ولی به دلیل برگزاری مسابقات و میزبانی و حضور در لیگ بدهی هایی داریم که بودجه های به آن سمت می روند.

حضور در لیگ های دسته یک و برتر در ۱۴۰۰

رئیس هیئت کشتی استان به کلنگ زنی خانه کشتی در شمال شهر اشاره کرد و افزود: این سالن با قول یک خیر و اداره کل ورزش و جوانان کلنگ زنی شد ولی خیر عقب نشینی کرد و مجمع خیرین که قول خیر را داده بودند هنوز فرد دیگری معرفی نکرده اند. سروی ادامه داد: اما در زمان استاندار سابق و مدیرکل فعلی ورزش و جوانان قول داده شد که در بودجه ۱۴۰۰ این پروژه دیده شود تا از بودجه دولتی احداث شود. وی با بیان اینکه اردوها و میزبانی ها ادامه دار خواهد بود، گفت: اگر بودجه پایه و ثابتی داشتیم بهتر برنامه ریزی ها انجام می شد و در استان های دیگر شاهد کمک های میلیاردی استاندار بوده ایم، اگر مسئولان بودجه مناسب برای ورزش کنار بگذارند می توان شاهد پیشرفت ورزش در استان باشیم. به گفته وی خراسان جنوبی اکنون سهمیه لیگ یک و لیگ برتر را دارد و قول می دهیم که لیگ یک را حتما برگزار می کنیم و برای لیگ برتر نیز به دنبال اسپانسر هستیم که برگزار کنیم. سروری از اگان های مختلف درخواست کرد که سالن ها و خوابگاه های خود را به صورت رایگان در اختیار هیئت ها قرار دهند تا بتوانند با هزینه های کمتری اردوها، میزبانی ها و مسابقات خود را برگزار کنند.

بودجه ها فصل مخصوص دارند

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان هم در پاسخ به درخواست های مطرح شده گفت: کشتی جزو ۱۱ هیئت دیده شده در سند توسعه ورزش قهرمانی می باشد که از ۸ تا ۱۴ سال از این طریق استعدادیابی و پرورش خواهند یافت. قطبی در زمینه کمبود سالن هم بیان کرد: ارگان های دیگر به جز آموزش و پرورش نیز بر اساس قانون سالن های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و اداره کل ورزش نیز در شمال شهر در حال ساخت سالن می باشد، هر چند سالن کنونی کشتی جزو بهترین سالن ها است که به صورت اختصاصی به هیئت کشتی داده شده است. وی افزود: تشک کشتی با دیگر تشک ها تفاوت دارد و دیگر جمع نمی شود و ارگان های مختلف به همین دلیل موافقت نمی کنند ولی رایزنی خواهیم داشت. به گفته وی در بخش حمایت از ورزشکار، مربی و داور بودجه ای نداریم و تمام اعتبارات فصل مخصوص خود را دارند که در همان بخش باید هزینه شود. این مقام مسئول تصریح کرد: هیئت های ورزشی با بودجه ای که دریافت می کنند امکان حمایت از این اقشار را دارند. قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت