کرونا را باور کردم

ایرنا – «کرونا را باور کردم» جمله‌ای از یک بیمار کرونایی در بیمارستان است که می‌گوید بقیه هم کرونا و واکسن زدن را جدی بگیرند.او می‌گوید: «هیچ وقت کرونا را باور نداشتم، نه آمارهایی که صدا و سیما در این ۲ سال اعلام کرد و نه مرگ اشخاصی که حتی از بستگان نزدیک بودند و روی تخت بیمارستان جان دادند اما الان که خودم به این ویروس گرفتار شدم فهمیدم کرونا هست».اینها حرف‌های علی یک مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا از نوع اُمیکرون است که چند روز پیش مبتلا و ۲ بار مجبور شده به بیمارستان مراجعه کند.او که هیچ یک از سه دُز واکسن‌ کرونا را نزده، به گفته خودش همیشه خیال کرده که کرونا فقط یک شوخی سیاسی بین کشورهای جهان است و حالا که حدود ۸۰ درصد ریه‌هایش را درگیر کرده، کرونا را باور کرده است.از آنجایی که می‌دانستم علی از مخالفان سرسخت واکسن کرونا است وقتی از بستری شدن وی در بیمارستان اطلاع پیدا کردم، شماره همسرش را گرفتم و خواستم هر طور شده او را برای مصاحبه مجاب کند.بالاخره راضی شد و از طریق تماس تصویری با او در بیمارستان ارتباط برقرار کردم که اوضاع و احوالش را برای خبرنگار ایرنا شرح دهد اما سرفه امانش نمی‌دهد.به او گفتم، می‌دانم در شرایطی نیستید که بخواهم از شما سوالی بپرسم اما در همین حالی که هستید فقط یک جمله به کسانی که کرونا را باور نکرده‌اند، بگویید.او در پاسخ می‌گوید: «هیچ وقت کرونا را باور نداشتم، نه آمارهایی که صدا و سیما در این ۲ سال اعلام کرد و نه مردن اشخاصی که حتی از بستگان نزدیک بودند و روی تخت بیمارستان به نام کرونا جان دادند اما الان که بعد از گذشت ۲ سال خودم به این ویروس گرفتار شدم فهمیدم کرونا هست و همه آنچه که تاکنون از این ویروس گفتند درست بوده!»و در آخر لابه‌لای سرفه‌های بی‌امان با صدایی نحیف اضافه می‌کند: «من که کرونا را باور کردم بهتر است بقیه هم باور کنند و واکسن بزنند».

اول باور نداشتیم تا اینکه

مصاحبه را با همسرش ادامه می‌دهم؛ اینکه علی چطور مبتلا شد و چرا هیچ کدام از واکسن‌ها را نزده که پاسخ می‌دهد: همسرم راننده است و مدام به این شهر و آن شهر می‌رود؛ اوایل که کرونا آمده بود هیچ کدام باور نداشتیم و همان مهمانی‌ها و دورهمی‌های همیشگی پابرجا بود حتی عید دیدنی‌ را هم از همان ماه‌های اول که کرونا شیوع پیدا کرد، رفتیم. وی می‌گوید: خودم پاییز ۹۹ مبتلا شدم که البته خیلی شدید نبود فقط در حد یک سرماخوردگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی اما خانواده برادر و خواهرم خیلی شدید مبتلا شدند و از آن موقع ماسک زدن را جدی گرفتیم. سمیه ادامه می‌دهد: اما در مورد واکسن خیلی تعلل کردیم زیرا همسرم از مخالفان سرسخت واکسن بود تا اینکه مادرم مبتلا شد و بعد از آن واکسن زد که من و بقیه اعضای خانواده هم واکسن زدیم وی با بیان اینکه به خاطر واکسن زدن مورد تمسخر همسرش بوده است می‌گوید: شرکتی که همسرم در آن کار می‌کرد تمامی راننده‌ها و کارکنان را به گرفتن کارت واکسن ملزم کرده بود اما او هر بار به دلیلی از واکسن زدن سر باز می‌زد و می‌گفت کرونایی وجود ندارد و این واکسن‌ها همه آب مقطر هستند! از او درباره علائم کرونا در همسرش سوال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: شب اول آن قدر حالش بد شد که مجبور شدیم نیمه شب او را به بیمارستان ببریم اما راضی نشد که بستری شود تا اینکه جواب تست همسرم مثبت و کم کم ریه‌ها درگیر شد که برادرش با اصرار او را در بیمارستان بستری کرد.

تعلل در تزریق دز سوم واکسن و ابتلا به اُمیکرون

مریم شهروند دیگری در بیرجند است که در موج چهارم کرونا با شدت بالا به این ویروس مبتلا شد و تاکنون ۲ دز واکسن را دریافت کرده است. وی با یادآوری اینکه بعد از عید نوروز حدود سه هفته درگیر کرونا بوده است می‌گوید: آن قدر این بیماری بر من سخت گذشت که می‌گفتم هر زمان واکسن برسد به هر قیمتی آن را تزریق می‌کنم.

این شهروند ادامه می‌دهد: دز اول و دوم را به‌موقع زدم اما برای دز سوم امروز و فردا کردم تا اینکه مجددا این بار به اُمیکرون مبتلا شدم البته شدت آن مثل بیماری قبلی نبود با این حال علائمی مثل سرفه‌های شدید و خشک، خارش پوست و کهیر در بدنم مانده که بعد از گذشت سه هفته همچنان با آن درگیر هستم. توصیه وی این است که مردم کرونا را جدی بگیرند به‌خصوص در این شرایط که سرعت سرایت ویروس بالاست، ماسک بزنند و دورهمی نروند.

تقسیم کرونا در دورهمی فامیلی

سحر یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی است که عکس پدربزرگش را روی تخت بیمارستان به اشتراک گذاشته و خواسته برای شفای او که مبتلا به کرونا است، دعا کنند. از او می‌پرسم پدربزرگتان چطور مبتلا شدند که پاسخ می‌دهد: ما یک دورهمی فامیلی خیلی بزرگ داریم که از قبل کرونا هر هفته یک شب به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌کردیم اما با آمدن کرونا تعطیل شد.این شهروند می‌گوید: بعد از اینکه بیشتر فامیل واکسن زدند از حدود ۶ ماه قبل مجددا این دورهمی راه افتاد تا اینکه حدود سه هفته پیش خانواده خاله‌ام به کرونا مبتلا شدند و همین طور ویروس در بین بقیه فامیل به سرعت بالا منتشر شد. به گفته وی، پدربزرگش در همین دورهمی مبتلا شده اما ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده و به خاطر بیماری زمینه‌ای و مشکل ریوی، شدت کرونا در او بیشتر شده است.

واکسیناسیون نیاز به بستری

را کاهش داد

موضوعی که دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره آن می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیماران بدحال بستری در بیمارستان اغلب افرادی هستند که واکسینه نشدند یا واکسیناسیون را ناقص انجام داده‌اند.غلامرضا شریف‌زاده بر مراجعه به‌موقع برای درمان کرونا هم تاکید و اضافه می‌کند: طبق پروتکل‌ها تا آزمایش پی. سی. آر بیمار مثبت نباشد، پزشک اقدام به بستری در بخش‌های کرونا نمی‌کند و زمانی این تصمیم گرفته می‌شود که بیمار مملو از ویروس است بنابراین حضور در بخش کرونا بر تعداد ویروس نمی‌افزاید بلکه مراقبت‌های تخصصی سبب کاهش ویروس و وضعیت نرمال بیمار می‌شود. وی از تحلیلی می‌گوید که نشان داده تزریق واکسن کرونا در روزهای اوج پیک ششم کرونا در کاهش تعداد موارد بستری‌ اثرگذار بوده است.بر این اساس تعداد موارد بستری‌ بیماران تنفسی و کرونایی این استان در روزهای اوج پیک ششم نسبت به میانگین روزهای اوج پیک پنجم، ۵۰ درصد کاهش یافته است.شریف‌زاده معتقد است علت اینکه تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا در پیک ششم بالاست ولی کاهش بستری‌ها را داریم یا افراد با علائم خفیف مراجعه می‌کنند و نیاز به بستری ندارند این است که سطح پوشش واکسیناسیون در موج جدید بیماری نسبت به موج قبلی افزایش چشمگیری داشته است. وی ادامه می‌دهد: اما تعداد افراد کرونا مثبت (مبتلایان جدید) در روزهای اوج پیک ششم نسبت به پیک قبلی افزایش محسوس داشته که یک دلیل عمده آن سرایت‌پذیری بالای سویه جدید کرونا (اُمیکرون) نسبت به سویه‌های قبلی بوده و تعداد فوتی‌ بیماران کرونایی هم در موج جدید بیماری، تا حدودی بیشتر است.

عواقب واکسن نزدناز زبان متخصص

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند هم معتقد است افرادی که واکسینه نشدند ۶ برابر بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند. دکتر مسعود ضیایی علل افزایش ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی را برگزاری دورهمی‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌ها می‌داند و می‌گوید: با زدن واکسن امکان ابتلا وجود دارد ولی اتفاق خوبی که افتاده و تحقیقات نشان داده افرادی که واکسینه نشدند ۶ برابر بیشتر از افراد واکسینه به بیماری مبتلا می‌شوند و ۱۴ برابر بیشتر احتمال فوت آنان وجود دارد.وی ادامه می‌دهد: اگر واکسن بزنیم هم خطر ابتلا کمتر می‌شود و هم خطر موارد شدید و مرگ ناشی از بیماری کمتر خواهد شد لذا توصیه ما تکمیل واکسیناسیون است.

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند می‌گوید: بستری بیماران کرونایی و بدحال در این بیمارستان روند صعودی دارد و ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.به گفته وی در حال حاضر به علت شدت واگیری این سوش کرونا، تمامی بخش‌های بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تکمیل شده است و در بخش مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌ها بسیاری از بیماران بدحال و سن بالا با مشکلات متعدد بستری هستند.

اُمیکرون را دست کم نگیریم

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: برخی افراد، اُمیکرون را دست کم می‌گیرند در حالی که ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است؛ این سوش را ما در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده می‌شود. وی یادآور می‌شود: برخی موارد کرونا خفیف و گذرا هستند ولی افرادی که دارای بیماری‌هایی از جمله فشارخون، دیابت، چاقی و سرطان هستند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را مصرف می‌کنند و افرادی که واکسن دریافت نکرده‌ یا باردار هستند، باید کرونا را جدی بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

حدود دو دهه پیش ماده قانونی به منظور واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت