کافه کتاب نیکان ، تلفیقی از عطر کاغذ و فرهنگ

کاری- کافه کتاب نیکان در مرکز بیرجند شناسی پرفسور گنجی لذت خوش خواندن را به ما هدیه می کند. تماشای قفسه‌های مملو از کتاب، چیدمان لوازم‌التحریر و میزهای کنار پنجره که کتاب را در همسایگی گلدان‌های کوچک، پذیرا هستند همه نشان از ذهن خلاق و پویای مسئول کافه را دارد، در این خانه قرار است اتفاقات خوش را در تقویم خاطرات خود بنویسند.به نظر می‌آید استقبال مردم از این پاتوق کتاب خوب باشد، چرا که فضای جذاب آن بسیار دل انگیز است. همین مرا ترغیب کرد تا این پاتوق کتاب را از نزدیک ببینم، برای آشنایی با این کافه کتاب و متولی اش در یک صبح پاییزی سری به کافه کتاب زدم، با روی خوش مرا پذیرا شدند. اگر شما هم عاشق کتاب و دنیای کتاب هستید برایتان بی‌مقدمه کافه کتاب نیکان را پیشنهاد می‌کنم جایی که هم می‌توانید کتاب بخرید، هم برای بچه‌هایتان محیط آرامی فراهم کنید.

ایده کافه کتاب در بازه کرونا شکل گرفت
پای صحبت مدیر کافه کتاب نیکان می نشینم. او ابتدا خودش را معرفی می کند: سیده فرزانه حسینی، جراح،-دندانپزشک و مدیر کافه کتاب نیکان می باشم.وی با بیان اینکه در زمان کرونا با توجه به داشتن وقت بیشتر برای تایم مطالعه آزاد برای باز کردن کافه کتاب مصمم شدم، ادامه داد: به همین دلیل به دنبال علاقه ام رفتم و کم کم ایده زدن یک کتابخانه شکل گرفت. حسینی خاطر نشان کرد: پس از پرس و جو بالاخره مرکز بیرجند شناسی را انتخاب کردم و این شد که “کافه کتاب نیکان” متولد شد.
این دندان پزشک کودکان که خودش هم بسیاراهل کتاب است، درباره موضوعات مورد علاقه برای مطالعه گقت: بیشتر آخر هفته ها مطالعه می کنم و علاقه مندی من در حوزه های روانشناسی، موفقیت و انگیزشی است. وی خاطر نشان کرد: کتاب خواندن در کنار پر مشغله بودن شغل پزشکی حس بسیار پر آرامشی است که من آن را به کرات تجربه می کنم. وی با بیان اینکه از نظر من تاثیر کتاب خواندن از هر آنچه که ما هم اکنون فکر می کنیم بیشتر است، اضافه کرد: چرا که پرورش انسانهای فهیم و آگاه برای ساختن جامعه ای پیشرفته امری ضروری است.

چیدمان در جذب مخاطب تاثیرگذار است
یکی از مزیت‌های این فروشگاه را می‌توان چیده شدن کتاب‌ها در فضای سنتی و جذاب بشمار آورد، در حالی‌که در عموم کتابفروشی‌ها کتاب‌ها به صورت قفسه‌ای چیده شده‌اند و این نوع چیده شدن به نوعی مخاطب را به خود جذب نمی‌کند، او را راضی نمی‌کند که تک تک کتاب‌ها را از لابه‌لای قفسه‌ها بردارد و کمی از آن را مطالعه کند.
محیط کافه کتاب نیکان در مرکز بیرجند شناسی بسیار جذاب و دیدنی است و خواننده و علاقمند را جذب می کند چیدمان کتاب ها جذابیتی را برای مخاطب ایجاد می کند تا مخاطب از مقابل هر قفسه‌ای که عبور می‌کند ناخودآگاه چند ثانیه‌ای صبر کند و نگاهی به جلد، طرح و محتوای کتاب داشته باشد که همین موضوع نیز می‌تواند در فروش کتاب‌ها تاثیرگذار باشد.

طرح مطالعه رایگان کتاب باعث تشویق خواننده می شود
وی تاکید کرد: البته در کنار این موارد نیز طرح‌هایی چون طرح برگشت کتاب، مطالعه رایگان کتاب‌ها در فضای فروشگاه، نیز یکی از مزیت‌های دیگر این مجموعه تلقی می‌شود. حسینی با بیان اینکه بخش کافه کتاب فروشگاه به شدت بر روی جذب مخاطبان و به ویژه کودکان تاثیرگذار است، ادامه داد: چون می‌توانند در کنار مطالعه ساعتی را در کافه بنشیند و با دوستانشان بازی و کتابخوانی داشته باشند.وی با بیان اینکه علاقمندان در کافه کتاب نیکان می توانند کتاب را به امانت بگیرند، ادامه داد: آنها مبلغ کامل کتاب را پرداخت می کنند و پس از مطالعه چنانچه کتاب مورد نظر آسیب ندیده باشد پس از پرداخت مبلغ اندکی آن را بازگردانده و مابقی پولشان را پس بگیرند. مدیر کافه کتاب نیکان تاکید کرد: در واقع ما به این نتیجه رسیدیم که راه‌اندازی کافه می‌تواند به زمان کتاب خواندن اضافه کند.
وی تاکید کرد: باید برای علاقه مند کردن فرزندانمان بستر را ما والدین به گونه ای مهیا نماییم که به صورت بازی و سرگرمی آرام آرام و پیوسته کتاب را جایگزین تلفن های همراه و تبلت کنیم.

علاقه مندی کودکان را کشف کنیم
حسینی با بیان اینکه همچنین باید علاقه مندی کودکان را کشف کنیم اضافه کرد: در این خصوص کتاب مورد نظر را فراهم کرده و در اختیارشان قرار دهیم، سپس برای بالا بردن دقت و درک مطلب آنها درباره آن کتاب پرسش و پاسخ مطرح کنیم.
وی با اشاره به اینکه هماهنگی های لازم از جانب مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس و دبیرستانها با ما انجام می شود، یادآور شد: پس از بازدید انجام شده از کافه کتاب توسط بچه ها و با توجه به دلپذیر بودن محیط سنتی کافه کتاب و می توانند به صورت کاملا ازادانه در انتخاب کتاب دلخواهشان چه به صورت امانت و چه به صورت خرید اقدام کنند.
هراز گاهی دست به قلم می شوم
این دندانپزشک کودکان یادآور شد: چون به نویسندگی خیلی علاقه مندم هراز گاهی دست به قلم می شوم ولی هنوز کتابی به چاپ نرسانده ام و قصد آن را در برنامه های آتی خود دارم . وی در خصوص معرفی کتاب مورد علاقه خود گفت: با توجه با کاربردی بودن کتاب “اثر مرکب” و تاثیر فراوان کتاب مذکور و بر افکار عمومی این کتاب را برای خوانندگان معرفی می کنم. وی ادامه داد: این کتاب به صورت روان و ساده تمامی فعالیت هایمان را به بخش های کوچکتر تقسیم می نماید و به ما کمک می کند که آرام آرام و متداول به اهدافمان برسیم. وی با اشاره به اینکه با توجه به پر تلاطم بودن زندگی های امروزی و محدود شدن زمان مطالعه، میزان سرانه مطالعه کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: ولی به لطف پیشرفت تکنولوژی از جمله کتابهای صوتی و کتابهای دیجیتال می توان میزان سرانه مطالعاتی را افزایش داد.
به دلیل مشکلات اقتصادی
تمایل افراد به مطالعه به حداقل رسیده است
مدیر کافه کتاب نیکان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی کشورمان و میل افراد به کسب در آمد بیشتر، تمایل افراد به مطالعه به حداقل رسیده است. وی اظهار کرد: اگر مردم کتابخوان باشند و راجع به روایت‌ها و تجربه‌های افراد مختلف مطالعه کنند، بسیاری از ضعف‌های خانوادگی، ارتباطات و حتی کاستی‌ها و معضلات اجتماعی در جامعه کاهش پیدا می کند.
حسینی با بیان اینکه گسترش دادن کافه کتاب جز اهداف مورد علاقه من است، اضافه کرد: به منظور بالا بردن انگیزه و فرهنگ کتابخوانی و در نظر گرفتن تمامی اقشار با هر توان مالی در کافه کتاب نیکان شرایطی مهیا شده است که حتی قشر کم در آمد جامعه نیز بتوانند از آن محیط استفاده کرده و مطالعه داشته باشند و کتاب مورد نظرشون رو به امانت بگیرند.
وی با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی فرصت معتنمی است که برای بالا بردن آگاهی خودمان ساعتی را برای مطالعه اختصاص بدهیم، خاطر نشان کرد: در عصر دیجیتال و به روز شدن لحظه به لحظه اطلاعات قطعا مطالعه برای موفقیت در زندگی نقش موثری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


طرح راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل –

بیشتر

پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت