چرخش مرگبار کرونا در صف‌های توزیع گاز مایع استان

صف گاز مایع هر روز طولانی تر می‌شود و مردمی که نمی دانند نگران ابتلای کرونا در صف های بهم فشرده باشند و یا نگران از تداوم قطع گاز خانه یا ماشین شان.گاز برایشان مثل آب حکم حیات را دارد و بدون آن نه می توانند پخت و پز کنند و یا باید هزینه های گزافی برای جایگزینی بنزین به عنوان سوخت ماشین هایشان بپردازند؛ همین شده که صدای مردم مناطقی در خراسان جنوبی که هنوز که از گازرسانی بهره مند نشده اند را درآورده و می گویند چرا مردمی کشوری که دومین تولیدکننده گاز جهان است باید برای دریافت یک کپسول گاز ساعت ها در صف به سختی بیفتند و سلامتی شان به خطر بیفتد.
مشاهدات ایسنا از صف‌های طولانی برای دریافت گاز مایع حکایت از کمبود آن در خراسان جنوبی دارد؛ کمبودی که گلایه متقاضانش را در استان در پی داشتند و معتقدند گاز مایع همچون گذشته به دست مردم نمی‌رسد و این سوال را مطرح می کنند که آیا گاز بیشتر صادر می شود که دست آنها را نمی گیرد و یا در نحوه توزیع آن اختلال بوجود آمده و عامل آن بی نظمی در توزیع کنندگان است؟ عده ای هم معتقدند، زیاد شدن خودروهای گازسوز به علت گران شدن بنزین عاملی برای کمبود بیشتر گاز مایع در استان شده است اما بررسی ایسنا نشان می دهد که مشکل عمده در نحوه توزیع است و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ابزاری برای نظارت بر زنجیره توزیع ندارد.

کپسول در دست مصرف کنندگان خودرویی و دست خالی روستائیان

یکی از شهروندان که ساعتهای طولانی است در صف دریافت گاز مایع منتظر است گفت: این درست نیست که برخی از افراد کپسول‌های گاز را برای سوخت ماشین استفاده می‌کنند درحالیکه گاز به دشواری به دست روستاییان برسد. وی معتقد است عامل کمیابی گاز مایع صادرات بیشتر آن است و این سوال را مطرح می کند که چرا وقتی آنان به گاز احتیاج دارند و کمبود وجود دارد، گاز صادر می‌شود. شهروند دیگری گفته خودرویش موتور قدیمی دارد و بنزین زیادی مصرف می‌کند که با این قیمت نمی‌صرفد و مجبور است گاز مصرف کند و انتظار دارد با این شرایط دولت شرایطش را فراهم کند چرا که معتقد است این تجمع در جایگاه‌ها باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود و اگر مسئولان فکری نکنند، همین شرایط باعث تشدید شیوع خواهد شد.
پیرزنی هم که ساعت هاست در صف ایستاده اضافه کرد: به روستایشان گازرسانی نشده و مجبور است با همسر مریضش کیلومترها راه را برای آمدن به مرکز استان طی کند و مدت‌ها در صف بایستد تا کپسول گاز تهیه کند. وی از وضعیت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی گلایه کرد و ادامه داد: جایگاه‌های توزیع سوخت خود عاملی برای شیوع کرونا هستند. یکی دیگر از شهروندان نیز خواستار شد تا زمانی که جایگاه مناسب و ساماندهی مطلوب برای این موضوع صورت گیرد، توزیع گاز به صورت گذشته انجام شود.

پرسنل برای پاسخ دهی به مردم کافی نیست

یکی از جایگاه داران در جریان این زمینه تصریح کرد: تقاضای مردم نسبت بهپ قبل افزایش یافته و جایگاه و تعداد پرسنل برای پاسخ دهی به مردم کافی نیست که باید این موضوع توسط مسئولان حل شود. باید فکری به حال این اوضاع شود، چراکه در این صورت خطر کرونا سلامت جایگاه‌داران و مردم را بیش از همه مکان‌ها تهدید خواهد کرد.

دستور اکید استانداربرای حل مشکل

استاندار خراسان جنوبی هم در پاسخ به مشکل رخ داده از دستور اکید خود به فرمانداران و مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان گفت و اظهار کرد: با وجود تعیین سهمیه‌ای به میزان چهار کپسول برای هر خانوار، به فرمانداران تکلیف شده، درصورت نیاز خانواده‌ها در مناطق شهری و روستاهایی که به شبکه گاز متصل نیستند، سهمیه بیشتری توزیع شود. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان، مکلف به تأمین این نیاز است. وی با تأکید بر اینکه در تأمین گاز مایع برای جامعه هدف مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: بخش عمده‌ای از مشکلات موجود، مربوط به رانندگانی است که نسبت به گاز سوز کردن خودروهای خود به شیوه غیر استاندارد و ناایمن اقدام کرده‌اند و به جهت تأمین گاز LPG به این کپسول‌ها نیاز دارند. او عنوان کرد: طبق ابلاغیه دولت به شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی استان‌ها، همه خودروهای عمومی اعم از تاکسی‌ها و وانت بارها، ظرف یک هفته به صورت رایگان گازسوز شده و از امکانات استاندارد برخورداری از گاز CNG بهره‌مند می‌شوند. وی با اشاره به مشکل پیش آمده در توزیع گاز مایع، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلاتی که طی سال‌های گذشته در این زمینه در کل کشور رخ می‌داد، به علت نبود آمار و اطلاعات درست بود لذا دولت برای سامان دهی این امر، اجرای طرح الکترونیکی توزیع فرآورده‌های نفتی را آغاز کرد. این طرح در مراحل اول و دوم برای توزیع نفت سفید و نفت گاز بوده و اکنون در مرحله سوم، موضوع توزیع گاز مایع را در دستور کار قرار دارد.
معتمدیان گفت: براساس اطلاع رسانی‌های انجام شده، تمامی افرادی که در مناطق فاقد شبکه گاز سکونت دارند یا صنوفی که به گاز مایع احتیاج دارند، باید تا اول شهریور در سامانه تجارت آسان ثبت‌نام می‌کردند. از مجموع ۳۹ هزار نفر جامعه هدف ما در موضوع نیازشان به گاز مایع، حدود ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام کرده اند، بنابراین از همه آنهایی که به گاز مایع نیاز دارند درخواست می‌شود برای ساماندهی شرایط به این سامانه مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

نوید استاندار برای گازرسانی

استاندار خراسان جنوبی همچنین نوید داد: به همت شرکت گاز، بزرگترین پروژه گازرسانی کشور شامل افتتاح و کلنگ زنی ۱۰۳۹ پروژه، متعلق به استان خراسان جنوبی که به زودی به نتیجه می‌رسد؛ در حال حاضر ۱۰۳۹ پروژه گازرسانی با اعتباری معادل ۵۷۸ میلیارد تومان در سطح استان آماده افتتاح و کلنگ‌زنی است. وی ادامه داد: از مجموع این پروژه‌ها، گازرسانی به ۱۸۲ روستا با هزینه کرد اعتباری به میزان ۱۵۸ میلیارد تومان و گازرسانی به ۵۲ واحد صنعتی با اعتبار هزینه شده ۹ میلیارد تومان آماده افتتاح است. استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت گاز برای آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۳۳ روستا (۲۵۱ میلیارد تومان) و ۱۳۹ واحد صنعتی (۵۸ میلیارد تومان) و اجرای چندین پروژه از قبیل تقویت شبکه های قاینات، طبس و بیرجند اعلام آمادگی کرده است. همه این پروژه‌ها، طی هفته‌های آینده به صورت متمرکز و با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نفت، افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شوند.

سامانه ۱۲۴ آماده دریافت گزارش برای تخلفات در توزیع گاز مایع

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در زمینه مشکلات شهروندان در خحصوص توزیع گاز مایع گفت: سامانه ۱۲۴ و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان و شهرستان ها آماده دریافت گزارشات و برخورد با تخلفات این در استان می باشند.
علی تهوری با بیان این مطلب افزود: در راستای اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی از تاریخ یکم مردادماه ۹۹، کلیه متقاضیان دریافت کپسول گاز مایع می بایست جهت ثبت نام و تخصیص سهمیه با قیمت مصوب و همچنین احراز هویت از طریق سامانه درخواست فرآورده های نفتی (سدف) اقدام نمایند. تهوری ادامه داد: سازمان صمت استان در راستای وظایف نظارتی خود همکاری و همراهی کامل را با شرکت پخش فراورده های نفتی استان جهت اجرای موفق این طرح تاکنون داشته است. وی تصریح کرد: با تشدید نظارت ها بر شبکه توزیع گاز مایع، با همکاری نمایندگان شرکت نفت و آتش نشانی استان شرکت های موزع، عوامل توزیع و حتی واحدهای صنفی در حوزه گاز مایع مورد بازرسی و نظارت تیم های بازرسی در قالب گشت های مشترک قرار گرفتند و این موضوع به اتاق های اصناف و ادارات شهرستانی نیز به منظور نظارت و برگزاری گشت مشترک ابلاغ شده است.

دلایل ایجاد نارضایتی از نگاه یک مسئول

تهوری با اشاره به گلایه مندی و نارضایتی در خصوص ایجاد صف در دریافت کپسول گاز مایع گفت: ایجاد صف با توجه به پراکندگی جمعیتی در حوزه شهری، روستایی و عشایری ارتباط مستقیم با نحوه اجرای طرح و همچنین چگونگی توزیع از سوی متولیان این امر دارد که عدم ثبت نام برخی از متقاضیان در سامانه و همچنین اعلام همراه داشتن کارت ملی سرپرست خانوار برای دریافت کپسول از سوی این افراد از جمله عوامل ایجاد صف و نارضایتی مردمی می باشد. وی اظهار کرد: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته توسط کارشناسان معاونت بازرسی این سازمان، پیشنهادات اجرایی و نظرات کارشناسی این سازمان به صورت مکتوب به مسئولین ذیربط و متولیان این طرح داده شده است تا ضمن اجرای طرح نارضایتی مردمی به حداقل برسد. معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: اطلاع رسانی برای ثبت نام در سامانه تجارت آسان و سامانه سدف از طرق مختلف به واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی از سوی سازمان صورت گرفته است.تهوری در پایان با اعلام آمادگی جهت همکاری و حضور در گشت های مشترک و ادامه داشتن نظارت ها در این خصوص تاکید کرد: مردم عزیز استان در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی در حوزه گاز مایع اعم از گرانفروشی، کم فروشی، احتکار و … مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش نمایند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.‌
به گزارش ایسنا، از ابتدای مردادماه سازوکار جدیدی برای توزیع سوخت مایع فراهم شده که در پی آن مصرف کنندگان با ثبت نام در سامانه تجارت آسان به عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی تقاضای خود برای سوخت گاز مایع، ثبت و سپس با حضور در مراکز توزیع، گاز مایع مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند که با این روش تنها مصرف‌کنندگان مجاز می‌توانند با قیمت مصوب و بدون واسطه‌گری، سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت