مَسکن در استان ارزان می شود؟

امین جم – مسکن و قیمت های بالای آن به شرایطی رسید که دولت تصمیم گرفت در یک اقدام بزرگ ، طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کند.این طرح در استان ما هم اجرایی شده و با اینکه هنوز جای کار بسیاری دارد اما امید هایی برای کاهش قیمت مسکن خصوصا در مرکز استان ایجاد کرده است.به طوری که بسیاری از متخصصان در حوزه مسکن ، حتی برای کاهش قیمت اجاره خانه نیز امید به این طرح دولت دارند.در همین خصوص و برای بررسی دقیق تر این طرح ، با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفتکو کردیم.

۴۰ هزار مسکن سهم خراسان جنوبی
مهندس مودی ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح نهضت ملی بعد از مسکن مهر، عظیم ترین طرح مسکن کشور است ، گفت : دولت وعده داده در طرح نهضت ملی ۴ میلیون مسکن تحویل مردم دهد.استان ما یک درصد جمعیت کشور را دارد و ۴۰ هرار مسکن سهم ماست.از این تعداد ۱۸ هزار زمین روستایی است و ۲۲ هزار زمین شهری است.البته ۵ هزار زمین از ۲۲ هزار زمین شهری ، خود مالکی است.یعنی زمین را خود مردم تامین میکنند و ما فقط تسهیلات را به ان ها می دهیم.برای ۱۷ هزار مسکن دیگر دولت هم زمین و هم تسهیلات را تامین می کند.

برای تمام افراد واجد شرایط زمین تامین خواهد شد
وی در خصوص میزان استقبال مردم نیز گفت : مردم بسیار استقبال کرده اند و حدود ۱۰۹ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند که ۳۴ هزار و ۹۰۰ نفر واجد شرایط شده اند. یعنی تعداد افراد واجد الشرایط حدود دو برابر سهمیه ای است که داریم.البته این وعده را میدهیم برای تمامی افراد واجد الشرایط زمین تامین خواهد شد .

الحاق زمین به محدوده شهرها برای پاسخ به نیاز موجود
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تامین زمین مورد نیاز الحاقاتی به شهرها داشتیم ادامه داد : در گذشته الحاقات بسیار کم بود که همین هم موجب افزایش اجاره بهای مسکن می شد. چرا که زمین تامین نمی شد. ما حدودا ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار زمین را یا الحاق کرده یا در حال الحاق آن هستیم.تمام این زمین ها هم به مردم که متقاضی بوده اند تحویل داده می شود . مودی با اشاره به طرح جوانی جمعیت نیز گفت : برای طرح جوانی جمعیت هم به صورت جداگانه باید زمین عرضه شود که تا پایان سال حداقل ۱۰ هزار قطعه تامین خواهیم کرد.

با عرضه زمین ، بازار مسکن کنترل می شود
مودی با بیان اینکه در تمام شهرها در تمام شهر ها زمین ویلایی را تامین کرده و درحال تحویل به مردم هستیم ، ادامه داد: فقط در مرکز استان بخاطر کمبود زمین مشکلاتی برای ارائه زمین ویلایی داشتیم که برای آن را هم با طرح های مختلف ، برنامه ریزی کرده ایم.با عرضه‌ی زمین ویلایی حجم تقاضا در شهر ها کاهش پیدا کند و بازار مسکن کنترل شود. ما برای کنترل بازار مسکن باید عرضه و تقاضا را همسان کنیم که با این روند قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

این مقدار عرضه زمین در استان بی سابقه است
وی در ادامه گفت: در استان تا به حال این مقدار از عرضه ی زمین وجود نداشته است . بر خلاف مسکن مهر که طبقاتی بود ما در همه ی شهر ها زمین ویلایی تحویل می دهیم.هر چند که تامین زمین ویلایی فشار بیشتری به دستگاه های تامین کننده وارد می کند؛ تامین اب. برق ، گاز و … بسیار هزینه بر است. برای مثال دولت باید برای شبکه ی اب و برق ۵۰۰۰ میلیارد هزینه کند . در رابطه با برق تنها تیر های برق نیستند که هزینه دارند بلکه باید پست برق اضافه کند و شبکه ی روشنایی لازم است که برق ان باید تامین شود و از نظر اعتباری بسیار سنگین است.

هر روز ۶ واحد توسط انبوه سازان در بیرجند آماده می شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان درخصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان گفت : با توجه به حجم بالای متقاضی در بیرجند علاوه بر خود مالکی به دو شکل عرضه ی زمین داریم. نوع اول اینکه مردم خودشان مسکن را بسازند و زمین به این افراد عرضه می شود. دوم اینکه هم زمین و هم تسهیلات عرضه می شود. یک سایت ۲۷ هکتاری داریم که تسهیلات و زمین به مردم تحویل داده می شود و خودشان با سلیقه خود می سازند. هر زمین به ۴ یا ۵ نفر تحویل داده می شود .برخی گفتند که ما نمی توانیم خودمان بسازیم و بنابراین دولت امد سایت زعفرانیه را به ۶ شرکت انبوه ساز داد و برای ۲ هزار و ۷۲ واحد قرارداد بسته شد.این خانه ها نیز با کیفیت و سرعت مناسب در حال ساخت و ساز هستند. هر شرکت انبوه ساز روزی یک واحد را تحویل می دهد. که مجموعا می شود ۶ واحد در روز که برای اولین بار در استان ما در حال انجام است و بعضی از استان ها با الگو برداری از ما در استان های خود این طرح را شروع کرده اند.

طرح «خود مالکی» دو مزیت مهم دارد
مودی افزود : در خود مالکی فردخودش زمین را می اورد و ما فقط تسهیلات را تامین می کنیم که دو مزیت دارد. در خود مالکی تسهیلات بانکی به ساخت مسکن تزریق می شود و قدرت خرید مردم افزایش می یابد. چون فروش اقساطی برای خریدار باز می شود و نقدینگی کمتری مصرف می شود.در این شرایط هم سازنده سود میبرد و هم متقاضی واقعی مسکن.

چند راهکار برای تحویل زمین ویلایی در بیرجند
وی در ادامه تصریح کرد : در شهر گفتیم که یا باید فرد خودش بسازد و یا اورده داشته باشد که ما برای انها بسازیم. اما افراد متقاضی داریم که نه خودشان می توانند بسازند و نه اورده ای دارند که ما برای انها بسازیم، در بیرجند فرصت جدیدی را محیا کرده ایم. در بیرجند کسانی که نمی توانند صاحب خانه بشوند ، ما این فرصت را در شهر های دیگر مثل خوسف در اختیار انها قرار میدهیم که زمین ویلایی را در آنجا بسازند. در بیرجند فرصت دو ساله به متقاضی داده می شود که در طول ان مسکن خود را بسازند و ما کاری به مقداری که می سازند نداریم.می توانند به جای ۱۲۰ متر ۸۰ متر بسازند.

طرح تخصیص زمین ویلایی در روستاهای اطراف بیرجند
مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد : ما متقاضیانی داریم که در خوسف هم نمی توانند بسازند. بنابراین با بنیاد مسکن تعامل کردیم که یک سری افراد که نمی توانند مشارکت کنند، در روستاهای اطراف بیرجند همین زمین ویلایی را به آنها اختصاص دهند تا با تسهیلات بسازند.

تصویب الحاق ۲۶۴ هکتار زمین به بیرجند
مودی با بیان اینکه در مرکز استان با توجه به حجم زیاد متقاضی باز هم کثری زمین خواهد بود ولی در تلاشیم که عرضه را بیشتر کنیم ، اظهار کرد : ما پیشنهاد الحاق یک سایت ۴۵۰ هکتاری را به شورای عالی مسکن کشور دادیم.کمیته فنی برگزار شده و در ان جلسه از شورا ، شهرداری و استانداری دعوت شد. خوشبختانه چند روز پیش با تصویب اعضاء شواریعالی شهرسازی و معماری کشور با الحاق ۲۶۴ هکتار از اراضی زعفرانیه به شهر بیرجند موافقت شد. با الحاق این ۲۶۴ هکتار مشکل تامین زمین مورد نیاز متقاضیان قانون جوانی جمعیت و طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند برطرف می شود و در کوتاه ترین زمان نسبت به اقدامات بعدی برای واگذاری اقدام می شود.

عدم الحاق زمین ، قیمت زمین را بالا برده بود
وی با بیان اینکه ما مجبور به الحاق زمین در بیرجند هستیم ، افزود : چندین سال است زمینی عرضه نشده و همین امر قیمت زمین را بسیار بالا برده است. شاید استان دیگری درچندسال اخیر زیاد الحاق داشته و اکنون مقدار کمی الحاق جدید کرده است.اما وضع ما اینگونه نیست.ما وظیفه قانونی داریم که زمین تحویل متقاضیان بدهیم و باید به هرحال زمین را تامین کنیم.

با ۳۰۰ میلیون آورده ، میتوانند صاحب خانه شوند
وی در پاسخ به این سوال که یک شهروند بیرجندی در طرح نهضت ملی مسکن ، با چند میلیون آورده می تواند صاحب خانه شود ، گفت : ما حداقل را درنظر میگیریم.یعنی اگر فرد متقاضی زمین ویلایی باشد و در روستاهای اطراف شهر یا مثلا خوسف ، زمین دویست متری ویلایی بگیرد ، ما میتوانیم ۵۵۰ میلیون تومان وام ساخت مسکن به متقاضی بدهیم.و برای ساخت یک خانه معقول متراژ صد متری ، با قیمت های فعلی میتواند با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون خانه خوب ویلایی برای خود بسازد.

تامین رایگان مسکن روستایی برای اولین بار صورت گرفت
وی در خصوص طرح مسکن روستایی عنوان کرد : در رابطه با مسکن روستایی در کل کشور تا به حال مسکن رایگان تحویل داده نشده بوددر این طرح برنامه ریزی تامین ۲۰ هزار زمین روستایی برای متقاضیان را داریم یعنی ۱۸ هزار نهضت ملی و ۲ هزار هم برای طرح جوانی جمعیت که می توانند از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

۱۰ هزار متقاضی در طرح جوانی جمعیت
مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با طرح جوانی جمعیت نیز گفت : در طرح جوانی جمعیت ما موظف شده ایم که زمین ویلایی تحویل دهیم .در این طرح ها هم محدودیت قانونی داریم. زمین تحویلی نباید بیش از یک سوم هزینه ساخت شود. و اگر فرد حتما زمین ویلایی میخواهد می تواند در روستا های اطراف بسازد. در شهر قاین۱۵۰۰ هکتار یعنی تقریبا به اندازه ی خود قاین زمین اضافه کردیم و تمام متقاضیان را پوشش می دهیم.مودی با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت ده هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند ، گفت : ۴ هزار ۹۰۰ متقاضی نیز برای تشکیل پرونده اقدام کرده اند و تا کنون بالغ بر ۲۱۰۰ زمین تامین کردیم کرده ایم.مقداری از کسری نیز بخاطر مشکل تامین زمین در مرکز استان است که به دنبال حل آن هستیم.

اهدای زمین ویلایی رایگان در طرح جوانی جمعیت
مودی با بیان اینکه در طرح جوانی جمعیت ما زمین را شش دانگ رو به نام پدر و مادر میزنیم ، ادامه داد : در این طرح به خانواد هایی که فرزند سوم آنها بعد از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ ، متولد شده باشد فارغ از تمام شرایطی که در طرح نهضت ملی مسکن داریم ، برای یک بار یک زمین رایگان میدهیم.تنها هزینه دریافتی نیز هزینه آماده سازی زمین است که تنفس دو ساله دارد و اقساط آن ۸ ساله ، بدون سود و کارمزد محاسبه می شود.
وی افزود : حالت دیگر طرح جوانی جمعیت نیز شامل کسانی می شود که ۴ فرزند زیر بیست سال دارند.به این متقاضیان نیز زمین رایگان داده می شود و حتی هزینه اماده سازی نیز دریافت نمی شود.ضمن اینکه متقاضیان طرح جوانی جمعیت درصورت تقاضا می توانند از وام طرح نهضت ملی مسکن استفاده و اقدام به ساخت مسکن کنند.پیشنهاد ما هم این است که حتما به سمت ساخت مسکن رفته و تسهیلات طرح را بگیرند.چرا که هرچه ساخت و ساز در سایت های جدید بیشتر شود، ما هم میتوانیم امکانات و خدمات را بهتر و سریعتر برسانیم.

تلاش میکنیم تاتمام متقاضیان بتوانند از این طرح ها بهره ببرند
وی با بیان اینکه در صورت تامین زمین ، سامانه مجددا برای ثبت نام متقاضیان باز خواهد شد ، ادامه داد : ما در سایت زعفرانیه بیرجند در ابتدا ۴ هزار متقاضی داشتیم که در عمل ۲ هزار نفر بیشتر پای کار نمیامدند و باقی انصراف دادند.وی با بیان اینکه متقاضی موثر که اورده می اورد بسیار کمتر از این تعداد متقاضی اولیه است ، افزود : پیش بینی ما این است که تمام متقاضیان می توانند از این طرح بهره ببرند.
پیگیری طرح کاهش مبلغ اقساط وام
مودی در خصوص اقساط وام طرح نهضت ملی مسکن ، اظهار کرد : در بحث اقساط پیشنهادات مختلفی مطرح شد و ما هم پیگیریم تا اقساط سنگین رو نداشته باشیم.برنامه ریزی شده است که حداکثر مبلغ قسط رو در پنج سال اول ، حداکثر برابر ۴۰ درصد حداقل مزایا و حقوق قانون کار باشد.این طرح به دنبال این است که مردم بتوانند راحت تر اقساط خود را بپردازند.هرچند این طرح هم هنوز اجرایی نشده اما ما به روش های مختلف به دنبال تسهیل در خانه دار شدن مردم هستیم.مدیرکل راه و شهرسازی استان در پایان با بیان اینکه دیگر نباید حباب قیمتی در حوزه مسکن داشته باشیم ، ادامه داد : مسکن تبدیل به کالای سرمایه ای شده است.اما به دنبال آن هستیم بازار مسکن را متعادل کرده و به نفع مردم کار کنیم.هرچند هم اکنون نیز این طرح ها تاثیر خود را روی قیمت خانه و اجاره بها گذاشته و قطعا به تدریج این تاثیرگذاری بیشتر خواهد شد.
مودی با بیان اینکه تنها چیزی که دست ما نیست قیمت تمام شده ساخت و ساز مسکن است ، افزود : هرچند برای این موضوع هم پیشنهادی از سمت وزارت خانه داده شده که سیمان و … را از بورس خارج کرده و وزارت خانه مستقیم از تولید کننده برای اجرای طرح نهصت ملی مسکن ، خرید کند.

طرحی جدید برای صاحب خانه کردن کسانی که حتی
آورده مالی ندارند
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه طرح هایی داریم که بتوان ۴ دهک اول جامعه را که امکان تامین آورده مالی ندارند هم صاحب خانه کرد ، گفت : در همین راستا تفاهم نامه هایی با قرارگاه امام حسن(ع) منعقد کردیم تا بتوانیم این قشر را هم پوشش داده و تسهیلات کم بهره برای متقاضیان فراهم نماییم.هرچند هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است اما درحال پیگیری است.

همه دستگاه ها همراه ما هستند
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک طرح بزرگ است که همه دستگاه ها همراه ما هستند ، ادامه داد : به عنوان مثال نظام مهندسی استان برای متقاضیان این طرح ، تخفیف ۵۰ درصدی درنظر گرفته است. شهرداری ها نیز تخقیقاتی برای عوارض درنظر گرفته اند.علاوه بر اینها ، تعامل خوبی با بنیاد مسکن شکل گرفت و قرارداد ما در سایت زعفرانیه با بنیاد مسکن است.مودی ادامه داد : ما از ابتدای سال تاکنون ۲۰ جلسه شورای مسکن با حضور استاندار و معاون عمرانی برگزار کرده ایم. حتی ۱۱ مورد از جلسات به طور مستقیم در شهرستان ها برگزار شده تا از نزدیک و به صورت میدانی شرایط بررسی و تصمیم گیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


طرح راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان – زابل –

بیشتر

پارسی – مدیر امور شعب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت خراسان جنوبی از پرداخت بیش از

بیشتر

بهروزی فر – سرمقاله امروز را اختصاص می دهم به همه آنها که دِین بزرگی به

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت